Jump to content

Recommended Posts

Δεν πρόλαβες!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Σαββα ευχαριστουμε πολυ για τις αναλιτικες πληροφορίες σου...όσο για τροφες για τον φίλο υπαρχουν πολλες κ αναφερωντε παραπανω.επισης να ανοιγωντε παρακληση επιμερους νεα θεματα για επιμερους απωριες-και οι κυριοι συντονηστε εχουνε υπακούσει το αιτημα μας,ευχαριστουμε και αναμενουμε μιας κ μαζευομαστε και χερωμαι πρωσοπικα παρα πολυ κανωντας αυτην την αρχή.

Share this post


Link to post
Share on other sites

και σε όσους θελουν να δουν αυτές τις χελώνες πιο οργανικά

redearedsliderturtleorg.jpg

x07turtle2bl.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Βασίλη οτι πρέπει για μάθημα ανατομίας.... :bigemo_harabe_net-74:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Βασίλη οτι πρέπει για μάθημα ανατομίας.... :bigemo_harabe_net-74:

άστα γιώργο το τροχάκι μας λείπει :bigemo_harabe_net-55:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Καλησπέρα! Ευχαριστώ για το καλωσόρισμα! Όλες τις πληροφορίες τις έχω βρει έπειτα απο πολύ ψάξιμο και μελέτη αυτού του είδους κυρίως σε ξένα site. Η εμπειρία μου πάνω σ'αυτές είναι 4 χρόνια που είμαι κάτοχος τους και όχι παραπάνω. Όταν ήταν μικρές ζούσαν σε ενυδρείο 60L με νερό 2-3 εκατοστά μόνο. Έτρωγαν κυρίως ψαράκια και γαρίδες. Ότι λαχανικό τους έδινα θυμάμαι δεν το άγγιζαν. Αφού άρχισαν να κολυμπουν μετά απο 2-3 μήνες, αύξησα το νερό στα 10 εκατοστά περίπου και βρήκα και μια τροφή σε στικς που περιήχε μεγάλες τιμές σε φυτικές τροφές (75%) και το υπόλοιπο ήταν άλεσμα σκουλικιών και αντζούγιας. Τους έδινα αυτό μαζί με γαρίδες μέχρι που έγιναν 1,5 χρονών. Επίσης μέσα σε αυτήν την διάρκεια έγιναν δεκτές και κάποιες προσπάθειες για φυσικά λαχανικά, αλλά μόνο από την αρσενικιά. Μετά ανακάλυψα το Reptomin. Είναι ότι καλύτερο και πλήρες έχω βρει για τροφή χελώνων. Επειδή ήταν ακόμα μικρές όμως τις έδινα 50-50 μαζί με μίγμα αντούγιας και γαρίδας (Raffy Royal της Sera). μέχρι τα 2 χρονών ζούσαν σ'αυτό το ενυδρείο με εξωτερικό φίλτρο και την στάθμη να αυξάνεται συστηματικά όσο μεγάλωναν. Όταν έγιναν 2 χρονών λοιπόν, άλλαξα ενυδρείο σε 350 L γεμάτο περίπου στα 2/3. Τα λαχανικά πλέον γινόντουσαν δεκτά και απο τις 2 σιγά σιγά, και η καθαρή ζωική τροφή ελλατώθηκε. Πλέον raffy royal τρώνε το πολύ μία φορά στις 10 μέρες από μια μικρή ποσότητα. Επίσης κατα καιρούς τις έχω ταΐσει και φρέσκια ζωϊκή τροφή (κατεψυγμένη βέβαια) όπου τις ξετρελαίνει.! Στον βυθό έχω μόνο 2 ασβεστολιθικές μεγάλες πέτρες και αυτό γιατί η βρύση μου έχει πολύ χαμηλό Kh (4dKh). To όνομα του άνθρακα μου διαφεύγει διότι πετάω το κουτί μόλις τον τοποθετήσω αλλά όταν ξαναεπισκεφθώ το συγκεκριμένο petshop θα το σημειώσω να σας το πω. Έχει διάρκεια 6 μηνών για έως 180L νερού. Για τα 350 που έχω εγώ ή πρέπει να βάζω 2 σακούλες (που δεν χωράνε) ή να τον αλλάζω νωρίτερα. Στους 4 μήνες που ανοίγω το φίλτρο, στο "στατικό κενό" του προφίλτρου της eheim είναι γεμάτο από μεγάλα κομμάτια και το σφουγγάρι αρκετά βρώμικο. Το πλαστικό μακαρόνι έχει κρατήσει όλα τα πιο μικρά κομματάκια, πιο πάνω όμως, οι βιοχημικές πλάκες και οι βιολογικές μπάλες είναι αρκετά καθαρές. τις βουτάω μια φορά μέσα σε καθαρό νερό ενυδρείο και είναι έτοιμες καθαρισμένες. Τον υαλοβάμβακα τον αλλάζω κάθε 2 μήνες που κάνω και το 20% της αλλαγής νερού γιατί ανοίγω εκείνο το σημείο για να τοποθετήσω κάψουλες αύξησης του Kh. Γενικώς κάνω πολύ καλό καθαρισμό του φιλτρου σε όλα του τα σημεία στο 4μηνό.

Κοιτάξτε.. Θα σας πω ένα πράγμα που κανείς δεν το λέει και φυσικά κανείς απο τους πωλητές των pet shop δεν έχει συμφέρον να το πει. Οι αποξηραμένες γαρίδες και αντζούγιες, και γενικώς όλες οι αποξηραμένες ζωικές τροφές, πωλούνται ως την βασική τροφή των χελώνων αυτών. Οι συσκευασίες λένε συγκεκριμένα να ταϊζουμε 3-4 φορές την ημέρα απο λίγο. Να σας πω λοιπόν τι σημαίνει αυτό. Ο μεταβολισμός τους αναπτύσεται μόνο με αυτές τις ζωικές τροφές που περιέχουν και τέφρα. Οι αποξηραμένες αυτές τροφές περιέχουν πάρα πολλές πουρίνες (Purines), όπου είναι είδος πρωτείνης. Ο πολύ γρήγορος μεταβολισμός που αναπτύσεται με τόσο φαγητό σπάει τις πουρίνες, που πρέπει να φύγουν απο το σώμα, σε άλλες ουσίες, μια απο αυτές και το ουρικό οξύ (Uric Acid). Λεπτομερές άρθρο εδώ: http://en.wikipedia.org/wiki/Purine. Το ουρικό οξύ κανονικά, καθαρίζεται απο το αίμα μέσω των νεφρών, όπου το οδηγεί έξω απο το σώμα μέσω των ούρων. Το ουρικό οξύ λοιπόν όταν είναι σε πολύ μεγάλη ποσότητα, δεν προλαβαίνει να καθαριστεί από τα νεφρά και εδώ έρχεται η πρωτοβάθμια πάθηση που ονομάζεται υπερουριχαιμία (hyperuricemia). Άρθρο εδώ: http://en.wikipedia....i/Hyperuricemia.

Η ποσότητα τώρα που μένει στο σώμα, κρυσταλλώνεται στους συνδέσμους και προκαλεί την δευτεροβάθμια κατά σειρά πάθηση αυτού του φαινομένου που ονομάζεται Ουρική αρθρίτιδα (Articular Gout) ή αλλιώς Ποδάγρα. Άρθρο εδώ: http://el.wikipedia....%B9%CE%B4%CE%B1. Η ουρική αρθρίτιδα είναι μια πολύ επίπονη πάθηση των συνδέσμων που κάνει αυτά τα πλάσματα να υποφέρουν πολύ.

Τέλος η τριτοβάθμια μορφή της πάθησης ονομάζεται Visceral Gout, επιφέρει καταστροφή του νεφρού, το ουρικό οξύ προσβάλει και άλλα όργανα όπως συκώτι, σπλήνα, περικάρδιο, το ίδιο το νεφρό, πνεύμονες και βλεννόδης μεμβράνες όπως το στόμα με τελικό αποτέλεσμα τον θάνατο του ερπετού.

