Jump to content

Recommended Posts

Θα ξαφνιάζεστε από τον τίτλο τη σχέση έχει η καρυδιά με τα ψάρια. :blink:

Θα σας πω λοιπόν
Πολύ θα γνωρίζεται τα φύλα indian almond (Terminalia catappa) και της ευεργετικές τους ιδιότητες. Τα φύλα αυτά εκτός του ότι είναι πολύ καλά είναι και δυσεύρετα και ακριβά.

Η ελληνική φύση μας δίνει την εναλλακτική λύση με τα φύλα της καρυδιάς.
Τα φύλα της καρυδιάς έχουν σχεδόν τα ίδια συστατικά και της ίδιες ευεργετικές ιδιότητες με τα φύλα του indian almond

Ιδιότητες στο ενυδρείο μας
Αντισηπτικό, αντιμυκητιακό, καταπολεμά ή βοηθά στην καταπολέμηση διαφόρων ασθενειών που έχουν σχέση με μυκητιάσεις και βακτηριώσεις και φυσικά μπορεί να χρησιμοποιείτε προληπτικά και είναι εντελώς ακίνδυνα.

Τα φύλα περιέχουν τανίνες, χουμικό οξύ, αιθέρια έλαια, και άλλα πολύ σημαντικά συστατικά. Χρωματίζουν το νερό καφέ και κατεβάζουν το Ph.

Συλλογή και χρήση
Μαζεύουμε αυτήν την εποχή τα φύλα από την καρυδιά (όχι τον φθινόπωρο ούτε τα πεσμένα φύλα) τα ξεραίνουμε καλά και μετά μπορούμε να τα τοποθετήσουμε στο ενυδρείο μας. Ανάλογα με το μέγεθος των φύλων 4-6 φύλα ανά 100 λίτρα νερό. Τα αφήνουμε για μια εβδομάδα περίπου μέσα στο ενυδρείο και μετά τα αφαιρούμαι.

Για να καλύψουμε όλοι την χρονιά μας χριζόμαστε 200-300 φύλα.

Καλή συγκομιδή :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

αλλο ενα χρυσο αρθρο απο τον σουπερ-ντουπερ μοντ μας..!!!!!!

νομιζω οτι πρεπει να αναρτηθει στα αρθρα....

ευχαριστουμε πολυ χρηστο μας..!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
(edited)

Γειά σου Χρήστο! Μου έβαλες τα γυαλιά... :D

χεχε... έχω μιά καρυδιά στον κήπο μου, θα την μαδήσω...λίγο... :excl:

Έγινε επεξεργασία - viciouscircle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Εντυπωσιάστηκα!

μπράβο χρηστο για ακόμα μια φορά σου :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Θα ξαφνιάζεστε από τον τίτλο τη σχέση έχει η καρυδιά με τα ψάρια. :excl:

Θα σας πω λοιπόν

Πολύ θα γνωρίζεται τα φύλα indian almond (Terminalia catappa) και της ευεργετικές τους ιδιότητες. Τα φύλα αυτά εκτός του ότι είναι πολύ καλά είναι και δυσεύρετα και ακριβά.

Η ελληνική φύση μας δίνει την εναλλακτική λύση με τα φύλα της καρυδιάς.

Τα φύλα της καρυδιάς έχουν σχεδόν τα ίδια συστατικά και της ίδιες ευεργετικές ιδιότητες με τα φύλα του indian almond

Ιδιότητες στο ενυδρείο μας

Αντισηπτικό, αντιμυκητιακό, καταπολεμά ή βοηθά στην καταπολέμηση διαφόρων ασθενειών που έχουν σχέση με μυκητιάσεις και βακτηριώσεις και φυσικά μπορεί να χρησιμοποιείτε προληπτικά και είναι εντελώς ακίνδυνα.

Τα φύλα περιέχουν τανίνες, χουμικό οξύ, αιθέρια έλαια, και άλλα πολύ σημαντικά συστατικά. Χρωματίζουν το νερό καφέ και κατεβάζουν το Ph.

Συλλογή και χρήση

Μαζεύουμε αυτήν την εποχή τα φύλα από την καρυδιά (όχι τον φθινόπωρο ούτε τα πεσμένα φύλα) τα ξεραίνουμε καλά και μετά μπορούμε να τα τοποθετήσουμε στο ενυδρείο μας. Ανάλογα με το μέγεθος των φύλων 4-6 φύλα ανά 100 λίτρα νερό. Τα αφήνουμε για μια εβδομάδα περίπου μέσα στο ενυδρείο και μετά τα αφαιρούμαι.

Για να καλύψουμε όλοι την χρονιά μας χριζόμαστε 200-300 φύλα.

Καλή συγκομιδή :D

Σ ε ευχαριστώ πολύ φίλε για τις χρήσιμες πληροφορίες που εδωσες. Εχω κάποιες ερωτήσεις όμως.

Πρώτον,πως να ξεράνω τα φύλλα.

Δεύτερον, πως να τοποθετήσω τα φύλλα στο ενυδρείο;Να τα βάλω σε κάποια γωνία ή να τα απλώσω στο βυθό;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Χρηστο, τα εχεις δοκιμασει στα ενυδρεια σου για καποιο σημαντικο χρονικο διαστημα?

Παρατήρησες μεταβολες στα ψαρια και τα φυτα σου?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Σ ε ευχαριστώ πολύ φίλε για τις χρήσιμες πληροφορίες που εδωσες. Εχω κάποιες ερωτήσεις όμως.

Πρώτον,πως να ξεράνω τα φύλλα.

Δεύτερον, πως να τοποθετήσω τα φύλλα στο ενυδρείο;Να τα βάλω σε κάποια γωνία ή να τα απλώσω στο βυθό;

Φίλε για να τα ξεράνουμε υπάρχουν πολύ τρόποι η τα απλώνεις σε κάποιο ασφαλές μέρος και περιμένεις να ξεραθούν, η τα πασταλίαζεις όπως κάνουν τα καπνά. Στο ενυδρείο τα τοποθετείς μέσα χύμα σαν ντεκόρ ή σε μια γωνία που δεν είναι εμφανή.

Χρηστο, τα εχεις δοκιμασει στα ενυδρεια σου για καποιο σημαντικο χρονικο διαστημα?

Παρατήρησες μεταβολες στα ψαρια και τα φυτα σου?

Ναι τα έχω χρησιμοποίηση παλιότερα για κανένα εξάμηνο συνεχόμενα μετά με είχαν τελείωση. Από τότε τα χρησιμοποιώ περιστασιακά. Τώρα την άνοιξη τα ξανά θυμήθηκα και θα ξαναμαζέψω.

Δεν παρατήρησα τίποτα το αξιοπερίεργο στην συμπεριφορά των ψαριών και γενικά στο ενυδρείο όταν τα χρησιμοποίησα για ένα εξάμηνο. Τώρα θα μου πείτε «μπορεί σε εσένα να έτυχε να μην έχεις αρνητικές επιπτώσεις»

Δεν το πιστεύω όμως, αυτά όπως και άλλα ματσουνια για το ενυδρείο τα γνωρίζω από την Γερμανία, εκεί είναι πολύ διαδομένο και δεν παρατήρησα σε κανένα γερμανόφωνο φόρουμ η Stite αρνητικές αναφορές.

Ίσως μια έρευνα στα αγγλόφωνα Site θα βοηθούσε ενδεχομένως περισσότερο μιας και δεν έχουμε εμείς περισσότερες πληροφορίες. Προσωπικά θα με ενδιέφερε.

ΥΓ

Η γαρίδες ξετρελαίνονται όπως και πολύ πλέκο.

Share this post


Link to post
Share on other sites
(edited)

Κάτι που πρέπει να επισημανθεί: Το δέντρο να είναι καθαρό από φυτοφάρμακα (τουλάχιστον για 4 χρόνια) και μην είναι κοντά σε δέντρα που ραντίζονται.

Εκτός από τα φύλλα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και το ξύλο; Αν ναι για ποσό καιρό. Θα μπορούσες να βάλεις και τα site.

Έγινε επεξεργασία - teodkats

Share this post


Link to post
Share on other sites
:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Κάτι που πρέπει να επισημανθεί: Το δέντρο να είναι καθαρό από φυτοφάρμακα (τουλάχιστον για 4 χρόνια) και μην είναι κοντά σε δέντρα που ραντίζονται.

