Jump to content

Recommended Posts

Αυτο το κείμενο το ετοιμάζω για να μπει σαν άρθρο εδώ εφ όσον εγκριθεί απο την aquazone team και διορθωθεί απο τη συντακτική ομάδα .
Εχει δουλειά ακόμα .
Και απο εμένα .
Λόγω του οτι δεν εχω το χρόνο να το ολοκληρώσω , (και βλέπω εδω απο τους αρχάριους ενα δικαιολογημένο άγχος για το στρώσιμο )είπα να το βγάλω εδώ ως έχει διότι μέχρι να με περιμένουν οι αρχάριοι να το ετοιμάσω , θα έχουν γίνει έμπειροι . :D
Παρακαλώ πολύ να γράφουν εδώ μόνο οι αρχάριοι που θα ακολουθήσουν τη μέθοδο για να δούμε κατά πόσο είναι κατανοητό από αυτούς και εάν πράγματι τους διευκολύνει .
Το κείμενο αυτό είναι αποτέλεσμα των συζητήσεων που έγιναν εδώ http://www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=12982
και προσωπικής εμπειρίας .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Η μέθοδος που χρησιμοποιώ εγώ για το στρώσιμο των ενυδρείων γλυκού νερού και που νομίζω ότι είναι ποιο εύκολη για τους αρχάριους (σύμφωνα με την εμπειρία μου). Εχει το μειονέκτημα ότι δεν γνωρίζω κατά πόσο μπορεί να στρεσάρονται τα ψάρια .

Εκ του αποτελέσματος όμως βλέπουμε ότι δεν έχουμε απώλειες .

Η μέθοδος προϋποθέτει ότι θα χρησιμοποιηθούν ζωντανά βακτήρια που πωλούνται στην αγορά .Η δε δοσολογία είναι ανάλογα ποιο σκεύασμα θα χρησιμοποιήσουμε και πάμε πάντα σύμφωνα με τη συνιστώμενη δόση που αναγράφεται , ο λόγος που τα χρησιμοποιούμε είναι για να κρατηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα η αμμωνία και ΝΟ2.

Κάτι πολύ σημαντικό είναι το τάισμα .

Η ποσότητα που δίνουμε στα ψαράκια μας να φάνε , είναι τόση όση θα καταναλωθεί σε 1 λεπτό , προσοχή εδώ μιλάμε για όλη τη ποσότητα να έχει καταναλωθεί ακόμα και αυτή που τυχόν μας έχει πέσει στο πυθμένα του ενυδρείου .

Η δε συχνότητα είναι από 3 φορές την ημέρα και περισσότερες .

Η διαφορά στα νέα ενυδρεία που βρίσκονται στη διαδικασία του στρωσίματος είναι να ταΐζουμε κάθε 3 ημέρες από μια φορά την ημέρα για όλο το χρονικό διάστημα των 40 ημερών που κρατά ο κύκλος του αζώτου .

Ερχόμαστε τώρα στο δύσκολο κομμάτι που είναι τα ψάρια .

Αυτό το σημείο ουσιαστικά θέλει εμπειρία κάτι το οποίο δεν υπάρχει εφ όσον απευθύνομε σε νέους χομπιστες .

Θα προσπαθήσω όσο μπορώ να δώσω ένα γενικό (και απλόwink.gifκανόνα που χρησιμοποιώ εγώ .

Κατ αρχήν ξεκινάμε από τον αριθμό των ψαριών που χωράει ένα ενυδρείο από όταν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία του στρωσίματος .

Προσωπικά πιστεύω ότι χρειάζονται 3 μήνες περίπου για να θεωρήσω ένα ενυδρείο ότι είναι έτοιμο εφ όσον δεν έχουμε χρησιμοποίηση σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα θεραπευτικά σκευάσματα .

Ο αριθμός όμως τον ψαριών εξαρτάτε εκτός από τον όγκο του νερού και από τα βιολογικά υλικά που υπάρχουν για να επεξεργάζονται τα απόβλητα των ψαριών καθώς επίσης και από την εμπειρία του κάθε ενός .

Για να μπορέσουμε όμως να βγάλουμε άκρη (αρχίζουν να παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες ) θα πάρουμε σαν μέτρο τα ενυδρεία που δίνουν οι εταιρίες σαν κομπλέ (ότι τα περιέχουν όλα και είναι έτοιμα να δεχτούν ψάρια ) .

Ως συνήθως τα τυποποιημένα ενυδρεία στην αγορά παίρνουν την ονομασία τους από το μήκος τις οθόνης .

Έτσι έχουμε τα 50 άρια , 60 άρια , 80 , άρια 100 άρια κ.ο.κ.

Περίπου αντίστοιχα έχουμε και τα λίτρα τους 45 , 60 , 100 , 180 λίτρα περίπου .

Έτσι λοιπόν σε 50 αρι ενυδρείο 4-5 ψάρια , 60 αρι 6-7 ψάρια , 80 αρι 8-10 ψάρια , 100 αρι 14-16 ψάρια μέσου μεγέθους .

Ο αριθμός όμως των ψαριών που αναφέρω έχει σχέση και με το μήκος τους και με το μέγεθος που παίρνουν όταν ενηλικιωθούν .

Αρα αναφέρομε σε ψάρια 2-6 εκ. (μέσου μεγέθους) που δεν θα γίνουν μεγαλύτερα από 8-10 εκ. στη τελική τους μορφή , διότι αυτά τα ενυδρεία δεν πρέπει να κρατήσουν μεγαλύτερα μεγέθη .

Σε γενικές γραμμές η τοποθέτηση των ψαριών γίνεται ανά 10 ημέρες 1/8 των ψαριών που αντέχει το ενυδρείο στη τελική του .

Επειδή όμως στα μικρά ενυδρεία δεν μπορούμε να βάλουμε ψάρι ανά 10ημερο θα πρέπει να κάνουμε τροποποίηση στο χρόνο και να πάμε στις 15 ημέρες .

Η δε αρχή γίνεται ανάλογα με το σκεύασμα που θα χρησιμοποιήσουμε (πότε δηλαδή μας συστήνει να βάλουμε το πρώτο ψάρι ο παρασκευαστής των ζωντανών βακτηρίων ).

Από τη 10η ημέρα και για την υπόλοιπη διάρκεια του στρωσίματος καλό είναι να κάνουμε χρήση 2 τεστ .

Αμμωνίας και ΝΟ2 ούτως ώστε να ελέγξουμε τις μεταβολές .

Σε περίπτωση κάποιου λάθους στους χειρισμούς που έχουμε περιγράψει παραπάνω το αποτέλεσμα θα είναι να δούμε υψηλές ενδείξεις στα τεστ που θα κάνουμε , σε αυτή τη περίπτωση θα χρειαστεί να κάνουμε γενναίες αλλαγές νερού που μπορεί να φτάσουν τα 4/5 του όγκου του ενυδρείου . Σε αυτή τη περίπτωση προσέχουμε πάρα πολύ να μην έχουμε διακύμανση τις θερμοκρασίας .

Η μέθοδος αυτή έχει δουλευτεί πολύ με ικανοποιητικά αποτελέσματα σε θερμοκρασίες από 25-28 βαθμούς κελσίου ,όσο ποιο χαμηλά είναι η θερμοκρασία τόσο ποιο αργά γίνεται η ανάπτυξη των βακτηρίων άρα και το στρώσιμο διαρκεί περισσότερο.

Για ψάρια κρύου νερού (χρυσόψαρα ) η διαδικασία γίνεται με ποιο αργούς ρυθμούς ως προς το χρόνο τοποθέτησης τους στο ενυδρείο λόγω χαμηλής θερμοκρασίας και μεγέθους των ψαριών .

Εδώ να σημειώσω ότι τα χρυσόψαρα δεν θα πρέπει να μπαίνουν σε τόσο μικρά ενυδρεία και εννοώ ακόμα και το 100αρι .

Το κείμενο αυτό γράφτηκε γι αυτόν που αγόρασε το ενυδρείο του , έβαλε νερό και δεν γνωρίζει τι πρέπει να κάνει .

