Jump to content

απλή κατασκευή φωτιστικού για λάμπες φθορισμού Τ5


Recommended Posts

Posted (edited)

Παιδια, αυτο, που γραφω, ειναι η προσωπικη που εμπειρια. Οποιος εχει σχεση με ηλεκτρολογικα, κάντε παρατηρησεις και διορθωσεις, please! :)

Θα χρειαστουμε

1- στεγανα ντουι Τ5 -

https://www.ledison.gr/gr/ag-ntoui-g13-stegano-me-vides-770-26.html

ή https://www.ergo-light.gr/product_info.php?products_id=13735

2- μπαλλαστ πχ για 2 λαμπες multi - https://www.kafkas.gr/lamptires-led/exartimata-lampas/metaschimatistes-fthorismou/fthorismou-ilektronikoi/elt-ballast-ilektroniko-18-24-30-36-39w-2-lambes-230v_135807/

εγω εχω αυτα τα δυο πανω απο 7-8 χρόνια

272302207_5-1.jpg.c820b7bd2089abe76569c5447b8f4a1e.jpg

516896142_5.jpg.9fae2f5ef54d210c444ee401db5fbf1c.jpg

το multi μπαλλαστ, το καλο, που εχει, ειναι οτι μπορειτε να αλλάζετε λαμπες. Πχ ειχατε μικρο ενυδρειο και χωρουσαν λαμπες μονο 438mm(24w)...

Πηρατε καινουριο, πιο μεγαλο ενυδρειο. Κανενα θεμα, μπορει να υποστηρηζει και λαμπες 35w- 742mm. Παρά , που τα δικα μου μπαλλαστ γραφει, οτι ειναι για λαμπες μεχρι 35W, με αυτα τα μπαλλαστ εχω και 2 λαμπες εμπορειου 39w και μια χαρα δουλευουν.

Δεν μπορειτε να βαλετε δυο διαφορετικες λαμπες, πρεπει να ειναι ιδια σε watt! Δηλ δεν μπαινουν μια 24w και μια 39w.... μόνο ή δυο 24w ή δυο 35w ή δυο 14W ή οπως εχω εγω 2Χ39w. Σε Κελβιν (χρωμα φωτος λαμπας) δεν υπαρχει θεμα, αν θελετε, βαλτε μια ψυχρη+μια με ζεστο φως.

3- καλωδια... πηρα Ν1- 1x1mm² και 1x1,5mm μπαινει, αλλά λιγο δυσκολο (κανα 4 μετρα πηρα, να εχω :P) μονόκλωνο, γιατι κουμπώνει καλα στο μπαλλαστ (νομιζω πιο σωστο ειναι να παρεις πολύκλωνο, αλλά θελει κολλητηρι για να μπορεσεις να το κουμπωσεις στο μπαλλαστ και ντουι) https://www.ergo-tel.gr/index.php?cPath=342_524_886

4- φις με γειωση (μπορει να ειμαι της υπερβολης, αλλά νομιζω καλυτερα ετσι) - https://www.ergo-tel.gr/product_info.php?cPath=342_422&products_id=8638

5- καλωδιο για φις - https://www.ergo-tel.gr/product_info.php?cPath=342_524_3484&products_id=10419

Τα υπολοιπα το βραδυ :)

 

Συνεχιζουμε. Τωρα εμειναν τα "απλα" πραγματα.

 

Για να κουμπωσουμε τα στεγανα ντουι στο καπακι του ενυδρειου, πρεπει να ανοιξουμε τρυπες στο καπακι. Θα ειναι μικρες περιπου 25mmX15mm, ισα ισα να περναει "κουμπωμα". Αν θα ανοιξετε μεγαλυτερες, το ντουι θα κολυμπαει μεσα και δεν θα καθεται σταθερα.

Ομως ,δεν πειραζει, απο κατω μπορουμε να βιδωσουμε μια λεπτη λαμα αλουμινιου και τότε θα ειμαστε σιγουροι 100%, οτι η λαμπα δεν θα πεσει μεσα στο ενυδρειο.

353824697_.jpg.024c280288375b7b707fb8710353d611.jpg

 

1346821999_-1.jpg.502bd774739260e652f9c4f228576552.jpg

Μετρηστε καλα την αποσταση αναμεσα στα ντουι, η λαμπα πρεπει να καθεται καλα μεσα, να μην πεφτει.

