Jump to content
Sign in to follow this  
A.Lazaros

"φυσική" Φωτογράφιση Ενυδρείων, Γιατί?

Recommended Posts

Να αρχίσω με ένα μεγάλο ευχαριστώ στο Aquazone.gr και ειδικά στον Νίκο Ψάλτη που μου έμαθε τόσα πολλά για τα ενυδρεία (ειδικά τα θαλασσινά). Έχω διαβάσει σχεδόν όλα τα άρθρα του αν και πολλά. Μπράβο και πάλι μπράβο Νίκο, άξιζε τον κόπο και το χρόνο!

Με κάποια επιφύλαξη (γιατί όλο και κάτι θα μου διαφεύγει σχετικά με τα ενυδρεία) θα προσπαθήσω να φωτίσω κάποιες πτυχές της όλης διαδικασίας φωτογράφησης τους χωρίς να εμβαθύνω σε τελείως τεχνικά θέματα αφού δεν απευθύνομαι σε φωτογράφους αλλά χομπίστες.

Δυστυχώς κάθε φωτογράφηση που εμπλέκει έντονα αντανακλαστικές επιφάνειες απαιτεί συνθήκες στούντιο για να πάρουμε καλό αποτέλεσμα. Αν είστε από αυτούς που έχουν καλό φωτισμό στο ενυδρείο τους η φωτογράφηση που θα επιχειρήσετε θα αποδώσει καλύτερους καρπούς και ευκολότερα.
Όταν αναφέρομαι σε καλό φωτισμό εννοώ περισσότερο την ομοιομορφία στις εντάσεις και την απαλή διάχυση του φωτός στο χώρο. Δεν ξέρω αν στο στήσιμο του ενυδρείου είναι αυτονόητο αλλά ο φωτισμός γενικά σε μια «βιτρίνα» είναι ήδη μελετημένος ώστε όχι μόνο να φιλοξενεί αλλά και να αποδίδει το προβαλλόμενο προϊόν σωστά. Ένας καλός φωτισμός πρέπει εκτός από λειτουργικός να τονίζει τις λεπτομέρειες και να διευκολύνει την παρατήρηση.
Ο καλός φωτισμός συμβάλει στην αρμονία της σύνθεσης μιας εικόνας. Καταλαβαίνω όμως (όσο μου επιτρέπει η σχετική γνώση μου πάνω στα ενυδρεία) ότι ένα σωστό ενυδρείο δεν εξυπηρετεί μόνο τα βλέμματα αλλά πρέπει να είναι και λειτουργικό-φυσικό περιβάλλον για τα ζωντανά που φιλοξενεί. Από την άλλη θέλω να πιστεύω ότι η ίδια η φύση μας έχει διδάξει την αρμονία και η τέχνη συχνά (ή σχεδόν πάντα) αντιγράφει την φύση και τις σχέσεις των όγκων μεταξύ τους…

Καταλήγω στο συμπέρασμα ότι από την στιγμή που θέλουμε να φωτογραφίσουμε ένα ενυδρείο του οποίου αναπόσπαστο μέρος είναι ο φωτισμός του δεν είναι «τίμιο» να χρησιμοποιήσουμε εξωτερικές πηγές φωτισμού. Η πρόκληση για εμένα είναι να αποτυπώσω στην φωτογραφία αυτό ακριβώς που βλέπει το μάτι του κάθε θεατή που παρατηρεί το ενυδρείο μου.