H ουρική αρθρίτιδα συναντάται πολύ συχνά σε χελώνες όπου είναι σε αιχμαλωσία, λόγω υπερβολικής κατανάλωσης πρωτείνης από αυτές τις τροφές. Υπάρχουν πολλά άρθρα που περιγράφουν εν συντομία την πάθηση αυτή και ένα απο αυτά είναι αυτό: http://www.peteducat...7+1796&aid=2496

(Ελπίζω οι διαχειριστές να μην έχουν πρόβλημα για την ανάρτηση άρθρων από άλλες σελίδες)

Επίσης που ακριβώς θέλετε να κάνω παρουσίαση του ενυδρείου μου; Εδώ ή υπάρχει κάποιο άλλο ειδικό section; Ευχαριστώ. :)

Άρα τι προτείνεις, μετα την μελέτη που έχεις κάνει (συγνώμη που ζητάω έτοιμη τροφή απο τον δικό σου κόπο) όσον αφοράσ τις τροφές που πρέπει ν αταϊζουμε? Ρωτάω γιατι ο ανηψιός μου ζητάει χελωνάκι και θέλω να του μάθω να κάνει τα πράγματα σωστά.

Σε ευχαριστώ εκ των προτέρων

Share this post


Link to post
Share on other sites

υλικα οπου χρησιμοποιω εγω για την διατηρηση τους σε υγιες περιβάλλον(μη διαθεση για διαφημιστηκους λόγους)

τροφή:

-nutrafin max-

tropical: Biorept W -gammarus-dried fish-reptotabin-bloodworms

sera: raffyl-raffy p-raffy mineral

tetra: gammarus-tetramin

jbl: calcil-agil

vitakraft: reptile carnivore

σκονη ασβεστιου - d3

T-rex 2:1 (calsium - phosphorus - d3)

βιταμηνες στην τροφή:

sera reptilin

βιταμηνες στο νερο:

taber aqua caparazon για το καβούκι

nutrafin basix turtle conditioner

κολίριο

taber aqua ocular

μπορεις να μου εξηγησεις σε τι χρησιμευουν αυτα?

Share this post


Link to post
Share on other sites

τι δεν καταλαβαινεις ακριβως;;

υπαρχουν τιτλοι και απο κατω τα προιοντα,

η τροφες για να τραφουν

το ασβεστιο και οι βιταμηνες σαν πρόσθετα

και το κολιριο σε αναγκη

Share this post


Link to post
Share on other sites

τι δεν καταλαβαινεις ακριβως;;

υπαρχουν τιτλοι και απο κατω τα προιοντα,

η τροφες για να τραφουν

το ασβεστιο και οι βιταμηνες σαν πρόσθετα

και το κολιριο σε αναγκη

αν θες να με βοηθησεις

http://www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=75799

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ένα site για να ενημερωθείτε για την σωστή τροφή των red ear sliders είναι και το παρακάτω:

http://redearslider.com/index_nutrition.html

Αναγράφει (ιδίως για την φυτική τροφή), το πόσο συχνά μπορούμε να ταΐζουμε το κάθε τι. Επίσης το προτελευταίο άρθρο γράφει για το πως μπορούμε να επιτύχουμε τάισμα, πχ έπειτα απο μια ασθένεια που δεν έχει όρεξη κλπ. Συχνά αναφέρει πολύτιμα links και για το chelonia.org όπου υπάρχουν πολλές πληροφορίες και εκεί!

Πάντως η τροφή που προτείνει ως πιο σωστά δομημένη από συστατικά, για καθημερινή χρήση, αν δεν έχετε τη δυνατότητα να ταΐζετε καθημερινά με φρέσκα, είναι η Tetra Reptomin (είναι και η Μazuri αλλά δεν υπάρχει στην ελλάδα).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Άρα τι προτείνεις, μετα την μελέτη που έχεις κάνει (συγνώμη που ζητάω έτοιμη τροφή απο τον δικό σου κόπο) όσον αφοράσ τις τροφές που πρέπει ν αταϊζουμε? Ρωτάω γιατι ο ανηψιός μου ζητάει χελωνάκι και θέλω να του μάθω να κάνει τα πράγματα σωστά.

Σε ευχαριστώ εκ των προτέρων

Το καλύτερο θα ήταν να μελετήσει μόνος του εαν είναι δυνατόν, διότι αν δεν καταλάβει απο μόνος του ότι το να συντηρείς χελώνα δεν είναι έυκολο πράγμα, τότε δεν θα καταφέρει να την συντηρεί και μάλλον κάποιος γονιός θα το αναλάβει, ειδάλως σε μερικούς μήνες κιόλας μπορεί να πεθάνει εαν υπάρχει αμέλεια. Κανονικά οι χελώνες δεν προορίζονται ως κατοικίδια για παιδιά. Αλλά πέρα απο αυτό, εαν υπάρχει η σύνεση του ανιψιού ως προς την συντήρηση, θα πρέπει να υπάρχει και σύνεση ως προς το οικονομικό. Η χελώνα νομίζω πως είναι από τα ακριβά κατοικίδια (ίσως και στο κόστος συντήρησης ενός σκύλου), εαν αναλογιστούμε ότι κάθε λίγα χρόνια θα πρέπει να αλλάζουμε ενυδρείο, κάθε 2-3 μήνες υλικά φίλτρανσης που κυμαίνονται αναλόγως το ενυδρείο και το φίλτρο από 20 έως και 50 ευρώ, κάθε χρόνο ή λιγότερο λάμπα uva/b κόστους από 40 έως 120 ευρώ αναλόγως μάρκας και ποιότητας, τροφές όπου για μια χελώνα περίπου βγαίνει 2 λίτρα το χρόνο όταν είναι μικρή και 3 λίτρα όταν φτάσει 4+ χρονών που τρώει μεν λιγότερες μέρες της εβδομάδας, αλλά περισσότερη ποσότητα. Κόστος του λίτρου γύρω στα 20 ευρώ. Επίσης όταν είναι πιο μεγάλη χρειάζεται και φρέσκα λαχανικά 2-3 φορές την εβδομάδα. Εαν συμπεριλάβουμε κόστος αγοράς φίλτρου, ιδιοκατασκευές για εξέδρα, κόστος του νερού ύδρευσης, ρεύμα για την λάμπα (μια μικρή λάμπα all in one όπως η solar glo, είναι 125w και θα ανάβει 8 με 10 ώρες κάθε μέρα), σταγόνες και άλλα φάρμακα, βιταμίνες κλπ πιστεύω είναι σαν να καλοσυντηρούμε ένα σκύλο στο κόστος.. Η απόφαση είναι υπόθεση του καθενός, εγώ απλώς προειδοποιώ επειδή δεν μ'αρέσει να αγοράζει ο κόσμος χελώνες και μετά από λίγο να πεθαίνουν λόγω αμέλειας ή οικονομικής αδυναμίας.