Εκτός από τα φύλλα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και το ξύλο; Αν ναι για ποσό καιρό. Θα μπορούσες να βάλεις και τα site.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Πραγματικά πολύ χρήσιμες οι πληροφορίες.. :D

Αντί, όμως να τοποθετηθούν τα φύλλα στο ενυδρείο, γίνεται να βραστούν και

να χρησιμοποιηθεί ο ζωμός τους;

Εκτός από την καρυδιά υπάρχουν άλλα δέντρα με παρόμοιες ιδιότητες;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Υπάρχουν αλλά δεν τα έχω δοκιμάσει όλα.

Για βράσιμο δεν γνωρίζω και δεν το έχω ακούσει ποτέ πλην δυο περιπτώσεων από άλλα φυτά που τα αναφέρω πιο κάτω.

Αναφέρω λοιπόν:

Κανέλα (όχι σκόνη) ένα δυο κομμάτια σε 100 λίτρα. Θεραπεία για δυο μια δυο εβδομάδες, μπορούμε να την τοποθετήσουμε ολόκληρη μέσα ή το ζουμί της μετά από την δημιουργία αφεψήματος με ζεστό νερό.

Οξιά 5 φύλα ανά 100 λίτρα νερό

Βαλανιδιά ή δρυς 5 φύλα ανά 100 λίτρα νερό

Σημύδα 15-20 φύλα ανά 100 λίτρα νερό

Σκλήθρο μόνο τους καρπούς του 12 ανά 100 λίτρα

Και μην ξεχνάμε το χαμομήλι το οποίο μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε προφυλακτικά στο ενυδρείο μας ανά διαστήματα, είτε ατόφιο είτε σαν κλασικό τσαγάκι.

Όλα τα παραπάνω έχουν λίγο πολύ της ίδιες δραστικές ιδιότητες, Αντισηπτικό, αντιμυκητιακό, παρασιτοκτόνα.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Υπάρχουν αλλά δεν τα έχω δοκιμάσει όλα.

Για βράσιμο δεν γνωρίζω και δεν το έχω ακούσει ποτέ πλην δυο περιπτώσεων από άλλα φυτά που τα αναφέρω πιο κάτω.

Αναφέρω λοιπόν:

Κανέλα (όχι σκόνη) ένα δυο κομμάτια σε 100 λίτρα. Θεραπεία για δυο μια δυο εβδομάδες, μπορούμε να την τοποθετήσουμε ολόκληρη μέσα ή το ζουμί της μετά από την δημιουργία αφεψήματος με ζεστό νερό.

Οξιά 5 φύλα ανά 100 λίτρα νερό

Βαλανιδιά ή δρυς 5 φύλα ανά 100 λίτρα νερό

Σημύδα 15-20 φύλα ανά 100 λίτρα νερό

Σκλήθρο μόνο τους καρπούς του 12 ανά 100 λίτρα

Και μην ξεχνάμε το χαμομήλι το οποίο μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε προφυλακτικά στο ενυδρείο μας ανά διαστήματα, είτε ατόφιο είτε σαν κλασικό τσαγάκι.

Όλα τα παραπάνω έχουν λίγο πολύ της ίδιες δραστικές ιδιότητες, Αντισηπτικό, αντιμυκητιακό, παρασιτοκτόνα.

ΠΟΛΥ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΜΠΡΑΒΟ ΓΙΑ ΠΕΣ ΜΟΥ ΟΜΩς ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΝΕΛΑ ΠΩς ΓΙΝΕΤΑΙ? ΤΗΝ ΒΡΑΖΕΙΣ ΠΕΤΑΣ ΤΟ ΞΥΛΟ Κ ΡΙΧΝΕΙΣ ΤΟ ΖΟΥΜΙ ΜΕΣΑ Ή ΒΑΖΕΙΣ Κ ΤΟ ΞΥΛΟ Κ ΣΕ ΠΟΣΟ ΝΕΡΟ ΤΗΝ ΒΡΑΖΕΙΣ???????????? :D:excl:

Share this post


Link to post
Share on other sites
:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΑΡΘΡΟ !!!

ΚΑΝΕΛΑ ΚΑΙ ΧΑΜΟΜΗΛΙ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΠΙΟ ΚΑΘΑΡΑ ΑΠΟ ΑΠΟΨΗΣ ΕΝΤΟΜΟΚΤΟΝΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΕΥΚΟΛΟ ΝΑ ΤΑ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΟΥΜΕ.

ΠΩΣ ΟΜΩΣ Κ ΣΕ ΤΙ ΠΟΣΟΤΗΤΕΣ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D:excl::excl:

Εξαιρετικά ενδιαφέρον το άρθρο, εγώ έχω δυο καρυδιές στο χωριό, φυτοφάρμακα και ραντισμα δεν ξέρουν τι είναι. Θα αρχίσω να κάνω εμπόριο μου φαίνεται ! :excl:

Share this post


Link to post
Share on other sites
(edited)

Πολύ ενδιαφέροντα αυτά που μας λες Χρήστο...!!! :buttrock: Πολύ εύκολη και απλή λύση... Για άλλη μια φορά σου βγάζουμε το καπέλο...!!! :buttrock:

Όμως θα με ενδιέφερε και μένα να μάθω για το χαμομήλι... Πόση ποσότητα χρησιμοποιούμε από το τσάι του? (αν θες πες μας και για την περίπτωση με τα κλωναράκια του).

Ευχαριστώ εκ των προτέρων..!!! :bowdown:

Έγινε επεξεργασία - miltosbitoulis2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Το χαμομήλι έχει αντιφλεγμονώδη και αντιβακτήριακι δράση και βοηθά στην θεραπεία των δερματικών παθήσεων στο αρχικό στάδιο.

Δοσολογία πέντε φακελάκια σε ένα λίτρο νερό και μετά το τσάι αυτό το ρίχνουμε σε 200 λίτρα καθαρό νερό. Η αν έχετε δικό σας μαζεμένο χαμομήλι βάλτε τόση ποσότητα όσο θα βάζατε για πέντε φλιτζάνια τσάι . Μια υπενθύμιση το τσάι γενικά δεν το βράζουμε ποτέ, απλός βραζούμε το νερό και μετά ρίχνουμε το χαμομήλι και το αφήνουμε στο ζεστό νερό για 8-10 λεπτά.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Αυτο με το χαμομήλι το κανουμε οταν υπαρχει καποιο προβλημα ή προαιρετικα για το καλο των ψαριων μας???

Αν ΝΑΙ ανα ποσο καιρο το κανουμε???

THANKS :bowdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Σημείωση: τα σαλιγκάρια λατρεύουν τα φύλλα καρυδιάς :bowdown:

τα απομεινάρια...

post-3972-1212607766_thumb.jpg

...και ένας αγουροξυπνημένος μονομάχος. :buttrock:

post-3972-1212607780_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Μαζεύουμε αυτήν την εποχή τα φύλα από την καρυδιά (όχι τον φθινόπωρο ούτε τα πεσμένα φύλα).....

Εχω ακουσει την αντιθετη αποψη, οτι δλδ να μαζευουμε τα φρεσκοπεσμενα φυλλα γιατι εχει ολοκληρωθει η "ωριμανση" τους και εχουν αποβαλει καποιες ουσιες που ειχαν οσο ηταν πανω στο δεντρο, που δεν πρεπει να μπουν στο νερο του ενυδρειου.

Τι κανουμε τελικα?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ευχαριστώ πολύ για τις πληροφοριες,πολύ χρησιμες! :P:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Χρησιμοποιω καρυδια απο τα χριστουγεννα, ολα μια χαρα!!

Εχω να πω οτι εχω δοκιμασει και πλατανο, το μονο που παρατηρησα ειναι οτι εκανε λιγο παραπανω καιρο να σαπισει.