Σε καμία περίπτωση δεν πειράζουμε το ΡΗ του ενυδρείου διότι βάζουμε έναν παράγοντα ακόμα που δεν έχει αναλυθεί εδώ και επηρεάζει τις παραμέτρους του ενυδρείου .

Επίσης δεν είναι σε καμία περίπτωση για βιοτοπικα ενυδρεία που εκεί χρειάζεται εμπειρία .

Όταν έχουμε ενυδρείο που θέλουμε να έχει και κάποια φυτά ζωντανά ακολουθούμε την ιδία διαδικασία με διαφορά ότι δεν αφήνουμε την θερμοκρασία να ανέβει πάνω από τους 26 βαθμούς .

Προσοχή υπάρχουν ψάρια μικρά σε μέγεθος όπως τα Apistograma τα οποία δεν αντέχουν σε νέα ενυδρεία .

Τέλος σας συμβουλεύω να κάθεστε όσο μπορείτε ποιο πολύ να χαζεύεται και να παρατηρείτε τα ψαράκια σας , αλλά μην τα πειράζετε αφήστε τα στην ησυχία τους μην ανοίγεται το καπάκι συχνά .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Κάτι πολύ σημαντικό είναι το τάισμα .

Η ποσότητα που δίνουμε στα ψαράκια μας να φάνε , είναι τόση όση θα καταναλωθεί σε 1 λεπτό , προσοχή εδώ μιλάμε για όλη τη ποσότητα να έχει καταναλωθεί ακόμα και αυτή που τυχόν μας έχει πέσει στο πυθμένα του ενυδρείου .

Η δε συχνότητα είναι από 3 φορές την ημέρα και περισσότερες .

Η διαφορά στα νέα ενυδρεία που βρίσκονται στη διαδικασία του στρωσίματος είναι να ταΐζουμε κάθε 3 ημέρες από μια φορά την ημέρα για όλο το χρονικό διάστημα των 40 ημερών που κρατά ο κύκλος του αζώτου .

Οταν ρίχνω την τροφή δεν παραμένει αρκετά (λιγότερο από 30'')στην επιφάνεια με αποτέλεσμα τα 2 μικρά lemon tetra που έχω για αρχή να μην προλαβαίνουν να φάνε.

Στην συνέχεια η τροφή βυθίζεται και μη έχοντας ψάρια βυθού αυτή παραμένει εκεί ανέγγιχτη δημιουργόντας προφανώς προβλήματα.

Τι θα μπορούσα να κάνω σε αυτην την περίπτωση?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Συνήθως στην αρχή είναι λίγο φοβισμένα και επιφυλακτικά οπότε στη θέση σου θα δοκίμαζα με μικρές ποσότητες για να τις "μυριστούν" και να πλησιάσουν πιο κοντά (μέχρι να συνηθίσουν όπου έρχονται με το που ανοίγεις το καπάκι).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Με την τροφή που έχει παραμείνει στο βυθό υπάρχει πρόβλημα?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μετα το 1 λεπτό που έχουμε πει δεν πρέπει να υπάρχει τροφή μέσα στο ενυδρείο μας .

Εαν συμβεί κάτι τέτοιο κατά τη διάρκεια του στρωσίματος είναι οτι χειρότερο μπορεί να συμβεί.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μετα το 1 λεπτό που έχουμε πει δεν πρέπει να υπάρχει τροφή μέσα στο ενυδρείο μας .

Εαν συμβεί κάτι τέτοιο κατά τη διάρκεια του στρωσίματος είναι οτι χειρότερο μπορεί να συμβεί.

Mπορείς να μου πεις τι ακριβώς συμβαίνει για να μπορέσω να το καταλάβω?

Πρέπει να μπώ από την αρχή στην διαδικασία στρωσίματος?

Ευχαριστώ και συγνώμη αν σας κουράζω με τις "αρχάριες" ερωτήσεις μου

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mπορείς να μου πεις τι ακριβώς συμβαίνει για να μπορέσω να το καταλάβω?

Πρέπει να μπώ από την αρχή στην διαδικασία στρωσίματος?

Ευχαριστώ και συγνώμη αν σας κουράζω με τις "αρχάριες" ερωτήσεις μου

Ο ΣΤΑΜΑΤΗΣ τονιζει οτι δεν πρεπει να μεινει τροφη γιατι η τροφη που θα μεινει θα σου ανεβασει

τα επιπεδα της αμμωνιας και θα εχουν προβλημα τα ψαρια σου.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Καλημερα! Και τι ψαρια μπορουν να χρησιμοποιηθουν για το στρωσιμο του ενυδρείου; 120 lt. εχω.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Φαντάζομαι οτι θα το κάνεις τροπικό οπότε τα zebra danios θεωρούνται απο την βιβλιογραφία τα κατάλληλα ψαράκια.Επίσης τα tiger barbs εφόσον θέλεις ενα ενυδρείο με πιο επιθετικά ψάρια.

Πιστεύω οτι και Σταμάτης θα συμφωνεί οσον αφορά την επιλογή ψαριών για στρώσιμο.

Φιλικά Σωκράτης :hysterical:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Πιστευετε και εσεις οτι πρεπει να κανω στρωσιμο με αμμωνια; Γιατι οι γνωμες διιστανται.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Καλημερα! Και τι ψαρια μπορουν να χρησιμοποιηθουν για το στρωσιμο του ενυδρείου; 120 lt. εχω.

Πιστευετε και εσεις οτι πρεπει να κανω στρωσιμο με αμμωνια; Γιατι οι γνωμες διιστανται.

Διαβασε εδω. http://www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=12982

Share this post


Link to post
Share on other sites

Φαντάζομαι οτι θα το κάνεις τροπικό οπότε τα zebra danios θεωρούνται απο την βιβλιογραφία τα κατάλληλα ψαράκια.Επίσης τα tiger barbs εφόσον θέλεις ενα ενυδρείο με πιο επιθετικά ψάρια.

Πιστεύω οτι και Σταμάτης θα συμφωνεί οσον αφορά την επιλογή ψαριών για στρώσιμο.

Φιλικά Σωκράτης :hysterical:

:hysterical:

Πιστευετε και εσεις οτι πρεπει να κανω στρωσιμο με αμμωνια; Γιατι οι γνωμες διιστανται.

Αν ακολουθήσεις αυτή τη μέθοδο μην τη μπλέξεις με άλλες μεθόδους μόνο μπέρδεμα θα έχεις .

Εσυ αποφασίζεις .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Θα συμφωνησω με τον Σταματη .... και εγω μπερδευτικα ....

Γιατί στο ξεκίνημα μου με την βοήθεια ενός φίλου με μικρή εμπειρία , μάλλον τα εχω κάνει μπάχαλο…

Έχω πάρει ένα 180αρι με σκοπό να το κάνω αφρικανικό και έχουμε βάλει και αμμωνία και μπόλι ( δηλαδή σφουγγάρι στο φίλτρο από το ενυδρείο του ) και βιολογικό υλικό της API

To αποτέλεσμα μετά από μια βδομάδα να έχω…

Nh3-Nh4= 0,05mg/l

Nitrit No2 = 2 mg/l

Nitrat No3 =100mg/l

Ειλικρινά δεν ξέρω πως να προχωρήσω μάλλον θα ακολουθήσω τη συμβουλή του petshop να το αδειάσω και να το ξαναστησω μονο με βιολογικό υλικό και στην τρίτη μέρα ένα ψάρι...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Βρίσκομαι και εγώ στη διαδικασία προετοιμασίας του στησίματος ενός μικρού ενυδρείου (γύρω στα 20 λίτρα), το οποίο θα φιλοξενήσει ένα μονομάχο. Σκέφτομαι να ακολουθήσω στη διαδικασία στρωσίματος το σκεύασμα της SERA.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που δίνονται, τα πρώτα ψάρια τοποθετούνται στο ενυδρείο την 2η μέρα αν δεν κάνω λάθος. Να υποθέσω ότι στη περίπτωση του ενός ψαριού (ένας μονομάχος) θα μπει επίσης την 2η μέρα?