Share this post


Link to post
Share on other sites

παρακαλω να κλειδωσει και αν εινα δυνατον να καθαριστεί και να γινει κάπως ετσι http://www.aquazone.gr/forums/index.php?showtopic=79715

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Σχετικό περιεχόμενο

    • Από Ειρήνη Σκλαβούνου
      Ρε παιδιά τι τροφή χρησιμοποιείται εσείς; Εδώ και ένα χρόνο είχα της ζουμεντ αλλά είναι αρκετά μακριά το πετ και τη βρίσκω λίγο ακριβή, έχετε κάτι να προτείνετε; Βέβαια είδα διαφορα στις δικες μου από τους πρώτους μήνες.επισης για ζωντανή τροφή σκεφτόμουν κατεψυγμένα bloodworms η ζωντανά mealworms τι γνώμη έχετε ;
    • Από Rik
      Νεροχελώνες & Υποβιταμίνωση Α
       
       

       
       
      Μια ευρέως διαδεδομένη ασθένεια μεταξύ των υδρόβιων χελωνών ειναι η υποβιταμίνωση Α. Είναι μια ασθένεια που επηρεάζει σχεδόν όλες τις νεροχελώνες, είτε νεαρών ή ενηλίκων, συχνά περιπλέκεται το θέμα από βακτηριακές λοιμώξεις και μετά την ανάγνωση των λόγων θα καταλάβετε γιατί όλες οι χελώνες αργά ή γρήγορα πλήττονται και  αναπτύσσουν αυτή τη υπό θρεπτική παθολογία.
       Ωστόσο, θα ήταν τόσο απλό να το αποφύγουμε! 
       
      Η αιτία της υποβιταμίνωσης Α είναι η λάθος δίαιτα που συνεχίζουμε να τους προσφέρουμε. Κατά μέσο όρο, αν έχετε αγοράσει μια νεροχελώνα,  θα σας προσφέρουν συνήθως την κλασική τροφή αποξηραμένης γαρίδας ή σφαιρίδια (πέλετ) που πολλές φορές αναγράφουν πως περιέχουν τη βιταμίνη Α αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι. Αυτές οι ζωοτροφές είναι εντελώς χωρίς βιταμίνες ή ουσίες τύπου  β-καροτένιο. Δεν τις λαμβάνει από τη διατροφή και αυτή η βιταμίνη είναι απαραίτητη για τη ζωή του ζώου και για την σωστή ανάπτυξη του δέρματος και των βλεννογόνων και έτσι αρχίζει να χρησιμοποιεί οποιοδήποτε αποθεματικό που έχει στο ήπαρ.

      Οι χελώνες μωρά, στην πραγματικότητα, έχουν μια καλή ποσότητα βιταμίνης Α στο συκώτι, γι 'αυτό όταν τα αγοράζουμε δεν παρουσιάζουν συμπτώματα. Ωστόσο, μετά από λίγους μήνες ή και πριν, εάν ταΐζονται μόνο με υψηλής περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, το απόθεμα τελειώνει και αν δεν συμπληρωθεί με τη διατροφή, τα συμπτώματα φθάνουν.

      Συμπτώματα
      Αλλοίωση των βλεννογόνων που καλύπτουν το αναπνευστικό, του επιπεφυκότα και του ουρογεννητικού συστήματος.
       
      Οίδημα των βλεφάρων: γνωστή και ως <<χελώνα που έχει πρησμένα μάτια και συγκολλημένα βλέφαρα>>. Κατά μέσο όρο ο άπειρος ιδιοκτήτη, πηγαίνει να ζητήσει συμβουλές από τον πετ σοπα ο οποίος του λέει ότι είναι  επιπεφυκίτιδα και του δίνει σταγόνες για τα μάτια η οποίες, βασικά, είναι άχρηστες. Πηγαίνετε σε Κτηνίατρο!!
       
      Ανορεξία: η χελώνα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την όραση για να φάει, αφού σφραγιστούν τα μάτια δεν μπορούν να δουν, τότε σταματούν και να τρώνε. Η ανορεξία προκαλείται επίσης και από εσωτερικούς τραυματισμούς. Πολλοί μπερδεύουν την ανορεξία με τον  λήθαργο και δεν συνειδητοποιούν ότι μια χελώνα που ζει στο σπίτι στους 18-20 βαθμούς εξωτερικά του νερού, δεν μπορεί φυσικά να πάει σε χειμερία νάρκη, καθώς απαιτούνται χαμηλότερες θερμοκρασίες. Το πολύ πολύ, εάν η χελώνα δεν έχει στο ενυδρείο θερμαντήρα, πηγαίνει σε υποθερμία.
       
      θεραπεία
       
      Η θεραπεία για την υποβιταμίνωση Α στις χελώνες απαιτεί δύο φάσεις. Στο πρώτο, πρέπει να χορηγηθεί βιταμίνη Α. Η προτιμώμενη οδός είναι η στοματική, μέσω ειδικών σταγόνων (Κτηνίατρο!!). Προσοχή όμως γιατί και η υπερβολική δόση βιταμίνης Α προκαλεί μεγαλύτερη και δυνητικά θανατηφόρα βλάβη από την υποβιταμίνωση. Η βιταμίνη Α θα χορηγείται μία φορά την εβδομάδα, τουλάχιστον για τέσσερις εβδομάδες.
       
      Δεύτερο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να ανοίξει εκ νέου τα βλέφαρα της η χελώνα, αφαιρώντας όλο το κυτταρικό περιεχόμενο κάτω από αυτά: απολέπιση κύτταρων και  βακτηρίων που συσσωρεύονται λόγω της νόσου. Θα είναι ο κτηνίατρος χρησιμοποιώντας έναν ειδικό τρόπο για να προσπαθήσει να ανοίξει τα βλέφαρα και να κάνει την πλύση του ματιού, για να εξαλείψει το υλικό.
       
      Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να προσπαθήσετε να ταΐσετε με μικρά κομμάτια φαγητού μπροστά στη μύτη της. Αποφύγετε το άνοιγμα του στόματος, με τα χέρια επειδή κινδυνεύουμε εύκολα να προκαλέσουμε κατάγματα.
       
      Η θεραπεία με αντιβιοτικά συσχετίζεται κανονικά όταν υπάρχουν πνευμονικές επιπλοκές όπως η πνευμονία: παράδειγμα όταν η χελώνα μερικές φορές ανοίγει το στόμα της σαν να είναι πεινασμένη χωρίς λόγω.  Εδώ πιθανόν να έχετε μια πνευμονία στη θέση της.
       
      Όσο για τη θεραπεία, αν ληφθεί εγκαίρως και αν η χελώνα διατηρηθεί σε σωστή θερμοκρασία, ξαναπαίρνει το επάνω της σε μερικές ημέρες. Αλλά αν επιμείνουμε στη διατήρηση της χελώνας στο κλασικό ενυδρείο με τον πλαστικό φοίνικα, χωρίς θερμαντήρα και λάμπα Uv, τότε μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες ή η χελώνα να μην θεραπευτεί ποτέ. Θα παρατηρήσετε βελτιώσεις επειδή θα ανοίξουν τα μάτια της και θα αρχίσει να τρέφετε ξανά αυθόρμητα.
       
      Στο σημείο αυτό είναι απολύτως απαραίτητο η διόρθωση της διατροφής: φρέσκα τρόφιμα: ψάρι, γεωσκώληκες, μικρά κομμάτια κρέατος, σφαιρίδια για πέστροφα, τομάτες, καρότα, σαλάτες ... οι χελώνες είναι κυρίως σαρκοφάγες όταν είναι μικρές, αλλά τείνουν να γίνουν φυτοφάγες καθώς γίνονται ενήλικες. Επίσης μην ξεχνάμε όπως και στους ανθρώπους, εάν μάθουμε ένα μωρό να τρώει πίτσα σιγά μην φάει μετά την φρουτόκρεμα. Θέλει υπομονή και επιμονή….. για να δείτε τη τραβάμε και εμείς σαν γονείς!!  
    • Από Χρήστος
      Ένα άρθρο απο την Γκάμπυ Τραχανίδου-Kleeberg D.L.C. St.-ερπετολόγος


      ΧΕΛΩΝΑΚΙΑ ΝΕΡΟΥ

      Τι είναι καλύτερο γι' αυτά ;
      μερικές συμβουλές που θα διευκολύνουν τη ζωή σας

