Jump to content

Recommended Posts

Καλησπέρα σας,

 

ανοίγω αυτό το θέμα, γιατί ίσως υπάρχει περίπτωση να μπορέσουμε να ελένξουμε μερικές αν όχι όλες τις συσκευές μας που αφορούν το ενυδρείο, με έναν μικροελεγκτή. 

 

Απο την στιγμή που ξεκίνησα να ασχολούμε με τα ενυδρεία, σαν νέος στον χώρο σας, παρατήρησα οτι χρειάζονται πολλές συσκευές που πρέπει να ανοίγουν ή να κλείνουν ανα περιόδους. 

 

Αυτό μέχρι στιγμής εγώ το κάνω χειροκίνητα, και δεν με ενοχλεί καθόλου. Αλλά σκέφτομαι έτσι για το μεράκι να μπορέσω να φτιάξω ενα σύστημα που να ελέχγει τα περιφεριακά ηλεκτρονικά συστήματα. 

 

Παρακάτω σχεδιάζω μια ηλεκτρονική πλακέτα με έναν μικροελεγκτή της Microchip, και συγκεκριμένα τον PIC18F46K22. Διάλεξα τον συγκεκριμένο γιατί έχει πολλές εξόδους και εισόδους, καθώς και μεγάλη χωρητικότητα σε μνήμη, και μπορεί κάλλιστα να προγραμματιστεί και τρέξει στα 64Mhz. Που είναι πολύ γρήγορος για την κατηγορίας του και μπορεί να διαχειριστεί με το παραπάνω απλές εντολές. 

 

Παρακάτω τα πρώτα σχέδια της πλακέτας, που έχω στείλει προς κατασκευή και τα πρώτα πρωτότυπα για τεστ θα έρθουν σε περίπου ενα μήνα, γιατί η παραγγελία έγινε στην κινα, όπου έχουν το new year eve. 

 

Πρώτα απο όλα, θα προσπαθήσω να σχεδιάσω

 

1. ένα απλό φωτιστικό για εφε, με διάφορα led χρώματα που θα είναι για το βράδυ. 

2. Temperature sensor

3*. Ph sensor (αυτό είναι πολύ ακριβό πάνω απο 200 ευρώ για να κάνω τα πειράματα άμεσα)

 

*Το τελευταίο μέρος του Ph με ενδιαφέρει πάρα πολύ, γιατι το prob είναι laboratory use και δεν είναι της τάξης των απλων που βλέπουμε στο εμπόριο. 

 

Να προσθέσω οτι δεν είμαι προγραμματιστής, και όλο το εγχείρημα γίνεται εμπειρικά και σταδιακά θα ανεβάζω τα αποτελέσματα.

 

Μέχρι στιγμής σε έχω βάλει σε εφαρμογή μια κατασκευή με 48 smd 0806 UV led, για το βράδυ, και δεν έχει δημιουργησει το παραμικρό πρόβλημα ούτε στα φυτά ούτε στα ψάρια. 

aquirium pcb 1.png

aquirium pcb back version 1.png

aquirium pcb version 1.png

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Φίλε καλησπέρα, γιατί δεν το κάνεις με κάποιον arduino και μπήκες στον κόπο να σχεδιάσεις δικό σου board?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Αρχικα να πω οτι δεν ειμαι προγραμματιστης και η επιλογή ανάμεσα σε επεξεργαστές έγινε γιατι δεν μου αρέσει έτσι όπως έχουν φτιάξει την πλακέτα στο arduino.

 

Ενας ακόμα σημαντικός παράγοντας είναι οτι έχουν το κόστος κάθε πλακέτας όσο οι 20 που παρήγγειλα εγώ για κατασκευή. Τα περιφεριακά είναι πάλι με σημαντικό κόστος και δεν έχεις επιλογή να αλλάξεις με βάση τις ανάγκες σου. 

 

Η δικη μου καθαρά δουλειά είναι σε ιατρικό τομέα, ώς σχεδιαστής τρισδιάστατων διαγνωστικών μοντέλων της καρδιάς, και τρισδιάστατη εκτύπωση για προεγχειρητικό πλάνο. 

 

Ετσι έχω μάθει να σχεδιάζω και να χρησιμοποιώ τρισδιάστατο εκτυπωτή για τις ανάγκες της κάθε περίπτωσης. Γιαυτό σχεδίασα την πλακέτα, με την λογική να έχω την ευελιξία να προσαρμόσω τις γεωμετρίες σε ενα κουτάκι  αναλογα τις απαιτησεις.\

Τωρα οσο αναφορα τον προγραμματισμό είναι άλλη ιστορία. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Πολύ ενδιαφέρον εγχείρημα! Με autoCAD το σχεδίασες το τσιπάκι;

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
πριν 9 λεπτά, το μέλος DeLk έγραψε:

Πολύ ενδιαφέρον εγχείρημα! Με autoCAD το σχεδίασες το τσιπάκι;

 

Mε σχεδιαστικο καθαρα για πλακετες. (proteus)

 

Αυτο που με ενδιαφέρει περισσότερο είναι να έχω τον έλεγχο καποιων συσκευών και ιδιαίτερα ενός ακριβού αισθητήρα του Ph. 