Παντα μεζευουμε μακρια απο φαρμακα, εγω τα πλενω κιολας, και μετα τα ξεραινω.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Πολύ χρήσιμες πληροφορίες, θα το δοκίμασω με τα φυλλα καρυδιάς την ανοιξη.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Για πάρα πολύ καιρό χρησιμοποιούσα φύλλα καστανιάς και καμία φορά έβασζα και τα κάστανα πρίν ανοίξουν όταν μοιάζουν με αχινούς!!!!! Και επειδή τότε πήγαινα και πίο συχνά στο χωρίο (φθηνότερη βενζίνη) έφερνα μεγάλες ποσότητες και έβαζε και ο Νιντάλ στους Άγριους!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή κάντε είσοδο για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να προσθέσετε ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Δημιουργήστε ένα νέο λογαριασμό. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Είσοδος


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Σχετικό περιεχόμενο

    • Από Dynamite
      Καλησπέρα σε ολα τα μελη του φορουμ !! 
      Ονομαζομαι Αλέξανδρος και ειμαι 23 χρονων ειμαι Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού και έχω αγάπη για τα ενυδρεία αλλα και για τους σκύλους!!
      Απο μικρός μου αρεζαν τα ενυδρειο και σε παιδικη ηλικία (10-12) χρονων ο πατερας μου αποφασισε να μας κανει το χατιρι και να μας παρει ενα ενυδρειο στο σπιτι ..Ηταν μικρο 60 λιτρα οχι φυτεμενο και αυτο που θυμαμαι χαρακτηριστικα ηταν το ποσα πολλα ψαρια ειχε μεσα (λογω ελλειψης γνωσης και ενημερωσης) θυμαμαι οτι ειχαμε 1 cory 1 pleco 1 silvershark 1 pangasius 2-3 zebras 3-4 guppies και 1 gourami φυσικα ολα αυτα ηταν μια εφιαλτικη ψαροσουπα με αποτελεσμα να εχουμε θανατους κλπ κλπ ..ωσπου μια μερα μετα απο 2-3 χρονια που ειχαμε το ενυδρειο ο πατερας μου αποφασισε να το αφησει κουρασμενος απο την συντηρηση που χρειαζοταν καθως και την αποτυχια που εν μερη δεν ηταν και δικο του λαθος (ο πετσοπας ειχε βρει την κοτα με τα χρυσα αυγα) .Απο την μερα εκεινη εμενα μου ειχε μεινει ενας διαρκης καημος να ξαναστησω ενα ενυδρειο !! Οπου πριν απο 1 μηνα προμηθευτηκα ενα "παροπλισμενο) Juwel Primo 110 απο εναν ξαδερφο μου συνχομπιστα και ξεκινησα το στησιμο με αρκετο διαβασμα αλλα και λαθακια σημερα εχω ενα ωραιοτατο φυτεμενο ενυδρειο οπου φιλοξενω 2 αρσενικα Guppies και 4 θυληκα και περιπου 17-19 νεογεννητα guppaκια !! Επισης ηδη εχω ξεκινησει να στηνω ενα 20Lt ενυδρειο ως "νηπιαγωγειο" για τα μωρα guppies ! Ο κοσμος του ενυδρειου ειναι ατελειωτος και φανταστικος και δεν νομιζω ποτε να σταματησω να ασχολουμε με αυτο το θαυμασιο hobby  !! 
      Ευχαριστω για την υπομονη σας με την προσωπικη μου ιστορια  
    • Από Hustler
      Καλησπέρα σε όλους είμαι καινούριο μέλος στο φόρουμ και στο χόμπι αυτό.
      Αποφάσισα να ξεκινήσω το πρώτο μου ενυδρείο, αφού πρώτα έχω διαβάσει πάρα πολύ στο ίντερνετ και έχω συζητήσει με φίλους που είχαν κάποιες γνώσεις στο αντικείμενο.
      Αυτό που κατάλαβα είναι ότι έχει πάρα πολλές παραμέτρους για να πετύχει ένα ενυδρείο, άσχετα μικρό ή μεγάλο, χρειάζεται πάντα προσοχή και θα ήθελα να αρχίσω με σωστές βάσεις.

      Αρχικά να θέσω το Budget που διαθέτω, το οποίο δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 500 ευρώ.

      Μετά από έρευνα αποφάσισα ότι θα το ενυδρείο θα είναι γλυκού νερού και τα ψάρια που θα βάλω στο οικοσύστημα που θέλω να φτιάξω είναι τα εξής:
       
      Neon Tetra, Glowlight Tetra, Glass Catfish, Neon Green Rasbora, Neon Yellow Rasbora, Neon Blue Rasbora.
      Cleaning Crew: Cherry Shrimp, Snails (that don't eat plants), Siemensis Algae eaters
      Συγγνώμη που δεν γνωρίζω τις Ελληνικές ονομασίες.

      Διαβάζοντας και ψάχνοντας κατάλαβα ότι θα χρειαστώ τουλάχιστον 120 Λίτρα ενυδρείο και για να είμαι ασφαλής αποφάσισα να πάρω 150Λίτρα.
      (Όπου κάνω λάθος σε οτιδήποτε, ακούω απόψεις, γνώμες και διορθώσεις)

      Το μοναδικό ενυδρείο που βρήκα σε αυτά τα λίτρα που να μπορώ να το πλησιάσω σε τιμή είναι στο σκρούτζ: https://www.petnow.gr/product/ενυδρείο-150lit-με-βάση-μαύρο/
      Δεν γνωρίζω το παραμικρό για την ποιότητα του ενυδρείου και την μάρκα του, αν τυγχάνει να διαβάζει το post αυτό κάποιος γνώστης ή κάποιος που έχει το ενυδρείο αυτό, θα ήθελα μια γνώμη.

      Το Ενυδρείο εκτός από τα ψάρια αυτά θα περιέχει και φυτά.

      Πριν προχωρήσω σε φίλτρα, λάμπες και ότι άλλο συνθέτει ένα ενυδρείο, θα ήθελα μια γνώμη σε όσα περιέγραψα παραπάνω.

      1) Γίνεται να βρω τα ψάρια αυτά για αγορά στην Ελλάδα?
      2) Είναι αρκετά τα 150 Λίτρα για καμιά 30αριά ψάρια σύνολο από όλα τα είδη που ανέφερα ?
      3) Υπάρχει άλλο ενυδρείο με τα ίδια λίτρα σε αυτά τα λεφτά ?
      4) Φτάνουν τα 500 Ευρώ για αυτό που θέλω? (500 Καθαρά για το ενυδρείο και όχι για τα ψάρια που θα βάλω)
    • Από Aquazone Project Team

      Επιστημονικό Όνομα: Betta splendens (Regan, 1910)
      Κοινές Ονομασίες: Siamese fighting fish.
      Ελληνικό Όνομα: Μονομάχος
      Γενική κατηγορία: Labyrinthfish
      Τάξη: Perciformes
      Οικογένεια: Osphronemidae

      Μέγεθος: 5 - 8 εκατοστά.

      Βιότοπος: Στην άγρια μορφή του ο μονομάχος ζει στην Νοτιοανατολική Ασία (Ινδονησία, Ταϊλάνδη, Βιετνάμ, Μαλαισία κλπ) σε βάλτους και ορυζώνες με ρηχά μεν νερά (7-15 εκ.) αλλά όχι σε "λακκούβες νερού" όπως λέει ο μύθος. Οι ποσότητες νερού στους ορυζώνες και τους βάλτους ειναι μεγάλες και υπάρχει άφθονος χώρος.

      Συντήρηση στο ενυδρείο
      Μεγάλο ρόλο παίζει η σταθερότητα των συνθηκών και η αποφυγή των απότομων αλλαγών τους.
      PH: 6-7,5 (Ιδανικά: 6,5-7,0)
      KH: -
      GH: 4-12°dGH (Ιδανικά: 5-8°dGH)
      Θερμοκρασία: 22-28°C (Ιδανικά: 25-26°C)
      Λίτρα: Ελάχιστα απαιτούμενα 10-15 λίτρα.

      Κοινωνική συμπεριφορά: Μοναχικό είδος που δεν προτιμά παρέα στο ενυδρείο του, ιδίως από άτομα του ίδιου είδους (μονομάχους) είτε αρσενικούς είτε θηλυκούς.

      Διαχωρισμός φύλου: Τα αρσενικά έχουν πιο έντονα χρώματα και μεγαλύτερα πτερύγια.
      Στα θηλυκά είναι ορατή μια μικρή άσπρη κουκκίδα στην κοιλιά της και πίσω από τα κοιλιακά πτερύγια, που είναι ο ωοαποθετήρας (ovipositor). Από εκεί γεννάνε τα αυγά τους.