Το μπαλαστ μαζι με ολα τα καλωδια θα ειναι πανω στο καπακι του ενυδρειου. Μπορουμε να το καλυψουμε, να μην φαινεται και  μην τυχον πεσε νερο πανω του. Υπαρχουν κατι πλαστικα κουτακια ειδικα για αυτο. Θα ζητησω απο τον @Antonis K να βαλει ενα λινκ εδω.

Πως γινεται η συνδεση....

Πανω σε καθε μπαλαστ υπαρχει μια εικονα - δειχνει πως ακριβως πρεπει να γινει η συνδεση.

424377316_.jpg.bb6cd422fb8f092c84c333e3bb35554e.jpg

Μπορει με την πρωτη ματιά να φαινεται περιπλοκο, αλλά ειναι πολυ απλο. Αν θα παρετε καλωδια σε 2 διαφορετικα χρωματα, δεν θα μπερδευτειτε.

Αν υπαρχουν ερωτησεις- εδω ειμαστε.

 

 

 

 

Edited by natateo
  • Like 4
  • Thanks 2
  • love 1
Link to post
Share on other sites

Παρόλο που οι λαμπτήρες φθορίου πνέουν τα λοίσθια, υπάρχουν ακόμα φανατικοί τους στο χόμπυ μας, που θα βρουν ενδιαφέροντα τα παραπάνω.

 

Btw μια χαρά είναι το μονοκλωνο για τη συνδεσμολογία. Δε χρειάζεται πολυκλωνο. 

 

Υγ1 safety first. Πάντα προσοχή με το ρεύμα.

 

Υγ2 θα μας φας τη δουλειά Ναταλία?

:P:P

  • Haha 2
Link to post
Share on other sites

Δεν προλαβα να βγαλω φωτο για να δειξω πως κουμπωνουν τα στεγανα ντουι πχ στο καπακι ενυδρειου.....

τωρα το πρωι....η συνεχεια....

Link to post
Share on other sites
πριν 12 ώρες, το μέλος natateo έγραψε:

Δεν προλαβα να βγαλω φωτο για να δειξω πως κουμπωνουν τα στεγανα ντουι πχ στο καπακι ενυδρειου.....

τωρα το πρωι....η συνεχεια....

Εγινε επεξεργασια, ολα στο πρωτο ποστ.:)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By natateo
      Καλημερα!
      Σημερα το πρωι εψαχνα στο ιντερνετ για λαμπες Τ5 φθοριου για το μεγαλο φυτεμενο.
      Δεν γινεται να πληρωνεις απο 20 € για μια λαμπα, ειδικα τωρα, που δεν εχουμε μια. Το θεμα ηταν οτι παλια δεν μπορεσα να βρω  τις ΗΟ Τ5 στα καταστηματα.( Για αυτους, που δεν ξερουν γιατι εψαχνα ΗΟ (οχι ΗΕ)....... - ειναι κοντες λαμπτηρες Τ5 σε διαστασεις ενυδρειακων λαμπτηρων και περιπου με ιδια lumen.)
      Βρηκα - https://www.edendrinos.gr/gr/lampa-lumilux-t5-ho-fthorismoy-39w-t583-85cm-osram.html
      https://www.edendrinos.gr/gr/lampa-lumilux-t5-ho-fthorismoy-54w-t586-osram.html
      https://www.edendrinos.gr/gr/lampa-lumilux-t5-ho-fthorismoy-24w-t584-55cm-osram.html
      https://www.edendrinos.gr/gr/lampa-lumilux-t5-ho-fthorismoy-80w-t5865-145cm-osram.html
      Βρηκα ακομα ενα αλλα τιμες δεν βλεπω....μαλλον μονο χονδρικη πωληση - https://www.ledvance.gr/prouiod-tau/laubptereus/laubptereus-phthourisbouy/laubptereus-phthourisbouy-t5/lumilux-t5-ho/index.jsp?productId=ZMP_60188&classificationId=GPS01_1027864
      Όποιος ξερει και αλλα καταστημαρτα - βαλτε λινκ.
      Ευχαριστω!
       