 

Εχω δεί πολύ αξιόλογα project έτοιμα στο ιντερνετ με οθονη αφής και έλγχο απο εκεί. Αλλά εγώ δεν λεχω τις γνώσεις να κάνω κάτι σε οθόνη αφής. Αυτό που εχω στο μυαλό μου είναι απλή οθόνη με τα στοιχεία πάνω, που ενδιαφέρουν. Αργότερα θα γίνει και με έλεγχο RF.

 

Περιμένω να έρθουν πρωτα οι πλακέτες και βλέπουμε. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ωραία η σκέψη σου. Δεν γνωρίζω το εύρος των γνώσεων σου αλλά μου φαίνεται μεγάλο αυτό που ξεκινάς

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
πριν 6 λεπτά, το μέλος Andreas_Kouv έγραψε:

Ωραία η σκέψη σου. Δεν γνωρίζω το εύρος των γνώσεων σου αλλά μου φαίνεται μεγάλο αυτό που ξεκινάς

Έχεις δίκιο οτι δεν ειναι εύκολο. Έχω τις μισές γνώσεις για αυτό το project και το αδύνατο σημείο είναι ο προγρμματισμός. 

 

Ομως πιστεύω οτι για αυτά που χρειάζεται να πάρω ως πληροφορία ή ο έλεγχος που θέλω να έχω  γνωσεις μου είναι αρκετές. 

 

Οσο αναφορα το σχέδιο αισθάνομαι οτι καλύπτουν οι γνώσεις μου τοσο στα ηλεκτρονικά οσο και στα μηχανολογικά σε πολύ καλό βαθμό. 

 

Ξεκινάω αυτό το project σαν trial / error, με προσεκτικά βήματα. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Συνέχισε τη προσπάθεια είναι ωραίο project. Τι αισθητήριο θερμοκρασίας σκοπεύεις να βάλεις?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ενα απλο DS18B20 αλλά κάνει καλά την δουλειά του το έχω ξαναχρησιμοποιήσει.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ψηφιακό είναι? Το Google-άρα κατάλαβα ποιό είναι. 1-wire :-)

Edited by Andreas_Kouv

Share this post


Link to post
Share on other sites

ναι 1-wire ειναι 12bit resolution αλλα οκ δεν χρειαζεται τοσο. Εγω θελω να μετραω θερμοκρασια και ανάλογα τις τιμές να ειδοποιεί. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ωραίο θερμόστοιχείο είναι. Αν θυμάμαι καλά μετράει ακόμα και 2ο δεκαδικο σε ανάλυση και είναι και γρήγορο στην μεταβολή της θερμοκρασίας. Τα set point θερμοκρασίας πως σκέφτεσαι να τα δηλώνει ο χρήστης?

Share this post


Link to post
Share on other sites

εχω ηδη φτιαξει ενα κύκλωμα που μετράω εξωτερική και εσωτερική θερμοκρασία, με Hysterisis αναμεσα στις επιλεγμένες τιμές και ισως το χρησιμοποιήσω για να δίνει τις πληροφορίες πίσω στο βασικό ελεγκτή. Ακόμα ειναι υπο σκέψη όλα. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Καταλαβαίνω τι εννοείς με την υστέρηση θερμοκρασιών. Περιμένω με ανυπομονησία updates! Πιστεύω πως θα είναι πιο εύκολο για εσένα αν χρησιμοποιήσεις έναν ΑΤmega 328, που είναι ο μController που έχει ο arduino UNO. Δεν ξέρω αν το γνωρίζεις αλλά αν αγοράσεις μόνο το chip, το προσαρμόζεις σε δικιά σου PCB. Το πλεονέκτημα στο παράδειγμα που αναφέρω είναι ότι μπορείς πλέον να χρησιμοποιήσεις οποιαδήποτε "βιβλιοθήκη" υπάρχει για arduino και δεν θα επωμιστείς εσυ το "βάρος" του να πρέπει να γράψεις δικό σου κώδικα για το πως θα οδηγήσεις π.χ. μια LCD οθόνη

Share this post


Link to post
Share on other sites

αυτά είναι ωραία πράγματα! κρίμα που οταν ήμουν μικρός δεν ασχολήθηκα με τα ηλεκτρονικά.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ανδρέα, 

 

Δεν χρησιμοποιώ ATMEL γιατί έχουν κάποιους περιορισμούς. Οι βιβλιοθήκες είναι τρομερές και έτοιμες που είναι κάτι θετικό. 