Η ίδια η φωτογραφία σαν τέχνη δεν συνίσταται στην αποτύπωση της πραγματικότητας αλλά στην ερμηνεία της. Όταν πχ φωτογραφίζω ένα πρόσωπο, χρησιμοποιώ τον φωτισμό για να τονίσω και κρύψω περιοχές ώστε να φέρω αρμονία αλλά και να το ομορφύνω . Συχνά φωτογραφίζω νύφες και γαμπρούς που με τον κατάλληλο φωτισμό βγαίνουν (και δεν τα λέω εγώ αλλά οι ίδιοι) απίστευτα πιο όμορφοι και θελκτικοί από όσο πιστεύουν ότι είναι δυνατόν να φωτογραφηθούν. Και δεν τους πειράζω καθόλου στο φώτοσοπ! Τόσο μεγάλη τέχνη είναι ο σωστός φωτισμός.
Όταν όμως καταγράφουμε ένα ενυδρείο είναι σωστό να επέμβουμε με ερμηνευτικές-φωτιστικές παρεμβάσεις και ουσιαστικά να αλλοιώσουμε την αυθεντική εικόνα του?

Ας πούμε στέλνω μια φωτογραφία σε διαγωνισμό ενυδρείου. Είμαι επαγγελματίας φωτογράφος και ξέρω πώς να στήσω και να ελέγξω τον εξωτερικό φωτισμό. Σας διαβεβαιώνω ότι μπορώ να πάρω ένα κακοφωτισμένο ενυδρείο και να το παρουσιάσω τελείως διαφορετικό στην φωτογραφία. Με το white-balance που θα κάνω μπορώ να ζωντανέψω τα χρώματα στα φυτά και στα ψάρια επιλεκτικά.
Ένα κιτρινο-πράσινο φυτό μπορώ να το "ζωντανέψω" χωρίς καν να μπω στο φώτοσοπ! Και ρωτάω, το χρώμα των φυτών δεν είναι μια βασική ένδειξη της υγείας τους αλλά και του σωστού τρόπου λειτουργίας του ενυδρείου?

Σταματώ εδώ για να μην σας κουράζω καθώς το κεφάλαιο φωτισμός στη φωτογραφία είτε καταγραφική είτε ερμηνευτική μπορούμε να τα αναλύουμε επί ώρες και εδώ είμαι σε ένα μέρος ενυδρειόφιλων και όχι φωτογράφων.
Αυτά τα λέω για να καταλήξω στο εξής.

Αν φωτογραφίζετε το ενυδρείο σας για να δείξετε πως είναι στους υπόλοιπους τότε κάντε το όσο πιο απλά γίνεται και αφήστε τις τεχνικές επιπλέων φωτισμού στην άκρη. Δεν είναι και πιο εύκολο για εσάς στην τελική?

Αυτό που σίγουρα θα κάνει την διαφορά είναι ένα πολωτικό φίλτρο. Το φίλτρο αυτό απλά τοποθετείται μπροστά από οποιονδήποτε φακό οποιασδήποτε μηχανής (μπορεί να χρειαστεί αντάπτορας όπως πχ ένας φθηνός της κοκίν αλλά μπορείτε να το κρατάτε και απλά με το ένα χέρι μπροστά από την μηχανή).
Φανταστείτε ότι με το φίλτρο αυτό εξαφανίζετε κάθε αντανάκλαση στο ενυδρείο, αυξάνετε το κοντράστ της φωτογραφίας στο σύνολό της και είναι πολύ καθαρή χωρίς αυτή τη γνωστή «θολούρα» του νερού!
Ακόμη το πολωτικό θα μειώσει τις αντανακλάσεις και πάνω στα φύλλα των φυτών αλλά και τα ίδια τα ψάρια αφού και αυτά έχουν ανακλαστικές επιφάνειες.

Στις ψηφιακές μηχανές σήμερα υπάρχουν και μυστικά αδύνατα σημεία που δεν τα αναφέρει η βιβλιογραφία αλλά οι φωτογράφοι τα μαθαίνουν ακόμη εμπειρικά.
Για όσους είχαν την υπομονή να διαβάσουν ως εδώ και άρα αντιμετωπίζουν την φωτογραφία πιο ουσιαστικά -και όχι επιφανειακά όπως είναι η μόδα σήμερα- ας αποκαλύψουμε και ένα μυστικό για τους ψηφιακούς αισθητήρες!