    • By natateo
      Καλησπερα στην παρεα! ΧΘες κολλησα ενα ενυδρειο 70 λ και μου βγηκε ενα προβληματακι(δεν ειχα κανεναν για βοηθεια να μου πει, οτι δεν γεμισε καλα με  σιλικονη το κενο.)
      Εχω μονο σε ενα σημειο.

      Ειχα διαβασει , οτι μπορω να γεμιζω τις φουσκες με σιλικονη απο κατω με συριγγα. Δεν ξερω τωρα....
      Ο πατος ειναι... Φοβαμαι λιγο...
      Λεω μηπος σ αυτο το σημειο να κολλησω μια κοντρα για να το καλυψω;
      Τι λετε;
    • By Χρήστος
      O φωτισμός του φυτεμένου ενυδρείου

      Το αρθράκι αυτό έχει σκοπό να μας βοηθήσει στην επιλογή του φωτισμού μας χωρίς επιστημονικές ορολογίες και ανάλυση ώστε να είναι κατανοητό από όλους.
      Παρ' όλ' αυτά επιβάλλεται να γνωρίζει κανείς αρκετές πτυχές του θέματος (πολυσχιδής γνώση).

      Σε ένα ενυδρείο για να αναπτυχθούν τα φυτά μας χρειάζονται λίγο πολύ (ανάλογα φυσικά με το είδος του φυτού και τη φυτομάζα) τα εξής:

      1) βυθός (και επιλεκτικά υπόστρωμα)
      2) Λίπανση (υγρά, ταμπλέτες, συμπεριλαμβάνεται και το CO2)
      3) φως

      Συνήθως στα ενυδρεία μας έχουμε μια ή δυο αλλά και περισσότερες λάμπες.

      Η λάμπες που οι περισσότεροι χρησιμοποιούμε είναι :
      Φθορισμού τύπου Τ5
      Φθορισμού τύπου Τ8
      Compact (σε μικρότερα ενυδρεία)

      Συνήθως, οι επιλογές μας στους λαμπτήρες σχετίζονται κατά κανόνα (α) με την ισχύ τους (watt) που στους λαμπτήρες φθορισμού καθορίζει και το μήκος τους και (β) με τη θερμοκρασία του φωτός που μπορεί να είναι ψυχρό, ζεστό ή ουδέτερο και δεν έχει καμία σχέση με την αισθητή πραγματική θερμοκρασία του περιβάλλοντος αλλά περισσότερο σχετίζεται με το χρώμα του λευκού που αντιλαμβάνεται το ανθρώπινο μάτι. Η θερμοκρασία αυτή μετριέται σε μονάδες Kelvin. Για παράδειγμα, μία λάμπα με 3500 Κ εκπέμπει ένα κοκκινωπό χρώμα και το χρώμα αυτό ο άνθρωπος το αντιλαμβάνεται ως ζεστό χρώμα. Αντιθέτως μια λάμπα με 9000 Kelvin βγάζει ένα έντονο λευκό χρώμα με τάση προς το μπλε και αυτό το χρώμα ο άνθρωπος το αντιλαμβάνεται ως ψυχρό. Αυτά για το μάτι μας γιατί στην πραγματικότητα τα 9000Κ είναι πιο ζεστά σε θερμοκρασία από τα 3500Κ. Όπως όμως είπαμε, αυτά δεν μας ενδιαφέρουν εδώ και τα αναφέρουμε μόνο για να μην υπάρξει μπέρδεμα. Ουδέτερη για το μάτι μας θεωρείται η λάμπα που δεν την αντιλαμβανόμαστε ούτε ζεστή ούτε ψυχρή.

      Εδώ θα κάνουμε μια παρένθεση. Μιλάμε πάντοτε για ενυδρειακές λάμπες και για το αποτέλεσμα που θα μας δώσουν στο ενυδρείο. Ποτέ δεν κοιτάμε μια λάμπα από κοντά κατάματα για να δούμε αν είναι ζεστή ή κρύα γιατί θα μπερδευτούμε. Παράδειγμα, άλλη ένταση έχει μια λάμπα 2000watt και άλλη μια 20 watt και ας έχουν και οι δυο 3000Κ. Εννοείται πως αν δούμε την λάμπα των 2000 watt από κοντά θα μας φανεί κατάλευκη και ψυχρή. Ενώ αν δούμε την λάμπα των 20 watt από μεγάλη απόσταση θα μας φανεί υπερβολικά ζεστή.

