Jump to content
Γιώργος Ζαφ.

Χρόνιο πρόβλημα με άλγες

Recommended Posts

Εδώ και μερικούς μήνες το ενυδρείο μου φιλοξενεί μαζί με φυτά και άλγεις. Γενικά δε με πείραζε ιδιαίτερα η ύπαρξή τους και τα φύλλα των φυτών που είχαν πολύ πάνω τους τα έκοβα. Τώρα που έχω όμως χρόνο πρέπει να ασχοληθώ.

Την φωτοπερίοδο την είχα αρχικά στις 9 ώρες, αλλά τον τελευταίο καιρό τη μείωσα στις 8 ώρες (10:00-18:00).

Χθες διάβασα σε ένα παρόμοιο θέμα ότι η νηματοειδής άλγη φεύγει με 3 μέρες κλειστά φώτα και έτσι δεν τα άναψα καθόλου.

Σήμερα διάβασα στην καταπολέμηση της staghorn ότι δεν πρέπει ο φωτισμός να διαρκεί λιγότερο από 7-8 ώρες και έτσι άναψα στις 12:30 περίπου τα φώτα.

Τεστ νιτρικών και φωσφορικών δεν έχω. Αυτό που με παραξένεψε είναι ότι έχω τόση άλγη μόνο με μία λάμπα 4,3 Watt της sera και 2 ταμπλέτες sera florenette δύο φορές τον μήνα. Νομίζω στο ενυδρείο μου υπάρχουν τρία είδη άλγης:

1) staghorn (μάλλον) άλγη:

 

IMG_0631.JPG

IMG_0652.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

2) κάτι σαν κόκκους αλατιού πάνω στα φύλλα - αρχικά στη βαλισνέρια και τώρα και στην κρυπτοκορίνα undulata red.

Η βαλισνέρια το εμφάνισε όταν σταμάτησα να βάζω flourish excel (τώρα δε βάζω τίποτα που να έχει σχέση με διοξείδιο του άνθρακα επειδή τα φυτά μου είναι φυτά με χαμηλές απαιτήσεις):

 

IMG_0642.JPG

IMG_0629.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

3) άλγη πάνω στο πίσω τζάμι και πάνω στην επιφάνεια του φίλτρου:

IMG_0634.thumb.JPG.4cf961f41deb027ab5b66fdf2532fe16.JPG

IMG_0649.JPG

IMG_0643.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

4) Αυτό δε νομίζω να είναι άλγη, αλλά φαίνεται σαν βρωμιά και βρίσκεται κοντά στις ρίζες των φυτών:

 

IMG_0647.JPG

IMG_0648.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Καλησπέρα και χρόνια πολλά!

 

Κατ'αρχήν φαίνεται ξεκάθαρα πως έχεις πολλές μορφές άλγης. Όταν εννοεις χρόνιο πρόβλημα, πόσο καιρό είναι έτσι?

Το γεγονός και μόνο ότι έχεις εύκολα μεν μικρής ανάπτυξης δε φυτά αυτόματα σημαίνει πως δεν μπορούν να ανταγωνιστούν την άλγη και άρα οι άλγες σου παίρνουν όλο το φως και τα θρεπτικά από το νερό.

Προτού πάρεις μία πιο αναλυτική εκτίμηση από τους υπόλοιπους, εγώ θα σου πρότεινα να κόψεις εντελώς τις ταμπλέτες, διπλασιασμό των αλλαγών του νερού, συντήρηση ή αλλαγή στα σφουγγάρια του φίλτρου, να βγάλεις όση άλγη μπορείς με το χέρι (τριχοειδή κτλπ με οδοντόβουρτσα, μαγνήτη για το τζάμι) και φυσικά να προσθέσεις κάποια φυτά γρήγορης ανάπτυξης για να έχεις καλύτερη απόδοση. Τέλος, ανέβασε μία φωτογραφία του ενυδρείου και σημείωσε τις ρουτίνες που ακολουθείς.

 

Edited by PanosTetra
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
πριν 2 ώρες, το μέλος PanosTetra έγραψε:

Όταν εννοεις χρόνιο πρόβλημα, πόσο καιρό είναι έτσι?

Γύρω στους 3 μήνες. Το ξύλο όμως τον τελευταίο μήνα ανέπτυξε τόση άλγη. Αυτό που ξέχασα να αναφέρω είναι ότι τώρα τον χειμώνα που αλλάζει η θέση ανατολής του ήλιου, χτυπάει για λίγο το φως του το ενυδρείο και θα το σκεπάζω με πετσέτα.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Συχνές αλλαγές νερού , μειώνεις λίγο το φωτισμό , και καθαρισμό με χέρια να βγάλεις την περισσότερη άλγη , επίσης να κανείς μετρήσεις είναι απαραίτητο 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Θα συμφωνησω με τους απο πανω! Το ενυδρειο θελει σταθερη ρουτινα. Σαν να μου φαινεται πως σε καποια σημεια το παρακανες και σε καποια το παραμελησες!

1) Κοβεις ταμπλετες και λοιπα βοηθηματα.

2) Κανεις καλο καθαρισμο στο ενυδρειο με σκουπα, στο φιλτρο τα σφουγγαρια, κρατας σταθερη φωτοπεριοδο και κανεις σταθερες αλλαγες.

3) Τωρα πλακωσε το στις αλλαγες αν μπορεις ανα δυο μερες.

