Jump to content
A.Lazaros

Το White Balance Στην Φωτογράφιση Ενυδρείων.

Recommended Posts

Αν δεν έχετε ήδη διαβάσει το άρθρο σχετικά με την φυσική φωτογράφηση ενυδρείων

καλό θα ήταν να το κάνετε και μετά να προχωρήσετε παρακάτω…

Βλέπω ότι προβληματίζεστε με το white balance (και πολύ καλά κάνετε). Κάποιοι προσπαθούν να εξηγήσουν σε άλλα ποστ πώς να ρυθμίσετε τη μηχανή σας αλλά το αποτέλεσμα είναι να συνυπάρχουν διάσπαρτα ποστ σωστά μαζί με λάθος ή κάπως ανορθόδοξες μέθοδοι.
Θα αναφέρω λοιπόν σήμερα μερικά βασικά και άκρως ουσιαστικά για το φωτισμό. Εδώ πέρα φυσικά όπως και παντού στο ίντερνετ δίνεται η ευκαιρία στον καθένα μας να πει ισότιμα την γνώμη του και δεν υποστηρίζω ότι η δική μου μετράει περισσότερο από του διπλανού μου.

Ξέροντας ότι μετράμε την χρωματική θερμοκρασία της πηγής του φωτός μας σε βαθμούς κέλβιν μπορούμε να κάνουμε τον εξής απλό υπολογισμό.
Τι βαθμούς κέλβιν αναφέρει ο κατασκευαστής της λάμπας που έχουμε στο ενυδρείο μας? Αν έχω μια λάμπα που δίνει 7.500Κ ή 4.500Κ ή ότι άλλο, τότε ρυθμίζω την μηχανή μου ακριβώς εκεί. Το να βάλω την έτοιμη ρύθμιση για λαμπτήρα φθορισμού είναι τυφλοσούρτης και ίσως σωστό για τις απλές λάμπες φθορισμού αλλά και πάλι αρκετά γενικό και συχνά υπάρχει πράσινη απόχρωση… Θα ζωντανέψω μεν τα φυτά αλλά θα «ξεβάψω» τα ψαράκια (ειδικά τα κόκκινα). Στα ενυδρεία μας έχουμε το πλεονέκτημα να ξέρουμε με μεγάλη ακρίβεια τα κέλβιν της κάθε λάμπας μας άρα γιατί να μην το εκμεταλλευθούμε? Πως?
Αν έχω δυο λάμπες, μια 7.500Κ και μία 3000Κ τότε βρίσκω το μέσο όρο. Πχ 7.500+3000=10.500 δια δυο =5250Κ. Άρα βάζω την μηχανή μου στα 5200Κ. Αν θέλω να είμαι πιο ακριβής μπορώ να λάβω υπόψη μου και τον συντελεστή της έντασης κάθε ξεχωριστής πηγής. Αν πχ η λάμπα των 7.500 είναι δυο φορές πιο δυνατή από την λάμπα με τα 3000Κ τότε η σωστή θερμοκρασία που πρέπει να θέσω στην μηχανή μου για να πάρω το λευκό πραγματικά λευκό είναι 7.500+7.500+3.000 δια του τρία άρα 6000Κ.
Η προσωπική μου εμπειρία λέει ότι το σωστό καλιμπράρισμα πρέπει να γίνει πριν την λήψη της φωτογραφίας και όχι μέσω του Φώτοσοπ.
Και φυσικά είναι μέγα λάθος να βάλουμε την ρύθμιση του λαμπτήρα φθορισμού σε μια λάμπα ενυδρείου Daylight… Το λέει και η λέξη «Daylight» όσοι έχετε τέτοιες λάμπες είστε οι πιο τυχεροί, βάλτε την μηχανή σας στην ρύθμιση του ήλιου και είστε έτοιμοι.