      Στο άρθρο αυτό, θα προσπαθήσουμε να συμβουλέψουμε και να καθοδηγήσουμε όσους από εσάς ρωτάτε για γενικότερα (όπως το στήσιμο ενός σωστού ενυδρείου για χελώνες ή πόσο πρέπει να ταΐζονται) αλλά και για πιο εξειδικευμένα θέματα όπως η αναγνώριση του φύλου, η σεξουαλική συμπεριφορά, και η αναπαραγωγή αυτών των πανέμορφων ζώων σε συνθήκες αιχμαλωσίας.
      Τα πολύ μωρά χελωνάκια δεν έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις. Αυτό που τους αρκεί, είναι πολύ φως -τεχνητό φυσικά με λάμπα UV ή UVB. Μία αρχικά ευρύχωρη χελωνιέρα του εμπορίου έστω και πλαστική αν και θεωρώ πως οτιδήποτε πλαστικό είναι πολύ κακή ιδέα θα βολέψει τα χελωνάκια σας. Το πόσα χελωνάκια θα αγοράσετε εξαρτάται από το τι θέλετε να κάνετε. Αν κάποιος αγοράσει πάνω από 5 ζώα, τότε σίγουρα είτε σκοπεύει να κάνει αναπαραγωγή ή απλά θέλει να μάθει κάποια πράγματα παραπάνω για το πώς λειτουργεί ιεραρχικά η μικρή αυτή ομάδα από χελώνες. Σε αυτή την περίπτωση φροντίστε να αγοράσετε περισσότερα θηλυκά ζώα. Αυτό, γιατί όταν αρχίσει η περίοδος του φλερταρίσματος από τη στιγμή που τα χελωνάκια σας ενηλικιωθούν η μοναδική ή οι δύο μόνο θηλυκές που θα έχετε θα δέχονται έντονο στρεσάρισμα από το αδιάκοπο και έντονο φλερτάρισμα των αρσενικών έτσι που στο τέλος θα κάθονται απομονωμένες στο κομμάτι της ξηράς και από φόβο δεν θα θέλουν να βουτήξουν καθόλου στο νερό και δεν θα τρέφονται.
      Εγώ στο άρθρο αυτό θα αναφερθώ αρχικά στην κατοχή 2 χελωνών καθώς βρίσκω πως η παραπάνω παράγραφος είναι για πιο προχωρημένους κατόχους και όχι για όσους έχουν αγοράσει πρόσφατα τις χελώνες τους που είναι φυσικό να διαθέτουν και λιγότερη πείρα. (Μιλάμε πάντα για τις χελώνες με κόκκινες παρειές-αυτάκια- τις Trachemys scripta elegans τις κοινές Slider όπως έχουμε συνηθίσει να τις αποκαλούμε και για τις Trachemys scripta scripta ή τις Trachemys decorata. Όλες τους, μοιάζουν εκπληκτικά στο σχήμα και τις συνήθειες εκτός από το ότι προέρχονται από διαφορετικά μέρη του κόσμου. Θα τις δείτε όλες στο εμπόριο. Οι δυο τελευταίες απλά δεν έχουν τα κόκκινα αυτάκια χωρίς όμως να υστερούν σε ομορφιά, χάρη και ποικιλότητα σχεδίων στο καβούκι τους. Και μην ξεχνάτε... Όσο μεγαλώνουν τόσο πιο υπέροχες γίνονται. Είναι περήφανα πλάσματα, με όμορφα διαυγή μάτια -συνήθως πράσινα και γαλάζια ή κίτρινα- δυνατά σαγόνια και είναι υποχρέωσή μας να σεβαστούμε τη φύση τους και να μην τις πιάνουμε στα χέρια μας. Δεν τους αρέσει καθόλου. Ωστόσο μας μαθαίνουν και γεμάτες χαρά όταν ξέρουν ότι είναι η ώρα του φαγητού τους, έρχονται τρέχοντας προς το μέρος μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τα χελωνάκια δεν δέχονται το άγγιγμα και την αγκαλιά. Υπάρχουν περιπτώσεις που το αποζητούν και θα δείτε τα ζωάκια σας να σκαρφαλώνουν στα τοιχώματα του ενυδρείου τους για να τα πάρετε στα χέρια σας. Ωστόσο, αυτές οι περιπτώσεις σπανίζουν.
      Τα μωρά χελωνάκια σας, θα έχουν το μυαλό τους συνέχεια στο φαί και όσο είναι μωρά μην τους το στερήσετε. Θεωρώ καλό πως τα πολύ μωρά είναι καλό να ταΐζονται 3-4 φορές τη μέρα όχι όμως μέχρι να χορτάσουν τελείως. Τα συμπληρώματα διατροφής είναι πολύτιμα σ' αυτή την ηλικία, για να δέσει σωστά ο σκελετός και το καβούκι των ζώων. Προσέξτε μόνο να μην παρέχετε υπερβολικές ποσότητες βιταμίνης Α γιατί μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα υπερβιτανίμωσης στα ζώα (καβούκι που τρίβεται εύκολα, συμπτώματα άρνησης τροφής, βλάβες όρασης και διάφορα άλλα). Κάτι ανάλογο μπορεί όμως να συμβεί αν αμελήσετε τελείως τις ανάγκες τους για τα ανάλογα συμπληρώματα. Ήδη οι τροφές του εμπορίου, αποξηραμένες γαρίδες ή κόκκοι περιέχουν αρκετές ποσότητες βιταμινών. Χορηγούμε τις βιταμίνες, διαβάζοντας προσεκτικά τις οδηγίες. Και πάντα αποφεύγουμε τις υπερβολές. Θα βρείτε στο εμπόριο και στα καταστήματα πώλησης μικρών εξωτικών ζώων τα αντίστοιχα βιβλία που αναφέρονται στην ανατροφή των μωρών, και που παρέχουν τις βασικές συμβουλές για όλα όσα το ζωάκι σας θα χρειαστεί από τα πρώτα του χρόνια μέχρι εκείνα της ενηλικίωσης. Διαβάστε, και συμβουλευτείτε το site μας.
      Η τροφή των μωρών πρέπει να είναι ποικίλη και θρεπτική. Θα τους έκανε καλό αν τους δίνατε να φάνε αλευροσκώληκες, κάτι που μπορείτε να βρείτε στα pet-shop πιο εύκολα από το να ψάχνετε για υδρόψυλους ή γαιοσκώληκες στη φύση, τα οποία ίσως και να μεταδώσουν ασθένειες στα ζωάκια σας, γιατί το ανοσοποιητικό τους σύστημα έχει προσαρμοστεί από την γέννησή τους στις συνθήκες αιχμαλωσίας.Στα πρώτα στάδια της ζωής τους αυτά τα αστεία πλασματάκια είναι σαρκοφάγα, γιατί έχουν ανάγκη από πρωτείνες και οι αποξηραμένες γαρίδες και τα ψαράκια που τους δίνουμε καλύπτουν αυτή τους την ανάγκη σε πρωτεΐνες. Όταν όμως ενηλικιωθούν, τότε αρχίζουν να τρώνε φυτά που φυτρώνουν στις λίμνες. Εμείς πως μπορούμε να καλύψουμε αυτή τους την ανάγκη; με λαχανικά-οι δικές μου μεγάλες τα τρώνε θαυμάσια- και γενικά με τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες. Υπάρχουν ειδικοί κατάλογοι με τέτοιες τροφές για να αποφασίσετε ποιο θα είναι το μενού της ενήλικης χελώνας σας.