Επίσης πιστεύετε ότι πέραν των οδηγιών θα πρέπει να προσεχθεί και κάτι άλλο?

Ευχαριστώ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μαρεσει η προσπαθεια σου Σταματη,ως τωρα δεν εχεις συλεξει αρκετες πληροφοριες

για να ξεκινησεις τοτο αρθρο σου.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Γειά σας.Έχω μια απορία σχετικά με ένα ενυδρείο.Ο αδερφός μου πήρε ένα ενυδρείο στις 4 μαίου.Άρχισε να το στρώνει με βακτήρια και έβαζε και αντιχλώριο.Το είχε για 2 βδομάδες να δουλεύει μόνο του με το φίλτρο και μετά έβαλε 3 καρδινάλιους tetra.Όλα πήγαιναν καλά μέχρι που πρόσθεσε αλλα 2 τετρα ίδια απο το ίδιο pet shop.Μετά απο μία βδομάδα όλα τα ψάρια πέθαναν απο ικ.Έκανε τακτικες αλλαγές νερού για να απομακρύνει το ικ.Χρησιμοποιούσε και αλάτι για ενυδρειακή χρήση.Μετά απο 15 μέρεσ πήρε 2 guppy,ένα αρσενικό και ένα θηλυκό.Πήρε επίσης 3 σαλιγκάρια.Η αμμωνία όταν τα έβαλε ήταν 0,1 κοντά.Μετά όμως ψόφησε το πρώτο σαλιγκάρι και έμεινε στο βυθό όλη μέρα,εφ'όσον δεν είχε καταλάβει ότι ήταν ψόφιο.Όταν το έβγαλε λοιπόν έκανε τεστ αμμωνίας και ανέβηκε στο 0,8.Παρ'ολα αυτά,μετά από μία εβδομάδα ψόφησαν και τα αλλα 2 σαλιγκάρια και τώρα έχει τα guppy μόνο.Η αμμωνία είχε πέσει στο 0,3,αλλά απο το τάισμα και τις ακαθαρσίες ανέβηκε πάλι στο 0,8.Φοβόμαστε μήπως ψοφήσουν τα guppy.To ph ήταν 7.6 αλλά όταν έβαλε τα guppy είχε ρήξει απο πρίν αλάτι που κατεβάζει το ph στο 7.0.Μέσα στο ενυδρείο έχει ψεύτικα φυτά και μια καρύδα (κρυψώνα ).Έχει κάποιος κάποια λύση για το κατέβασμα της αμμωνίας;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ξέχασα επίσης να πω ότι το ενυδρείο είναι 54 λίτρα καθαρά.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ξέχασα επίσης να πω ότι το ενυδρείο είναι 54 λίτρα καθαρά.

file taise kathe defteri mera kai xrisimopiise etima baktiridia gia peripou 20 imeres mexri na exis 0 amonia

xoris na prosthesis kanena neo psari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Κανε συχνες αλλαγες νερου και μειωσε το ταισμα...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Γεια σας,

από σήμερα λοιπόν στρώνω το ενυδρείο μου. Γέμισα το ενυδρείο μου με αντιχλωριομένο νερό αφού το είχα αφήσει από περίπου μια ώρα τον κουβά να δράσει. Ξεκίνησα άναψα το φίλτρο (εσωτερικό) και άρχισε να κυκλοφορεί το νερό. Δεν έχω καμία θολούρα προς το παρόν.

Έπειτα από 1 ώρα έβαλα την απαιτούμενη δοσολογία Sera Nitrivec. Στις οδηγίες χρήσης ότι πρέπει να μπεί ψάρι την επόμενη μέρα και να προσθέτω Serα Nitrivec από λίγο κάθε μέρα...Αύριο όμως είναι Κυριακή και επίσης έχω ακούσει 1000 φορές ότι το ενυδρείο θέλει χρόνο να στρωθεί.

Από τη στιγμή που ξεκίνησα με Sera Nitrivec τι να κάνω?..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Άκουσε προσεκτικά αυτά που θα σου πω.ΜΗΝ ΒΑΛΕΙ ΨΑΡΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΣΤΡΩΣΙΜΑΤΟΣ!!!Κοίτα τι θα κάνεις:Πρώτα,άνοιξε νέο θέμα στην ίδια κατηγορία λέγοντας πόσα λίτρα είναι το ενυδρείο σου και τι βιολογικό υλικό έχει μέσα το φίλτρο(siporax,substrat pro κτλ.)Ρίχνε την δοσολογία του nitrivec που λέει στις οδηγίες για 10 μέρες και αφού έχει περάσει ένας μήνας από την τελευταία δοσολογία nitrivec,μετράς αμμωνία,νιτρώδη και νιτρικά.Αμμωνία θα μετράς και κατά τη διάρκεια του στρωσίματος και μόλις δεις 0 τότε μετράς νιτρώδη.Αφού και τα νιτρώδη σου δείξουν 0 με τις μέρες θα έχεις ανεβασμενα νιτρικά.Τότε τα μετράς,κάνεις μια αλλαγή 50% και είσαι κομπλε :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Και με τι θα τρεφεται ενα μηνα η βιολογια οεο?

ή κανε οτι λενε ακριβως οι οδηγιες ή ακολουθησε αλλο τροπο στρωσιματος.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Για αυτό ρωτάω...

Αν είναι να μην βάλω ψάρι θα πρέπει να βάλω κάποια πηγή αμμωνίας.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Και με τι θα τρεφεται ενα μηνα η βιολογια οεο?

ή κανε οτι λενε ακριβως οι οδηγιες ή ακολουθησε αλλο τροπο στρωσιματος.

Μήπως η βιολογία θα τρέφεται με τροφή που θα ρίχνει μέσα;Λέω μηπως.Και επίσης,ποιος είπε ότι οι οδηγίες που δίνουν οι εταιρείες για τα σκευάσματά τους είναι πάντα έγκυρες και αξιόπιστες;

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Σχετικό περιεχόμενο

    • Από Aquazone Project Team
      Αξίζει να σημειωθεί πως ο πλήρης κύκλος του αζώτου συμπεριλαμβάνει και βακτήρια απονιτροποίησης, δηλαδή διάσπασης των νιτρικών αλάτων (ΝΟ3) με κατάληξη την απελευθέρωση του αζώτου (Ν2). Η απονιτροποίηση επιτυγχάνεται από τα αναερόβια βακτήρια όπου χρησιμοποιώντας οξυγόνο ανιόντων, οξειδώνουν οργανικές ύλες. Αναλυτικά, τα νιτρικά άλατα (ΝΟ3) διασπώνται σε διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2) και αυτά σε μονοξείδιο του αζώτου (ΝΟ), το οποίο με τη σειρά του διασπάται σε υποξείδιο του αζώτου (Ν2Ο) και στο τέλος απελευθερώνεται το άζωτο (Ν2).
      Αυτή η διαδικασία δεν μπορεί να επιτευχθεί εύκολα και με απλό εξοπλισμό σε ένα οικιακό ενυδρείο, οπότε υπάρχει συνεχή αύξηση της συγκέντρωσης των νιτρικών αλάτων (ΝΟ3). Τα νιτρικά άλατα (ΝΟ3) σε μικρές συγκεντρώσεις (μικρότερες των 10ppm) δεν επηρεάζουν αρνητικά τη διαβίωση των ζωντανών οργανισμών.
      Στα ενυδρεία μας τα νιτρικά άλατα (ΝΟ3) διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα με τις ποσοστιαίες αλλαγές νερού ανά χρονικά διαστήματα, καθώς και από τα φυτά και τις άλγες, που χρησιμοποιούν τα νιτρικά άλατα (ΝΟ3) ως τροφή.
      Ως γενικός κανόνας χαμηλών επιπέδων νιτρικών αλάτων (ΝΟ3) μπορεί να θεωρηθεί η συγκέντρωση κάτω των 20ppm, αλλά υπάρχουν ψάρια που αντέχουν για μεγάλο χρονικό διάστημα και σε συγκεντρώσεις κοντά στα 50ppm.
      Οι πιθανές μηδενικές τιμές νιτρικών αλάτων (ΝΟ3) δεν επηρεάζουν αρνητικά τους ζωντανούς οργανισμούς του ενυδρείου μας (ψάρια και ασπόνδυλα), αλλά μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την χλωρίδα (φυτά και άλγες).
    • Από Aquazone Project Team
      Τοξικότητα Αμμωνίας
       
      Σχεδόν καθημερινά, μιλώντας για ενυδρεία, αναφέρεται ο όρος "αμμωνία" που συμβολίζεται ως ΝΗ3/ΝΗ4. Οι δυο αυτοί συμβολισμοί χρησιμοποιούνται γιατί η αμμωνία υπάρχει στο ενυδρείο μας και με τις δύο αυτές μορφές, το ΝΗ3 το οποίο είναι η αμμωνία και είναι τοξικό στοιχείο, και το ΝΗ4+ το οποίο συμβολίζει το αμμώνιο και είναι μη τοξικό. Συνεχώς μέσα στο ενυδρείο μόρια αμμωνίας μετατρέπονται σε αμμώνιο και το αντίστροφο.

