Jump to content
Sign in to follow this  
rania20062

25 ΜΑΡΤΙΟΥ

Recommended Posts

(edited)

2 5 η Μ α ρ τ ί ο υ

Πνευματικός και Εθνικός Ευαγγελισμός

Είναι ασυγκράτητη η χαρά που νιώθει μέσα του εκείνος που έχει να ανακοινώσει κάποιο ευχάριστο και χαρμόσυνο γεγονός. Φαίνεται στο πρόσωπό του το χαρούμενο μήνυμα. Το μόνο που μένει, είναι η αναγγελία της χαρμόσυνης είδησης. Τέτοιες στιγμές αναμονής και αναγγελίας χαροποιών ειδήσεων και μηνυμάτων ζήσαμε όλοι σαν πρόσωπα, σαν λαός, σαν Γένος και Έθνος.

• Πνευματικός και πανανθρώπινος: Η αναγγελία εις την Παρθένο Μαρία από τον αρχάγγελο Γαβριήλ ότι στα σπλάχνα της θα ενσαρκωθεί ο Υιός του Θεού, είναι ο πιο ευχάριστος Ευαγγελισμός της ανθρωπότητας. Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, που γιορτάζεται την 25 Μαρτίου, λέγεται και "αγγελισμός" ή "χαιρετισμός". Το γεγονός αυτό μας το περιγράφει πολύ παραστατικά ο Ιατρός και Ευαγγελιστής Λουκάς στο πρώτο κεφάλαιο του Ευαγγελίου του (Α', 26-38), κατά το οποίο, έξι μήνες μετά την χαρμόσυνη αγγελία του αρχαγγέλου Γαβριήλ για τη γέννηση του Τιμίου Προδρόμου και Βαπτιστή Ιωάννου, ο ίδιος άγγελος φέρνει το ευχάριστο άγγελμα στην Παρθένο Μαρία, την Παναγία, για την θαυμαστή σύλληψη και γέννηση του Χριστού. Για το υπερφυσικό αυτό γεγονός η Αγία Ελένη έκτισε βασιλικό οικοδόμημα, στο οποίο υπήρχε και το σπίτι, ο οίκος της Θεοτόκου Μαρίας, στο οποίο δέχθηκε τον Ευαγγελισμό, το χαρμόσυνο μήνυμα από τον άγγελο πρωτοστάτη.

• Καθορισμός: Η εορτή του Ευαγγελισμού ορίστηκε να εορτάζεται την 25 Μαρτίου σε συσχετισμό με την εορτή των Χριστουγέννων. Το χρονικό διάστημα από 25 Μαρτίου μέχρι 25 Δεκεμβρίου είναι εννέα μήνες. Ο Χριστός ως τέλειος άνθρωπος με την υπερφυσική και θεϊκή του παρουσία στη γη, έζησε ένα συγκεκριμένο αριθμό χρόνων, που είναι τα 33.

Η 25η Μαρτίου εθεωρείτο σαν η πρώτη ημέρα του κόσμου τα αρχαία χρόνια και γι' αυτό θα έπρεπε να είναι και η πρώτη ημέρα της ζωής του Χριστού. Ακόμη, ο καθορισμός της 25ης Μαρτίου ως ημέρας συλλήψεως του Κυρίου Ιησού Χριστού από την Παναγία, καθορίζεται και από την ημερομηνία της συλλήψεως του Ιωάννου του Προδρόμου, που έγινε έξι μήνες ενωρίτερα, όταν ο πατέρας του Ζαχαρίας δέχθηκε τον Ευαγγελισμό της γεννήσεως του Βαπτιστού Ιωάννη κατά την περίοδο που ήταν αρχιερέας στα άγια των αγίων, στο Ιερό του Ναού. Η εποχή αυτή ήταν καθορισμένη στα τέλη Σεπτεμβρίου και άρχιζε με την ιουδαϊκή γιορτή του εξιλασμού. Ήταν ημέρα γνωστή σε όλους σαν ημέρα νηστείας, μετάνοιας και αργίας.

Οι Αρμένιοι γιορτάζουν τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου (Αβεδούγα) στις 7 Απριλίου. Στη Ρώμη γίνεται μεγαλοπρεπής γιορτή με λιτανεία προς τιμήν της Θεοτόκου που δέχθηκε τον Ευαγγελισμό. Η γιορτή αυτή της Ρώμης έχει την αρχή της στη μεγάλη γιορτή που γινόταν στα Ιεροσόλυμα, σε ανάμνηση της εμφάνισης της Θεοτόκου Παναγίας στον Άγιο Σάββα, ο οποίος έκτισε στον τόπο της εμφάνισής της Ιερό Ναό προς τιμήν της.

Στην Κωνσταντινούπολη γινόταν μεγάλη γιορτή με λιτανεία που άρχιζε από τον Ιερό Ναό των Βλαχερνών, που είναι στο Φανάρι κοντά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, κάτω από τα σωζόμενα ανάκτορα του Ηρακλείου, και κατέληγε στον Ιερό Ναό των Χαλκοπρατείων, που ήταν αφιερωμένος στο όνομα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου.