      Διακόσμηση ενυδρείου: Ο μονομάχος αν και θεωρείται εύκολο ψάρι στη διατήρησή του, θέλει λίγη προσοχή στο στήσιμο του ενυδρείου του για να διατηρηθεί όντως με ευκολία. Κατ' αρχήν πρέπει να έχει καπάκι, γιατί είναι από τα ψάρια που πηδάνε εύκολα και ψηλά έξω από το νερό. Επειδή είναι τροπικό ψάρι χρειάζεται συγκεκριμένη θερμοκρασία στο νερό (23-28°C) που επιτυγχάνεται με χρήση θερμαντήρα.
      Τα μεγάλα πτερύγιά τους τους κάνουν αργούς και δυσκίνητους κολυμβητές και αν υπάρχει δυνατό ρεύμα νερού κάνει την κατάσταση ακόμα πιο δύσκολη. Γι' αυτό το φίλτρο του ενυδρείου πρέπει να έχει μικρή ροή (δηλαδή να ανακυκλώνει 3-4 φορές μόνο, τα λίτρα νερού του ενυδρείου) και spraybar για σπάσιμο της ροής του νερού σε πολλά σημεία. Σε καλά φυτεμένο ενυδρείο, θα μπορούσε να διατηρηθεί και μόνο με απλό μικρό κυκλοφορητή.
      Πρέπει να υπάρχει απαραίτητα ένα κενό 2-3 εκατοστών ανάμεσα στην επιφάνεια του νερού και στο καπάκι για κάποια προστασία από τα πιθανά άλματα τους αλλά περισσότερο γιατί τα ψάρια ως Αναβαντίδες - Λαβυρινθόψαρα, επειδή ζουν σε νερό με λίγο οξυγόνο, έχουν ένα όργανο στον εγκέφαλο τους τον λαβύρινθο που τους επιτρέπει να αναπνέουν και ατμοσφαιρικό αέρα. Χωρίς πρόσβαση σε αυτόν είναι καταδικασμένα.
      Για το βυθό δεν υπάρχει ιδιαίτερη προτίμηση σε χαλίκι ή άμμο, αρκεί να είναι σε φυσικά χρώματα και να μη αντανακλά το φως και στρεσάρει το ψάρι.
      Τα ξύλα και τα φυτά ιδίως τα φυτά επιφανείας είναι μια χρήσιμη προσθήκη και για την ποιότητα του νερού αλλά και για την προσφορά τους ως κρυψώνες για τις στιγμές ξεκούρασης του ψαριού.
      Φυτά όπως Cryptocoryne cordata, Cryptocoryne crispatula, Cyperus helferi, Hygrophila difformis, Hygrophila corymbosa 'Siamensis', Limnophila sessiliflora, Pogostemon helferi, Rotala rotundifolia, και τα κλασικά, όλες οι Moss (Vesicularia), Ceratophyllum demersum, Egeria densa και Microsorum pteropus.
      Πολύ χρήσιμη προσθήκη είναι επίσης τα ξερά φύλλα από δέντρα όπως η καρυδιά, πλατάνι, αμυγδαλιά, δρυς (βελανιδιά), καστανιά μαζεμένα από καθαρό περιβάλλον χωρίς να έχουν πάνω τους περιττώματα πουλιών κλπ.
      Τα ξεπλένουμε και τα αφήνουμε να ξεραθούν καλά στον ήλιο, ή τα βάζουμε το φούρνο για λίγο, ή και τα σιδερώνουμε. Μια εύκολη λύση είναι ή αγορά Indian Almond leaves ή Catappa leaves από το e-bay.
      Τα ξερά φύλλα απελευθερώνουν στο νερό τανίνες που δρουν προληπτικά για την υγεία των ψαριών και μαλακώνουν ταυτόχρονα το νερό, κατεβάζοντας και την οξύτητα του (pH).
      Επίσης χρωματίζουν εύκολα το νερό και δημιουργούν το φαινόμενο blackwater όπως και στο φυσικό βιότοπο πολλών από τα άγρια είδη μονομάχων.

      Ζώνη Κολύμβησης: Συνήθως στην επιφάνεια αλλά εξερευνούν και περιπολούν συχνά σε όλα τα επίπεδα του ενυδρείου τους.

      Διατροφή: Είναι σαρκοφάγο ψάρι, στη φύση τρέφεται με έντομα και λάρβες κουνουπιών, στο ενυδρείο μπορούν να τραφεί με αποξηραμένες τροφές εμπορίου ειδικά για μονομάχους. Θα δεχτεί εκτός από τις αποξηραμένες, κατεψυγμένες 1-2 φορές την εβδομάδα (bloodworm, artemia, daphnia κλπ) και ζωντανές (grindal, artemia, daphnia κλπ), ακόμα και κουνούπια ή καλλιέργεια από λάρβες κουνουπιών. Οι μονομάχοι είναι επιρρεπείς στην δυσκοιλιότητα, γι'αυτό καλό είναι να ταΐζονται μια φορά την εβδομάδα με ζεματισμένο για λίγα λεπτά και αποφλοιωμένο αρακά, κομμένο στα τέσσερα για να μπορεί να το φάει το ψάρι.
      Προσέχετε να μη φαίνεται φουσκωμένο το ψάρι από το φαγητό και αποφεύγετε να ταΐζεται υπερβολική ποσότητα από κοινές τροφές όπως φυλλαράκι πελετάκια και αποξηραμένα κατεψυγμένα που μπορούν να διογκωθούν μαζί με το νερό μέσα στο στομάχι του ψαριού. Το μούλιασμα την ξηρής τροφής πριν το τάισμα θα μειώσει τις πιθανότητες για Bloating. Οι μονομάχοι μπορούν να μείνουν για μια εβδομάδα νηστικοί, αν έχουν ταϊστεί πριν τη νηστεία καλά.
      Τάισμα μία με δύο φορές την ημέρα. Μία φορά την εβδομάδα μούλιασμα της τροφής τους σε μερικές σταγόνες βιταμίνης.

      Μέγιστη ηλικία στο ενυδρείο: 2-4 χρόνια (έχει αναφερθεί και 7 χρόνια).

      Ιδανικοί Συγκάτοικοι: Οι μονομάχοι δεν ανέχονται στο χώρο τους άλλα ψάρια της οικογένειας Osphronemidae (όπως άλλοι μονομάχοι, Gοurami, Paradise fish κλπ) ενώ θα είναι το ίδιο επιθετικά σε όποιο ψάρι μοιάζει με του είδος τους πχ. τα ψάρια με μακριές ουρές, όπως τα guppy.
      Στη φύση δύο αρσενικά Betta δεν θα παλέψουν μέχρι θανάτου, αφού ο χαμένος θα υποχωρήσει και θα φύγει. Στο ενυδρείο όμως δεν υπάρχει χώρος για υποχώρηση, οπότε ο νικητής θα συνεχίσει να επιτίθεται συνήθως μέχρι να σκοτώσει τον χαμένο. Γι' αυτό δεν βάζουμε μαζί δύο αρσενικά σε ενυδρείο παρά μόνο αν είναι 180 λίτρα και πάνω, ή σε ενυδρείο με χωρίσματα ή σε πολύ καλά φυτεμένο ενυδρείο με πολλές κρυψώνες.
      Οι θηλυκές αναπτύσσουν μια ιεραρχία μεταξύ τους οπότε θα μπορούσαν να συμβιώσουν μερικές μαζί.
      Στη φύση τα θηλυκά μένουν μακρυά από τα αρσενικά εκτός της περιόδου αναπαραγωγής. Όταν μπουν μαζί σε ενυδρείο, τα αρσενικά συνήθως σκοτώνουν τα θηλυκά εκτός αν α) είναι αδέρφια και μεγαλωμένα από μικρά μαζί, β) είναι σε φάση αναπαραγωγής, γ) υπάρχει χώρισμα στο ενυδρείο, δ) το ενυδρείο είναι πολύ μεγάλο και πολύ καλά φυτεμένο έτσι ώστε να παρέχει κρυψώνες για το θηλυκό. Γι'αυτό συχνά πριν την αναπαραγωγή οι εκτροφείς ψαριών, χρησιμοποιούν ενυδρείο με τζαμένιο χώρισμα, έτσι ώστε να είναι ορατές οι θηλυκές από τον αρσενικό χωρίς να διακινδυνεύουν επίθεση, μέχρι να έρθει η ώρα που θα είναι έτοιμα τα ψάρια για αναπαραγωγή και να φύγει το χώρισμα.
      Σίγουρα οι μονομάχοι δεν πρέπει να συνυπάρχουν με άλλα ψάρια επιθετικά όπως κιχλίδες, ή ψάρια που έχουν τη συνήθεια να τσιμπάνε τα πτερύγια των άλλων (fin nippers), όπως τα Danios, Tetras και Barbs.
      Κάποιο είδος σαλιγκαριού θα ήταν ιδανικός συγκάτοικος σε μικρό ενυδρείο.
      Οι γαρίδες μικρού μεγέθους όπως οι Red cherry θέλουν προσοχή, ιδίως ο γόνος τους.
      Γενικότερα η επιτυχία της συμβίωσης του μονομάχου με άλλα ψάρια έγκειται στο ποσοστό επιθετικότητας του χαρακτήρα του κάθε μονομάχου ξεχωριστά.