4) Ποσα λιτρα ειναι, ποσο ταιζεις, τι φιλτρανση εχει και τι ζει εκει μεσα;

 

Λιγη αλγη δεν μας πειραζει. Απλα μην πνιγουμε κιολας!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
πριν 20 ώρες, το μέλος Sturm έγραψε:

4) Ποσα λιτρα ειναι, ποσο ταιζεις, τι φιλτρανση εχει και τι ζει εκει μεσα;

54 λίτρα - γύρω στα 48 καθαρά, ταΪζω 1 φορά τη μέρα 1-2 λεπτά, έχω το MINI BIOBOX 2 της aquatlantis και ζουν 6 cherry barbs. Μήπως πρέπει να αυξήσω τη ροή, γιατί το νερό είναι στάσιμο εκτός μπροστά της αντλίας ή δεν πειράζει αυτό;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Καλα μου  φαινονται τα στοιχεια. Ισως, δεν ξερω, ισως να σου πεφτει λιγο παραπανω τροφη. Δες το αυτο. 

Να αυξησεις την ροη για να γινεται καλη οξυγονωση!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Καθαρισε το φιλτρο,το ενυδρειο!!! (μετα αλλαγη νερου 50%), αναταραξη επιφανειας, αλλαγες νερου(2 φορες την εβδομαδα 40-50%) και τεστ νιτρικων(μπορει να ειναι μηδεν και ειναι κακο για το φυτεμενο), Excel ριχνεις καθε μερα;

Απο λαμπες τι εχεις (σε lumen) και ποσες ωρες;

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Μία ώρα πριν, το μέλος natateo έγραψε:

Excel ριχνεις καθε μερα;

Το Excel το σταμάτησα πριν λίγους μήνες. Τι να κάνω; Να το ξανααρχίσω ή να βάλω κάποιο μικρό σύστημα με διοξείδιο ή τίποτα από τα δύο;

Μία ώρα πριν, το μέλος natateo έγραψε:

Απο λαμπες τι εχεις (σε lumen) και ποσες ωρες;

Έχω την sera LED X-Change Tube plantcolor sunrise 360 για 8 ώρες.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Μία ώρα πριν, το μέλος natateo έγραψε:

Καθαρισε το φιλτρο,το ενυδρειο!!! (μετα αλλαγη νερου 50%), αναταραξη επιφανειας, αλλαγες νερου(2 φορες την εβδομαδα 40-50%) και τεστ νιτρικων(μπορει να ειναι μηδεν και ειναι κακο για το φυτεμενο), Excel ριχνεις καθε μερα;

Απο λαμπες τι εχεις (σε lumen) και ποσες ωρες;

 

Νομιζω πως το ενυδρειο δεν ειναι φυτεμενο. Απλα εχει μερικα φυτα τα οποια δεν προλαβαινουν να ρουφηξουν τα παραπανω θρεπτικα συστατικα γιαυτο και κυριαρχουν οι αλγες! 

Αν εχει μηδενικα νιτρικα τα ρουφανε οι αλγες. Αλλα ο σκοπος που του λεμε να κανει αλλαγες δεν ειναι να ξεφορτωθει αυτα τα νιτρικα και τα φωσφορικα; 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
πριν 10 ώρες, το μέλος Sturm έγραψε:

Νομιζω πως το ενυδρειο δεν ειναι φυτεμενο. Απλα εχει μερικα φυτα τα οποια δεν προλαβαινουν να ρουφηξουν τα παραπανω θρεπτικα συστατικα γιαυτο και κυριαρχουν οι αλγες!

Δηλαδή αν κατάλαβα καλά χρειάζομαι περισσότερα φυτά.

πριν 10 ώρες, το μέλος Sturm έγραψε:

Αν εχει μηδενικα νιτρικα τα ρουφανε οι αλγες. Αλλα ο σκοπος που του λεμε να κανει αλλαγες δεν ειναι να ξεφορτωθει αυτα τα νιτρικα και τα φωσφορικα;

Θα αγοράσω το συντομότερο τεστ νιτρικών και φωσφορικών.

Share this post


Link to post
Share on other sites
πριν 11 ώρες, το μέλος Sturm έγραψε:

 

Νομιζω πως το ενυδρειο δεν ειναι φυτεμενο. Απλα εχει μερικα φυτα τα οποια δεν προλαβαινουν να ρουφηξουν τα παραπανω θρεπτικα συστατικα γιαυτο και κυριαρχουν οι αλγες! 

Αν εχει μηδενικα νιτρικα τα ρουφανε οι αλγες. Αλλα ο σκοπος που του λεμε να κανει αλλαγες δεν ειναι να ξεφορτωθει αυτα τα νιτρικα και τα φωσφορικα; 

Ο σκοπος ειναι οχι μονο να φυγουν τα νιτρικα κ.α. αλλα και να μειωθουν οι σπόροι των αλγών (ποσοτητα τους) μεσα στο νερο.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
πριν 3 ώρες, το μέλος Γιώργος Ζαφ. έγραψε:

Δηλαδή αν κατάλαβα καλά χρειάζομαι περισσότερα φυτά.

Θα αγοράσω το συντομότερο τεστ νιτρικών και φωσφορικών.