Στις ερασιτεχνικές μηχανές αλλά και στις SLR δεν έχει μπορέσει ακόμη ο κατασκευαστής να δώσει μια γενική ρύθμιση σωστού AW (auto white balance). Στον ήλιο το AW αποδίδει σχετικά καλά, στο φως λαμπτήρα πυρακτώσεως δεν τα πάει τόσο καλά και ειδικά στο φως από λαμπτήρα φθορισμού πλησιάζει το απαράδεκτο. Η συμβουλή μου (σε όσους θέλουν να την ακολουθήσουν φυσικά) είναι να μην χρησιμοποιείτε το AW σε ενυδρεία, εσωτερικούς κλειστούς χώρους ή την νύχτα γενικότερα. Αν δεν ξέρετε τι να βάλετε προτιμήστε το φως λαμπτήρα πυρακτώσεως (τάνκγστεν).

Επαναλαμβάνω (και παρακάτω αιτιολογώ αναλυτικότερα αφού δεν μου αρέσει μιλάω χωρίς να μπορώ να στηρίξω αυτά που λέω). Αν και αποφεύγω να δίνω γενικευμένες συμβουλές θα έλεγα ότι αν είναι να βάλετε μια από τις έτοιμες ρυθμίσεις της μηχανής σας για να φωτογραφίσετε το ενυδρείο σας καλύτερα να εμπιστευτείτε το γουαιτμπάλανς λαμπτήρα πυρακτώσεως (το γνωστό σε όλους εικονίδιο γλόμπο), παρά το αυτόματο ή το φθορισμού.

Ακόμη και αν κάνετε λάθος θα είναι πιο εύκολο να το διορθώσετε με την λειτουργία Auto WhiteBalance τουPhotoshop. Αντίθετα τα «πράσινα» λάθη-αποχρώσεις που σχεδόν πάντα προκύπτουν από την έτοιμη ρύθμιση λαμπτήρα φθορισμού καταστρέφουν την πληροφορία που υπάρχει στο red Channel της φωτογραφίας και αυτό είναι σήμερα το πιο προβληματικό κανάλι από τα τρία σε μια φωτογραφία. Φυσικά μιλάω για το πρότυπο RGB αφού αυτό είναι το στάνταρ στις ερασιτεχνικές μηχανές ή έστω το AdobeRGB και το sRGB.

Ίσως σε χειροποίητα ενυδρεία με παχύ κρύσταλλο να πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και ένα συντελεστή +πράσινου αν το κρύσταλλο δεν είναι τύπου κλίαρ αλλά το κοινό. Τώρα όμως μιλάμε για πολύ ακρίβεια και ίσως δεν έχει τόσο ουσία για να βρούμε έναν νέο συντελεστή να προσθέσουμε στον απλό μαθηματικό τύπο που αναφέρουμε παραπάνω. Τα έτοιμα ενυδρεία εταιρίας νομίζω είναι σχεδόν όλα τύπου κλίαρ (στο μάτι είναι πιο μαύρα).

Κάποιος που όντως είναι καλός επαγγελματίας συχνά θα προτιμήσει να δουλέψει την φωτογραφία ενός ενυδρείου αφού πρώτα την μετατρέψει σε Lab 16Bit TIFF ώστε να αντλήσει την πληροφορία της φωτεινότητας και να την διατηρήσει σωστά έχοντας την δυνατότητα να επέμβει τονικά σε επόμενα στάδια. Τέλος γίνεται και η απαραίτητη μετατροπή σε CMYK αν θέλουμε να τυπώσουμε σε έντυπο. Θα δούμε παρακάτω γιατί τα αναφέρω αυτά.

Στο πρότυπο RGB το κόκκινο κανάλι λοιπόν θέλουμε να το διαφυλάξουμε καλύτερα από το μπλε και πράσινο κανάλι γιατί αυτό κρατάει το μεγαλύτερο μέρος πληροφορίας της έντασης του φωτισμού. Του αντίστοιχου λούμινανς στο Lab για να το πω πιο απλά. Το φώτοσοπ στη βάση του δουλεύει σε Lab ακόμη και εάν η φωτογραφία μας είναι RGB και αυτό δεν το λέω εγώ αλλά ένας από τους βασικούς προγραμματιστές της Adobe του οποίου αρκετά σεμινάρια έχω παρακολουθήσει. Φαντάζομαι ότι αυτό θα ισχύει και στα υπόλοιπα προγράμματα επεξεργασίας (με μικρή επιφύλαξη να κάνω λάθος).