      Το να χωρίσουμε της λάμπες σε τρεις κύριες κατηγορίες: είναι λιγάκι δύσκολο και πιστεύουμε δεν θα μας βοηθήσει ιδιαίτερα αφού το χρώμα είναι κάτι το αντικειμενικό και οπτικά αλλάζει ανάλογα με το περιβάλλον και την ένταση του φωτός. Υπάρχουν και άλλοι λόγοι που δεν κάνουμε τον διαχωρισμό μεταξύ ψυχρού, θερμού, και ουδέτερου φως αλλά δεν είναι επί του παρόντος θέματος ώστε να αναλύσουμε όλους τους λόγους.

      Αφού μάθαμε κάποια στοιχειώδη πράγματα θα δούμε τώρα ποια λάμπα χρειαζόμαστε για το ενυδρείο μας.

      Στην περίπτωση που στο ενυδρείο μας έχουμε μια μόνο λάμπα:
      Τότε θα ήταν καλύτερα να βάλουμε μια λάμπα μεταξύ 6000Κ και 7000Κ, ακόμη καλύτερα θα ήταν αν η λάμπα μας είναι πλήρους φάσματος. Έτσι, θα έχουμε το καλύτερο οπτικό αποτέλεσμα για τα μάτια μας και συγχρόνως την καλύτερη δυνατή ανάπτυξη των φυτών μας. Αν έχουμε στο ενυδρείο μας πολύ εύκολα φυτά πχ ανουμπιες, φτέρες και moss θα μπορούσαμε να έχουμε και μια λάμπα εκτός των ορίων που προτείνουμε.

      Στην περίπτωση που έχουμε δυο λάμπες:
      Τότε προτείνουμε μια 4000Κ και μια 6500Κ συν πλην 500Κ.
      Η συνήθης επιλογή είναι να τοποθετήσουμε την λάμπα με τα υψηλά Kelvin μπροστά ενώ την λάμπα με τα χαμηλά πίσω.

      Στην περίπτωση που έχουμε τρεις λάμπες:
      Τότε προτείνουμε δυο συνδυασμούς.
      ο πρώτος συνδυασμός είναι (από μπροστά προς τα πίσω) 6500K, 4000K, 6500K συν πλην 500K.
      Ο δεύτερος συνδυασμός είναι (από μπροστά προς τα πίσω) 6500K, 4000K, 9000K συν πλην 500K.


      Στην περίπτωση που έχουμε τέσσερις λάμπες
      ο συνδυασμός είναι ίδιος όπως και με τις δυο αλλά επί δύο.

      Σημαντικές σημειώσεις:
      • Η προτάσεις μας αφορούν τους αρχάριους και λιγότερο τους έμπειρους.
      • Η απόκτηση της εμπειρίας και ο πειραματισμός τόσο στις θερμοκρασίες του φωτός όσο και την επίδραση τους στην ανάπτυξη των φυτών μας, μας οδηγούν να επιλέγουμε εκείνο τον (συχνά προσωπικό) συνδυασμό λαμπτήρων που καλύπτει τις ειδικές ανάγκες του ενυδρείου μας που εμείς γνωρίζουμε καλύτερα από κάθε άλλον.
      • Σε όλες της προτάσεις που κάναμε, μπορούν οι λάμπες να είναι πλήρους φάσματος αλλά να έχετε υπόψη σας ότι αποδίδουν λιγότερο φως.
      • Γενικά, λόγω τεχνολογίας, οι λάμπες με χαμηλά Kelvin αποδίδουν λιγότερο φως σε σχέση με της λάμπες με υψηλά Kelvin. Η διαφορά αυτή μερικές φορές φτάνει και το 100%
      • Ο κανόνας με τα watt/lit. είναι πολύ ελαστικός και εξαρτάται κατά πολύ από τα Kelvin που έχουν οι λάμπες που θα χρησιμοποιήσουμε και από την εταιρία που της κατασκεύασε. Οπότε για τυχόν απορίες ρωτήστε στο φόρουμ.
      • Δώστε λιγάκι βάση και στο καλούμενο Ra Index μας φανερώνει την ποιότητα (απλά διατυπωμένο) του φωτός που έχει η λάμπα μας. Όσο μεγαλύτερο τόσο καλύτερο.
      • Τον αριθμό αυτό συχνά τον βρίσκουμε πάνω στον λαμπτήρα, συνήθως δίπλα από τα watt. Παράδειγμα 39w 875. Ο πρώτος αριθμός μας φανερώνει το Ra Index που στο συγκεκριμένο παράδειγμα το 8, είναι ένα Ra Index από 80 έως 89, το 75 μας ενημερώνει για τα Kelvin που στην περίπτωση μας είναι 7500. Μην αγοράζετε λάμπες κάτω από 80 Ra Index. Το Ra Index αναφέρεται και σαν CRI (Color Rendering Index).
      • Τέλος αν επιθυμούμε να αυξήσουμε το φωτισμό μας η τοποθέτηση ανακλαστήρων αυξάνει το φως μας έως και 100%