 

Απλά μου αρέσει να φτιάχνω κάτι μόνος μου. Ξέρω ότι είναι δύσκολο και θα ζοριστω με τον κώδικα αλλά στο τέλος θα ξέρω τι έχω κάνει εγώ. 

 

Και επίσης θα μπορέσω πιο εύκολα να το μοιραστώ μαζί σας. 

  • Like 1
  • love 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μπράβο φίλε, τίμιο, στηρίζω! Περιμένω εξελίξεις.

Edited by Andreas_Kouv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ανδρέα το πρώτο που περιμένω είναι να δώ τις πλακέτες. Απο εκεί και πέρα αν δουλεύουν (γιατί υπάρχει περίπτωση να έχω κάνει κάπου λάθος) τότε θα μπορέσω να προχωρήσω στο επόμενο στάδιο που είναι να κάνω το πλάνο της δεύτερης πλακέτας που θα είναι η power distribution board για κάθε έναν σενσορα ή κάθε ένα περιφεριακό π.χ. Led. 

 

Θέλει δολυειά και δοκιμές. 

 

Στο τέλος θα σχεδιάσω και το κουτάκι και θα το εκτύπωσω σε 3D printer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leo, πριν στείλεις το τελικό σχέδιο το τέσταρες σε ratser?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Αυτό που έκανα είναι να το φτιάξω σε πακέτα δική μου τυπωμένη στο σπιτι όπου και δούλεψε. Μετά έκανα μικρές αλλαγές που ήθελα. Ελπίζω να μην έχω κάνει κάπου λάθος. Αν έχει γίνει λάθος απλά θα το βρω και θα το διορθώσω, μετά ξανά παραγγελία. 

 

Αυτό που κάνω λάθος συνέχεια είναι να ξεχνάω το Vdd η το GND σε κάποια σύνδεση και ένα μέρος του κυκλώματος απλά δεν δουλεύει. Θα το δω πάντως όταν έρθει. Μετά τις 12 του μήνα είδα τώρα ότι θα κάνουν αρχή της παραγωγής λόγω κινέζικου νέου έτους. Βλέπουμε...... 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ε, τυχαίνουν και τα λάθη.... στην τελική κολλάς από κάτω μερικές γέφυρες και δουλεύει. Γενικά αν κατάλαβα καλά θα αναπτύξεις το όλο project με μία modular λογική, δηλαδή θα προσθέτεις κάθε περιφερειακό που ετοιμάζεις ως expansion σωστά? Και κάτι τελευταίο, κολλάς με κολλητήρι ή έχεις πρόσβαση σε μπάνιο?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ανδρέα σωστά το σκέφτηκες. Θα υπάρχει η βασική πλακέτα που θα είναι ο controller. Μετά θα έχω το power distribution board, Και μετά από αυτό θα είναι τα περιφερειακά. Αν παρατηρήσεις στο αρχικό ποστ, από τον PIC18F46K22 έχω βγάλει όσες περισσότερες εξόδους μπόρεσα. Επίσης πάνω στο board υπάρχουν 3 buttons που είναι interrupts. Αυτά θα δω πως θα τα χρησιμοποιήσω. Έχω βρει τρόπο να δουλεύουν τα δύο από αυτά σαν interrupt και το ένα χρησιμοποιείται μέσα στον βασικό κώδικα. 

 

Κολλάω με κολλητήρι κανονικά. Έχω και θερμού αέρα για τα qftp 44 αλλά δεν είναι πρόβλημα με απλό κολλητήρι των 15watt. 

 

 

Edited by Leonardo_10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μπράβο, αφού μπορείς και κολλάς τα smd με το κολλητήρι πάει να πει πως έχεις καλή εμπειρία. Οι επεξηγήσεις στο σχέδιο δεν φαίνονται σχεδόν καθόλου, και δεν μπορώ να καταλάβω τι γράφουν τα περισσότερα. Σωστά σκέφτεσαι για τα πλήκτρα τα οποία μόλις πατηθούνε θα δίνουν interrupt, καθώς έτσι δεν θα σε απασχολεί το συνολικό scan time του προγράμματος. Την πλακέτα διανομής δεν την έχεις ενσωματώσει ήδη? Γιατί βλέπω το regulator κάτω και πήγε αυτόματα εκεί το μυαλό μου.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Η πλακέτα διανομής θα έχει μια πηγή τροφοδοτικού που για κάθε περιφερειακό θα υπάρχει και το αντίστοιχο step down regulator. Έχω σκεφτεί να δίνει ένα transistor σαν διακόπτης την λειτουργία του εκάστοτε περιφερειακου. Έτσι δεν υπάρχουν relay. 