 

Δεν χρειαζεται να μπαινεις σε εξοδα αν δεν τα εχεις προγραμματισμενα. Απλα κανε αλλαγες να φυγει η πολυ η μουργα και οτι ειπαμε πιο πανω!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Χθες έκανα μεγάλη αλλαγή νερού (50%) και έβγαλα σχεδόν όλη την άλγη που υπήρχε στο πίσω τζάμι και στο φίλτρο και αύξηα τη ροή. Έτσι φαίνεται τώρα να παρασαίρνει η ροή σε ορισμένα σημεία τα ψαράκια. Επίσης, έβγαλα μεγάλο μέρος (με το χέρι) της άλγης πάνω στο ξύλο, όμως σε πολλά σημεία φαίνεται σαν απλώς να την κούρεψα. Το χειρότερο είναι τα φυτά, που έτριψα ελαφρά με το χέρι μερικά φύλλα, αλλά τελικά η άλγη έγινε ακόμα περισσότερη - αυτό μου συμβαίνει συχνά μετά τις αλλαγές νερού μάλλον επειδή ανακατεύεται ο βυθός. Να συνεχίσω τις αλλαγές νερού και να περιμένω ή χρειάζεται κάτι άλλο; 

IMG_0657.JPG

IMG_0658.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Σκουπα βυθου εκανες; τα σφουγγαρια τα καθαρισες; το βαμβακι το αλλαξες; 

Σαφως και να συνεχισεις. Με μια φορα δεν γινεται τιποτα. Σιγα σιγα.

Edited by Sturm
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Σε ενα μηνα θα φανει κατι. Τεστ για νιτρικα εκανες;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Γεια σας και πάλι. Η άλγη που προσπάθησα να βγάλω με το χέρι πριν καιρό ξαναφύτρωσε σαν φρεσκοκουρεμένο γρασίδι. Το λίπασμα το έχω σταματήσει εδώ και περίπου ένα μήνα και η φωτοπερίοδος είναι σταθερά στις 8 ώρες, αλλά αλλαγές νερού δε γίνεται με τίποτα πιο συχνά από 1 φορά την εβδομάδα. Τι να κάνω; Μήπως είναι λύση πλέον τα σκευάσματα εναντίον της άλγης;

Edited by Γιώργος Ζαφ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Panos 14
      Καλησπέρα,έχω ένα χελωνακι Yellow bellied turtle εδώ κ 4 μηνες, σε ενυδρείο 60 λίτρων με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό..
      Όλα πάνε μια χαρά,απλά μου έχει μπει η ιδέα μήπως θα ήταν καλύτερα να πάρω άλλο ένα για να αισθάνεται καλύτερα με όποιον τρόπο επικοινωνίας μπορεί να έχουν μεταξύ του..
      Απλα φοβάμαι μήπως τελικά είναι λάθος,μήπως τσακώνονται,μήπως αγχωθει...
      Θα με βοηθούσε πολύ μια γνώμη..
       
      Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
    • By Magda Kalafati
      Καλησπέρα παιδιά. Ακόμα νέα στο χόμπι και πολύ αγχωμενη. Προσπαθώ να τα κάνω όλα σωστά αλλά κάτι μου χαλάει, ακόμα μαθαίνω. Σόρρυ για την εισαγωγή. Λοιπόν. Έχω ενυδρείο 100 λίτρα από τον περασμένο Οκτώβριο. Το πρώτο μου χρυσόψαρο εχτές ήταν στον πάτο με μάζεμα πτερύγια και ανοιγοκλείνει στραβά το στόμα του λες και έπαθε εγκεφαλικό. Σήμερα κολυμπάει κυρίως ψηλά και παρατήρησα το ένα από τα βράγχια του να μην ανοιγοκλείνει. Τι στο καλό συμβαίνει; Έβαλα melafix της api είναι το μόνο που ειχαγια ώρα ανάγκης. Σας παρακαλώ βοηθήστε με. Στο ενυδρείο ζουν 3 χρυσόψαρα ένας πλεκοστομος και 2 apple snail. Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
    • By Stathis Pagonis
      Καλησπέρα σε όλους,
       
      Έχω ένα νέο ενυδρειο (2 μηνών) το οποίο Φυτεψα πριν 10 ημέρες.
       
      60 λιτρα
      4 Ξιφοφοροι (3 θηλυκά και 1 αρσενικό)
      5 Neon Tetra
      Αμμωνία 0.25 (αμετάβλητη όσο και να προσπαθώ)
      Νιτρικά & Νιτρώδη 0,00
      PH 8,2
      1 λάμπα 10W
      Δεν το βλέπει ο ήλιος 
      Αλλαγές κάθε 7 ημέρες (προσπαθώ να μηδενισω αμμωνια)
       
      ΦΥΤΑ:
      Limnophila Sessiliflora - ambulia
      Pogostemon octopus
      Cryptocotyne parva
      Lobelia cardinalis mini
       
      Καθημερινά βάζω:
      5 σταγόνες micro 
      2 σταγόνες carbon
      6 σταγόνες macro 2 φορές την εβδομάδα 
      1 σταγόνα βιταμίνη για τα ψάρια
      Ταϊζω flakes σπιρουλινα 
       
      Τις τελευταίες 5 ημέρες παρατηρώ GREEN SPOT στο πίσω τζάμι, στο σημείο που είναι φυτεμένα τα Λιμνοφυλα. 
       
      Μπορώ να βάλω αλγοφαγο γλυφτη ή θα έχω πόλεμο στο ενυδρειο ?
      Έχετε να προτείνετε κάτι άλλο?
       
      Καλή συνέχεια!