      Πώς να υπολογίσουμε τον φωτισμό που χρειαζόμαστε.
      Αν δεν γνωρίζουμε τα Lumen της λάμπας τότε έχουμε:
      0.3 W/Lt - Πολύ χαμηλός ως Χαμηλός φωτισμός
      0.3-0.6 W/Lt - Μέτριος ως υψηλός φωτισμός
      0.6-0.9 W/Lt – Υψηλός ως Πολύ υψηλός
      >1 W/Lt - Πολύ υψηλός (έως ακατάλληλος)

      Αν γνωρίζουμε τα Lumen τότε πιο σωστά είναι:
      Έως 30 Lumen/Lt Πολύ χαμηλός ως Χαμηλός φωτισμός
      30-50 Lumen/Lt Μέτριος ως υψηλός φωτισμός
      50-70 Lumen/Lt Υψηλός ως Πολύ υψηλός
      >70 Lumen/Lt - Πολύ υψηλός (έως ακατάλληλος)

      Και στις δυο περιπτώσεις σημαντικό ρόλο παίζει το ύψος του ενυδρείου οι σκιές που δημιουργούνται και το χρώμα του νερού. Για παράδειγμα, ένα ενυδρείο με 0.3-0.6 W/Lt μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει μέτριο φωτισμό αν, έχουμε μεγάλο ύψος, ή σκούρο νερό, ή πολλά σημεία με σκιές. Ενώ, μπορεί από την άλλη πλευρά να θεωρηθεί ότι έχει υψηλό φωτισμό αν έχουμε χαμηλό ενυδρείο ή μόνο γρασιδάκι χωρίς σκιές και άχρωμο νερό.

      Μερικές από τις πιο διαδεδομένες στο εμπόριο Τ5 λάμπες φθορίου

      JBL
      JBL SOLAR Tropic T5 Ultra (4000 K)
      JBL SOLAR Natur T5 Ultra (9000 K)

      SYLVANIA
      SYLVANIA Gro lux T5 (8500 K)
      SYLVANIA Aqua Star T5 (10000 Κ)

      HAGEN
      HAGEN Aqua Glo T5 (18000 K) μόνο σε 8 Watt
      HAGEN Power Glo T5 (18000 K)
      HAGEN Life Glo II T5 (6700 K)

      SERA
      SERA brilliant daylight T5 (6000 K)
      SERA Plant color T5 (4900 K)
      SERA Blue Sky T5 (12000 K)

      ARCADIA
      Για της παρακάτω λάμπες αναφέρουμε τα Kelvin με κάθε επιφύλαξη
      ARCADIA T5 Plant Pro 7000Κ ±500 Κ
      ARCADIA Τ5 Original Tropical Pro 4000Κ ±500 Κ

      DENNERLE
      DENNERLE Trocal T5 Longlife Special Plant (3000 K)
      DENNERLE Trocal T5 Longlife Amazon Day (6000 K)

      JUWEL
      JUWEL Day High-Lite T5 (9000 K)
      JUWEL Nature High-Lite T5 (4100 K)


      Μερικές από τις πιο διαδεδομένες στο εμπόριο Τ8 λάμπες φθορίου

      JBL
      JBL SOLAR Tropic T8 (4000 K)
      JBL SOLAR Natur T8 (9000 K)

      SYLVANIA
      SYLVANIA Gro lux T8 (8500 K)
      SYLVANIA Aqua Star T8 (10000 Κ)
      SYLVANIA Daylichtstar T8 (5000 Κ)