 

Το regulator που βλέπεις στην πλακέτα είναι μόνο για την τροφοδοσία της πλακέτας και είναι στα 3.3V 0.8Α. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Τώρα ξεκαθάρισε ο τοπίο. Δεν ξέρω αν όντως χρειάζεσαι ένα regulator για κάθε περιφερειακό, αφού οι αισθητήρες καταναλώνουν μικρό ρεύμα. Επίσης τα τρανζίστορ για να τα δουλέψεις σαν switch το καθένα, θα χαραμίσεις άδικα output που θα κάνουν χαζή δουλεία. Δώσε κατευθείαν τάση στη βάση του transistor από κάποιο DIP switch που θα παίζει τον ρόλο του επιλογέα ON-OFF ώστε να μην χρειάζεται να τα ανοιγοκλείνεις με jumpers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Aquadominus
      Καλησπέρα σε όλη την παρέα...
       
      Όπως λέει και ο τίτλος σκέφτομαι να φτιάξω ένα φωτιστικό με 3W LED, το οποίο θα συνδεθεί στο Robotank το οποίο σκέφτομαι να μου κάνω δώρο....
      Πρίν ξεκινήσω την παραγγελία σκέφτηκα να το συζητήσω λιγάκι εδώ μαζί σας να ανταλλάξουμε απόψεις και να καταλήξω... Το ενυδρείο μου είναι 150x50x60 και όπως το σκέφτομαι μιας και θα και θα το φτιάξω δεν θέλω να λάβω υπόψη μου μόνο το τωρινό setUp (Δίσκοι) αλλά να μπορώ αργότερα μιας και έχω τον εξοπλισμό να το κάνω και full φυτεμένο.... Το σχέδιο που έχω στο μυαλό είναι αυτό που φαίνεται στις φώτο όλες οι προτάσεις και γνώμες θα ληφθούν υπόψη θα ήθελα την γνώμη σας και για Drivers κλπ.


    • By KostasGr
      Αν και είχα πει ότι δεν θα ασχοληθώ με τον φωτισμό του μικρού μου, έχω πλέον αποφασίσει ότι θα κάνω την μετάβαση σε LED.
       
      Πρόκειται για το HAIELA 60lt το οποίο έχει στο καπάκι μια λάμπα PL24W 6500K (24W 32cm) μέσα σε ένα στεγανό φωτιστικό.
       
      Η σκέψη μου είναι να βγει η λάμπα και μέσα στο σκαφάκι να μπει μια κατασκευή αλουμινένιας ράγας με 10 LED των 3W. Τα led sta 6500K και μερικά full spectrum (plant grow)
       
      Υπάρχει πολύ φθηνό σετάκι 10 LED με τον κατάλληλο driver και σκέφτομαι να το τολμήσω.
       
      Τα ερωτήματα:
       
      Αξίζει να ασχοληθώ; (το κόστος είναι μικρό) 
      Τα 10 LED είναι ερκετά;
      Πόσα από τα 10 να είναι full spectrum; Σκέφτομαι 3 ή 4.
      Με την αλουμινοβεργα θα είμαι οκ από θερμοκρασία;
       
      Η λίστα μου μέχρι στιγμής:
       
      http://www.ebay.com/itm/10X-3W-Cold-White-6000-6500K-High-Power-LED-chip-AC-110-220V-6-10x3w-driver-/222192356491?var=&hash=item794fce4b71
      http://www.ebay.com/itm/1w-3-watt-full-spectrum-380nm-840nm-led-grow-chip-bridgelux-20mm-base-PCB-/221941451308?var=&hash=item7943dffdff
    • By kostas_g78
      Καλησπέρα!
       
      Ανοίγω το θέμα σχετικά με τις νέες λάμπες LED που βγήκαν απο τις εταιρείες "κατάλληλες" για φυτεμενο ενυδρείο. 
       
      Ενώ έπαιζα με φθορίου Τ5 της ARCADIA, αποφάσισα να δώσω κάτι παραπάνω εφάπαξ και να απαλλαγώ απο τις αλλαγές κάθε χρόνο και εννοείται να εξοικονομήσω και μέσω της ΔΕΗ.
      Το πρόβλημα λοιπόν είναι οτι εδω και 2 μηνες που τις εγκατέστησα, τα φυτά μου έχουν φθήνουσα πορεία! Είχα 4 Χ 25 WATT T5 και αντικατέστησα με 2 led της ARCADIA 10 WATT x2. Δεδομένο βέβαια οτι ειναι led δεν μας ενδιαφέρουν τα watt αλλα το φάσμα και τα lumen. Η εταρεία λέει οτι το φάσμα ειναι σωστό και απόλυτα κατάλληλο για σωστή ανάπτυξη των φυτών, όσον αφορά τα lumen, δεν ξέρω τι είχα και τί εχω τώρα....