Οι ίδιοι οι αισθητήρες είναι αντανακλαστικές επιφάνειες αφού έχουν πάνω τους ήδη ένα φίλτρο από γυαλί. ΝΑΙ!

Αυτό δεν ίσχυε στο φιλμ! Μην νομίζετε λοιπόν ότι η ψηφιακές είναι καλύτερες από το φιλμ στην φωτογράφηση ενυδρείων… Είναι λίγο χειρότερες προς το παρόν. Απλά με την ψηφιακή βλέπεις τι βγάζεις και το ξαναβγάζεις και το ξαναβγάζεις μειώνοντας εμπειρικά τα λάθη της λήψης σου.

Το λοιπόν έχουμε ήδη μια αντανακλαστική επιφάνεια πάνω στον αισθητήρα (λέγεται και φίλτρο αντιαλίασης) και μια αντανακλαστική πάνω στο ενυδρείο που περιέχει και αυτό αντικείμενα που αντανακλούν το φως… Το κάθε ένα αντανακλά πάνω στο άλλο αλλά και πάνω στον ίδιο τον αισθητήρα και δημιουργείται η θολούρα ειδικά όταν βάλετε φλάς!

Αυτό το "καμένο" (blown highlights) σημάδι που αφήνει το φλας πάνω στο γυαλί του ενυδρείου σας είναι υπερτονισμένο γιατί αντανακλά και πάνω στο φίλτρο αντιαλίασης του αισθητήρα της μηχανής σας πριν αυτός στείλει την φωτογραφία στον επεξεργαστή της μηχανής και μετά στην κάρτα μνήμης!

Ελπίζω να πειστήκατε (όσοι συνεχίζετε ακόμη να διαβάζετε ως εδώ) πόσο σημαντικό είναι το πολωτικό φίλτρο για να φωτογραφίσουμε σωστά ένα ενυδρείο ή γενικά μια έντονα ανακλαστική επιφάνεια.

Τώρα για να συνοψίσω.

Γνώμη μου, το φυσικό-απλό είναι και το πιο σωστό…
Φωτογραφίστε το ενυδρείο σας όπως είναι χωρίς επεμβάσεις και εξωτερικές πηγές φωτισμού.
Σβήστε όλα τα φώτα γύρω σας και κλείστε τα παράθυρα μειώνοντας κάθε πιθανή αντανάκλαση στο τζάμι. Αφήστε μόνο το φως του ενυδρείου το οποίο αν είναι σωστό θα καλύψει τις ανάγκες της φωτογράφησης.
Βγάλτε πολλές φωτογραφίες χωρίς καθόλου φλας και διαλέξτε την καλύτερη. Θα έχετε κουνημένες αλλά με τις πολλές λήψεις θα πετύχετε και μερικές καταπληκτικές άλλωστε το ζητούμενο στην προκειμένη είναι 3-4 καλές και οι άλλες 100 πέταμα. Ακόμη και αν δεν έχετε πολωτικό με αυτή τη μέθοδο θα πάρετε κάποιες καλές φωτογραφίες απλά βγάλτε πάρα πολλές. Το ίδιο ισχύει και για την βιντεοσκόπηση αλλά εδώ είναι απαραίτητος ο τρίποδας και πολύ αργές ή καθόλου κινήσεις.

Και μην ξεγελάτε τον εαυτό σας ότι η φωτογραφία είναι εύκολη υπόθεση επειδή απλά πήρατε μια καλή ψηφιακή μηχανή… Όλες σχεδόν οι μηχανές που έχουν πάνω από 250ευρώ σήμερα είναι καλύτερες από τις επαγγελματικές που έκαναν απίστευτα λεφτά πριν 10χρόνια όταν άρχισα να κάνω αξιοπρεπείς δουλειές με αυτές. Η τεχνολογία στα πόδια των φωτογράφων (και από εδώ και εμπρός οι φωτογράφοι στα πόδια της τεχνολογίας...) . Σύντομα θα καταλάβετε τι εννοώ. Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα και από ένα σημείο και μετά θέλει μελέτη και διάβασμα κατεβατών (όπως αυτού εδώ). Το white-balance δεν θα το αναλύσω εδώ αφού μπορείτε να ενημερωθείτε από αλλού.