    • By Kleis Gry
      Καλησπερα στο φορουμ, ετοιμαζομαι για red cherry χρειαζονται τροφη; καπου διαβασα οτι τρωνε αλγη αρκει να τις ταιζω μονο αλγη; αρκει ενα κοπαδακι των 4;
    • By Stelios GnD
      Καλησπέρα σε όλους!
      Είμαι γενικά νέος στον χώρο. έχω ένα 30λιτρο ενυδρείο στο οποίο είχα 9 gappies. Είχα κάποια θεματακια μέχρι να στρώσει αλλά εν τέλη όλα καλά.
      Στο ενυδρείο τρέχει ένα eheim classic 150 (martix/purigen)  το οποίο πλέον είναι στρωμένο. 
      Λόγω ότι δεν μπορούσα να έχω τις συνεχείς γέννες των guppies, τα έδωσα σ έναν φίλο που έχει μόνο guppies.
      To πλάνο μου είναι να το μετατρέψω σε ένα βαριά φυτεμένο beta tank και μου έχουν προκύψει οι εξής απορίες:
      1) το classic 150 είναι αρκετό ? σκεφτόμουν μήπως το αναβαθμίσω σε classic 250
      2) Θεωρείτε ότι πρέπει να reset-αρω την βιολογία μου ή απλά να συνεχίσω ως έχει?
       
      Ευχαριστώ εκ των προτέρων 
       
    • By alex 120
      help με τριχωειδες αλγη 2 βδομαδες τωρα γεμιζουν τα φυτα μου τριχες ... κανω 1 φορα την βδομαδα αλλαγη κανονικα ...φιλτρο πεντακαθαρο καθημερινα μπαινει co2 αλλα οι τριχες τριχες... εκοψα οτι ειχαν τριχες και ξαναβγαινουν στα καθαρα φυλλα
    • By Ancient Gaming
      Εχω μια λιμνη και ψαχνω να βρω κοι αλλα ρε παιδια δεν βρησκω , μηπως μπορειτε να μου συστησετε καποιον?
      Ευχαριστω πολυ
    • By natateo
      Πρασινη τριχοειδη αλγη.
      1.       genus Oedogonium.
      Δημιουργεί  στρώματα που μοιάζουν με χαλί, αναπτύσσονται πάνω από τα φυτά και τη διακόσμηση. Αυτη άλγη συνήθως ανήκουν στο γένος Oedogonium.  Εμφανίζονται κυρίως κατά τη διάρκεια της φάσης στρωσίματος      ενυδρείου, όταν το βιολογικό σύστημα βρίσκει ακόμη την ισορροπία του.
      Αίτια εμφάνισης .
      -        - ανισορροπία θρεπτικών συστατικών, για παράδειγμα όταν ορισμένα θρεπτικά συστατικά (NPK) ή CO2 είναι ανεπαρκή.
      -        - υπερβολικά μακρές ώρες φωτισμού ή πολύ έντονο φως πάνω από τη δεξαμενή
      -         -ανύπαρκτος αριθμός αναπτυσσόμενων φυτών στο ενυδρείο
      -        - μη ισορροπημένη  παροχή θρεπτικών ουσιών , ειδικά όταν πρόκειται για μακροθρεπτικά συστατικά (NPK).
      Χρησιμοποιώντας ένα σύστημα έγχυσης CO2 σε συνδυασμό με τα υγρά λιπάσματα διευκολύνουμε  την παροχή των υδρόβιων φυτών  με ό, τι χρειάζονται .
      Η ιδανική συγκέντρωση του CO2 είναι περίπου 20 έως 30 mg / l, πράγμα που υποδεικνύεται από το πράσινο χρώμα μέσα στο μόνιμο τεστ (drop checker).
      Εάν το φως είναι πολύ ισχυρό σε σχέση με τις απαιτήσεις των φυτών και την παροχή θρεπτικών ουσιών είναι ανύπαρκτη , ενδέχεται να εμφανιστούν τριχoειδης  άλγη. Προσαρμόστε πάντα τη μάζα των φυτών σας με την  λίπανση.
      Νιτρικά άλατα.
      Συχνά υποτονική ανάπτυξη σε υδρόβια φυτά οφείλεται στην έλλειψη αζώτου. Αυτό μπορεί να διαγνωστεί με τo test νερού  για τα νιτρικά άλατα. Όταν τα φυτά σταματούν να αναπτύσσονται, ειδικά τα πράσινα άλγη θα επωφεληθούν σύντομα από αυτή την κατάσταση και θα χρησιμοποιήσουν την ανισορροπία των θρεπτικών ουσιών για να “κατακτήσουν “ τη δεξαμενή.
      Με καλά υγρά λιπάσματα μπορείτε να ενισχύσετε το περιεχόμενο νιτρικών (NO3)
      Οι ανισορροπίες των θρεπτικών ουσιών προκαλούνται συχνά από ανύπαρκτη συντήρηση του ενυδρείου.
       Μια τακτική αλλαγή νερού είναι ζωτικής σημασίας! Ανταλλάξτε τουλάχιστον το 30-50% του νερού του ενυδρείου μία φορά την εβδομάδα.
      Έλεγχός και θεραπεία.
      -        - η χρήση επαρκούς αριθμού αλγοφαγων οργανισμών (για παράδειγμα της γαρίδας Amano)
      -         -βελτιστοποίηση του σχήματος των λιπασμάτων, ειδικά των μακροθρεπτικών ουσιών (NPK).
      -         -τακτική αλλαγή νερού
      -        - τακτική φροντίδα του ενυδρείου(φιλτρα,τζαμια,βυθος,κ.α)
      -         -χρηση Seachem Excel ή Easy-life easy carbo τοπικά, δίνουν καλά αποτελέσματα(προσοχή για υπερδοσολογια )
      Αν το ενυδρείο σας είναι  έντονα "μολυσμένo" με τριχοειδή άλγη, δοκιμάστε  συσκότιση (2-3 ημερες).
      Στο τέλος - θεραπεία της δεξαμενής με αλγοκτόνα όπως το Algexit (ή άλλα σκευάσματα) η μια ολοκληρωμένη θεραπεία με υπεροξείδιο του υδρογόνου(οξυζενε) έχουν αποδειχθεί επιτυχείς,
      αλλά δεν λύνει το πρόβλημα.
       