      Η ερώτηση μου είναι εαν κάποιος άλλος λεχει προβεί στην αλλαγή αυτή και εαν τελικά κανουν οι LED για αυτή την χρήση
       
       
    • By aquaENG
      Καλησπέρα σε όλους,

      Σκέφτομαι να αναβαθμίσω το φωτισμό του φυτεμένου ενυδρείου μου (Aquael 98lit.) και θα ήθελα τη γνώμη σας. Συγκεκριμένα το ενυδρείο λειτουργεί μέχρι και τώρα με τις μανίσιες λάμπες 2*11watt της Aquael και σκέφτομαι παράλληλα με αυτές να προσθέσω και κάποιο είδος φωτιστικού LED, ώστε βελτιστοποιήσω, κατά κάποιον τρόπο, την ανάπτυξη των φυτών μου. Μετά από έρευνα στο διαδίκτυο κατέληξα στο εξής φωτιστικό: https://www.ledokosmos.gr/el/extra-el/enethreioe/exeithikeemeno-fotistiko-enethreioe-led-46cm-12w-eithikou-chromatikou-fasmatos-6000k-yia-ten-anaptexe-feton-kai-psarion.html
      (Που φαίνεται αρκετά απλό και οικονομικό)
      Με τα εξής χαρακτηριστικά:
      Μήκος: 46 cm
      Ισχύς: 12 watt
      Θερμοκρασία χρώματος: 6000k

      Είναι καλή επιλογή; έχετε να μου προτείνετε καμιά άλλη λύση;
      Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

    • By Aquazone Team
      Θερμαντικά Σώματα
      Τύποι - Επιλογή - Τοποθέτηση
      του Νικολάου Καρβούνη

      Εν αντιθέσει με τα όντα που ο οργανισμός ρυθμίζει την θερμοκρασία του αίματος, τα ψάρια έχουν «ψυχρό αίμα», δηλαδή αποκτούν την θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Επομένως η χρήση ενός θερμαντικού σώματος μέσα στο ενυδρείο για να διατηρεί σταθερή την θερμοκρασία κρίνεται απαραίτητη .

      Υπάρχουν κατηγορίες ψαριών, όπου στο φυσικό τους περιβάλλον η θερμοκρασία είναι χαμηλή, οπότε και στο ενυδρείο μας, θα πρέπει να πετύχουμε κάτι ανάλογο. Θαλασσινά ψάρια ή χρυσόψαρα, koi κλπ ανήκουν σ’ αυτήν την κατηγορία.
      Είναι βασικό να διατηρούμε την θερμοκρασία στα επιθυμητά, για τα ψάρια, επίπεδα, μιας και έτσι μπορούμε να προλάβουμε έναν μεγάλο αριθμό ασθενειών που προέρχονται από το stress που προκαλεί η διαφορά θερμοκρασίας.

      Ο θερμοστάτης αποτελείται από μια διπλή μεταλλική ταινία που παίζει τον ρόλο του διακόπτη. Επεκτείνεται όταν η θερμοκρασία του ενυδρείου ανεβαίνει και συρρικνώνεται όταν η θερμοκρασία κατεβαίνει, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ανοίγει ή να κλείνει το ηλεκτρικό κύκλωμα που δίνει εντολή στην σπείρα να θερμανθεί. Όταν το κύκλωμα κλείνει, τότε ανάβει το λαμπάκι του θερμοστάτη και αντίστοιχα στην αντίθετη περίπτωση σβήνει. Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, δημιουργήθηκαν θερμοστάτες που αντικατέστησαν την μεταλλική ταινία με μικρο-κύκλωμα, έτσι όλα ελέγχονται ηλεκτρονικά και μειώθηκε κατά πολύ η πιθανότητα να φθαρεί, από την χρήση, η μεταλλική ταινία και να μείνει ο θερμοστάτης σε κάποια από τις δύο θέσεις, προκαλώντας ζημιά στο ενυδρείο.

      Τα θερμαντικά σώματα χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες: τα κρεμαστά (hang on), τα εξωτερικά (προσαρτημένα στο φίλτρο), τα εσωτερικά και τα βυθού.
      Θα αναλύσουμε κάθε μια κατηγορία ξεχωριστά, αναφέροντας την χρησιμότητα, τα υπέρ και τα κατά που προσδίδει το κάθε είδος.

      Κρεμαστά (Hang On)
      Τα εξωτερικά θερμαντικά σώματα αποτελούνται από ένα στήριγμα στην μια πλευρά και από το θερμαντικό σώμα στην άλλη. Είναι μακράν τα φθηνότερα και πιο «μη ασφαλή» στην αγορά των ενυδρειακών προϊόντων.

      Λόγω της κατασκευής τους είναι λιγότερο αποδοτικά από τα εσωτερικά, μιας και δεν είναι πλήρως καλυμμένα με νερό, έχοντας ως αποτέλεσμα μικρότερη επιφάνεια εξαγωγής θερμότητας. Επίσης πρέπει να είναι συνεχώς βυθισμένα στο νερό, σε περίπτωση που το θερμαντικό μέρος στεγνώσει, από την θερμότητα που παράγει θα σπάσει. Πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά τις αλλαγές νερού και να ελέγχουμε τακτικά για πιθανή εξάτμιση του νερού.