      Τι γίνεται με την επιλογή του σωστού ενυδρείου; Να αλλάζετε τακτικά το νερό της χελωνιέρας. Ειδικά αν ταίζετε τα μικρά στην ίδια χελωνιέρα στην οποία ζουν, πολύ γρήγορα θα λερώνεται και θα μυρίζει. Επειδή όμως τα μικρά μεγαλώνουν -κάτι που εξαρτάται και από τις ποσότητες της τροφής-, θα χρειαστείτε μια μεγαλύτερη χελωνιέρα και αυτή τη φορά όχι πλαστική αλλά γυάλινη τουλάχιστον των 60 λίτρων στην οποία θα πρέπει να έχετε τοποθετήσει κλαδάκια ή πέτρες που θα έχετε κολλήσει με ειδική μη τοξική σιλικόνη, δημιουργώντας ένα κομμάτι γης στο οποίο τα χελωνάκια θα μπορούν να ανεβαίνουν για να στεγνώσουν, να χωνέψουν και να λιαστούν. Καλό είναι αυτό το κομμάτι γης να μην είναι εντελώς επίπεδο, ώστε να επιτρέπει στο ζωάκι σας να στεγνώνει και το κοιλιακό τμήμα του οστράκου του. Χρησιμοποιήστε όλη σας τη φαντασία και τη δημιουργικότητα για να το κάνετε αυτό. Πάρτε ένα απλό τετραγωνισμένο ή μιλιμετρέ χαρτί και σχεδιάστε τις διαστάσεις και το πώς φαντάζεστε ότι θέλετε να είναι το ενυδρείο-χελωνιέρα σας. Αν δεν μπορείτε, τότε ψάξτε σε κάποιο κατάστημα με είδη για ζώα για να βρείτε ένα έτοιμο που θα σας καλύπτει, και βρείτε μία πέτρα από συνθετικό μη τοξικό υλικό, η οποία δεν θα είναι βαριά και θα μπορείτε να την τοποθετείτε / αφαιρείτε και να την πλένετε εύκολα. Προσθέστε αληθινά (ειδικά για ενυδρείο φυτά μέσα στο νερό) ή ψεύτικα που απλά διακοσμούν και βοηθούν τα ζώα να κάθονται πάνω τους και να στηρίζονται όταν έχουν κουραστεί από το κολύμπι. Οι χελώνες δεν είναι ψάρια. Είναι ικανές να καταστρέψουν με τα πόδια τους τα φυτά, να τα ξεσκάψουν ή να τα φάνε. Προτιμήστε για υπόστρωμα λεπτή άμμο για το ενυδρείο τους, την οποία καλό θα είναι να την καθαρίζετε με κάθε αλλαγή νερού, όπως και το ενυδρείο τους. Είναι περίεργα ζώα και στην προσπάθεια να το δοκιμάσουν, αν αυτό αποτελείται από μεσαίο προς χοντρό χαλίκι, μπορούν να το φάνε και να πάθουν απόφραξη εντέρου. Μετά απαιτείται χειρουργική επέμβαση και το αγαπημένο σας πλασματάκι θα ταλαιπωρηθεί απερίγραπτα.
      Επειδή μεγαλώνοντας τα χελωνάκια θα αρχίσουν να λερώνουν περισσότερο το χώρο τους με υπολείμματα τροφής, με νιτρώδη και προϊόντα αμμωνίας κατά την αποβολή ούρων και περιττωμάτων, θα πρέπει να τοποθετήσετε στο ενυδρείο τους, ένα δυνατό φίλτρο. Ακόμα καλύτερα αν έχετε ένα εξωτερικό φίλτρο σε συνδυασμό με έναν δυνατό κυκλοφορητή που θα βοηθά τα αιωρούμενα σωματίδια και τα κατάλοιπα που αποβάλλουν οι χελώνες να φτάσουν γρήγορα στο φίλτρο. Προτείνω να μην ταίζετε μέσα στο χελωνάριο. Κανένα φίλτρο δεν είναι τόσο δυνατό που να μπορεί να τα βγάλει πέρα με τα υπολείμματα της τροφής που αφήνουν οι χελώνες κατά το τάισμά τους. Εγώ ταΐζω τις χελώνες μου τοποθετώντας τις σε λεκάνες και αφού αφήσουν εκεί τα περισσεύματα της τροφής και ό,τι θα έχουν αποβάλλει, τις πλένω με λίγο χλιαρό νεράκι και τις επιστρέφω στον μικρό τους βιότοπο. Καθαρίζω το ενυδρείο μου καλά μία φορά στις δεκαπέντε μέρες, με ένα αυτόματο σύστημα αδειάσματος και γεμίσματος του ενυδρείου με νερό. Τέτοια συστήματα θα βρείτε στα καταστήματα πώλησης ειδών για κατοικίδια. Να κάνετε τακτικά και μία μερική αλλαγή του νερού. Κάτι τέτοιο για μία φορά τη βδομάδα δεν είναι ιδιαίτερος κόπος. Με τον τρόπο αυτό θα βοηθήσετε το φίλτρο σας να δουλέψει καλύτερα, να κρατήσει περισσότερο, θα προστατέψετε την υγεία των ζώων σας, και φυσικά θα χαίρεστε βλέποντας τα ζωάκια σας να πλέουν στο κρυστάλλινο καθαρό νερό και όχι σε ένα νερό που έχει αλλάξει χρώμα κι έχει θολώσει γρήγορα. Το καθάρισμα του ενυδρείου είναι μπελάς, αλλά είναι ο μοναδικός μπελάς και τα ζώα αυτά που ζουν δίπλα μας αξίζουν με το παραπάνω τα καλύτερα. Ζητήστε την συμβουλή του καταστήματος από το οποίο αγοράσατε τα χελωνάκια σας, και κυρίως ΔΙΑΒΑΣΤΕ. Όσο πιο ενημερωμένοι είστε, τόσο πιο υγιή και ευτυχισμένα θα είναι τα ζωάκια σας.
      Με την πάροδο του χρόνου, και όταν τα μωρά θα έχουν κλείσει τον ένα χρόνο, το τάισμα σιγά-σιγά πρέπει να λιγοστεύει. Διαφορετικά τα ζώα σας θα μεγαλώσουν πολύ γρήγορα, θα γίνουν υπερτροφικά και δεν θα τα χαρείτε και πολύ σε εκείνη την παιδικότητα που με κανονική ποσότητα τροφής διατηρούν μέχρι και τα τρία τους χρόνια. Μετά την ενηλικίωση δοκιμάστε να δώσετε στα ζώα σας και τροφή που περιέχει φυτικές ίνες, λίγο μαρούλι, λίγη ρόκα κ.λ.π. μέχρι να βρείτε τι τους αρέσει. Αν μπορείτε να βρείτε φυτά που μεγαλώνουν στο γλυκό νερό, ακόμα καλύτερα.Το ασβέστιο είναι ζωτικής σημασίας γι' αυτό να βάζετε στο νερό του ταίσματος. Ορίστε μία μέρα ή δύο μέρες κατά τις οποίες δεν θα ταΐζετε καθόλου τις χελώνες σας. Δεν θα πάθουν τίποτα απολύτως.
      Όταν πια τα χελωνάκια σας φτάσουν στην ηλικία της ενηλικίωσης, εκεί τα πράγματα αλλάζουν. Δυο χελώνες που έχουν μήκος 12 εκ. η κάθε μία θα χρειαστούν ένα χελωνάριο τουλάχιστο120X100 ή 120 εκ. στο πλάτος και το μήκος και το ύψος (το οποίο καθορίζει βέβαια και το βάθος του νερού)θα το καθορίσετε εσείς ανάλογα με το τι θα προσθέσετε μέσα για υπόστρωμα, τι εξοπλισμό θα χρησιμοποιήσετε και πως θα διακοσμήσετε το χελωνάριο. Εγώ προτείνω το ύψος να είναι για ένα χελωνάριο διαστάσεων 50-60 εκ. Να ξέρετε ότι οι χελώνες αυτές, μεγαλώνουν αρκετά και μπορούν να φτάσουν και τα 18 εκ. ειδικά οι θηλυκές με το που θα κλείσουν τα 5 τους χρόνια. Όταν φτάσουν στην ηλικία αυτή, τότε θα μπορούμε να μιλήσουμε και για αναπαραγωγή. Να είστε προετοιμασμένοι ψυχολογικά ότι η αναπαραγωγή στην αιχμαλωσία, δεν είναι ένα ιδιαίτερα εύκολο έργο. Επίσης θα πρέπει να έχετε πολύ καλά σκεφτεί τι θα κάνετε με τα αυγά. Θα τα αφήσετε να εκκολαφθούν; Τι θα κάνετε με τα χελωνάκια που θα γεννηθούν αν οι φάσεις της συνεύρεσης, της εκκόλαψης, και της επώασης πετύχουν και δείτε ξαφνικά να σκάνε τα αυγά και μια ομάδα από μικρά κεφαλάκια να σας κοιτάζουν από μέσα απ' το αυτό τους; Θα πρέπει να έχετε φροντίσει ώστε να βρείτε σπίτια για τα μωρά. Σε καμία περίπτωση μην τα απελευθερώσετε σε κανένα μικρό ποταμάκι από εκείνα που είναι γεμάτα χημικά και φυτοφάρμακα. Θα πεθάνουν και από έλλειψη τροφής και από δηλητηρίαση. Με αυτό το σκεπτικό μην αφήσετε τα αυγά να εκκολαφθούν.
      Όσον αφορά το φύλο των ζώων τώρα. Όσο είναι πολύ μικρά αυτό είναι πολύ δύσκολο να φανεί αφού τα γενετικά χαρακτηριστικά αρχίζουν να φαίνονται όσο το ζώο τείνει να φτάσει το τρίτο έτος της ζωής του. Αν είναι αρσενικό, τότε η ουρά του μεγαλώνει πολύ, χονδραίνει στη βάση της και γυρίζει συχνά προς το πλάι(όταν δεν κολυμπάει), ενώ του θηλυκού παραμένει κοντή, λεπτή και στητή. Τα νύχια του αρσενικού μεγαλώνουν εκπληκτικά, σε σχέση με του θηλυκού που έχει πάντα κοντά νυχάκια. Τα θηλυκά είναι πιο μεγαλόσωμα από τα αρσενικά της ίδια ηλικίας, και τα αρσενικά τείνουν να έχουν πιο επίπεδο καβούκι από εκείνο των θηλυκών και μέγεθος κατά κάτι μικρότερο από των θηλυκών.