      Όμως η πραγματική τοξικότητα της αμμωνίας (ΝΗ3) εξαρτάται από άλλους δύο παράγοντες, πέραν της συγκέντρωσης που μετράνε τα τεστ. Αυτοί οι δύο παράγοντες είναι η θερμοκρασία και η οξύτητα (pH) του νερού. Όσο υψηλότερο είναι το pH και η θερμοκρασία, τόσο πιο τοξική είναι η αμμωνία, ενώ αντίθετα, με χαμηλό pH και χαμηλή θερμοκρασία, μπορούν να υπάρχουν υψηλότερα ποσοστά συγκέντρωσης αμμωνίας (ΝΗ3) χωρίς όμως αυτή να είναι τοξική κι επικίνδυνη για τους ζωντανούς οργανισμούς του ενυδρείου.

      Στους πίνακες που ακολουθούν, βάση της μέτρησης αμμωνίας που παρουσιάζεται στα τεστ, μπορεί να βρεθεί η πραγματική συγκέντρωση αμμωνίας και τα επίπεδα τοξικότητάς της. Πραγματική συγκέντρωση αμμωνίας από 0.020ppm έως 0.029ppm δεν θεωρούνται άμεσα τοξικά, αλλά η χρόνια έκθεση των υδρόβιων οργανισμών σε αυτή, μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα έως και θανάτους. Πραγματικές συγκεντρώσεις αμμωνίας πάνω από 0.030ppm είναι άμεσα τοξικές κι επικίνδυνες για τους ζωντανούς οργανισμούς του ενυδρείου και θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα καταπολέμησής της.

      Για τα προβλήματα που δημιουργεί η αμμωνία, τους τρόπους αντιμετώπισης χαμηλών και υψηλών συγκεντρώσεων στο ενυδρείο, καθώς και προληπτικά μέτρα για να μειωθούν οι πιθανότητες συγκέντρωσής της, μπορείτε να δείτε εδώ.
       
      Υπόμνημα:
       

       
       

















       

       
    • Από Aquazone Project Team
      Αμμωνία και τρόποι αντιμετώπισής της
       
      Περιγραφή προβλήματος:
      Η δηλητηρίαση από ιονισμένη αμμωνία (ΝΗ3) είναι μία από τις κυριότερες αιτίες ασθενειών και θνησιμότητας των ψαριών σε ένα ενυδρείο. Η αμμωνία εμφανίζεται συχνά σε καινούρια ενυδρεία, όπου δεν έχει αναπτυχθεί ακόμα η απαραίτητη βιολογία (αποικίες βακτηρίων). Παρουσιάζεται όμως και σε παλαιότερα ενυδρεία όταν γίνει απότομη προσθήκη πολλών ψαριών όπου η υπάρχουσα βιολογία είναι ανεπαρκής ή και από τον θάνατο των αποικιών βακτηρίων λόγο κάποιου φαρμάκου ή απότομης αλλαγής των συνθηκών του νερού.

      Συμπτώματα αμμωνίας μέσα στο ενυδρείο:
      - Τα ψάρια ανασαίνουν από την επιφάνεια του νερού
      - Μοβ ή έντονα κόκκινα βράγχια
      - Ληθαργική κίνηση των ψαριών
      - Απώλεια όρεξης των ψαριών
      - Τα ψάρια κάθονται στον πάτο του ενυδρείο και πιθανότατα ανασαίνουν γρήγορα
      - Κοκκινίλες σαν αιματώματα στο σώμα και τα πτερύγια των ψαριών

      Η δηλητηρίαση από αμμωνία μπορεί να παρουσιαστεί είτε ξαφνικά, είτε με την πάροδο μερικών ημερών. Αρχικά μπορεί να παρατηρηθεί ότι τα ψάρια λαχανιάζουν και να παίρνουν συχνές ανάσες από την επιφάνεια του νερού. Τα βράγχια τους θα αρχίσουν να αποκτούν έντονο χρώμα προς το μοβ ή κόκκινο και μπορεί να δείξουν πως αιμορραγούν. Τα ψάρια θα χάσουν την όρεξη τους για φαΐ και θα γίνονται όλο και πιο ληθαργικά στις κινήσεις τους. Σε αρκετές των περιπτώσεων θα κάθονται στον βυθό (συνήθως σε κάποια γωνία), θα είναι λαχανιασμένα και τα πτερύγιά τους να είναι κολλημένα στο σώμα τους.
      Δεδομένου πως δεν έχουμε παρατηρήσει το πρόβλημα της δηλητηρίασης από αμμωνία για να προβούμε σε ενέργειες αντιμετώπισής της, οι ιστοί των ψαριών σιγά σιγά θα καταστρέφονται και θα αρχίσουν να εμφανίζονται κοκκινίλες στο σώμα και τα πτερύγια. Ταυτόχρονα το ψάρι θα καταστρέφεται κι εσωτερικά, καθότι η αμμωνία θα αρχίσει να επηρεάζει το μυαλό, τα εσωτερικά όργανα και το νευρικό σύστημα. Το ψάρι θα αιμορραγεί εσωτερικά κι εξωτερικά ώσπου τελικά να πεθάνει.

      Τρόποι αντιμετώπισης της δηλητηρίασης από αμμωνία:
      - Σε ενυδρεία που τα ψάρια αντέχουν σε pH μικρότερο του 7 και χαμηλές θερμοκρασίες, η συγκέντρωση της αμμωνίας μπορεί να μην είναι βλαβερή κι επικίνδυνη (συμβουλευτείτε τους πίνακες που θα βρείτε εδώ)
      - Μερική αλλαγή προετοιμασμένου νερού (αποχλωριωμένο και στην ίδια περίπου θερμοκρασία)
      - Χρήση χημικών σκευασμάτων εμπορίου που διασπούν την αμμωνία και την κάνουν μη τοξική (ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε αυτή τη περίπτωση, παρ'όλο που η αμμωνία θα είναι μη τοξική, θα είναι ανιχνεύσιμη από τα τεστ)
      - Πλήρη διακοπή ή περιορισμός της διατροφής

      ΠΡΟΣΟΧΗ: Η πτώση του pH και της θερμοκρασίας, το ποσοστό αλλαγής νερού, η διακοπή ή ο περιορισμός διατροφής, έχουν άμεση σχέση με τη συγκέντρωση αμμωνίας βάση των αποτελεσμάτων των τεστ. Αν η μετρήσιμη συγκέντρωση αμμωνίας είναι μεγαλύτερη του 1 ppm, θα πρέπει να πραγματοποιηθούν άμεσα ενέργειες για τη μείωσή της. Η μείωση του pH και της θερμοκρασίας (σε ψάρια που το ανέχονται) καθώς και η μερική αλλαγή με προετοιμασμένο νερό, θα προσφέρουν άμεση ανακούφιση στα ψάρια. Οι συχνές αλλαγές μέσα σε διάρκεια λίγων ωρών με ταυτόχρονη διακοπή ή περιορισμό διατροφής και προσθήκη ζωντανών βακτηρίων εμπορίου, θα βοηθήσουν στο να μειωθούν τα επίπεδα αμμωνίας κάτω του 1 ppm. Αν υπάρχει μπόλι από δεύτερο δικό μας ενυδρείο ή ενυδρείο γνωστού μας, είναι το ιδανικότερο.