Για περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε άρθρα (υπάρχουν και αρκετά δικά μου) πάνω στο φωτισμό και τις ψηφιακές μηχανές στο DPreview.com και το DPGR.gr.


Αν απαγορεύεται από το Aquazone.gr η αναφορά και παραπομπή σε άλλους ιστότοπους να με συγχωρέσετε και διαγράψτε τις παραπομπές.

Ξέρω ότι πρέπει να πούμε και άλλα πολλά μα δεν έχω άλλο χρόνο αυτή τη στιγμή. Θα προσπαθήσω να επανέλθω για να απαντήσω σε απορίες όταν υπάρξουν αλλά μην περιμένετε ότι θα βρείτε έτοιμες λύσεις. Κάθε φωτογράφηση έχει τα δικά της ανάλογα με το ενυδρείο και εκεί θα μετρήσει η εμπειρία του φωτογράφου ο εξοπλισμός μηχανή-φακοί-τρίποδας και πως θα προσαρμοστεί κάθε φορά...

Αναστασιάδης Λάζαρος, ADPproductions
Θεσσαλονίκη Μάης 2008

Share this post


Link to post
Share on other sites

Λάζαρε σε ευχαριστώ τόσο προσωπικά όσο και σαν ομάδα του Άκουαζον γιαυτό το τόσο καλό πόστ/άρθρο πάνω σε ένα 'τομέα' του χόμπι μας που σε πολλούς δημιουργεί πρόβλημα λόγο του ότι δέν υπάρχουν αρκετές πληροφορίες διαθέσιμες.

Πιστεύω ότι και οι υπόλοιποι θα συμφωνήσουν ότι το πόστ σου θα πρέπει να γίνει pinned!!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Κατ’ αρχήν αγαπητέ Λάζαρε, αισθάνομαι την ανάγκη να σε ευχαριστήσω για τα καλά σου λόγια, προς το Aquazone και ιδιαίτερα το πρόσωπό μου.

Κατόπιν θέλω να σε ευχαριστήσω για τις πολύ χρήσιμες και ουσιαστικές πληροφορίες της δημοσίευσής σου, που πιστεύω πως όλοι όσοι ασχολούνται έστω και πολύ ερασιτεχνικά με τη φωτογράφηση, θα τις εκτιμήσουν ανάλογα.

Θεωρώ ότι η σπουδή της φωτογραφίας είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο, που όπως συμβαίνει με όλες τις τέχνες, δεν μπορεί ποτέ να ολοκληρωθεί.

Η αλήθεια είναι πως για εμάς τους ερασιτέχνες και εμπειρικούς φωτογράφους (?), η ψηφιακή μηχανή, μας βοήθησε πραγματικά αφού μπορούμε πλέον να βγάζουμε αμέτρητες φωτογραφίες, μέχρι να πετύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα, που δεν είναι άλλο παρά η αποτύπωση του αποτελέσματος των κόπων μας, σχετικά με την ενυδρειακή ενασχόληση. Πιστεύω πως οι υποδείξεις σου είναι πραγματικά πολύ χρήσιμες.

Για αυτούς όμως που θέλουν να ξεπεράσουν τα όρια, τότε τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά.

Καλή συνέχεια

Share this post


Link to post
Share on other sites

εγω απο την αλλη θα ειμαι συντομος και ουσιαστικος.

ΛΑΖΑΡΕ,Σ'ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ....!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:excl: Ευχαριστουμε για τις πληροφοριες

Λαζαρε δεν ξερω τι εγινε στο αλλο thread αλλα εξαφανιστηκαν τα ποστ μας.