      Εξωτερικά
      Τα τελευταία χρόνια πολλές εταιρείες κατασκευάζουν φίλτρα που, είτε έχουν ενσωματωμένο θερμαντικό σώμα, είτε έτοιμο να προσαρτηθεί σε μια από τις δύο σωλήνες του φίλτρου. Η τάση αυτή οφείλεται σε δύο παράγοντες. 1ον στην επιθυμία πολλών ενυδρειόφιλων να έχουν τον λιγότερο δυνατό εξοπλισμό μέσα στο ενυδρείο και 2ον για την προστασία ψαριών, όπως γατόψαρων από τραυματισμούς λόγω της θέρμανσης.
      Η θερμαντική τους ικανότητα μειονεκτεί έναντι των εσωτερικών λόγω της μεγάλης ταχύτητας που περνάει το νερό μέσα από αυτόν. Είναι σαφώς καλύτεροι στην θέρμανση του ενυδρείου από τα εξωτερικά ή του βυθού. Επίσης είναι σαφώς ακριβότεροι από τους υπόλοιπους τύπους και λόγω της ειδικής κατασκευής τους περιορίζουν τον ενυδρειόφιλο στα λίτρα του ενυδρείου.


      Εσωτερικά
      Τα εσωτερικά θερμαντικά σώματα είναι τοποθετημένα εξ ολοκλήρου μέσα στον νερό. Συνήθως στηρίζονται από μία βάση με βεντούζες σε κάποια από τις πλευρές του ενυδρείου. Λόγω της θέσης τους έχουν την καλύτερη απόδοση, η οποία επιτυγχάνεται από την βέλτιστη διάχυση της θερμότητας. Οι εν λόγω θερμοστάτες αποδίδουν καλύτερα, όταν τοποθετούνται παράλληλα με τον βυθό. Επίσης είναι καλό κατά την αλλαγή του νερού να κλείνουμε τον θερμοστάτη, διότι η επαφή του θερμαντικού σώματος με τον αέρα μπορεί να προκαλέσει ζημιά.


      Βυθού
      Τα θερμαντικά σώματα βυθού είναι θερμαινόμενα καλώδια τα οποία τοποθετούνται κάτω από το υπόστρωμα, σε κυματοειδή μορφή καλύπτοντας όλον τον πυθμένα. Είναι μια αρκετά διαδεδομένη λύση στην Ευρώπη, ειδικά σε αυτούς που διατηρούν φυτεμένα ενυδρεία. Τα πλεονεκτήματα πολλά, όπως ο καλύτερος αερισμός των ριζών των φυτών, η ομοιόμορφη κατανομή της θερμότητας μέσα στον ενυδρείο και ασφαλώς λόγω της θέσης τους δεν κάνουν αισθητή την παρουσία τους. Το μεγαλύτερο μειονέκτημα είναι ότι για να τοποθετηθούν ή, εάν παρουσιάσουν βλάβη, χρειάζεται να ξεστηθεί όλο το ενυδρείο, επίσης δεν είναι ικανοί να στηρίξουν και να διατηρήσουν υψηλές θερμοκρασίες.


      Πριν επιλέξουμε ποιος τύπος θερμαντικού σώματος είναι ο ιδανικός για το ενυδρείο μας, πρέπει να κάνουμε την ερώτηση: «Τελικά χρειάζεται να παρέχω θέρμανση στο ενυδρείο μου και, αν ναι, πόση ισχύ; (watt)» Αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως τι ενυδρείο έχω; τι θερμοκρασία έχει ο χώρος που βρίσκεται το ενυδρείο; τι ψάρια διατηρώ;

      Στην περίπτωση που έχουμε ένα θαλασσινό ενυδρείο σε έναν γενικά ζεστό χώρο, δεν υπάρχει λόγος τοποθέτησης θερμαντικού σώματος. Από την άλλη σε ένα ενυδρείο που διατηρεί δίσκους στον ίδιο χώρο, η εγκατάσταση ενός θερμοστάτη είναι επιτακτική. Ωστόσο εάν χρειασθεί να τοποθετήσουμε σε ένα θαλασσινό θερμοστάτη, θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας, ότι το ενυδρείο μας έχει υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι στο οποίο οι κοινοί θερμοστάτες που ο αισθητήρας είναι από ανοξείδωτο ατσάλι μετά από μερικό διάστημα τελικά θα διαβρωθεί. Σε μερικούς, ο μεταλλικός αισθητήρας δεν βρίσκεται πάνω στο θερμαντικό σώμα, σε ακόμα πιο εξειδικευμένα και ακριβά μοντέλα ο αισθητήρας είναι από τιτάνιο το οποίο και δεν διαβρώνεται.

      Ο γενικός κανόνας επιλογής της ισχύς του θερμοστάτη είναι 1 watt ανά λίτρο, αυτό όμως έχει άμεση σχέση με την εξωτερική θερμοκρασία.
      Στον πίνακα που ακολουθεί μπορείτε να επιλέξετε ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία και τα λίτρα του ενυδρείου.