      Αν το πρόβλημα είναι σχετικά σε προχωρημένο επίπεδο και τα ψάρια δυσφορούν έντονα, συνίσταται η χρήση ειδικού χημικού διάσπασης αμμωνίας. Ο περιορισμός της διατροφής θα βοηθήσει στο να παράγονται λιγότεροι ρύποι από τα ψάρια. Σε περίπτωση που υπάρχουν υψηλές συγκεντρώσεις αμμωνίας (άνω των 2 ppm) θα πρέπει η διατροφή να διακοπεί εντελώς για κάποιες ημέρες. Εννοείται πως σε περίπτωση που παρουσιαστούν μετρήσιμες συγκεντρώσεις, δεν πρέπει να γίνει καμία εισαγωγή νέου οργανισμού στο ενυδρείο, έως ότου μηδενιστεί η αμμωνία.
      Η τοξικότητα της αμμωνίας έρχεται σε άμεση συσχέτιση με το pH και την θερμοκρασία. Τη πραγματική συγκέντρωση αμμωνίας και το πόσο τοξική μπορεί να είναι για τους οργανισμούς, μπορείτε να δείτε εδώ.

      Πρόληψη:
      - Σωστό στήσιμο ενυδρείου και υλικών του φίλτρου
      - Εισαγωγή ψαριών σε νέα ενυδρεία τμηματικά
      - Σωστή ποσότητα τροφής και χειροκίνητη αφαίρεση όσης δεν φαγωθεί μέσα σε 5 λεπτά
      - Σωστή συντήρηση ενυδρείου
      - Τακτικός έλεγχος με τεστ ώστε αν υπάρξει κάποιο πρόβλημα να διαπιστωθεί νωρίς, πριν αρχίσει να επηρεάζει τα ψάρια

      Για να αποφευχθούν οι απώλειες ψαριών από δηλητηρίαση αμμωνίας, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα από τη ρίζα του. Δηλαδή να προλαμβάνουμε την όποια πιθανότητα δημιουργίας υψηλών συγκεντρώσεων αμμωνίας στο ενυδρείο.
      Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, οπότε θα πρέπει εξαρχής να προσεχθεί αφενός το θέμα εισόδου κι εξόδου του φίλτρου του ενυδρείου, ώστε να υπάρχει σωστή κυκλοφορία μέσα στη δεξαμενή, αφετέρου, η επιλογή ποιοτικών υλικών (μηχανικών και βιολογικών) καθώς και η σωστή σειρά τοποθέτησής τους για να υπάρχει σωστή ροή του νερού μέσα από τα υλικά. Ο γενικός κανόνας τοποθέτησης υλικών μέσα σε ένα φίλτρο, από την είσοδο του νερού μέσα σε αυτό, μέχρι την έξοδο, είναι:
      1) Είσοδος νερού στο φίλτρο
      2) Μηχανικός καθαρισμός για κατακράτηση οργανικών στοιχείων όπως ακαθαρσίες, φύλλα και τροφές
      3) Βιολογικός καθαρισμός δια μέσω βιολογικών υλικών που έχουν πάνω τους τις αποικίες των βακτηρίων και καθαρίζουν το νερό από αμμωνία και νιτρώδη άλατα
      4) Ενυδρειακό βαμβάκι για κατακράτηση μικροστοιχείων που δεν κράτησε ο μηχανικός καθαρισμός, αλλά και τρίμματα του βιολογικού υλικού που προκαλούνται από τη ροή του νερού
      5) Έξοδος νερού από το φίλτρο στη δεξαμενή
       
       


      Σημείωση: Η διάταξη υλικών του παραπάνω σχεδίου δεν αποτελεί κάποιον αυστηρό κανόνα.
      Ανάλογα με το είδος φίλτρανσης (εσωτερικό φίλτρο, εξωτερικό φίλτρο ή sump), τον όγκο του
      εκάστοτε κάδου, αλλά και τα πιθανά διαχωριστικά που έχει δημιουργήσει ο κάθε κατασκευαστής,
      αυτά τα υλικά μπορεί να τροποποιηθούν από θέμα σειράς, είδους ή ποσότητας.
       
       
       
      Σε νέα ενυδρεία, η εισαγωγή ψαριών θα πρέπει να γίνεται τμηματικά ώστε η πλήρη ιχθοφόρτωση που μπορεί να υποστηρίξει η εκάστοτε δεξαμενή να ολοκληρώνεται μετά από 3-4 μήνες. Επίσης η διατροφή θα πρέπει στην αρχή να είναι περιορισμένη, πιθανόν όχι καθημερινά, και σιγά σιγά να αυξηθεί ποσότητα μέχρι να φτάσει στην σωστή δοσολογία. Υπολείμματα τροφής που μένουν μέσα στο ενυδρείο χωρίς να φαγωθούν μέσα σε 5 λεπτά θα πρέπει να απομακρύνονται.
      Σε παλαιότερα ενυδρεία με χαμηλή ιχθοφόρτωση, δεν πρέπει να γίνεται απότομη εισαγωγή πολλών νέων ψαριών, καθότι οι ρύποι τους θα είναι πολύ περισσότεροι από τις ήδη υπάρχουσες αποικίες βακτηρίων. Ταυτόχρονα θα πρέπει να γίνεται και προσεχτικό τάισμα.
      Η φροντίδα του ενυδρείου και κυρίως του φίλτρου, είναι επίσης πάρα πολύ σημαντική. Θα πρέπει να γίνεται έλεγχος στη ροή του φίλτρου ώστε να μη μειώνεται ποτέ η κυκλοφορία κάτω από ένα ικανοποιητικό όριο. Στην περίπτωση που πέσει η ροή, θα πρέπει να ανοιχτεί το φίλτρο και να καθαριστούν τα υλικά που έχουν πιάσει βρωμιές μόνο με νερό ενυδρείου και ποτέ με νερό βρύσης, ενώ θα πρέπει να αντικατασταθούν υλικά όπως το ενυδρειακό βαμβάκι (filter wool) ή κάποια σφουγγάρια. Σε περίπτωση που υπάρχει κάποιος νεκρός οργανισμός μέσα στο ενυδρείο (ψάρι ή ασπόνδυλο) θα πρέπει να απομακρύνεται άμεσα. Στις αλλαγές νερού, θα πρέπει να προσεχθεί ώστε οι τιμές σκληρότητας, αλλά και της θερμοκρασίας του νερού, να είναι σε αντίστοιχα επίπεδα με αυτές που προϋπάρχουν μέσα στη δεξαμενή. Σε αντίθετη περίπτωση, εκτός του να πάθουν σοκ τα ψάρια, υπάρχει και ο κίνδυνος να νεκρωθούν τα βακτήρια που βρίσκονται στο βιολογικό υλικό του φίλτρου.
      Επίσης, καλό είναι να ελέγχεται δύο φορές τον μήνα το νερό με τα τεστ, ώστε να υπάρχει εικόνα της ποιότητάς του και αν τυχόν διαπιστωθεί αύξηση συγκέντρωσης της αμμωνίας να υπάρχει χρονικό περιθώριο δράσης, άμεσα και με σωστές κινήσεις. Γι'αυτή τη δουλειά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σταθερά τεστ που τοποθετούνται με βεντούζες στο εσωτερικό των τζαμιών του ενυδρείου και βρίσκονται σε μόνιμη έκθεση στο νερό. Αυτά ενημερώνουν άμεσα για το αν υπάρχει αύξηση στη συγκέντρωση αμμωνίας.
       