       
       
      https://www.aquasabi.com/aquascaping-wiki_algae_algae-eaters-in-the-aquarium
      https://tropica.com/en/guide/algae-control/
       
    • By Rik
      Στρώσιμο νέου ενυδρείου με την προσθήκη τροφής.
       
      Σε αυτή την προσπάθεια μου, επεξήγησης στρωσίματος ενός καινούργιου ενυδρείου θα προσπαθήσω να είμαι συνοπτικός χωρίς να εμβαθύνω ιδιαίτερα σε κάθε περιεχόμενο μια που απευθύνεται κυρίως σε αρχάριους, και σε κάποιες περιπτώσεις θα κάνω χρήση του υλικού του Aquazone έτσι ώστε να μπορεί να βοηθηθεί άμεσα ο αναγνώστης και να μην χάνεται ψάχνοντας στην απέραντη βιβλιοθήκη του Φόρουμ για τα σχετικά θέματα.

      Η μέθοδος της τροφής είναι η ασφαλέστερη διαδικασία στρωσίματος ενός ενυδρείου, μια που γίνεται χωρίς ζωντανά μέσα στο ενυδρείο και είναι ιδανικός για έναν αρχάριο και όχι μόνο, έτσι ώστε να μην μπλέξει σε περιπέτειες και κινδυνέψουν ή ταλαιπωρηθούν τα ζωντανά του με ανεπανόρθωτες συνέπειες.
      Το μόνο που χρειάζεται κυρίως είναι υπομονή, που έχει τον πρώτο λόγο πολλές φορές στο χόμπι μας.

      Όταν αγοράζουμε ένα καινούργιο ενυδρείο λοιπόν, θα πρέπει να στρωθεί όπως συνηθίζεται να λέγεται στον χώρο των ενυδρειοφιλων, πριν μπει κάποιος ζωντανός οργανισμός, και δηλαδή να ολοκληρωθεί Ο Κύκλος Του Αζώτου



      Εν ολίγοις να αποκτήσει τις κατάλληλες αποικίες βακτηριδίων οι οποίες θα εξουδετερώνουν τα νιτρώδη ΝΟ2 και την βλαβερή αμμωνία ΝΗ3/ΝΗ4 που προέρχονται από την αποσύνθεση των τροφών και τα διάφορα απόβλητα των ψαριών, φυτών, κλπ, μετατρέποντας τα έτσι σε νιτρικά ΝΟ3 που είναι πολύ λιγότερο τοξικά και δημιουργούν κυρίως πρόβλημα μόνο σε μεγάλες συγκεντρώσεις, τα οποία μειώνουμε τακτικά με τις αλλαγές νερού που κάνουμε συνήθως εβδομαδιαίως. Αυτή η εγκατάσταση των βακτηριδίων στο ενυδρείο μας χρειάζεται ένα χρονικό διάστημα μέχρι να αρχίσει να λειτουργεί κανονικά και διαρκεί συνήθως από 3 έως 5 εβδομάδες, ανάλογα των παραμέτρων του νερού και της θερμοκρασίας που εξελίσσεται η όλη διαδικασία. Δηλαδή μέσο όρο, τον Μήνα.


      Πριν αρχίσουμε όμως την όλη διαδικασία στρωσίματος θα πρέπει να έχουμε τον κατάλληλο πρωτεύοντα εξοπλισμό στην θέση του.

      Εν ολίγοις θα βάλουμε πρώτα το χαλικάκι ή την άμμο για βυθό και την εσωτερική διακόσμηση της αρεσκείας μας μια που η επιφάνεια τους αποικείτε επίσης με βακτηρίδια και βοηθά στο κύριο έργο του φίλτρου έμμεσα. Καλό είναι επίσης να ξεπλύνουμε καλά τα υλικά και ειδικά το υλικό που θα βάλουμε για βυθό μια που ανάλογα την ποιότητα και εταιρία όπου έχουμε πάρει το τάδε χαλικάκι μπορεί να έχει υπερβολική σκόνη με αποτέλεσμα να αργήσει να ξεθολώσει το νερό όταν με το καλό γεμίσουμε το ενυδρείο με νερό.

      Δεύτερων έναν θερμοστάτη ο οποίος βοηθά στην αύξηση της θερμοκρασίας του νερού και στην επιτάχυνση πολλαπλασιασμού των βακτηρίων μια που όσο ποιο ζεστό νερό θα έχουμε τόσο ποιο γρήγορα αυξάνονται λόγο του ότι αυξάνεται και ο μεταβολισμός τους.
      Συνήθως στην διαδικασία του στρωσίματος 28+ βαθμοί θεωρούνται καλοί και όταν ολοκληρωθεί ο κύκλος του αζώτου τότε τον επαναφέρουμε στην θερμοκρασία του ζωντανού που θα φιλοξενήσουμε ανάλογα των απαιτήσεων του. Η επιλογή του θερμοστάτη γίνεται βάση των λίτρων του ενυδρείου συνήθως, και δηλαδή, πχ σε 100 λίτρα ενυδρείο, 100 βατ θερμοστάτη.
      Τον τοποθετούμε ή στην ειδική θήκη που υπάρχει στο φίλτρο μας ή εσωτερικά στον χώρο του ενυδρείου σε κάποια γωνία ώστε να μην φαίνεται άμεσα αλλά με καλή κυκλοφορία νερού στην περιοχή έτσι ώστε να βοηθούμε την άμεση αύξηση της θερμοκρασίας του νερού και δηλαδή πχ, κοντά στην είσοδο ή την έξοδο του φίλτρου μας ή αντικριστά αυτού.