Αντίθετα με το πρότυπο Lab που είναι επικεντρωμένο στης φωτεινότητα μιας φωτογραφίας στο RGB τα μπλε και πράσινα κανάλια μεταφέρουν το κάθε ένα την δική του φωτεινότητα (που είναι έγχρωμη) και είναι πιο «δυνατά» από το κόκκινο κανάλι στους σημερινούς αισθητήρες άρα συγχωρούν περισσότερα λάθη. Μας αφήνουν λοιπόν να ανακτήσουμε περισσότερη πληροφορία όταν κάνουμε διόρθωση στην ισορροπία λευκού. Αν έχετε επαφή με τις νέες τηλεοράσεις θα δείτε ότι οι εταιρίες προσπαθούν να λύσουν αυτό το γενικότερο πρόβλημα του RGB με την εισαγωγή ενός τέταρτου καναλιού του πορφυρού ώστε η φωτεινότητα στο κόκκινο κανάλι να ισχυροποιηθεί… Λυπάμαι που μπαίνω σε τόσο βαθιά τεχνικά θέματα αλλά αυτός είναι ο μόνος τρόπος να σας αποδείξω ότι αυτό που λέω έχει βάση. Σίγουρα οι επαγγελματίες (γιατί βλέπω είστε πολλοί εδώ) ήδη τα ξέρετε αυτά…

Εξαίρεση είναι οι ψηφιακές πλάτες αλλά δεν νομίζω ότι έχει νόημα να πούμε κάτι για αυτές.

Δυστυχώς πολλές ερασιτεχνικές μηχανές δεν έχουν επιλογή ρύθμισης των κέλβιν ή δεν παρέχουν καν δυνατότητα να οριστεί κατ επιλογήν του χρήστη η θερμοκρασία του λευκού έστω μέσω μιας γκρίζας κάρτας.
Το ιδανικό στον επαγγελματικό χώρο είναι η χρήση κάποιου βαθμονομημένου πίνακα-κάρτας που περιέχει μεγαλύτερο εύρος της χρωματικής κλίμακας καθώς και διαβαθμίσεις των τόνων του γκρίζου ώστε να πάρουμε το απόλυτο όχι μόνο στο λευκό αλλά και σε κάθε άλλο χρώμα –ξεχωριστά-…

Δεν συμβουλεύω ποτέ την χρήση αρχείων RAW αν το ζητούμενο είναι μόνο το σωστό χρώμα. Το RAW αξίζει να μπούμε στον μπελά του μόνο αν θέλουμε να κερδίσουμε σε σάρπνες ή να κάνουμε μεγαλύτερη μεγέθυνση. Έχω δει επαγγελματίες να καταστρέφουν τις φωτογραφίες τους επειδή βασίζονται στο RAW και το Φώτοσοπ. Φυσικά υπάρχουν και ερασιτέχνες που τα παν καλά με το RAW…

Ένα αρχείο RAW, CR2, NEF, DNG ή ότι άλλο βγάζει η μηχανή σας απαιτεί αυξημένες γνώσεις για να το διαχειριστείτε σωστά, ειδικά χρωματικά. Η χρήση του σταγονόμετρου στο ACR δίνει πολύ χειρότερο αποτέλεσμα από αυτό που παράγει η ίδια η μηχανή στο αυτόματο όταν βγάζει απλό JPG.
Αυτή είναι η γνώμη μου για το RAW αν και προς το παρόν εδώ οι απόψεις στην επαγγελματική φωτογραφική κοινότητα διίστανται με το παράξενο φαινόμενο οι περισσότεροι φωτογράφοι να υποστηρίζουν μεν φανατικά το RAW και ένα 10-15% να μην το χρησιμοποιεί ποτέ αλλά να παραδίδει πάντα στους πελάτες του αρχεία με εξαιρετικό γουάιτμπάλανς και σχεδόν πάντα ανώτερης ποιότητας φωτισμό από τον μέσο όρο της αγοράς. Προσωπικά δεν χρησιμοποιώ ποτέ RAW και δεν έχω κανένα πρόβλημα με το λευκό μου εκτός και αν κάνω κάποιο τραγικό λάθος… Ευτυχώς αυτό είναι σπάνιο και τότε μόνο μπαίνω στο Φώτοσοπ και χάνω την ώρα μου αντί να φωτογραφίζω…