       
      ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι κλιμακωτές ενδείξεις αυτών των τεστ δεν είναι αξιόπιστες κι εφόσον υπάρξει αύξηση της αμμωνίας, έστω και λίγο, θα πρέπει να διασταυρωθεί και με υγρά τεστ. Σε καμία περίπτωση όμως, δεν θα υπάρξει αμμωνία στο νερό και δεν θα το δείξουν εφόσον δεν έχει λήξει η διάρκεια ζωής τους (συνήθως 2-3 μήνες).
      Τέλος, σε περίπτωση διακοπής ρεύματος για πάνω από 2 ώρες και κατόπιν επαναφοράς της τροφοδοσίας, θα πρέπει να ελεγχθεί το νερό με τεστ καθημερινά, για περίπου πέντε μέρες και σε περίπτωση που αυξηθούν οι τιμές συγκέντρωσης της αμμωνίας, θα πρέπει να πραγματοποιηθούν οι παραπάνω ενέργειες αντιμετώπισής της.
    • Από Χρήστος
      Στρώσιμο ενυδρείου
      Σκοπός του άρθρου αυτού δεν είναι να εμβαθύνει στους διάφορους τρόπους στρωσίματος αλλά να τους παρουσιάσει ώστε ο χομπιστας να διαλέξει τον τρόπο που του ταιριάζει. Για καλύτερη αποσαφήνιση των διάφορων μεθόδων στρωσίματος θα χαρούμε  να μας ρωτήσετε μέσα στο φόρουμ.
      Προτού γίνει αναφορά στους διάφορους τρόπους στρωσίματος ας δούμε συνοπτικά τι σημαίνει στρώσιμο του ενυδρείου.
       
      Στρώσιμο ενυδρείου σημαίνει όλη η διαδικασία που πρέπει να προηγηθεί έτσι ώστε το ενυδρείο να είναι έτοιμο να δεχτεί ψάρια χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να πάθουν κάτι.
       
      Ο κύκλος του αζώτου
      Το κύριος και βασικότερο τμήμα του στρωσίματος είναι ο κύκλος του αζώτου όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα.
      Φάση πρώτη:Τα  ψάρια με τα εκκρίματα και την αναπνοή τους αποβάλουν αμμωνία (ΝΗ3) όπως και τα φυτά τα οποία βρίσκονται σε αποσύνθεση.
      Φάση δεύτερη: Ανάλογα με το Ph του ενυδρείου μας ένα τμήμα απο την αμμωνία (ΝΗ3) μετατρέπετε σε ακίνδυνο αμμώνιο (ΝΗ4),  και το άλλο τμήμα παραμένει ως αμμωνία (ΝΗ3)  η οποία είναι δηλητήριο για τα ψάρια μας.
      Φάση τρίτη: Η Αμμωνία (ΝΗ3) με την σειρά της είναι τροφή για τα νίτροποιητικά βακτήρια τα οποία  διασπούν την αμμωνία (ΝΗ3)  σε νιτρώδη άλατα (ΝΟ2) όπου και αυτά είναι δηλητήριο για τα ψάρια μας.
      Φάση τέταρτη:
      Τα νιτρώδη άλατα (ΝΟ2) είναι τροφή για τα λεγόμενα απονίτροποιητικά βακτήρια τα οποία μετατρέπουν τα νιτρώδη άλατα(ΝΟ2) σε ακίνδυνα νιτρικά άλατα (ΝΟ3).
      Φάση πέμπτη: Στην φύση τα νιτρικά άλατα μπορούν να διασπαστούν από μία διαδικασία σε άζωτο και οξυγόνο και αυτός είναι ο φυσικός κύκλος του αζώτου. Στο ενυδρείο όμως αυτή η τελευταία φάση δεν συμβαίνει η συμβαίνει σε πάρα πολύ μικρό βαθμό, έτσι για να μειώσουμε την συσσώρευση το νιτρικών αλάτων(ΝΟ3) στο ενυδρείο μας θα πρέπει να κάνουμε αλλαγές νερού.
      Σε ενυδρεία που έχουνε μέσα φυτά ένα μεγάλο ποσοστό ή και ολόκληρο μερικές φορές τα νιτρικά άλατα (ΝΟ3) απορροφούνται από τα φυτά.
      Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να κάνουμε αλλαγές νερού οι οποίες έχουν άλλα θετικά και δεν είναι τώρα του παρόντος.
       

       
       
      1. Στρώσιμο με ειδικά σκευάσματα
      Όπως είναι γνωστό, η επιστήμη προχώρα σε όλους τους τομής. Έτσι και στον ενυδρειακό τομέα έχουν εξελιχτεί τα πράγματα πολύ. Τα έτοιμα σκευάσματα αν και έκαναν την εμφάνισή τους νωρίς περίπου 1998,  στην ελληνική αγορά ήρθαν πολύ αργότερα. Μέσα σε αυτά τα χρόνια εξελίχθηκαν και βελτιώθηκαν πάρα πολύ.
      Τα σκευάσματα αυτά περιέχουν μια ποικιλία νιτροποιητικών και απονιτροποιητικων βακτηρίων όπου ενεργοποιούνται άμεσα ή  σε σύντομο χρονικό διάστημα (ανάλογα με το είδος) μόλις έρθουν σε επαφή με το νερό. Επίσης περιέχουν και διάφορα ένζυμα, αλλά και άλλα χρήσιμα βακτήρια που μπορούν να αποσυνθέτουν την τροφή και τα περιττώματα των ψαριών.
       
      Ας δούμε τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε.
       
      α) Χρύση αντιχλώριου
      Πριν από την χρήση των σκευασμάτων οι περισσότερες εταιρίες προτείνουν να προηγηθεί η χρήση ενός αντιχλώριου. Αυτό έχει σαν στόχο την εξουδετέρωση των επιβλαβών ουσιών που θα μπορούσαν να βλάψουν τα βακτήρια.
       
      β) Ακολουθήστε επακριβώς της οδηγίες χρήσης των σκευασμάτων.
      Τα έτυμα βακτήρια απο την στιγμή που έρθουν σε επαφή με το νερό ενεργοποιούνται άμεσα και ψάχνουν για τροφή ή οποία μπορεί να τους δοθεί μόνο απο τα ψάρια. Αν δεν βάλουμε άμεσα τροφή δηλαδή ψάρια τα βακτήρια αρχίζουν να νεκρώνονται και αν βάλουμε ψάρια μετά απο 48 ώρες πιθανών να έχουν μειωθεί τα βακτήρια σε βαθμό που να μην επαρκούν πλέον ώστε να εισάγουμε ψάρια στο ενυδρείο μας.
      Πολλοί αντί για ψάρια βάζουν τροφή ψαριών ώστε να έχουν τα βακτήρια τροφή. Αν και τα σκευάσματα περιέχουν ένζυμα  που διασπούν την τροφή παρόλο αυτά είναι μια διαδικασία που θέλει χρόνο και έως ότου διασπαστεί η τροφή σε τροφή για τα βακτήρια αυτά θα έχουν μειωθεί και θα είναι ανεπαρκές για την εισαγωγή των ψαριών.
      Πιστεύω πως είναι κατανοητό γιατί πρέπει να μπουν άμεσα τα ψάρια στο ενυδρείο μας.
       
      γ) Δεν συνδυάζουμε διαφορετικούς τρόπους στρωσίματος
      Αυτό θα έχει πάντοτε αρνητικές επιπτώσεις εκτός και αν είμαστε πολύ καλή γνωστές της χειμειας και της βιολογίας όπου εκεί μπορούμε να κάνουμε της αλχημείες μας, αλλά επ΄ ουδενί λόγω αν είμαστε αρχάριοι. Το ρίσκο να νεκρώσουμε τα βακτήρια η να μην είναι ο πληθυσμός τους επαρκής  είναι μεγάλο.

      δ) Δεν βάζουμε όλα τα ψάρια με μιας στο ενυδρείο
      Τοποθετήστε στην αρχή ένα μικρό αριθμο ψαριών. Ένας καλός μπούσουλας είναι να βάλουμε το 1/4 των ψαριών απο το τελικο αριθμό που θα φιλοξενήσει το ενυδρείο μας. Στην περίπτωση που προσθέσουμε περισσότερα ψάρια τα βακτήρια δεν θα  επαρκούν οπότε θα έχουμε αύξηση των βλαβερών παραμέτρων με ενδεχομένως δυσάρεστα αποτελέσματα. Στην περίπτωση που βάλουμε λίγα ψάρια δεν θα αξιοποιήσουμε όλα τα βακτήρια και ένα μέρος τους θα χαθεί.
      Μετά απο 5-6 μέρες τοποθετούμε το 2/4, κοκ. Ο τελικός αριθμός των ψαριών θα πρέπει να έχει τοποθετηθεί σε περίπου  20 μέρες.
       