Πως μαντεψες σωστα και την καμερα αλλα και τον φωτισμο απο την φωτο? :D:excl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:excl: Ευχαριστουμε για τις πληροφοριες

Λαζαρε δεν ξερω τι εγινε στο αλλο thread αλλα εξαφανιστηκαν τα ποστ μας.

Πως μαντεψες σωστα και την καμερα αλλα και τον φωτισμο απο την φωτο? :D:excl:

Σε ποιό πόστ αναφέρεσαι?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Εξαιρετικο αρθρο! Οτι και να εχεις μαθει απο το Aquazone και τα μελη του διχνεις οτι πραγματικα θελεις να το ανταποδωσεις με κατι που κατεχεις αριστα!

Σε ευχαριστουμε!

Share this post


Link to post
Share on other sites
:thumbup: Ευχαριστουμε για τις πληροφοριες

Λαζαρε δεν ξερω τι εγινε στο αλλο thread αλλα εξαφανιστηκαν τα ποστ μας.

Πως μαντεψες σωστα και την καμερα αλλα και τον φωτισμο απο την φωτο? :excl::excl:

Τα post σας εξαφανιστηκαν γιατι δεν επιτρεπονται σχολια στον διαγωνισμο θεματικης φωτογραφιας :D

Τα αντιγραφω εδω...

ΠΑΡΑΘΕΣΗ(filrou @ 12/05/2008, 13:46:36) post_snapback.gif

DSC00099.jpg

Ελπιζω να δειχνει σωστα τωρα. Αν θελετε καντε delete το παραπανω ποστ μου.

Η φωτογραφία σου μου έκανε πολύ καλή εντύπωση. Έπιασες σωστά τις τονικότητες του λευκού και ο φωτισμός είναι ευχάριστος και διαχυμένος χωρίς τα αντιαισθητικά σκληρά που έχουν συνήθως οι ερασιτεχνικές φωτογραφίες ενυδρείων. Μακάρι να είχα και εγώ ένα τόσο ωραίο ενυδρείο για να το φωτογραφίζω...

Να μαντέψω ότι την έβγαλες με SONY DSC-H3 και χωρίς φλας?

Πως το καταλαβες αυτο απο την φωτο? Με εστειλες τωρα... :D:P

Παντα τραβαω χωρις φλας γιατι βγαινουν ποιο φυσικα τα χρωματα, αλλα εχω αρκετα να μαθω ακομα :excl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Πραγματικα καταπληκτικο ποστ απο εναν ανθρωπο που δειχνει οτι το κατεχει πααααααρα πολυ το "αθλημα" !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

(Πως το καταλαβες αυτο απο την φωτο? Με εστειλες τωρα...)

Δεν θελει μαντικες ικανοτητες...δεξι κλικ στη φωτο properties/details

SONY-DSC-H3

f/3.5

1/40

iso. 400 κτλ

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
(edited)

Στις ψηφιακές μηχανές σήμερα υπάρχουν και μυστικά αδύνατα σημεία που δεν τα αναφέρει η βιβλιογραφία αλλά οι φωτογράφοι τα μαθαίνουν ακόμη εμπειρικά.

Για όσους είχαν την υπομονή να διαβάσουν ως εδώ και άρα αντιμετωπίζουν την φωτογραφία πιο ουσιαστικά -και όχι επιφανειακά όπως είναι η μόδα σήμερα- ας αποκαλύψουμε και ένα μυστικό για τους ψηφιακούς αισθητήρες!

Οι ίδιοι οι αισθητήρες είναι αντανακλαστικές επιφάνειες αφού έχουν πάνω τους ήδη ένα φίλτρο από γυαλί. ΝΑΙ!

Αυτό δεν ίσχυε στο φιλμ! Μην νομίζετε λοιπόν ότι η ψηφιακές είναι καλύτερες από το φιλμ στην φωτογράφηση ενυδρείων… Είναι λίγο χειρότερες προς το παρόν. Απλά με την ψηφιακή βλέπεις τι βγάζεις και το ξαναβγάζεις και το ξαναβγάζεις μειώνοντας εμπειρικά τα λάθη της λήψης σου.