      Η αναπαραγωγή είναι μία πολύ ευχάριστη και γεμάτη εκπλήξεις περιπέτεια, υπάρχουν όμως και κάποιοι κίνδυνοι ιδίως για τα θηλυκά σας ζώα, αν ο χώρος που τους έχετε φτιάξει για να γεννήσουν τα αυγά τους δεν είναι άνετος και τόσο βαθύς ώστε να χωράει το ζώο να σκάψει μέσα στο χώμα για να γεννήσει τα αυγά του. Αν δεν βρει αυτόν τον χώρο γρήγορα, η θηλυκή θα είναι ανήσυχη για αρκετό καιρό, θα κολυμπά πέρα δώθε, δεν θα τρέφεται και στο τέλος θα αδρανήσει και θα γίνει παθητική, γιατί τα αυγά της θα έχουν παρακρατηθεί. Αυτό ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους για τη ζωή της θηλυκής που εγκυμονεί αλλά έχει παρακράτηση αυγών. Θα πρέπει να γίνει ακτινογραφία για να δει ο γιατρός πόσα αυγά υπάρχουν και να αφαιρεθούν. Υπάρχουν βέβαια και χελώνες που αφήνουν τα αυγά τους απλά να πέσουν στο νερό όπως κολυμπούν. Θέλουν απλά να τα ξεφορτωθούν. Αυτά τα αυγά δεν έχουν πολλές πιθανότητες να επωαστούν, γιατί θα έχουν ήδη ραγίσει ή σπάσει.
      Να θυμάστε ότι μία θηλυκή χελώνα μπορεί να κάνει αυγά χωρίς να έχει συνευρεθεί με κανένα αρσενικό. Αν αυτό γίνει στο σπίτι σας, και μεγαλώσατε εσείς τη χελώνα, τα αυγά αυτά είναι αγονιμοποίητα.
      Αν θέλετε η συνεύρεση του αρσενικού με τη θηλυκή σας να πετύχει, χωρίστε τους για λίγο διάστημα, και μετά βάλτε τους πάλι μαζί, αφαιρώντας από τη χελωνιέρα τα άλλα ζώα που ίσως έχετε εκεί και αφήστε μόνο του το ζευγάρι. Θα δείτε έναν μαγευτικό τελετουργικό σχεδόν χορό προσέγγισης που θα τον θυμάστε για πάντα. Οι χελώνες ασχολούνται πολύ με το φλερτάρισμα, είναι ικανές -ειδικά τα αρσενικά- να μην έχουν τίποτα άλλο στο μυαλό τους εκτός από το φλερτάρισμα και το φαγητό. Ο αρσενικός κυνηγά σταθερά τη θηλυκή η οποία αν δεν είναι έτοιμη τον σπρώχνει. Εκείνος προσπαθεί ατελείωτα, κάνοντας γρήγορες επιδέξιες και χαριτωμένες κινήσεις με τα μπροστινά του πόδια μπροστά στο κεφάλι της και προσπαθεί να την συγκρατήσει. Αυτό μπορεί να διαρκέσει για αρκετές μέρες μέχρι ο αρσενικός να καταφέρει να παίξει επάξια τον ρόλο του. Υπενθυμίζω ότι για να πετύχει η αναπαραγωγική διαδικασία τα ζώα θα πρέπει να είναι σε ξεχωριστό δικό τους ευρύχωρο ενυδρείο στο οποίο θα έχετε στερεώσει με σύρμα ή με άλλα υλικά ένα κουτί από γυαλί ή πλέξι-γκλας με άνοιγμα μπροστά για να μπαίνει η χελώνα το οποίο θα έχετε γεμίσει με υγρό ζεστό χώμα. Το χώμα θα παίρνει θερμοκρασία από μία λάμπα κατά προτίμηση κεραμική η οποία θα πρέπει να βρίσκεται σε ύψος που να μη μπορούν να ακουμπήσουν πάνω της τα ζώα. Μόλις γεννήσει, αφαιρέστε αμέσως τα αυγά στα οποία πριν τα αφαιρέσετε με ένα μαλακό μολύβι θα έχετε σχεδιάσει ένα σταυρό και την ημερομηνία. Αυτό γιατί θα χρειαστεί να τοποθετήσετε τα αυτά σε ένα κουτί με χώμα πάλι υγρό και ζεστό, αλλά το σημάδι θα πρέπει να βρίσκεται προς τα επάνω. Δεν γνωρίζετε πότε ακριβώς θα γεννήσει η χελώνα και τότε ίσως να κοιμάστε ή να είστε στη δουλειά. Αν μετά από 24 περίπου ώρες ένα γονιμοποιημένο αυγό περιστραφεί, τότε ο πλακούντας σπάει και το έμβρυο πεθαίνει. Δεν είναι κάτι απλό, ούτε όμως κάτι ιδιαίτερα δύσκολο. Να θυμάστε ότι τα ζώα που θα έχετε στο χελωνάριο μπορεί κάποιες φορές να μπλεχτούν σε καυγάδες δαγκώνοντας άσχημα, είτε για λόγους κυριαρχίας, είτε από ζήλια είτε για λόγους που εμείς αγνοούμε. Αν και οι πληγές αυτές κλείνουν γρήγορα στα ερπετά, ποτέ μην βάλετε ένα μικρότερο ζωάκι κοντά σε μεγάλα. Κι αν δεν μπορείτε να κάνετε αλλιώς, φροντίστε να σταματήσετε τη φιλονικία. Δεν θέλω σε καμία περίπτωση να σας τρομάξω, γιατί οι χελώνες είναι υπέροχα και ήσυχα άκακα ζωάκια. Πολύ σπάνια μπορεί να συμβεί αυτό. Γενικά τα ζώα μας έχουν πάντοτε ανάγκη την επιτήρησή μας, όπως κι εμείς έχουμε την ανάγκη να τα βλέπουμε, και να τα παρατηρούμε.
      Δεν είναι απαραίτητο να αφήσετε τις χελώνες σας να πέσουν σε χειμερία νάρκη, όμως αν το αποφασίσετε, είναι πιο απλό από ό,τι φαντάζεστε. Προς το παρόν ταΐστε τα ζωάκια σας καλά για να έχουν δυνάμεις για την μεγάλη δοκιμασία της χειμερίας νάρκης. Λίγες εβδομάδες πριν αποφασίσετε να τις αφήσετε να πέσουν σε χειμερία νάρκη φροντίστε σιγά - σιγά να κατεβάζετε σταδιακά τη θερμοκρασία στο ενυδρείο και να μειώνετε τις ποσότητες της τροφής.
      Θα σας αποχαιρετήσω κάπου εδώ, προτείνοντας να μην αγοράσετε περισσότερα από 2, άντε 3 χελωνάκια. Αλλιώς θα πρέπει να χτίσετε ένα μεγάλο χελωνάριο και αυτό είναι κάτι που στοιχίζει αρκετά. Αν βέβαια μπορείτε να το κάνετε, κάντε το και θα πάρετε μεγάλη χαρά. Μπορείτε να το αφήσετε και για αρκετά αργότερα. Να το κάνετε όμως μόνο στην περίπτωση που όπως πάντα λέμε: "ΑΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΙΑΘΕΣΕΤΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΝΑ ΔΩΣΕΤΕ ΠΟΛΥ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑ"
      Σας παραθέτω εδώ έναν πολύ χρήσιμο τύπο για να μπορείτε απλά και εύκολα να υπολογίσετε σύμφωνα με τις διαστάσεις του ενυδρείου σας τον όγκο του νερού που έχετε βάλει μέσα, σε λίτρα. Θα σας χρειαστεί κάθε φορά που θα θέλετε να προσθέσετε κάποιο ειδικό υγρό π.χ. αντιθολωτικό, αντιχλωριακό κ.λ.π. το οποίο απαιτεί γνώση του όγκου του νερού σε L (λίτρα). Το μόνο που θα χρειαστείτε είναι ένα μέτρο για να μετρήσετε το ύψος του νερού από τον πάτο του ενυδρείου. Τα βελτιωτικά νερού όχι μόνο θα υποστηρίξουν λειτουργικά τα φίλτρα σας, και θα αναβαθμίσουν την ποιότητα του νερού αλλά και θα διατηρήσουν τα ζωάκια σας υγιή.
      Όγκος νερού = (μήκος ενυδρείου x πλάτος ενυδρείου x ύψος νερού από τον πάτο του ενυδρείου)/ 1000
      π.χ. 100 x 50 x 35 : 1000=175.000 :1000= 175 L.