      ε) Δεν κάνουμε της πρώτες μέρες αλλαγές νερού
      Στην αρχή θέλουμε μια συνεχή ροή τροφής από τα ψάρια προς τα βακτήρια, για αυτό δεν κάνουμε αλλαγή νερού εκτός και αν ανέβουν η τιμές των ΝΗ και του ΝΟ2.  Συνήθως η πρώτη αλλαγή νερού γίνεται στις 10-15 μέρες 20-30%.
       
      στ) Μετρήσεις του ΝΗ, ΝΟ2
      Υπάρχει ένα ρητό που λέει η εμπιστοσύνη είναι καλή ο έλεγχος όμως καλύτερος. 
      Για αυτό μετά απο δυο μέρες κάνουμε μια προληπτική μέτρηση των ΝΗ και ΝΟ2. την επόμενη μέτρηση την κάνουμε το αργότερο μια μέρα προτού τοποθετηθούν τα νέα ψάρια για να δούμε ότι όλα είναι εντάξει. Επαναλαμβάνουμε της μετρήσεις πάντοτε μια μέρα προτού βάλουμε ψάρια και μια δυο μέρες μετά απο την εισαγωγή ψαριών. Να επισημάνουμε πως αυτές είναι οι λιγότερες μετρήσεις που πρέπει να κάνουμε για λόγους ασφαλείας, και φυσικά αν θέλουμε μπορούμε να κάνουμε και παραπάνω μετρήσεις.
       
      2. Στρώσιμο με μπόλι
      Το στρώσιμο με μπόλι γίνετε με την εισαγωγή ζωντανών βακτήριον απο ένα είδη στρωμένο και υγιές ενυδρείο. Η εισαγωγή αυτή γίνεται με την τοποθέτηση ενός μικρού μέρους του υλικού φίλτρανσης απο ένα στρωμένο ενυδρείο πχ 5-10 κομμάτια, siporax η παρόμοια υλικά. Η με τα ιζήματα απο το στρωμένο φίλτρο πχ απο ένα σφουγγάρι παίρνουμε το καφέ ίζημα ζουπώντας το.
      Όπως και με τα έτυμα σκευάσματα έτσι και εδώ απο την στιγμή που βάλαμε μέσα στο ενυδρείο μας  ζωντανά βακτήρια  πρέπει και αυτά να τα ταΐσουμε ακολουθώντας περίπου τα ίδια βήματα με το στρώσιμο με σκευάσματα.
       
      Ας δούμε τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε.
       
      α) Χρύση αντιχλώριου
      Πριν από το μπόλιασμα του ενυδρείου μας κάνουμε χρήση ενός αντιχλώριου. Αυτό έχει σαν στόχο την εξουδετέρωση των επιβλαβών ουσιών που θα μπορούσαν να βλάψουν τα βακτήρια.
       
      β) Βάζουμε ψάρια στο ενυδρείο αλλά όχι όλα με μιας
      Αμέσως μετά το μπόλιασμα τοποθετήστε τα ψάρια.  Τα βακτήρια απο την στιγμή που μπουν στο νερό θέλουν άμεσα  τροφή ή οποία μπορεί να τους δοθεί μόνο απο τα ψάρια. Αν δεν βάλουμε άμεσα τροφή δηλαδή ψάρια τα βακτήρια αρχίζουν να νεκρώνονται και αν βάλουμε ψάρια μετά απο 48 τα  βακτήριο θα έχουν μειωθεί  κατά πάρα πολύ και η τοποθέτηση ψαριών δεν συνιστάτε.
      Στην αρχή τοποθετούμε ένα μικρό αριθμο ψαριών. Ένας καλός μπούσουλας είναι να βάλουμε το 1/4 των ψαριών απο το τελικο αριθμό που θα φιλοξενήσει το ενυδρείο μας. Στην περίπτωση που προσθέσουμε περισσότερα ψάρια τα βακτήρια δεν θα  επαρκούν οπότε θα έχουμε αύξηση των βλαβερών παραμέτρων με ενδεχομένως δυσάρεστα αποτελέσματα. Στην περίπτωση που βάλουμε λίγα ψάρια δεν θα αξιοποιήσουμε όλα τα βακτήρια και ένα μέρος τους θα χαθεί. Μετά απο 5 μέρες τοποθετούμε το 2/4, κοκ. Ο τελικός αριθμός των ψαριών θα πρέπει να έχει τοποθετηθεί σε περίπου 15 μέρες.
       
      γ) Δεν κάνουμε της πρώτες μέρες αλλαγές νερού
      Στην αρχή θέλουμε μια συνεχή ροή τροφής από τα ψάρια προς τα βακτήρια, για αυτό δεν κάνουμε αλλαγή νερού εκτός και αν ανέβουν η τιμές των ΝΗ και του ΝΟ2.  Συνήθως η πρώτη αλλαγή νερού γίνεται στις 10-15 μέρες 20-30%.
       
      δ) Μετρήσεις του ΝΗ, ΝΟ2
      Μετά απο δυο μέρες κάνουμε μια προληπτική μέτρηση των ΝΗ και ΝΟ2. την επόμενη μέτρηση την κάνουμε το αργότερο μια μέρα προτού τοποθετηθούν τα νέα ψάρια για να δούμε ότι όλα είναι εντάξει. Επαναλαμβάνουμε της μετρήσεις πάντοτε μια μέρα προτού βάλουμε ψάρια και μια δυο μέρες μετά απο την εισαγωγή ψαριών. Να επισημάνουμε πως αυτές είναι οι λιγότερες μετρήσεις που πρέπει να κάνουμε για λόγους ασφαλείας, και φυσικά αν θέλουμε μπορούμε να κάνουμε και παραπάνω μετρήσεις.
      Η συγκεκριμένη μέθοδος κατά πολλούς θεωρήτε πω είναι η αρτιότερη και η καλύτερη μέθοδος στρωσίματος. Βέβαια έχει μόνο ένα αρνητικό, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι το μπόλι που θα πάρουμε προέρχεται απο ένα υγιές ενυδρείο χωρίς ασθένειες ώστε να μην της μεταφέρουμε στο νέο ενυδρείο. 
       
      3. Στρώσιμο με τροφή
      Το σκεπτικό είναι να ρίχνουμε τροφής στο ενυδρείο ώστε να ενεργοποιήσουμε και να αυξήσουμε τον πληθυσμό των ωφέλιμων βακτηρίων στο ενυδρείο μας.
      Ο χρόνος στρωσίματος μπορεί να κρατήσει από 20 έως 40 μέρες. Ο λόγος που δεν είναι σταθερές η μέρες στρωσίματος είναι ότι δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε πόσο τροφή θα ρίξουμε στο ενυδρείο μας και με τη ρυθμούς θα αυξάνουμε της δόσης. Υπάρχει ο κίνδυνος να μην είναι επαρκής ο πληθυσμός των βακτηρίων και ας έχει στρώσει το ενυδρείο μας. Μερικές φορές οι χομπιστες για να είναι σίγουροι ότι ο πληθυσμός των βακτηρίων θα είναι επαρκής ρίχνουν υπερβολική ποσότητα τροφής με αποτέλεσμα να έχουν έξαρση άλγεων και έξαρση βακτηρίων ή και παθογόνων οργανισμών.
      Γενικά είναι ένας τρόπος που θέλει μια εμπειρία πάνω στα ενυδρεία
       
      Ας δούμε τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε.
       
      α) Χρύση αντιχλώριου
      Πριν από την εισαγωγή της τροφής στο ενυδρείο μας κάνουμε χρήση ενός αντιχλώριου. Αυτό έχει σαν στόχο την εξουδετέρωση των επιβλαβών ουσιών που θα μπορούσαν να βλάψουν τα βακτήρια.
       