Αναφέρω κάποια πράγματα που είδα σε διάσπαρτα ποστ με τα οποία διαφωνώ.
Το 5.6 και 7 δεν είναι προτεινόμενο διάφραγμα. Ούτε καν το 3.5 δεν θεωρείται φωτεινό διάφραγμα… Φωτεινό οι φωτογράφοι θεωρούμε από το 2.8 και κάτω… Επίσης αν και οι περισσότερες ερασιτεχνικές μηχανές δεν έχουν καν τη δυνατότητα να ανεβάσουν διάφραγμα πάνω από 8 πολλές έχουν τη δυνατότητα για 2.8. Άρα το 4 και 5.6 είναι και αυτά σχετικά «σκοτεινά» και δεν πρέπει να τα προτιμάτε στην φωτογράφηση ενός ενυδρείου. Το 2.8 είναι μάλλον η καλύτερη συνταγή στο διάφραγμα.

Επίσης η μέθοδος του σοφτ μποξ και γενικά οι εξωτερικές πηγές φωτισμού είναι καλές και έχουν εφαρμογή αν μου φέρει ένας κατασκευαστής ενυδρείων ένα άδειο ενυδρείο να το φωτογραφίσω για να κάνει πχ έναν κατάλογο.
Μπορώ να το φωτογραφίσω άδειο όπως είναι, με εξωτερικές πηγές φωτισμού και φίλτρα(φλας, προβολείς ή λάμπες απλές κλπ) και μετά κροπάρω μια φωτογραφία από ένα άλλο ενυδρείο γεμάτο ψάρια και φυτά (το οποίο το φωτογραφίζω ΑΦΛΑΣΑ πάντα) την μοντάρω πάνω στην πρώτη φωτογραφία και καταφέρνω να φανεί ωραίο και το ενυδρείο ως προϊόν αλλά και τα ψάρια + φυτά μέσα.

Για να το κάνω και πιο ξεκάθαρο οι φωτογραφίες που βλέπετε στα περισσότερα φυλλάδια για ενυδρεία είναι φωτογραφημένες έτσι και μάλιστα η τάση είναι να φωτογραφίζουμε πρώτα ένα άδειο ενυδρείο με φυτά μόνο. Μετά φωτογραφίζουμε τα τροπικά ψάρια ένα ένα χωρίς φλας και αφού τα ξεφοντάρουμε τα τοποθετούμε όπως μας αρέσει μέσα στο ενυδρείο και κάνουμε ένα κολάζ. Προσέξτε ξανά τις διαφημιστικές φωτογραφίες των ενυδρείων και θα δείτε ότι στις περισσότερες φαίνεται η χρήση αυτής της τεχνικής…
Κλείνω τονίζοντας και πάλι. Μην φωτογραφίζετε τα ενυδρεία σας με φλας. Το πολωτικό φίλτρο είναι απαραίτητο αλλά αν δεν έχετε μην το βάζετε κάτω... Αν δεν υπάρχει ρύθμιση Κέλβιν στην φωτογραφική σας προτιμήστε το έτοιμο εικονίδιο του γλόμπου και κάντε μετά ένα αυτόματο γουάιτμπάλανς στο φώτοσοπ ή οποιοδήποτε πρόγραμμα επεξεργασίας. Σε αυτά τα απλά πειράγματα όπως η εξισορρόπηση του λευκού όλα σχεδόν τα προγράμματα αποδίδουν το ίδιο ή και καλύτερα του φώτοσοπ όσο και αν ακούγεται παράξενο. Αλλού είναι τα ατού του φώτοσοπ…