      Τρίτον και κυριότερο θα πρέπει να έχουμε έτοιμο το φίλτρο μας το οποίο στην ουσία είναι η καρδιά του συνολικού συστήματος μας, μια που φιλοξενεί τον κύριο όγκο αποικιών των βακτηριδίων.
      Συνοπτικά να αναφέρω πως έχει δυο κύριες λειτουργίες, πρώτων την μηχανική φιλτρανση για την κατακράτηση των σωματιδίων και δεύτερων την βιολογική φιλτρανση όπου γίνεται η κύρια νιτροποίηση του νερού του ενυδρείου μας από τα βακτηρίδια. Υπάρχει και η χημική φιλτρανση αλλά δεν θα σταθώ περισσότερο σε αυτή μια που δεν είναι απολύτως απαραίτητη άμεσα.
      Αρχίζοντας με την μηχανική φιλτρανση τα κύρια υλικά που κάνουμε χρήση είναι τα σφουγγάρια για τα ποιο χοντρά απόβλητα και το filter wool κοινός το άσπρο μαλλί για τα μικρότερα σωματίδια, ενώ για την βιολογική φιλτρανση κάνουμε χρήση πορώδες κεραμικό υλικό το οποίο βοηθά με την επιφάνεια του στην μεγάλη εγκατάσταση αποικιών βακτηριδίων. Εμπειρικά 1 λίτρο κεραμικού υλικού επαρκή για 100 λίτρα ενυδρείου.
      Τα βρίσκουμε σε διάφορα σχήματα (σαν κοφτό μακαρονάκι, μπίλιες, αστεράκια, άμορφα πετραδάκια, κλπ) και ανάλογα των εταιριών υπόσχονται και ανάλογες επιδόσεις, αλλά ας μην ξεφύγουμε από το όλο θέμα μια που με μια έρευνα περί του θέματος θα βρείτε τις απαντήσεις που θέλετε για τις απαιτήσεις του ενυδρείου σας.
      Κύριος παράγοντας επιλογής φίλτρου είναι ο όγκος του κάδου όπου θα βάλουμε τα υλικά φιλτρανσης και η απόδοση της αντλίας του όπου αναγράφονται τα λίτρα ανά ώρα και τα βατ που καταναλώνει.
      Για τον κάδο του καλό είναι να είναι όσο το δυνατόν ευρύχωρος και τουλάχιστον όχι κάτω από το 5 με 10% των συνολικών λίτρων του ενυδρείου, και η αντλία του να προσφέρει σε όσα λιγότερα βατ περισσότερα λίτρα ανά ώρα για να πετύχουμε μια καλή σχέση μεταξύ απόδοσης και κατανάλωσης ρεύματος, με μια ελάχιστη κυκλοφορία νερού 3 με 4 φορές τα λίτρα του ενυδρείου ανά ώρα.

      Αυτά περί εξοπλισμού σε μια πρώτη γρήγορη ματιά τους θα πρέπει να υπάρχουν για να ενεργοποιήσουμε το ενυδρείο μας.

      Η όλη διαδικασία που θα εξελιχθεί κατά την διάρκεια του στρωσίματος συνοψίζεται στα Βασικά στάδια Κύκλου Αζώτου όπου μπορείτε να καταλάβετε την όλη πορεία εξέλιξης του, αλλά ας δούμε και αναφορικά μια γενική περιγραφή του.
      Έχοντας λοιπόν τον εξοπλισμό μας έτοιμο, γεμίζουμε το ενυδρείο με νερό. Εάν το γεμίζουμε για πρώτη φορά καλό είναι εάν θέλουμε να το αφήσουμε να λειτουργήσει λίγες ώρες στην αρχή και μετά να το αδειάσουμε και να ξαναβάλουμε καθαρό νερό πάλι με αντιχλωριο αυτή την φορά για τα ανάλογα λίτρα του ενυδρείου μας. Με αυτή την πρακτική στην ουσία θα ξεπλυθεί λίγο το ενυδρείο μας μια που τα υλικά είναι καινούργια αλλά αν κρίνεται πως δεν χρειάζεται η δεύτερη αλλαγή νερού, τότε απλά προσθέστε αντιχλωριο. Σε αυτή την φάση θα παρατηρήσετε πολλές μικρές φυσαλίδες στα τοιχώματα των τζαμιών το οποίο είναι οξυγόνο και σιγά σιγά θα φύγουν από μόνες τους κατά τις επόμενες μέρες.

      Κατά το στρώσιμο εμπλέκονται κυρίως 3 παράμετροι, που θα μας καθοδηγούν στο όλο στρώσιμο, και δηλαδή ΝΗ3/ΝΗ4 αμμωνία / αμμώνιο, ΝΟ2 νιτρώδη, και ΝΟ3 νιτρικά.
      Για το ΝΗ3/ΝΗ4 υπάρχουν υγρά τεστ στο εμπόριο ενώ για τα ΝΟ2 και ΝΟ3 υπάρχουν σε υγρά και σε στικακια με τα πρώτα φυσικά να είναι ποιο αξιόπιστα και ακριβής. Αν νομίζουμε ότι το νερό του δικτύου μας μπορεί να εμπεριέχει μια από τις παραπάνω αζωτούχες ενώσεις καλό είναι να κάνουμε ένα τεστ του νερού της βρύσης για να βεβαιωθούμε ότι δεν θα έχουμε κάποιο πρόβλημα και ότι οι τιμές είναι μηδενικές. Η χρήση των τεστ θα αρχίσει ουσιαστικά σε καθημερινή βάση με την έναρξη του κύκλου για να καταγράψουμε την εξέλιξη του και για να βλέπουμε που βαδίζουμε και σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε. Μπορούμε βέβαια να μην είμαστε και τόσο τακτική στις μετρήσεις μας και απλά να μετράμε σποραδικά ανά 2, 3 ημέρες, απλά για να ξέρουμε που βαδίζουμε αλλά καλό είναι ειδικά τις τελευταίες μέρες του κύκλου να είμαστε ποιο συνεπείς όπως και να έχει για να σιγουρευτούμε στο τέλος ότι ο κύκλος ολοκληρώθηκε επιτυχώς.