      Γκάμπυ Τραχανίδου-Kleeberg
      D.L.C. St.-ερπετολόγος
    • Από Tur Team
      συντάχθηκε από τον
      Savou
       
       
      Οι χελώνες μπορεί να παρουσιάσουν ασθένειες που αφορούν είτε τραύματα στο καβούκι ή στα μαλακά τους μέρη, ή εσωτερικές βακτηριδιακές μολύνσεις. Αν παρέχουμε στη χελώνα μας τις σωστές συνθήκες διαβίωσης (ειδική λάμπα, κατάλληλη θερμοκρασία, , καθαρό νερό, ισορροπημένη διατροφή), είναι δύσκολο να παρουσιάσει κάποια ασθένεια.   Κοινές παθήσεις   Πρισμένα- Κλειστά μάτια: Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της όρασης και ανικανότητα πρόσληψης τροφής. Μπορεί να προκληθεί από μόλυνση, έλλειψη βιταμίνης Α, λανθασμένη διατροφή ή λανθασμένες συνθήκες διαβίωσης. Προμηθευτείτε κάποιο από τα ειδικά κολλύρια που υπάρχουν στο εμπόριο.   Φολίδες: Οι φολίδες που καλύπτουν το καβούκι δεν μεγαλώνουν, έτσι κάθε λίγους μήνες μπορεί να ανακαλύψετε ότι «πέφτουν». Οι νέες φολίδες κάτω από τις παλιές θα είναι έντονα χρωματισμένες. Βεβαιωθείτε ότι η νεροχελώνα τρέφεται και συμπεριφέρεται κανονικά. Πάντως εάν υπάρχει οποιοδήποτε σημάδι αίματος ή η χελώνα εμφανίζει σημάδια ατονίας ή αποχής από το φαγητό, αναζητήστε τη συμβουλή κτηνιάτρου αμέσως.   Μόλυνση Αναπνευστικής οδού: Τα ζώα δυσκολεύονται να βουτήξουν προς το βυθό και κινούνται πλάγια κοντά στην επιφάνεια του νερού, ενώ από το στόμα και τη μύτη τρέχει βλέννα. Ο πιο συνηθισμένος λόγος για την μόλυνση της αναπνευστικής οδού, είναι ο κρύος αέρας ή η διαφορά θερμοκρασίας νερού – ατμόσφαιρας. Για να αντιμετωπίσετε την μόλυνση της αναπνευστικής οδού πρέπει να ανεβάσετε την θερμοκρασία του νερού και του περιβάλλοντος, αλλά και την υγρασία του αέρα, ο οποίος δεν πρέπει να γίνεται σε καμία περίπτωση αποπνικτικός. Συνιστάται η εισπνοή ατμού χαμομηλιού. Για να εισπνεύσει η χελώνα τον ατμό, την τοποθετούμε σε μια σχάρα πάνω από το δοχείο στο οποίο ζεσταίνουμε το χαμομήλι. Με αυτόν τον τρόπο εισπνέει τους ατμούς που έχουν θερμοκρασία 30-35 βαθμούς Κελσίου. Υπάρχουν στο εμπόριο και φάρμακα για το κρυολόγημα ειδικά σχεδιασμένα για ερπετά.   Μόλυνση από Μύκητες: Οι συνήθεις αιτίες της μόλυνσης από μύκητες είναι το ακάθαρτο νερό, ο πολύ κρύος και υγρός αέρας και η έλλειψη δυνατότητας στη χελώνα να ξηράνει το σώμα της στη στεριά. Εκδηλώνεται με μελανώματα του δέρματος ιδιαίτερα στις πτυχώσεις του λαιμού και στις κυρτώσεις των ποδιών, καθώς και ανάμεσα στα δάχτυλα. Τα ζώα θέλουν να είναι συνέχεια στην ξηρά και δεν δέχονται καθόλου τροφή. Για θεραπεία, θα πρέπει να φροντίσετε ώστε το δέρμα της χελώνας να μένει κατά διαστήματα ξερό και ότι θα δέχεται αρκετή ζεστασιά από ακτινοβολία. Τέλος πρέπει να ακολουθηθεί και θεραπεία στο νερό με κάποιο φάρμακο κατά των μυκήτων κατάλληλο για ερπετά.   Μαλακό καβούκι- Καβούκι με σβόλους: Έλλειψη ασβεστίου ή έλλειψη βιταμίνης D3, που συμβάλλουν στην υγεία των οστών και στην ανάπτυξη του καβουκιού. Θα πρέπει γρήγορα να προμηθευτείτε λάμπα UVB και Βιταμίνες !   Μόλυνση ματιών:Πρήζονται τα μάτια της χελώνας μας και δημιουργείται τσίμπλα, σε βαθμό που να μην ανοίγουν καν. Υπάρχουν ειδικά κολλύρια στο εμπόριο για την αντιμετώπιση αυτής της πάθησης.   Αναποδογύρισμα χελώνας: Αν δούμε αναποδογυρισμένη την χελώνα μας τότε αμέσως παίρνουμε την χελώνα στα χέρια μας και τεντώνουμε χαλαρά όλες τις άκρες (πόδια,χέρια,κεφάλι) τις χελώνας ώστε να αποφύγουμε τον πνιγμό.Αν έχει περάσει πολύ ώρα από τότε που η χελώνα έχει αναποδογυρίσει ίσως και να μην προλάβουμε την χελώνα μας καθώς πιέζονται οι πνεύμονες τους και δεν έχουν οξυγόνο με αποτέλεσμα τον πνιγμό.   Αν δίνουμε στην χελώνα μας 5 λεπτά την ημέρα για παρακολούθηση σίγουρα αν η χελώνα μας έχει κάποια ασθένεια θα το καταλάβουμε.Αν λοιπόν καταλάβουμε ότι κάτι δεν πάει καλά με την χελώνα μας τα πρώτα βήματα που κάνουμε είναι: Αν έχουμε παραπάνω από μια χελώνες στη χελωνίερα μας τότε απομονώνουμε την χελώνα μας σε κάποια άλλη χελωνίερα. Έχουμε φροντίσει η χελωνιέρα που θα μπει η άρρωστη χελώνα να έχει ίδιες συνθήκες νερού με αυτή που την βγάλαμε, να έχει χαμηλή στάθμη νερού τόσο ώστε η χελώνα μας να μπορεί να βγάλει ανετα το κεφάλι τις εκτός νερού καθώς έχει παρατηρηθεί εύκολος πνιγμός σε άρρωστες χελώνες.Δίνουμε ποικιλία τροφών και συμπλήρωμα βιταμίνης.Ανεβάζουμε την θερμοκρασία του νερού στους 30 βαθμούς περίπου.Αν δεν μπορέσουμε να βρούμε τη έχει η χελώνα μας απευθυνόμαστε σε κάποιον κτηνίατρο επρετών.  
    • Από Savou
      Επιστημονική ονομασία:
      Chelydra Serpentina.