      Λίτρα…………...……5οC……...……..10oC……...……..15oC (Διαφορά με εξωτ. Θερμοκρασία

      25λτ………….……..25Watt………………50Watt……………....75Watt
      50λτ………….……..50Watt………………75Watt……………....75Watt
      75λτ……….….…….50Watt……………..75Watt………..…....150Watt
      100λτ……….……..75Watt………………100Watt………...…..200Watt
      150λτ……………..100Watt………..……150Watt……………..300Watt
      200λτ……………..150Watt………………200Watt……………..200Watt
      250λτ………….….200Watt………………250Watt……………..250Watt
      300λτ………….….250Watt………………300Watt……………..300Watt

      Σε μεγαλύτερα ενυδρεία θα χρειασθεί να τοποθετήσετε άνω του ενός θερμαντικού σώματος, τα οποία θα πρέπει να είναι ρυθμισμένα στην ίδια θερμοκρασία και να είναι τοποθετημένα στα δύο άκρα του ενυδρείου.

      Εάν έχουμε επιλέξει εσωτερικό ή κρεμαστό θερμοστάτη, η ιδανική θέση για να τον τοποθετήσουμε είναι κοντά στην έξοδο του φίλτρου ή κοντά στην αεραντλία. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουμε να έχουμε ακόμα καλύτερη διάχυση της θερμοκρασίας μέσα στο ενυδρείο.

      Σε κάποιες περιπτώσεις κρίνεται αναγκαία η κάλυψη του θερμοστάτη με προφυλακτικό κάλυμμα, για να προστατέψουμε ψάρια, όπως τα γατόψαρα, από το να ακουμπήσουν το θερμαντικό σώμα, προκαλώντας τους σοβαρά εγκαύματα.

      Κλείνοντας θα πρέπει να έχουμε πάντα κατά νου ότι και οι πιο ακριβοί, εξειδικευμένοι, και πολλά υποσχόμενοι θερμοστάτες, μπορεί να παρουσιάσουν δυσλειτουργία. Γι αυτόν τον λόγο πρέπει να παρακολουθούμε τόσο την θερμοκρασία του ενυδρείου με την χρήση ενός θερμόμετρου, όσο και την λειτουργία του θερμοστάτη, μέσω της ενδεικτικής λυχνίας.
    • By fishbone!
      Καλησπέρα φίλοι μου,
       
      Το θέμα αυτό το ανοίγω σαν οδηγό κατασκευής ενός υβριδικού φωτιστικού με power led και Τ5 λάμπες φθορισμού!
       
      Ο βασικός σκοπός μου είναι περισσότερο να μοιραστώ μαζί σας όχι τόσο πολύ την κατασκευή αλλά τα αποτελέσματα και τις
       
      προσωπικές μου εμπειρίες  ! Επίσης στο τέλος του θέματος θα σας δείξω και κάποιες μοναδικές εργαστηριακές μετρήσεις που έγιναν  !
       
      Να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι δεν είμαι ηλεκτρολόγος οπότε ας με συχωρήσουν οι επαγγελματίες για τις ατέλειες που θα δουν   ! 
       
      Αλώστε μια τέτοια κατασκευή DIY με power Led δεν είναι πυρηνική φυσική αλλά χρειάζεται προσοχή για την ασφάλεια και την σωστή
       
      λειτουργία!
       
       To project φωτιστικό με έχει απασχολήσει από την αρχή της ενασχόλησης μου με το θαλασσινό ενυδρείο!  Το κώλυμα μου με τα Λεντ
       
      και τις προοπτικές που δίνουν είναι γνωστό στους περισσοτέρους   ! θα σας πω τις παρατηρήσεις στις αλλαγές που έχω κάνει 
       
      τα 3μισή χρονιά με το ενυδρείο μου!  Θα μου επιτρέψετε μια σύντομη αναδρομή στα προηγούμενα φωτιστικά μου!
       
       
      Ξεκίνησα με λεντοταινιες για τουλάχιστον 9 μήνες      http://www.aquazone.gr/forums/topic/97824-fishbones-%CE%B1%CF%82-%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%BC%CE%B5-reef/   οπως πολλών,  η σκέψη ενός fish Only έφυγε νωρίς οπότε τα πρώτα 
       
      μαλακά και LPS μπήκαν δειλά δειλά στο πρόγραμμα  !
       
      Οι λεντοταινιες (ενυδρειακες) είχαν αγοραστεί από γνωστό κινεζικό σαιτ με14,4w στο μέτρο !  αν θυμάμαι καλά υπήρχαν τουλάχιστον 
       
      5 σειρές επι 14.4 watt άρα  περίπου 108 watt στα 250 λίτρα!
       
      Σύντομα κατάλαβα ότι αν θες να έχεις κοράλλια εκτός από εύκολα μαλακά πρέπει να φύγεις από τις λεντοταινιες  !
       