      Εφόσον έχουμε γεμίσει το ενυδρείο τελικά με νερό και αντιχλωριο και όλες οι τιμές είναι μηδενικές ακόμα, προσθέτουμε τριμμένη τροφή, τα πολύχρωμα φυλλαράκια, κάντε την σαν σκόνη και ρίξτε πάνω κάτω μισο κουταλάκι του γλυκού ανά 100 λίτρα νερού. Η δοσολογία είναι εμπειρική και δεν μας πειράζει εάν πέσει λίγο παραπάνω ή παρακάτω. Πολύ επιλέγουν την τακτική να βάζουν την τροφή μέσα σε δυχτακι έτσι ώστε να μην λερώνουν σε εισαγωγικά το ενυδρείο τους μια που η τροφή θα πιάσει μύκητες κάποια στιγμή αλλά στην ουσία ακόμα και αυτοί είναι μέσα στο πρόγραμμα μια που και οι αποικοδομητικοι μικροοργανισμοί είναι μέρος της όλης βιολογίας του ενυδρείου και θα πρέπει να κάνει την αντιβίωση του κατά κάποιο τρόπο το ενυδρείο μας και σε αυτόν τον τομέα.

      Ο όλος κύκλος μόλις άρχισε λοιπόν, και κατά την διάρκεια του που όπως προαναφέραμε κρατά περίπου στον ένα Μήνα και θα δούμε μια διαδοχική σειρά εξέλιξης των αζωτούχων ενώσεων, που εναλλάσσονται σταδιακά μέχρι να μετράμε στο τέλος του κύκλου μόνο ΝΟ3. Σε αυτή την φάση, μπορούμε να περιμένουμε 2 με 3 ημέρες εφόσον ρίξαμε την τροφή για να ρίξουμε τα βακτήρια μια που χρειάζεται κάποιο χρονικό διάστημα για να δημιουργηθεί η αμμωνία ή αλλιώς μπορούμε να ρίξουμε και απευθείας κάποιο σκεύασμα βακτηρίων στην συνιστώμενη δόση του μαζί με την τροφή ακολουθώντας τις οδηγίες του και αρχίζοντας αμέσως την όλη διαδικασία. Αρχικά αυτή την πρώτη εβδομάδα θα αρχίσουμε να μετράμε σταδιακά αμμωνία και μπορεί να κάνει την εμφάνιση της και μια πυκνή θολούρα όπου δεν θα διακρίνουμε σχεδόν τίποτα για 1 έως 4 ημέρες συνήθως. Αυτή δημιουργείτε λόγω της βακτηριακης έξαρσης και ανάλογα των ρύπων που βρίσκονται στο νερό αλλά δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας μια που θα εξασθενήσει σταδιακά και το νερό θα γίνει και πάλι διαυγές.

      Με το πέρας των ημερών η αμμωνία θα αρχίσει να φτάνει στα μέγιστα επίπεδα και σε δεύτερη φάση θα αρχίσουν να κάνουν την εμφάνιση τους και τα νιτρώδη ΝΟ2.
      Επίσης συνήθως κατά την δεύτερη εβδομάδα μπορεί να κάνει την εμφάνιση της μια ασπροδιαφανη βλέννα επάνω στις ξύλινες ρίζες που μπορεί να διακοσμεί το ενυδρείο μας ή και σε κάποια μέρη στην επιφάνεια του βυθού μας ή της πλάτης. Δεν είναι κάτι το ανησυχητικό μια που μιλάμε για κάποιον μύκητα ο οποίος κάνοντας τον κύκλο του μερικών ημερών θα αρχίσει να συρρικνώνεται έως να εξαφανιστεί και αυτός πλήρως.

      Κατά την διάρκεια λοιπόν του όλου κύκλου αυτό που πρέπει εμείς μόνο να κάνουμε πρωτίστως είναι υπομονή, να ρίχνουμε βακτήρια ανάλογα των οδηγιών του σκευάσματος και να τρίβουμε τροφουλα ανά 3,4 μέρες. Καλό είναι να υπάρχει καλή ανατάραξη του νερού για μια καλύτερη οξυγόνωση των βακτηρίων, υψηλή θερμοκρασία για να επιταχύνουμε τον μεταβολισμό των βακτηριδίων και δεν αλλάζουμε το νερό μέχρι να ολοκληρωθεί ο κύκλος πλήρως και δηλαδή όπως προαναφέραμε όταν φτάσουμε να μετράμε μόνο ΝΟ3!