      Υποείδη και υβρίδια:
      - Βάση του τύπου ουράς τους, Veil Tail (VT), Plakat (PK), Crowntail (CT), Half Moon (HM), Deltas (D) & Super Deltas (SD), Double Tail (DT), Combtail, Rosetail & Feathertail, Round Tail, Half Sun, Over Halfmoon (OHM), Spade Tail
      - Βάση του σχεδίου τους
      Solid, Cambodian or Bi-Coloured, Butterfly, Marble, Piebald, Mask, Dragon, Multicolour,
      Βάση του χρωματισμού τους
      Red, Blue, Green, Wild-Type, Cellophane/Pastel, Opaque, Yellow & Pineapple, Orange, Orange Dalmatian, Black,
      Purple, Mustard Gas, Chocolate, Copper, Albino
      - Ιδιαίτερου σχεδίου ή χρώματος που δεν υπάγεται σε κάποια από τις πιο πάνω κατηγορίες.

      Αναπαραγωγή στο ενυδρείο: Η αναπαραγωγή τους είναι μια μακρόχρονη και επίπονη διαδικασία. Το ζευγάρι δεν πρέπει να είναι πάνω από 1 έτους σε ηλικία. Χρειάζεται καλή προετοιμασία με πολύ καλής ποιότητας νερό και καλή φρέσκια τροφή για 2-3 εβδομάδες, πριν μπουν μαζί τα δύο ψάρια. Το συχνό φρεσκάρισμα του νερού, τα ξερά φύλλα σαν τα Catappa και τα bloodworms για τροφή είναι ένα παράδειγμα.
      Το επόμενο βήμα είναι το στήσιμο ενός 40λιτρου ενυδρείου με 10-15 εκ ύψος νερού με ένα απλό αλλά καλά στρωμένο αερόφιλτρο για φίλτρανση. Συνιστάται "γυμνός βυθός" στο ενυδρείο και η άμμος ή το χαλίκι, δεν είναι επιθυμητά καθώς θα χάνονται αυγά σε αυτά.
      Προσθέτουμε πυκνά αληθινά φυτά (θα κρατήσουν σε καλή κατάσταση το νερό όταν θα μείνει εκτός λειτουργίας το φίλτρο), μερικά ξερά φύλλα, να επιπλέει ένα κομμένο στη μέση πλαστικό ποτηράκι.
      Ένα θερμαντήρα ρυθμισμένο στους 27°C.
      Μεταφέρουμε σε αυτό τον αρσενικό από το ενυδρείο του, με μισής ώρας προσαρμογής τουλάχιστον και τον αφήνουμε για μία μέρα να συνηθίσει το νέο περιβάλλον.
      Πλησιάζουμε το ενυδρείο της θηλυκιάς έτσι ώστε να βλέπει το ένα ψάρι το άλλο.
      Ο αρσενικός θα αρχίσει το Flaring και να χτίζει τη φωλιά κάτω από το κομμένο ποτηράκι και η θηλυκιά θα πρέπει να είναι ήδη γεμάτη αυγά.
      Αν δεν είναι, θα την αφήσουμε μέχρι να γεμίσει και θα καταλάβουμε ότι είναι έτοιμη όταν θα δούμε κάθετες ραβδώσεις στο σώμα της.
      Όταν είναι έτοιμη και η φωλιά θα μεταφέρουμε με καλή προσαρμογή και τη θηλυκιά στο 40λιτρο.
      Στην αρχή θα έχουν αψιμαχίες. Εδώ θα χρειαστούν τα φυτά για παροχή κρυψώνας σε αυτόν που θα τις φάει (ίσως είναι και το αρσενικό).
      Μπορεί να χρειαστούν ώρες έως και μέρες μέχρι να ολοκληρώσουν τα καθήκοντα τους.
      Αν φανεί ότι τα πράγματα αγριεύουν πολύ, χωρίστε τα ψάρια.
      Συνήθως το ζευγάρωμα γίνεται από αμέσως έως και σε 1-2 μέρες.
      Όταν γίνει το αρσενικό θα μαζέψει τα αυγά και θα τα βάλει στη φωλιά.
      Θα ζευγαρώσουν μερικές φορές ακόμα και μόλις βεβαιωθείτε ότι η θηλυκιά είναι άδεια από αυγά, μεταφέρετε την στο ενυδρείο της για να ηρεμήσει.
      Μη την αφήσετε στο ενυδρείο γιατί κινδυνεύει.
      Το αρσενικό θα μείνει να προσέχει τη φωλιά μέχρι να σκάσουν τα αυγά χωρίς ούτε να τρέφεται καν.
      Θα τα αερίζει, θα απομακρύνει τα αγονιμοποίητα, θα μαζεύει όσα πέφτουν και θα τα ξαναβάζει στη θέση τους κλπ
      Κάποιοι πρωτάρηδες μπαμπάδες ίσως φάνε τα αυγά ή το γόνο.
      Αν γίνει κάτι τέτοιο αντιληπτό, απομακρύνετε και τον πατέρα από το ενυδρείο.
      Τα αυγά θα σκάσουν μετά από 48 ώρες. Θα δείτε τις ουρίτσες να κρέμονται από τη φωλιά και ο πατέρας θα πιάνει και θα επιστρέφει στη θέση του όποιο μικρό πέσει.
      Μέσα στην επόμενη μέρα, ο γόνος θα έχει ενδυναμωθεί τόσο όσο να μένει στη φωλιά.
      Μόλις καταναλώσουν όλο το λεκιθικό του σάκο και αρχίσουν να κολυμπάνε ελεύθερα, μπορεί να επιστρέψει ο πατέρας στο ενυδρείο του.
      Τώρα αρχίζει το τάισμα με infusoria και μετά από μερικές μέρες με νεοεκκολαφθείσα αρτέμια.
      Θα χρειαστούν καθημερινές αλλαγές νερού λόγω του συχνού ταΐσματος, με προσοχή στο χειρισμό για να μη χαθεί γόνος. Το νερό της αλλαγής πρέπει να είναι ίδιων παραμέτρων (pH, gH, θερμοκρασία) με του ενυδρείου.
      Θα ζήσουν μαζί για 2-4 μήνες και θέλουν καθημερινή φροντίδα πριν πάνε πια στα νέα ενυδρεία τους.

      Αναπαραγωγή Μονομάχων - A' Μέρος
      Αναπαραγωγή Μονομάχων - B' Μέρος

      Γενικές πληροφορίες: Το Betta Splendens είναι αποτέλεσμα επιλεκτικών αναπαραγωγών.
       
       

       
       
       
       

      Η φωτογραφία παραχωρήθηκε από τον χρήστη stormtrooper
    • Από Makedonas
      Καλησπέρα σε όλους τους χρήστες. Είμαι αρκετά χρόνια στο χώρο των ενυδρείων. Έχω αρκετά ενυδρεία στο σπίτι , κυρίως με ζωοτόκα ψάρια και χρυσόψαρα. Αποφάσισα να ασχοληθώ με φυτεμένο ενυδρείο , το οποίο θα έχει μόνο ασπόνδυλα. Θέλω την γνώμη σας, για τα λίτρα, για το τρόπο που θα στηθεί, και ότι μπορεί να φανεί χρήσιμο για να δημιουργήσω ικανό περιβάλλον για να φιλοξενήσει γαρίδες. Επειδή δεν έχω ασχοληθεί ποτέ μου με φυτεμένο και γενικά με γαρίδες, θα ήθελα να με συγχωρείτε για τις τυχόν χαζές ερωτήσεις μου. Σας ευχαριστώ 
    • Από Andreas_Kouv
      Καλησπέρα παιδιά, έφτασε ο καιρός για νεο ενυδρείο! DIY Κατασκευή επίπλου και ενυδρείου. Το έπιπλο θα γίνει μέσα στη βδομάδα. Τώρα. Tο ενυδρείο Θα είναι 1.8 m σε μήκος και θα χωρίζει το σαλόνι μου απο χολ. Μέσα του θα φιλοξενήσει το υπάρχον Malawi μου, το οποίο τρέχει 2 χρόνια.
       
      Μιλώντας πάντα για το ενυδρείο,
      σκέφτομαι να το κάνω 180 x 50 (Υψος) x 40 (φάρδος)  εννοείται πως μιλάω σε cm!  είναι καθαρά 360 λιτρα.
       