      Κοινή ονομασία:
      Common Snapping Turtle.

      Οικογένεια:
      Chelydridae

      Καταγωγή:
      Μεξικό - Νότια Σκωτία - Καναδάς

      Διάρκεια Ζωής:
      Έχει αναφερθεί ότι οι άγριες χελώνες στον φυσικό τους βιότοπο ζούνε μέχρι και 30 χρόνια, στην αιχμαλωσία όμως τα πράγματα αλλάζουν, καθώς η διάρκεια ζωής μπορεί να φτάνει μέχρι και 47 χρόνια!
      Γι αυτόν τον λόγο θα πρέπει να τονιστεί ότι όποιος ενθουσιαστεί με αυτό το είδος χελώνας θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψιν την μακροζωία αυτού του πλάσματος.

      Θερμοκρασία:
      Δεν έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις και είναι εξαιρετικά ανεκτικές με το κρύο καθώς στον φυσικό βιότοπο τους συχνά κινούνται κάτω από πάγο, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι στον χώρο που θα φιλοξενηθούν δεν θα υπάρχει ο απαραίτητος εξοπλισμός (θερμοστάτης).
      Η κατάλληλη θερμοκρασία είναι από 23-30oC και ο θερμοστάτης πρέπει να είναι ρυθμισμένος στους 25-27oC ώστε να μην υπάρχουν διακυμάνσεις στη θερμοκρασία.

      Διατροφή:
      Στον βιότοπο τους τρέφονται σχεδόν με ότι βρούνε, αρκεί να χωράει στο στόμα τους.
      Πιο συγκεκριμένα τρέφονται με ψοφίμια, ψάρια, πουλιά ασπόνδυλα, υδρόβια βλάστηση ακόμα και με άλλες χελώνες.
      Λόγω τον διατροφικών τους απαιτήσεων η τροφή τους πρέπει να βασίζεται σε ζωντανά ή κατεψυγμένα τρόφιμα, όπως γρύλους, pinkies, ακρίδες, γαρίδες.
      Θα εμφανίσουν κανιβαλική συμπεριφορά εάν δεν καλυφτούν αυτές διατροφικές συνήθειες.

      ΒΙΝΤΕΟ


      Συμπεριφορά:
      Είναι ζώα που χρειάζονται προσοχή και φροντίδα και δεν θα ανεχθούν λάθος κινήσεις και χειρισμό διότι μπορεί να τραυματίσουν τον χειριστή τους.
      Οι snapping turtle δεν είναι κοινωνικά πλάσματα και η συμπεριφορά τους έξω από το νερό μπορεί να είναι πολύ "ύπουλη", ενώ αντιθέτως πολύ υπάκουες μέσα στο νερό.
      Όλα αυτά βέβαια εξαρτώνται από την ποσότητα τις διαθέσιμης τροφής, αλλά και πάλι χρειάζεται προσοχή γιατί αυτή η χελώνα σπάνια θα ικανοποιήσει την ακόρεστη όρεξη της.

      Συνθήκες Νερού:
      Ένα δυνατό φίλτρο αλλά με χαμηλή ροή και ανατάραξη είναι το πιο κατάλληλο, αφού η χελώνα προτιμάει τα στάσιμα νερά ώστε να μην στρεσάρεται.
      Η χρήση υαλοβάμβακα στο φίλτρο κρίνεται απαραίτητη ώστε να συγκρατεί όλες τα ρυπογόνα στοιχεία, μιας και χαρακτηρίζονται πολύ ‘’βρόμικα’’ πλάσματα.
      Η αλλαγή του υαλοβάμβακα πρέπει να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα διότι βουλώνουν οι πόροι και μειώνεται η λειτουργικότητα και η ροή του φίλτρου.
      Το pΗ πρέπει να κυμαίνεται από 6,5-7 με απαραίτητες εβδομαδιαίες αλλαγές νερού και τη χρήση αντιχλλωρίου, όπως και χρήση ειδικών βακτηρίων για την καταπολέμηση της αμμωνίας.
      Το σημαντικότερο όλων είναι η στάθμη του νερού. Υπολογίστε την κατακόρυφη προέκταση του λαιμού της χελώνας λαμβάνοντας υπ όψιν και το καβούκι, ώστε να βρεθεί η κατάλληλη στάθμη.

      Στέγαση:
      Οι χελώνες αυτές δεν διαφοροποιούνται στο θέμα στέγασης από τα άλλα είδη.
      Ζουν μέσα στο νερό αλλά και έξω από αυτό, οπότε απαραίτητη προϋπόθεση είναι μία ράμπα εκτός νερού.
      Σημαντικό ρόλο επίσης παίζει ο φωτισμός. Πρέπει να υπάρχει μία λάμπα UV (αντικατάσταση φως ηλίου) (Basking Spot), όπου με αυτόν τον τύπο φωτισμού οι χελώνες συνθέτουν βιταμίνη D3 και προστατεύονται από μυκητιάσεις στεγνώνοντας κάτω από τη λάμπα.
      Ο φωτισμός με Basking Spot κρινεται απαραίτητος και σε θερμοκρασία 30-35oC για 12 ώρες ημερησίως.



      Διαχωρισμός Φύλου:
      Ο διαχωρισμός είναι αρκετά δύσκολος για κάποιον αρχάριο, αλλά ένας έμπειρος θα διαπιστώσει την διαφορά από την δομή της ουράς, κάτι που είναι εφικτό μετά το 5-6 χρόνο.
      Τα αρσενικά είναι συνήθως μικρότερα σε μέγεθος,αλλά με μακρύτερη και παχύτερη ουρά από ότι τα θηλυκά.




×

Important Information

Πολιτική απορρήτου και Όροι χρήσης