      Εφόσον φτάσουμε τελικός στο τελευταίο στάδιο να μετράμε μόνο ΝΟ3, καλό είναι πριν βάλουμε κάποιο ζωντανό να ξαναρίξουμε τροφή και να περιμένουμε 3 ημέρες για να επιβεβαιώσουμε ότι πλέον δεν κάνουν την εμφάνιση τους τα νιτρώδη ΝΟ2 και ότι έχουμε απλά μόνο αύξηση των νιτρικών ΝΟ3. Σε αυτή την φάση είμαστε έτοιμοι και σίγουροι ότι μπορούμε να αρχίσουμε να φιλοξενούμε κάποιους φίλους μας και αυτό θα γίνει σταδιακά βάζοντας αρχικά μόνο ένα ζεύγος ψαριών και συνεχίζοντας με ποιο πολλά μετά από καμία εβδομάδα. Όσο αφορά κάποια είδη βυθού, όπως γατόψαρα, γαρίδες και σαλιγκάρια καλό είναι να περιμένουμε τουλάχιστον 3 μήνες πριν την εισαγωγή τους μια που ο βυθός θέλει περισσότερο χρόνο για να ωριμάσει και πολλά από αυτά τα ζωντανά είναι ευαίσθητα σε μη ισορροπημένες συνθήκες του νερού και του βυθού.

      Πριν όμως την εισαγωγή κάποιου ζωντανού όπως και να έχει, εφόσον τελειώσει ο κύκλος του Αζώτου θα πρέπει πρώτα να κάνουμε μια γενναία αλλαγή νερου, της τάξεως του 50%.
      Καλό είναι λοιπόν η αλλαγή του νερού να γίνεται με προετοιμασμένο νερό. Και δηλαδή να κάνουμε χρήση κάποιου πλαστικού δοχείου ή πλαστικό βαρελάκι (πχ, αυτό για τις ελιές) το οποίο να μπορεί να εμπεριέχει έστω τα μισά λίτρα του ενυδρείου μας. Εκεί μέσα βάζουμε το νερό της αλλαγής το πολύ δυο, τρεις μέρες πριν και 1 ώρα πριν την αλλαγή προσθέτουμε και το αντιχλωριο. Μια αεραντλία ή κοινή αντλία είναι χρήσιμη επίσης για να μην μένει στάσιμο το νερό και για μια καλύτερη μίξη του αντιχλωριου, συν έναν θερμαντήρα για να προετοιμάζουμε την θερμοκρασία παραπλήσια του ενυδρείου μας μια που τα ψάρια μας είναι ψυχρόαιμα και προσαρμόζονται στην θερμοκρασία του περιβάλλοντος που ζούνε, και υπάρχει κίνδυνος πάντα κάποιου θερμικού σοκ που μπορεί να αποβεί και μοιραίο ή να παρουσιάσουν κάποια αρρώστια σε μια απότομη εναλλαγή της θερμοκρασίας της κάθε αλλαγής νερού.

      Καταλαβαίνω πως για πολλούς το να έχουν ένα βαρελάκι κάπου μέσα στο σπίτι μπορεί να φαντάζει δύσκολο, οπότε στην περίπτωση που κάνουμε την αλλαγή άμεσα από την βρύση, τότε αυτή θα πρέπει να γίνεται σιγά σιγά κατά το γέμισμα του ενυδρείου για να δώσουμε το χρόνο στα ψάρια να προσαρμοστούν στην αυξομείωση της θερμοκρασίας και προσθέτουμε αρχικά το αντιχλωριο που αντιστοιχεί τα λίτρα της αλλαγής. Καλό είναι να αποφεύγουμε την χρήση του θερμοσίφωνα μια που οι χαλκό σωληνώσεις μπορεί να δηλητηριάσουν τα ψάρια μας εάν κάτι δεν πάει καλά.

      Εν τέλη, η μέθοδος στρωσίματος με την προσθήκη τροφής είναι απλή και πάνω από όλα ακίνδυνη για τα ζωντανά μας μια που όταν τα εισάγουμε έχουμε ήδη ένα ενυδρείο με ενεργή βιολογία και έτοιμη να δεχθεί τους ρύπους των ψαριών μας χωρίς κάποια ιδιαίτερη ανωμαλία. Αφήστε λοιπόν την φύση να κάνει το έργο της και το μόνο που χρειάζεται από εμάς είναι λίγο υπομονή αρχικά για να χαρούμε μετά στο έπακρο τα ζωντανά μας. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι στρωσίματος με σκευάσματα 24ωρου αλλά προσωπικά πιστεύω ότι χρειάζονται την ανάλογη εμπειρία, πράγμα το οποίο ένας αρχάριος δεν κατέχει και δεύτερον όπως και να έχει μπορούμε να στρεσάρουμε τα ζωντανά μας και να αρρωστήσουν στο κοντινό μέλλον (σύνδρομο νέου ενυδρείου) με ανεπανόρθωτες συνέπειες.


      Άντε, καλογεμιστα και με τις καλύτερες ευχές!
       
    • By Ειρήνη Σκλαβούνου
      Καλησπέρα, εδώ και αρκετό καιρό είμαι σε αναζήτηση φίλτρου για 3 χελώνες και ενυδρείο σχεδόν 120 λίτρα.  Εψαχνα κάτι οικονομικό αλλά παράλληλα δυνατό και σκέφτομαι συγκεκριμένα για sun sun. κοίταξα και για eheim η fluval αλλά είναι αρκετά ακριβά για μένα δεδομένου οτι θέλω φίλτρο να γυρνά το ενυδρείο τουλάχιστον 3 φορές την ώρα..έχετε κάτι να μου προτείνετε?έχει κανείς κάποια άποψη για τα sun sun ? Κάθε ἀποψη ευπρόσδεκτη.


×
×
  • Create New...