      Θα ήθελα να το κάνω 40 cm στο ύψος ώστε να φαίνεται πιο μακρύ το ενυδρείο, αλλά φοβάμαι πως θα είναι πολυ ρηχό όταν προσθέσω υπόστρωμα. Τι λέτε?
       
      Πείτε μου καμία γνώμη ρε παιδιά, γιατί θέλω να δώσω τις διαστάσεις για το έπιπλο! 
       
      PS Δεν θέλω να ξεφύγω πάνω απο 350 λίτρα!!!
    • Από yfranky
      Αγαπητοί συν-χομπίστες,
      Δυστυχώς με ματιάσανε και το ωραίο και αγαπημένο ενυδρείο μου άνοιξε. Ξεκόλλησε στο πλάι η σιλικόνη και το καθιστικό έγινε μια ωραία λίμνη.
      Σκέφτομαι λοιπόν να φτιάξω μια καινούρια γυάλα. Οι διαστάσεις της θα είναι 107 Χ 36 Χ50εκ (μήκος, πλάτος, ύψος). Έχω βέβαια πολλά ερωτήματα, αλλά τα πιο σημαντικά είναι τα εξής:
      - Μπορώ να το κάνω rimless (χωρίς κόντρες επάνω); Τι πάχος γυαλιού θα χρειαστεί;
      -Έχετε να συστήσετε κάποιον τζαμά;
      -Τι σιλικόνη να πάρω; Έχει σημασία αν είναι διαφανής ή μαύρη;
      -Το έπιπλο επάνω στο οποίο το είχα μέχρι τώρα δεν το κόβω για πολύ ανθεκτικό. Υπάρχει κάποιος τρόπος να το τεστάρω;
       
      Ευχαριστώ για τη βοήθεια.
    • Από nkarvounis
      pH





      ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
      Ονομάζουμε pH τη συγκέντρωση ιόντων υδρογόνου (Η+) σε γραμμάρια ανά λίτρο διαλύματος.
      Με το pH μετράμε την οξύτητα του νερού. Με βάση το 7 όπου το pH ουδέτερο, δηλαδή ο αριθμός ιόντων υδρογόνου (Η+) είναι ίσος με τον αριθμό ιόντων υδροξυλίου (ΟΗ-),όσο ανεβαίνει η τιμή αυτή, το νερό γίνεται αλκαλικό, σε αντίθετη περίπτωση το νερό γίνεται όξινο.

      ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΤΙΜΕΣ pH
      • Ενυδρεία γλυκού νερού : 6.5 – 7.5
      • Ενυδρεία λιμνών Victoria, Malawi & Tanganyika : 7.5 – 8.5
      • Ενυδρεία Θαλασσινού νερού : 8.0 – 8.5

      ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ pH ΣΤΙΣ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΤΙΜΕΣ
      Άνοδος :
      • Προσθήκη χημικού ειδικού για άνοδο PH και Ανθρακικής σκληρότητας.
      • Προσθήκη χημικού. (Ανθρακικό νάτριο-Carbonate Soda / Διττανθρακικό νάτριο-Bicarbonate Soda)
      • Προσθήκη ασβεστολιθικών πετρωμάτων.
      • Μείωση της παροχής Διοξειδίου του Άνθρακα. ( CO 2 )

      Μείωση :
      • Προσθήκη χημικού. (Φωσφορικό οξύ)
      • Αύξηση της παροχής Διοξειδίου του Άνθρακα. ( CO 2 )
      • Φιλτράρισμα του νερού με τύρφη.
      • Χρήση Αντίστροφης Όσμωσης.

      ΠΡΟΣΟΧΗ
      Πριν από την μεταβολή του Ph, πρώτα θα πρέπει να ελεγχθούν τα επίπεδα της ανθρακικής σκληρότητας (kΗ). Η ανθρακική σκληρότητα έχει άμεση επίδραση στην σταθερότητα του pH, γι αυτόν το λόγο θα πρέπει να είναι μεταξύ 4 dkH και 10 dkH γερμανικών βαθμών. Σε άλλη περίπτωση αυξομείωση του Ph μπορεί να οδηγήσει σε απότομη πτώση της ανθρακικής σκληρότητας.
      Ανθρακική Σκληρότητα (kH)





      ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
      Η ανθρακική σκληρότητα μας ενημερώνει για τα ποσοστά ασβεστίου και μαγνησίου που συνδέονται με ανθρακικά και διττανθρακικά άλατα.
      Η ανθρακική σκληρότητα είναι από τους πλέον σημαντικούς δείκτες αναφορικά με την διατήρηση της σταθερότητας του pH.
      Συνήθως στα ενυδρεία γλυκού νερού το kH είναι στους 4 odkH. Υπάρχει όμως περίπτωση να μειωθεί. Βασικοί παράγοντες που συντελούν σ’ αυτό είναι η ταχύτατη άνοδος των βακτηριδίων ή η έλλειψη διοξειδίου του άνθρακα (CO2)

      ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ kH ΣΤΙΣ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΤΙΜΕΣ
      Άνοδος :
      • Προσθήκη αλατιού για ενυδρειακή χρήση για άνοδο Ανθρακικής σκληρότητας.
      • Προσθήκη μαγειρικής σόδας. (Διττανθρακικό νάτριο-Bicarbonate Soda)
      • Προσθήκη σόδας πλυσίματος. (Ανθρακικό νάτριο-Carbonate Soda)
      • Ανάμιξη δυο διαφορετικής ανθρακικής σκληρότητας νερών

      Μείωση :
      • Προσθήκη χημικού. (pH/kH DOWN)
      • Χρήση Αντίστροφης Όσμωσης (Reverse Osmosis).
      • Φιλτράρισμα του νερού με τύρφη.
      • Ρητίνες.
      • Βράσιμο του νερού (Ενδεικτικό. Δεν συνίσταται αλλά με το βράσιμο, το νερό χάνει τελείως την ανθρακική σκληρότητα).
      Ολική Σκληρότητα (gH)




      ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
      Ολική σκληρότητα είναι το σύνολο της προσωρινής (kH) και μόνιμης* (nkH) σκληρότητας.
      H ολική σκληρότητα μετράει την αναλογία ανθρακικού μαγνησίου, ασβεστίου και σιδήρου στο νερό.
      Στα ενυδρεία γλυκού νερού η ολική σκληρότητα κυμαίνεται μεταξύ 6 και 25 γερμανικών βαθμών.
      Σε αντίθεση με την ανθρακική σκληρότητα, η ολική δεν επηρεάζει το pH. Είθισται οι βαθμοί της ολικής σκληρότητας να είναι περισσότεροι από αυτούς της ανθρακικής, υπάρχουν όμως περιπτώσεις όπου συμβαίνει το αντίθετο όπως στις λίμνες Malawi & Tanganyika.

      * Μόνιμη σκληρότητα καλούμε τον συνδυασμό ασβεστίου και μαγνησίου με άλλα οξέα. Ο συνδυασμός αυτός έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία αλάτων που ευθύνονται για την μόνιμη σκληρότητα.

      ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ gH ΣΤΙΣ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΤΙΜΕΣ
      Άνοδος :
      • Προσθήκη ειδικού αλατιού για ενυδρειακή χρήση για άνοδο της σκληρότητας.
      • Προσθήκη αλατιού Epsom (Θειικό Μαγνήσιο).
      • Προσθήκη θαλασσινού αλατιού.
      • Προσθήκη ασβεστούχων πετρών.

      Μείωση :
      • Χρήση Αντίστροφης Όσμωσης (Reverse Osmosis).
      • Ανάμιξη δυο διαφορετικής σκληρότητας νερών.
      • Ρητίνες.
      Αμμώνιο / Αμμωνία (NH3/NH4)





      ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
      Τα ψάρια εκκρίνουν ένα ποσοστό του σωματικού βάρους τους στο νερό κάθε
      ημέρα υπό μορφή αμμωνίου, το αμμώνιο θεωρείται και το πρώτο στάδιο αποσύνθεσης στον κύκλο του αζώτου.
      Το αμμώνιο είναι μη τοξικό, αλλά, η αύξηση του ph, μετατρέπει το μεγαλύτερο μέρος αυτού σε τοξική αμμωνία. Η οποία είναι βλαβερή για τα ψάρια. Σε μικρές ποσότητες μπορεί να οδηγήσει σε μερικό μόνιμο κάψιμο στα βράγχια των ψαριων ενώ σε μεγαλύτερες ποσότητες στο θάνατο τους.
      Σε ένα ισορροπημένο ενυδρείο τα επίπεδα αμμωνίας είναι 0 mg/l.

      ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΝΗ3/ΝΗ4 ΣΤΙΣ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΤΙΜΕΣ
      Μείωση :
      • Χρήση χημικού υλικού στο φίλτρο (Ζεόλιθος ή ειδικά σφουγγάρια).
      • Συχνές αλλαγές νερού.
      • Μείωση του ταΐσματος (ποσότητα & φορές ανά ημέρα).
      Νιτρώδες Οξύ (ΝΟ2)




      ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
      Το νιτρώδες Οξύ(NO2) είναι ένα ισχυρό δηλητήριο που εμποδίζει τη μεταφορά του οξυγόνου από το αίμα και οδηγεί στην εσωτερική ασφυξία.
      Διαμορφώνεται από τη βακτηριδιακή αποσύνθεση του αμμώνιου και χωρίζεται περαιτέρω σε μη τοξικό σε κανονικες ποσοτητες νιτρικό άλας (NO3).
      Εάν τα επίπεδα νιτρώδους οξέως που υπερβαίνουν το 0.1 mg/l μετριούνται.
      Εάν τα επίπεδα του Νιτρώδους οξέως είναι μετρήσιμα τότε δεν έχουμε σωστή λειτουργία του κύκλου του αζώτου.

      Μέτρα κατά των υπερβολικών επιπέδων νιτρώδους οξέως:
      • Αλλαγή νερού 40-50% του συνολικού όγκου του ενυδρείου.
      • Προσθήκη υλικών στο φίλτρο για την δημιουργία ή αύξηση των βακτηριδιακών αποικιών.
      • Μείωση της καθημερινής ποσότητας ταΐσματος.
      • Έλεγχος του αριθμού των ψαριών.
      • Προσεκτική και ελάχιστη χρήση φαρμάκων.
      Νιτρικό Άλας (ΝΟ3)





      ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
      Αν και το νιτρικό άλας (NO3) είναι μη τοξικό, σταματά την αύξηση των ψαριών και οδηγεί στην υπερβολική αύξηση των αλγών σε μεγαλες ποσοτητες.
      Το νιτρικό άλας διασπάται στις αποικίες βακτηριδίων που σχηματίζονται κάτω από τους αναερόβιους θύλακες (oxygen-free). Αυτοί εμφανίζονται, παραδείγματος χάριν, στο βυθό ανάμεσα στην άμμο και στο υπόστρωμα.
      Κάθε φίλτρο που λειτουργεί στις κανονικές βιολογικές αρχές παράγει νιτρικό άλας σαν τελικό προιόν του κύκλου του αζώτου. Η κατανάλωση νιτρικών αλάτων δεν είναι συχνά αρκετά μεγάλη, και το νερό σταδιακά εμπλουτίζεται με νιτρικό άλας το οποίο οδηγεί σε αύξηση της άλγης.

      Μέτρα κατά των υπερβολικών επιπέδων νιτρικών αλάτων:
      • Χρήση αντίστροφης όσμωσης ( η αντίστροφη όσμωση αφαιρεί περίπου το 95% των νιτρικών αλάτων από το νερό του δικτύου ύδρευσης.
      • Χρήση ρητινών.
      • Τακτικές μερικές αλλαγές νερού ανά εβδομάδα το 20%.
      • Αύξηση της ποσότητας των υδροχαρών φυτών στο ενυδρείο.
      Σίδηρος (Fe)




      ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
      Ο σίδηρος είναι μια από τις κύριες θρεπτικές ουσίες των υδρόβιων φυτών και πρέπει να είναι διαθέσιμος στο νερό σε ποσοστά μεταξύ 0.5- 2.0 mg/l.

      Ο σίδηρος επιτρέπει την χλωροφυλλική λειτουργία και βοηθάει στην αναπνοή των φυτών. Όταν λείψει, τα φύλλα, χάνουν το χρώμα τους και εμφανίζουν μια κατάσταση χλώρωσης. Η ανάπτυξή τους καθυστερεί και τελικά σταματάει. Σε μεγάλες συγκεντρώσεις σιδήρου έχουμε αύξηση της άλγης και ποσοστό άνω των 2.0 mg/l μπορεί να επιφέρει των θάνατο στα ψάρια.

      ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ Fe ΣΤΙΣ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΤΙΜΕΣ
      • Προσθήκη σιδήρου για ενυδρειακή χρήση, είτε σε υγρή μορφή είτε σε μορφή κόκκων ή ταμπλέτων.
      • Χρήση υποστρώματος πλούσιου σε θρεπτικά συστατικά.
      Κάλιο (Κ)




      Το κάλιο είναι απαραίτητο για την αφομοίωση των θρεπτικών συστατικών. Όταν λείπει, τα φυτά δεν διαθέτουν αποθέματα. Χάνουν την σκληρότητά τους. Η ανάπτυξη δεν γίνεται κανονικά. Τα φύλλα αποκτούν κηλίδες και παρατηρούμε ελάχιστη αντίσταση των ιστών στις αρρώστιες.
      Ασβέστιο (Ca)





      Το ασβέστιο προστατεύει τα φυτά από εξωτερικές επιθέσεις και κρατά τα κύτταρά τους συνδεδεμένα μεταξύ τους. Η έλλειψη του προκαλεί μια καθυστέρηση της ανάπτυξης και καθιστά τα φυτά πιο ευάλωτα στις ασθένειες.
      Φωσφορικό Άλας (PO4)


      ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
      Τα φωσφορικά άλατα και τα νιτρικά άλατα είναι οι κύριες θρεπτικές ουσίες των αλγών. Τα υπερβολικά επίπεδα φωσφορικών αλάτων προωθούν την ανεπιθύμητη αύξηση των αλγών. Οι κύριες πηγές φωσφορικών αλάτων είναι η τροφή ψαριών και ακατάλληλα ενυδρειακά προϊόντα που περιέχουν υψηλά επίπεδα φωσφορικού άλατος.

      ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ PO4 ΣΤΙΣ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΤΙΜΕΣ
      • Τακτικές μερικές αλλαγές νερού ανά εβδομάδα το 20%.
      • Αφαίρεση των νεκρών φυτών ή φύλλων από το ενυδρείο.
      • Χρήση χημικού υλικού στο φίλτρο
      • Αύξηση της ποσότητας των υδροχαρών φυτών στο ενυδρείο.
      • Προσθήκη ταχέως αναπτυσσόμενων υδροχαρών φυτών.
    • Από tsala
      Στην προσπάθειά μου να βοηθήσω νέους χομπίστες (όπως ήμουν κι εγώ πριν κάποια χρόνια) που ενδιαφέρονται για τα χρυσόψαρα, αλλά δεν έχουν την ενημέρωση που θα έπρεπε από τα καταστήματα κι έτσι σχεδόν πάντα καταλήγουν με μια γυάλα στο χέρι ή στην καλύτερη περίπτωση με ένα 20-30 λίτρα ενυδρείο,είχα φτιάξει ένα αρθράκι για το πως θα πρέπει να είναι ένα ενυδρείο που φιλοξενεί χρυσόψαρα..
      Σας το παρουσιάζω...
      Στήνοντας ένα ενυδρείο για χρυσόψαρα
       