      γ) Δεν κάνουμε της πρώτες μέρες αλλαγές νερού
      Στην αρχή θέλουμε μια συνεχή ροή τροφής από τα ψάρια προς τα βακτήρια, για αυτό δεν κάνουμε αλλαγή νερού εκτός και αν ανέβουν η τιμές των ΝΗ και του ΝΟ2.  Συνήθως η πρώτη αλλαγή νερού γίνεται στις 10-15 μέρες 20-30%.
       
      δ) Μετρήσεις του ΝΗ, ΝΟ2
      Μετά απο δυο μέρες κάνουμε μια προληπτική μέτρηση των ΝΗ και ΝΟ2. την επόμενη μέτρηση την κάνουμε το αργότερο μια μέρα προτού τοποθετηθούν τα νέα ψάρια για να δούμε ότι όλα είναι εντάξει. Επαναλαμβάνουμε της μετρήσεις πάντοτε μια μέρα προτού βάλουμε ψάρια και μια δυο μέρες μετά απο την εισαγωγή ψαριών. Να επισημάνουμε πως αυτές είναι οι λιγότερες μετρήσεις που πρέπει να κάνουμε για λόγους ασφαλείας, και φυσικά αν θέλουμε μπορούμε να κάνουμε και παραπάνω μετρήσεις.
      Η συγκεκριμένη μέθοδος κατά πολλούς θεωρήτε πω είναι η αρτιότερη και η καλύτερη μέθοδος στρωσίματος. Βέβαια έχει μόνο ένα αρνητικό, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι το μπόλι που θα πάρουμε προέρχεται απο ένα υγιές ενυδρείο χωρίς ασθένειες ώστε να μην της μεταφέρουμε στο νέο ενυδρείο. 
       
      4. Στρώσιμο με αμμωνία
      Είναι ένας αμφιλεγόμενος τρόπος στρωσίματος που έχει τους υποστηρικτές του αλλά και αυτούς που τον απορρίπτουν. Μεταξύ αυτόν και αρκετοί επιστήμονες όπως πχ ο Dr. Ron Shimek.
       
       
      5. Ανορθόδοξη τρόποι στρωσίματος
      Η παρακάτω μέθοδοι στρωσίματος δεν συνιστούνται γενικά και αφορά  χομπιστες χωρίς πολύ καλές γνώσεις πάνω στο αντικείμενο.
      Απλά αναφέρονται ως ενημέρωση
       
      α) Στρώσιμο με φυτά και ψάρια ή με σκέτα ψάρια.
      Η μέθοδος αυτή απαιτεί γνώση και εμπειρία πάνω στα ενυδρεία και δεν απευθύνεται σε αρχάριους όπου θα μπορούσαν να κάνουν μοιραία λάθη. 
      Η λογική αυτής της μεθόδου βασίζεται σε ένα  σύμπλεγμα απο διάφορες παραμέτρους όπως,  απέκκρισης ψαριών ανάλογα με το βάρος τους, αναλογίες του ΝΗ3 και ΝΗ4 με βάση το Ph, λίτρα ενυδρείου, αριθμός ψαριών,  θερμοκρασία, ρυθμός ανάπτυξης των βακτηρίων, τάισμα των ψαρών και αν υπάρχουν φυτά παίζει ρόλο το είδος και η μάζα των φυτών.

      β) Στρώσιμο με χρήση μεταχειρισμένου υλικού φίλτρανσης
      Έχει αναφερθεί από αρκετούς χομπίστες  μια όχι και τόσο γνωστή μέθοδος στρωσίματος. Αυτή αφορά τη χρήση μεταχειρισμένου υλικού φίλτρανσης (βιολογικό υλικό ή σφουγγάρι) από στρωμένο φίλτρο που έχει αφεθεί να στεγνώσει και αποθηκευτεί. Είναι γνωστό ότι τα ωφέλιμα βακτήρια κλείνονται σε κέλυφος και μεταβαίνουν σε ανενεργή κατάσταση (νάρκη) όταν βρεθούν εκτός νερού. Σε αυτή τη λανθάνουσα κατάσταση μπορούν να επιβιώσουν για πάρα πολλά χρόνια. Όταν τα βακτήρια βρεθούν πάλι σε κατάλληλες συνθήκες, δηλαδή εντός νερού, ενεργοποιούνται ξανά και δημιουργούν μια νέα, δραστήρια αποικία σε σύντομο χρονικό διάστημα. Βέβαια το στέγνωμα των βιολογικών υλικών και η επιτυχής μετάβαση των βακτήριων σε "αδράνεια" δεν είναι τόσο απλά όσο ακούγονται γιατί δεν γνωρίζουμε αν επιβίωσαν τα βακτήρια και αν ναι πόσα επιβίωσαν και πόσο χρόνο θέλουν για να ενεργοποιηθούν.
       
      γ) Στρώσιμο με ούρα
      Ίσως να έσκασε λίγο το χειλάκι σας διαβάζοντας τη μέθοδο αυτή αλλά είναι μία μέθοδος η οποία παλιότερα συγκαταλέγονταν στις μεθόδους στρωσίματος του ενυδρείου. Ο τρόπος είναι απλός, χρησιμοποιώντας μια ποσότητα απο ανθρώπινα ούρα. Η ποσότητα αυτή αυξάνονταν ελαφρώς κάθε δύο μέρες/ Αν και ακούγεται περίεργο τα ούρα έχουν όλα αυτά που χρειάζεται ένα ενυδρείο για να στρώσει. Είναι μία μέθοδος που δεν τη συστήνουμε ουδενί λόγο Απλώς την αναφέρουμε για την ιστορία.

      Υ.Γ.
      Όποιον τρόπο  και να διαλέξουμε πάντοτε να έχουμε υπόψη ότι το ενυδρείο για να στρώσει ουσιαστικά και να σταθεροποιηθεί θέλει το λιγότερο 3 μήνες.

      Για τυχόν απορίες και ερωτήσεις ρωτήστε που ενδεχομένως να προκύψουν ρωτήστε μας στο φόρουμ.
       
    • Από Μάνος123456
      Γειά σας! Όπως λέει και ο τίτλος σκέφτομαι να φτιάξω ένα ενυδρείο με χρυσόψαρα, και θα ήθελα τα φώτα σας σχετικά με κάποια ερωτήματα που έχω όντας αρχάριος. 
       
      Αρχικά, έχω ένα ενυδρείο 260 λίτρα με ενσωματωμένο φίλτρο στην πλάτη (από κατασκευής του), το οποίο έχει δύο δεξαμενές και λειτουργεί με υπερχείλιση. Το ερώτημα σε σχέση με αυτό είναι αν οι δύο δεξαμενές είναι λίγες για τα λίτρα του ενυδρειου,  καθώς έχω παρατηρήσει ότι τα περισσότερα φιλτρα τέτοιου τύπου έχουν τουλάχιστον 3. Επίσης, ποια θα ήταν η κατάλληλη διάταξη των υλικών μέσα σε αυτό;  (ο κυκλοφορητης είναι 1500 λτ/ώρα) 
       
      Ακόμα, επειδή θέλω να βάλω μέσα κάποια φυτά  (anubias, Java fern, vallisneria, echinodorus,  hygrophilia) 
      αναρωτιέμαι αν αρκεί ένα ψιλό μαύρο χαλίκι για υπόστρωμα, πόσα κιλά χρειάζομαι και τι είδους λιπάσματα θα χρειαστώ. Να σημειώσω ότι δεν θυμάμαι τις διαστάσεις του ενυδρειου,  θα τις υπολογισω τις επόμενες μέρες. 
       
      Ένα ακόμα ζήτημα που με απασχολεί είναι αυτό του φωτισμού. Πόσες λάμπες και τι είδους θα χρειαστώ για τις απαιτήσεις των παραπάνω φυτών; 
       
      Τέλος, εάν υπάρχει κάποιος που έχει εμπειρία από φυτεμένα ενυδρεία με χρυσόψαρα, θα ήταν ευπρόσδεκτες ιδέες σχετικές με τη διακόσμηση του ενυδρειου.
       
      Ευχαριστώ εκ των προτέρων. 
       
×