       
       
      Επόμενο προτζεκτ η αγορά 3βαττων power leds και τοποθέτηση τους με τις λεντοταινιες !
       
       Για ψήκτρα έβαλα Π αλουμίνιου ……….και το πρώτο μου αξιοπρεπές  φωτιστικό ήταν πραγματικότητα!Μετα  από 
       
      κάποιες διορθώσεις/αναβαθμίσεις είχα ένα όμορφο οπτικό αποτέλεσμα με μια καλή ανάπτυξη των LPS! 
       
      Δυστυχώς όμως η ώρα των Σκληρών είχε έρθει και στην καλύτερη απλά δεν είχα νεκρώσεις  !
       
       
       
       
      Οπότε φτάνουμε στο 2016 που πλέων το 3ο φωτιστικό παίρνει σάρκα και οστά!
       
      Όπως και στο προηγούμενο, το κέλυφος έγινε από πλάκα αλουμινίου 2μμ (είχε περισσέψει)   
       
      Αφού κάμφθηκε καταλλήλως 
       
       έγιναν οι απαραίτητες τρύπες για την ψύξη……!
       
       
      Είπα να βάλω και λίγο χρώμα έτσι και βάφτηκε σε φανοποιείο με το το πρωτότυπο μαύρο  ,  για την ακρίβεια μαύρο περλε της TOYOTA!
       
       
      Προχωρώντας και κάνοντας το λίγο πιο επαγγελματικό έβαλα ψήκτρα εμπορίου (140-9,7-2,5) που θα μου έδινε παραπάνω τσιπακια
       
      στο τετραγωνικό εκ!
       
      Ξεκολλήθηκαν τα τσιπακια από το παλιό πολύ εύκολα αν σκεφτείς ότι είναι η τρίτη φορά που κολλιούνται!!! θερμοαγογιμη πάστα και
       
      χωρίς βίδες κολλήθηκαν στην ψήκτρα ( η συγκεκριμένη πάστα είναι από εξωτερικό οι αντίστοιχες εδώ δεν κολλάνε )!
       
      Τα λεντακια (bridgelux) αφού δοκιμάστηκαν χρωματικά και ποιοτικά τοποθετήθηκαν σε 4 κανάλια των 18!
       
      1ο Moon light με μπλε και UV!
       
      2o  Royal Blue & Blue
       
      3o White 12000K &6500K, Red, Green, Cyan
       
      4o   Whyte 12000K 50%  kai R Blue 50%

       
      Tip: προσπαθείτε τα υλικά που δουλεύεται να είναι καλής ποιότητας πχ. Έχω φάει πολλές ώρες προσπαθώντας να κολλήσω με κακής
       
      ποιότητας κολλητήρι και σηματάκι που μόλις τα άλλαξα τα έκανα όλα στο 1/5 του χρόνου  !
       
       
      Συνέχεια στο επόμενο ποστ ......
       
       
       
       
       
       
       
       
    • By Carp82
      Γενική κατηγορία ενυδρείου
      Ασία - Ωκεανία

      Γενικές Πληροφορίες
      Διαστάσεις Ενυδρείου (ΜxΠxΥ): 60 x 30 x 30
      Συνολικά Λίτρα: 54 μεικτά / ~ 44 καθαρα
       
      Οργανισμοί
      Φυτά: egeria densa, limnophila sessiflora, ludgiwa repens, cryptocorynae wentii,  Anubia nana
      Ψάρια: 2 αρσενικά ,7 θυληκά   pseudomugil  furcatus
       
      Φωτισμός
      Πηγές φωτισμού (πλήθος και τύπος): 1 λάμπα Τ8 f15w /865 daylight με 44 πόντους μήκος 900 lumen
      Διάρκεια φωτισμού: 7,5 ώρες
       
       
       
       
       
      πρόσφατα μπήκα στο χώρο του φυτεμένου ενυδρείου  και έχω παρατηρήσει ότι τα watt είναι λίγα και επίσης  στις άκρες είναι σκοτεινό.
      Οπότε σκέφτηκα να κάνω 2 πράγματα και εδώ θέλω τα φώτα σας.
       
      το πρώτο:   να αλλάξω το σύστημα της λάμπας και να βάλω T5 F24W/860 ΨΥΧΡΟ  με μήκος 54,9 εκ 1900 lumen
       
      και το δεύτερο : να αφήσω την λάμπα που έχει και να προσθέσω ταινία led στα δεξία και αριστερά;
       
      ποια από τις 2 περιπτώσεις  είναι  καλύτερη και για τα φυτα; ή δεν θα έχει μεγάλη διαφορά και θα είναι τζάμπα κόπος;
       
      παραθέτω φωτογραφίες από το καπάκι του ενυδρείου
       

       

       
      και μία γενική φωτογραφια του ενυδρείου
       

       
×