Θα παρακαλέσω κλείνοντας αν κάποιοι διαφωνούν με αυτά που λέω ή απλά τα ξέρουν καλύτερα και θέλουν να τα πουν με άλλα λόγια ας το κάνουν σε ένα άλλο ποστ και να προσπαθήσουμε αυτό εδώ να μείνει καθαρό. Ας κρατήσουμε την ουσία του ποστ και αν κάπου έχω κάνει ένα λάθος στείλτε μου ένα π.μ. να το δούμε. Δεν νομίζω ότι βρίσκομαι εδώ για να μειώσω κάποιους άλλους που είναι ή αισθάνονται φωτογράφοι ούτε έχω όρεξη να αναλώνω τον χρόνο μου σε ανούσιες κόντρες για να αποδείξουν κάποιοι εδώ πέρα ότι την έχουν μεγαλύτερη από τη δική μου :blink: (την γνώση πάνω στη φωτογραφία… :lmao: ).

Ίσως κάποια στιγμή βρω χρόνο να αναλύσουμε και την επιλογή της ταχύτητας σε σχέση με τα άσα…

Αφιερωμένο σε όλα τα μέλη του ακουαζόουν και ειδικά αυτά που μας βοηθάνε με τις γνώσεις τους πάνω στο πανέμορφο χόμπυ του ενυδρείου.

Από την όμορφη Θεσσαλονίκη, Λάζαρος.

Υ.Γ. γιατί δεν μπορώ να κάνω διορθώσεις στο προηγούμενο ποστ μου που έγινε πιντ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μου είχε διαφύγει και δέν το είχα κάνει 'ανακοίνωση'.

Σε ευχαριστούμε για μία ακόμη φορά Λάζαρε :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

εγω το πρωτο πραγμα που σκεφτηκα ειναι το photoshop!

ειμαι και γινομαι καλητερος οσο παει αλλα σιγουρα πιστευω

βοηθαει με ολα τα ειδη φωτογραφισεις, δεν λεω βαρια χρηση

απλα για μια μικρη βοηθεια!

Share this post


Link to post
Share on other sites

υπαρχουν πολλα προγραμματα πλεον που μπορεις να παιξεις με το balance Η με αλλες ρυθμισεις

corel , photoshop , acdsee , picasa

Aλλα κατα τη γνωμη μου η ''μαγεια'' στη φωτογραφια ειναι να βγαινει ''ατοφια'' !!! ( οτι βλεπει το ματι )

Share this post


Link to post
Share on other sites

υπαρχουν πολλα προγραμματα πλεον που μπορεις να παιξεις με το balance Η με αλλες ρυθμισεις

corel , photoshop , acdsee , picasa

Aλλα κατα τη γνωμη μου η ''μαγεια'' στη φωτογραφια ειναι να βγαινει ''ατοφια'' !!! ( οτι βλεπει το ματι )

και ο ρεαλισμος καλο πραγμα ειναι δεν λεω, αλλα..

Share this post


Link to post
Share on other sites

και ο ρεαλισμος καλο πραγμα ειναι δεν λεω, αλλα..

δεν θελω να πω οτι δεν ειναι καλος ο ρεαλισμος.. να μην παρεξηγηθω..

πολλες φορες κανω φωτογραφιες κοντα στη θαλασσα και σε παραλιες

αλλα μερικες φορες πρεπει να βαλω και photoshop για καλητερα αποτεσματα

ασχολουμαι με τη φωτογραφια επαγγελματικα και πολλες φορες εχω κανει

αφισες στο print24 που αργοτερα πουλησα, το θεμα για μενα ειναι να ειμαι

ικανοποιημενος με το αποτελεσμα, ο τροπος και το πως ειναι αλλο πραγμα..

Ευχαριστω,

Δ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή κάντε είσοδο για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να προσθέσετε ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Δημιουργήστε ένα νέο λογαριασμό. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Είσοδος


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×