      Τα χρυσόψαρα είναι τα πιο αδικημένα ψάρια στον χώρο του ενυδρείου (μαζί με τους μονομάχους) και αυτό γιατί στα περισσότερα pet shop τα συνοδεύουν παρέα με μια στρογγυλή γυάλα, η οποία δεν μπορεί να προσφέρει τίποτα σε κανέναν ζωντανό οργανισμό, παρά μόνον το θάνατο, καθώς δεν παρέχει κάποιο σύστημα φιλτραρίσματος του νερού, ώστε να σχηματιστούν οι αποικίες των βακτηρίων και να μην υπάρχει αμμωνία στο νερό. Αυτό το φαινόμενο κρατάει πολλά χρόνια τώρα και δεν λέει να σταματήσει , καθώς τα (κοινά) χρυσόψαρα είναι ιδιαίτερα ανθεκτικά ψάρια και αντέχουν αρκετό καιρό στην έκθεση της αμμωνίας, με αποτέλεσμα να έχουν έναν αργό και βασανιστικό θάνατο, λόγω καταστροφής των οργάνων τους (νεφρά κλπ).
      Εκτός της αμμωνίας φυσικά (που είναι και ο κυριότερος λόγος θανάτου), τα χρυσόψαρα παθαίνουν τον λεγόμενο νανισμό, εφόσον μείνουν για αρκετούς μήνες μέσα στην γυάλα και αυτό γιατί τα χρυσόψαρα μεγαλώνουν πολύ, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αναπτυχτούν σωστά κι έτσι να παραμένουν μικρά ως προς το σώμα τους, αλλά τα υπόλοιπα όργανα τους συνεχίζουν να μεγαλώνουν!
      Έτσι οι μαγαζάτορες φέρνουν και ξαναφέρνουν αυτά τα ψάρια, καθώς για τον πελάτη είναι ιδιαίτερα οικονομικά μαζί με την γυάλα τους..
      Σκέπτεται λοιπόν (ο πελάτης), «1 χρόνο μου πήγε, καλά ήταν!» και πηγαίνει και ξαναπαίρνει καινούργιο.. Είναι έτσι όμως? Όχι φυσικά!
      Αν αναλογιστούμε ότι ένα χρυσόψαρο μπορεί να ζήσει έως 35+ χρόνια!!!
      Διαστάσεις και λίτρα ενυδρείου
      Αφού λοιπόν ελπίζω να κατανοήσαμε ότι τα χρυσόψαρα δεν ζουν σε γυάλες, ας δούμε λίγο τι ανάγκες έχουν ως προς το μέγεθος του ενυδρείου.
      Όπως αναφέρθηκε κάποια χρυσόψαρα όπως τα common, comet και shubunkin, μπορούν να φτάσουν τα 30-35 cm, όμως υπάρχουν και τα fancy χρυσόψαρα, που συνήθως δεν ξεπερνούν τα 15-20 cm.
      Έτσι λοιπόν βλέπουμε ότι λόγω μεγέθους χρειάζονται μεγάλα ενυδρεία με μεγάλο μήκος.
      Τα πιο μεγάλα και μακρόστενα χρυσόψαρα (common,commet και shumbunkin) θα πρέπει να διατηρούνται σε ενυδρεία με 100 cm μήκος , ενώ οι fancy ποικιλίες σε 70-80 cm μήκος. Επίσης το ενυδρείο μας δεν θα πρέπει να είναι πολύ φορτωμένο με ψάρια..
      Ενδεικτικά θα πρέπει να μπαίνει 1 ψάρι ανά 30-40 λίτρα νερού (φυσικά ανάλογα το φίλτρο που έχουμε, η αναλογία αυτή μπορεί να διαφοροποιηθεί).
      Έτσι λοιπόν το μικρότερο ενυδρείο που θα μπορούσε να φιλοξενήσει χρυσόψαρα είναι ένα 60-70 λίτρων με όσο γίνεται μεγαλύτερο μήκος και φυσικά όχι πάνω από 2 fancy χρυσόψαρα.
      Φυτά-Διακόσμηση

       
      Τα χρυσόψαρα ως γνωστό δεν αφήνουν τίποτα όρθιο, έτσι λοιπόν και τα περισσότερα φυτά τα κατασπαράζουν!
      Αυτό κάνει πολλούς να βάζουν πλαστικά φυτά για την διακόσμηση του ενυδρείου, λόγω του ότι δεν μπορούν να τα φάνε.. δεν είναι έτσι όμως ..
      Υπάρχουν κάποια φυτά τα οποία δεν τα πειράζουν τα χρυσόψαρα και μπορούμε να τα βάλουμε στο ενυδρείο μας ώστε να γίνει πιο όμορφο και πιο φυσικό το περιβάλλον τους.
      Κάποια από αυτά είναι: ανούμπιες, βαλισνέριες, εχινόδωροι, java fern, κρυπτοκορινες κ.α
      Το υπόστρωμα μπορεί να είναι ή άμμος ή χαλίκι της επιλογής μας, φυσικά όχι χρωματιστά!
      Στα χρυσόψαρα αρέσει περισσότερο η άμμος, αλλά και με το χαλίκι είναι μια χαρά, αρκεί να προσέξουμε την κοκκομετρία του για να μην πνιγεί την ώρα που το πιπιλάει, δηλαδή θα πρέπει να είναι μικρότερο από το στόμα του.
      Η διακόσμηση του ενυδρείου δεν θα πρέπει να είναι «βαριά» για να μένει αρκετός χώρος για κολύμπι, πέραν των φυτών όμως μπορούμε να προσθέσουμε κάποιες μη ασβεστολιθικές πέτρες, καθώς και ενυδρειακές ρίζες.
      Φίλτρο
      Είναι πολύ σημαντικό σε ένα ενυδρείο με χρυσόψαρα να υπάρχει ένα καλό φίλτρο ώστε να κρατάει καθαρό το νερό τους.
      Τα χρυσόψαρα είναι ¨βρώμικα¨ ψάρια και γι αυτό θα πρέπει να έχουμε ένα καλό-ισχυρό φίλτρο στο ενυδρείο μας.
      Το εξωτερικό φίλτρο είναι μονόδρομος, καθώς το εσωτερικό λόγο του μικρού χώρου που έχει για τα βιολογικά υλικά είναι ανεπαρκές.
      Έτσι επιλέγουμε ένα εξωτερικό φίλτρο κατάλληλο για περισσότερα λίτρα απ' ότι είναι το ενυδρείο μας.
      Επίσης όσον αφορά τον καθαρισμό του ενυδρείου, καλό είναι να χρησιμοποιούμε σκούπα βυθού στις εβδομαδιαίες αλλαγές μας.
      Διατροφή

       
      Τα χρυσόψαρα είναι παμφάγα, έτσι λοιπόν θα πρέπει να δέχονται όλων των ειδών τις τροφές, όπως και κατεψυγμένες τροφές και λαχανικά, πέραν των φλέικς.
      Τα λαχανικά μπορεί να είναι λάχανο, σπανάκι, μαρούλι, καρότο, αρακάς (χωρίς την φλούδα) κ.α ,όλα βρασμένα και τεμαχισμένα στο κατάλληλο μέγεθος ώστε να χωράνε στο στόμα τους..
      Στα φυλλαράκια θα πρέπει να υπάρχει ποικιλία τροφών καθώς και σπιρουλίνα..
      Επίσης θα πρέπει να μουλιάζουμε τα φυλλαράκια σε νερό ενυδρείου για 2-3 λεπτά πριν ταΐσουμε, ιδιαίτερα αν εχουμε fancy χρυσοψαρα ,για να αποφύγουμε την ασθένεια της νηκτικής κύστης.
      Καλό είναι μια φορά την εβδομάδα να μην ταΐζουμε και μια φορά τον μήνα (τουλάχιστον) να δίνουμε βρασμένο αρακά (χωρίς το φλοιό) έπειτα από τη νηστεία.
      Παράμετροι νερού
      Το ph θα πρέπει να είναι 7 με 8, δεν θα έχουν κάποιο πρόβλημα βέβαια με λίγο μεγαλύτερο, αλλά το ιδανικό είναι αυτό..
      Οι σκληρότητες ιδανικά θα πρέπει να είναι 13-18, φυσικά δεν θα είναι πρόβλημα αν φτάσουν και 20..
      Αυτές τις παραμέτρους (πάνω - κάτω) θα βρούμε στο νερό του δικτύου, γι'αυτό αναφέρω όχι ασβεστολιθικές πέτρες και βυθό καθώς οι παράμετροι αυτοί θα ανέβουν (και ανάλογα τα λίτρα, ίσως να ανέβουν αρκετά)
      Επίσης θα ήθελα να πω και για την θερμοκρασία..
      Στα fancy θα πρέπει να είναι λίγο πιο ανεβασμένη (2-3 βαθμούς) από τα υπόλοιπα χρυσόψαρα και καλό θα ήταν να
      έχουμε διαφορετικές θερμοκρασίες τον χειμώνα και διαφορετικές το καλοκαίρι..
      Χειμώνα 12-18
      καλοκαίρι 18-25.
      Απαραίτητος εξοπλισμός είναι τα ανεμιστηράκια ή καλύτερα ένα chilrer καθώς τα χρυσόψαρα περνάν δύσκολες ώρες το καλοκαίρι.
      ---------------------------------------------------
      Το χρυσόψαρο είναι ένα από τα ομορφότερα ψάρια στον κόσμο.
      Σκεφτείτε το καλά πριν κάνετε την αγορά του(ς) και προμηθευτείτε τον εξοπλισμό που χρειάζεται.
      Φερθείτε του όπως και στα υπόλοιπα ψάρια ενυδρείου και φροντίστε να του προσφέρετε ένα «σπίτι» που του αξίζει και ΟΧΙ μια στρογγυλή γυάλινη «φυλακή».

×