Ελπίζω να πειστήκατε (όσοι συνεχίζετε ακόμη να διαβάζετε ως εδώ) πόσο σημαντικό είναι το πολωτικό φίλτρο για να φωτογραφίσουμε σωστά ένα ενυδρείο ή γενικά μια έντονα ανακλαστική επιφάνεια.

Πολύ καλό το άρθρο σου και κυρίως ο κόπος και ο χρόνος που αφιερώνεις Λάζαρε
:excl:

Απλά θα ήθελα να κάνω δύο μικρές παρατηρησούλες, με όλο το θάρρος και το σεβασμό και με μόνο εφόδιο τη σπουδή μου στον έλεγχο και το σχεδιασμό αισθητήρων από το '98, ως επαγγελματίας φωτογράφος (συνάδελφος
:excl:
) και Beta tester για λογαριασμό γνωστής εταιρίας. (Ούτε διαφήμιση να έκανα για το ταπεινό μου πρόσωπο
:excl:
).

Λοιπόν για να μη το κουράσω, επειδή ακριβώς οι περισσότεροι αισθητήρες (όχι όλοι), φέρουν αυτό το φίλτρο, που χάρην συντομίας αποκαλούμε ΑΑ, οι κατασκευαστές προτείνουν τη χρήση τους σε συνδιασμό με σύγχρονους "ψηφιακούς φακούς". Το χαρακτηριστικό αυτών είναι ειδικές επιστρώσεις και κοιλίες κάποιων εσωτερικών στοιχείων, με σκοπό να απομονώσουν τις όποιες σεωτερικές αντανακλάσεις. Οι περισσότεροι μοντέρνοι φακοί που φέρουν το χαρακτηριστικό "Digital", έχουν αυτό το προσόν. Το πρόβλημα με τις αυξημένες αντανακλάσσεις θα το αντιμετοπίσει λοιπόν κάποιος που στη μηχανή του θα τοποθετήσει φακό παλιάς τεχνολογίας.

Σαφώς και το φλας επάνω στη μηχανή είναι λανθασμένη τακτική και το Polarizer θα βοηθήσει τη λήψη. Έχετε απλά υπ'όψη σας ότι η χρήση Polarizer θα μειώσει το φως που εισέρχεται στο φακό, κατά 2-3 Stop. Αυτό μπορεί απλά να μη σας επιτρέψει να φωτογραφίσετε με την ταχύτητα που θα θέλατε, στα συγκεκριμέανα ISO και διαφράγματα.

Ελπίζω να μην έγινα κουραστικός και να μη φάνηκα αυθάδης
:D

Φιλικά,

Γιώργος

Msc Optical Science

Ma Photography
Έγινε επεξεργασία - geotzo

Share this post


Link to post
Share on other sites
(Πως το καταλαβες αυτο απο την φωτο? Με εστειλες τωρα...)

Δεν θελει μαντικες ικανοτητες...δεξι κλικ στη φωτο properties/details

SONY-DSC-H3

f/3.5

1/40

iso. 400 κτλ

:D

Σωστος απο τα μετα tags δεν το ειχα σκεφτει. :excl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Λάζαρε σ' ευχαριστώ κι εγώ προσωπικά για τις συμβουλές σου.Φαντάζομαι ότι αν δεν είσαι επαγγελματίας

φωτογράφος τότε σίγουρα θα σου αρέσει σαν αντικείμενο και θα ασχολείσαι πολύ.

Οι συμβουλές σου μου ήρθαν "γάντι" γιατί πολύ πρόσφατα αγόρασα μία ΝΙΚΚΟΝ D-80 και όπως καταλαβαίνεις

θέλω να την "ξεζουμίσω".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή κάντε είσοδο για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να προσθέσετε ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Δημιουργήστε ένα νέο λογαριασμό. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Είσοδος
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

Πολιτική απορρήτου και Όροι χρήσης