Τόσο σπουδαία είναι η εορτή αυτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, ώστε όλα τα τυπικά της εορτής επιτρέπουν την κατάλυση ιχθύος και μπορούν όλοι να τρώνε ψάρι, ακόμη και αν πέφτει η γιορτή στη Μεγάλη Εβδομάδα, την καρδιά της μεγάλης τεσσαρακοστής. Έτσι φαίνεται στη ζωή της χριστιανικής διάστασης η δύναμη της χαράς έναντι της λύπης.

• Απεικονίσεις - παραστάσεις: Το κοσμοϊστορικό γεγονός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου απεικονίζεται από την αγιογραφία της Εκκλησίας με πολλές παραστάσεις. Η ορθόδοξη παράσταση είναι αυτή που χαιρετά ο Αρχάγγελος Γαβριήλ την Παρθένο Μαρία, που απορεί και θαυμάζει για τον τρόπο χαιρετισμού. Δεν κρατάει ο άγγελος κανένα είδος λουλουδιού. Στην Αγία Σοφία Τραπεζούντος η εικόνα δείχνει τον Άγγελο να χαιρετά με δέος και η Παναγία ν' ακούει με έκσταση, ενώ πίσω από τη Θεοτόκο εικονίζεται ένα μικρό κοριτσάκι. Για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου έχουν ιδρυθεί αμέτρητοι Ιεροί Ναοί και Ιερές Μονές. Στο νησί του Παπαδιαμάντη (Σκιάθος) είναι δύο. Στην Αχαΐα (Νεζερά), στην Τήνο και σε κάθε άλλη χριστιανική γωνιά. Όσο για τα προσωπικά ονόματα Ευαγγελία και Ευάγγελος, με το πλήθος των υποκοριστικών, είναι πλούσια στα ληξιαρχεία και τα ακούσματα.

• Εθνική παλιγγενεσία: Την 25η Μαρτίου ο απανταχού Ελληνισμός γιορτάζει και πανηγυρίζει μαζί με τον Ευαγγελισμό της Παρθένου Μαρίας και την ανάσταση του Γένους. Την ανοιξιάτικη ημέρα του Ευαγγελισμού η φύση στολίζεται με τα πιο ωραία λουλούδια και μπουμπούκια της χλωρίδας. Την εποχή αυτή επιστρέφουν και τα χελιδόνια. Γι' αυτό την ημέρα του Ευαγγελισμού τα παιδιά βγάζουν "τον Μάρτη", την κόκκινη και χρωματιστή κλωστή από τα χέρια τους και την αφήνουν σε κλαδιά δένδρων, για να την πάρουν τα χελιδόνια και να κτίσουν τις νέες φωλιές τους.

Αυτή την εποχή και ημερομηνία διάλεξε το Γένος των Ελλήνων για να ζητήσει πάλι την πολιτική του ύπαρξη και ελευθερία. Όλα τα χρόνια της μαύρης σκλαβιάς το ελληνικό γένος έτρεφε με βεβαιότητα την άσβηστη ελπίδα για την εκπλήρωση του πόθου της ελευθερίας. Είναι αξιοθαύμαστο και εκπληκτικό ως φαινόμενο και γεγονός πώς το ελληνικό έθνος κληρονομούσε από γενεά σε γενεά την πεποίθηση για την απόκτηση της εθνικής και προσωπικής ελευθερίας. Η πρώτη γέννηση των Ελλήνων στη γη είναι κρυμμένη στα βάθη των αιώνων μαζί με τη γλώσσα, τις μεταφυσικές και φυσικές ανησυχίες και σκέψεις. Η δεύτερη γέννηση είναι η αναγέννηση, η παλιγγενεσία μετά την απελευθέρωση από την τουρκική σκλαβιά.

• Πίστη, ελπίδα, χαρά και παράπονο: Το ελληνικό Γένος πίστευε και πιστεύει στην υπέρτατη αξία, σπουδαιότητα και σημασία της ελευθερίας. Την ελευθερία του ανθρώπου σεβάστηκε ακόμη και ο δημιουργός του, όταν του έδωσε την ικανότητα του ΕΙΔΕΝΑΙ! Βίωνε έντονα η γενιά των Ελλήνων ένα αξιοθαύμαστο συναίσθημα, που είναι ιστορικά άσβηστα γραμμένο.

(α) Για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδος την ελευθερία, γι' αυτά τα δυο πολεμώ κι αν δεν τα αποκτήσω, τι με ωφελεί να ζήσω;

[Αναδημοσίευση από το άρθρο του Παναγ. Δημητριάδη, Καθηγητή-Θεολόγου, πρ. Γυμνασιάρχη, περιοδικό «ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ», Έτος 14ο, τεύχος 110, Μάρτιος 2000, σελ. 27]

_________________

Έγινε επεξεργασία - rania20062

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή κάντε είσοδο για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να προσθέσετε ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Δημιουργήστε ένα νέο λογαριασμό. Είναι εύκολο!

Δημιουργία λογαριασμού

Σύνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Είσοδος
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

Πολιτική απορρήτου και Όροι χρήσης