      HAGEN
      HAGEN Aqua Glo T8 (18000 K)
      HAGEN Sun Glo T8 (4200 K)
      HAGEN Power-Glo T8 (18000 K)
      HAGEN Flora Glo T8 (2800 K)
      HAGEN Life Glo II T8 (6700 K)

      SERA
      SERA Tropic Sun Royal T8 (4700 K)
      SERA brilliant daylight T8 (6000 K)
      SERA Plant color T8 (4900 K)
      SERA Blue Sky T8 (12000 K)

      ARCADIA
      ARCADIA Tropical T8 (4100 Κ)
      ARCADIA Fresh T8 (6950 Κ)

      DENNERLE
      DENNERLE Trocal -de Luxe Special-Plant T8 (3000 Κ)
      DENNERLE Trocal -de Luxe Kongo-White T8 (4000 Κ)
      DENNERLE Trocal -de Luxe Amazon Day T8 (6000 K)
      DENNERLE Trocal -de Luxe African Lake T8 (5000 K)

      JUWEL
      JUWEL Warm-Lite T8 (άγνωστο)
      JUWEL Day - Lite T8 (άγνωστο)

      COMPACT λάμπες
      ARCADIA COMPACT ~6500Κ
      DENNERLE COMPACT Nano Amazon Day (6000 Κ)

      Η ομάδα συντονιστών του φυτεμένου.
    • By Aquazone Team
      Βασικός εξοπλισμός γλυκού

      του Βαρκαρόλη Γιώργου

      Δεξαμενή

      Για να πει κανείς ότι έχει ενυδρείο, σίγουρα θα πρέπει να έχει μια δεξαμενή.
      Το υλικό συνήθως είναι γυαλί αλλά μπορεί να είναι και πλαστικό-ακρυλικό. Το συν του γυαλιού είναι κυρίως η αντοχή του σε γρατζουνιές, ενώ το συν του πλαστικού η μειωμένη οπτική παραμόρφωση που προκαλεί στα αντικείμενα που βρίσκονται στο εσωτερικό του, πράγμα που συμβαίνει ειδικότερα σε μεγάλα ενυδρεία με μεγάλο πάχος τοιχωμάτων.

      Το σχήμα της δεξαμενής επίσης μπορεί διαφέρει με πιο δημοφιλές το παραλληλεπίπεδο και με το τριγωνικό να ακολουθεί. Το τζάμι της πρόσοψης μπορεί επίσης να είναι είτε επίπεδο είτε καμπυλωτό. Υπάρχουν φυσικά και πιο ασυνήθιστα σχήματα όπως το πρισματικό, παραλληλεπίπεδο με «κομμένες» γωνίες, τύπου κάδρο ή και σφαιρικό. Πολλά από αυτά έχουν κατασκευαστεί με μόνο γνώμονα το design και καθόλου τη λειτουργικότητα ή την άνεση των ψαριών. Έτσι, πολύ στενά ενυδρεία τύπου κάδρου είναι δύσκολο να συντηρηθούν αλλά και πολύ άβολα για την κίνηση των ψαριών. Τα σφαιρικά ενυδρεία πάλι, δημιουργούν στα ψάρια δυσφορία λόγω της ανάκλασης κάθε ήχου από το τοίχωμα προς στο κέντρο του ενυδρείου. Κάποια είναι επιπλέον πολύ μικρά και δεν επιτρέπουν τη χρήση του απαραίτητου εξοπλισμού.

      Γενικότερα μην επιλέξετε στενά ενυδρεία αφού είναι δύσκολο για να δώσετε βάθος στο τοπίο αλλά και πολύ περιορισμένες οι επιλογές σας σε είδη ψαριών. Μην επιλέξετε επίσης πολύ ψηλά ενυδρεία (άνω των 60εκ) αφού θα είναι ταλαιπωρία η οποιαδήποτε επέμβαση μέσα στο ενυδρείο.

      Ο όγκος του ενυδρείου είναι καθοριστικός για την καλή του λειτουργία, ανάλογα βέβαια με το στήσιμο που επιθυμείτε. Η διατήρηση ενός κοινωνικού ενυδρείου μικρότερου από 50 λίτρα, εκτός από περιορισμούς στον αριθμό ψαριών, θα εμφανίζει και αυξημένη αστάθεια σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά. Για κάποιον που ξεκινάει, ένα ενυδρείο 80-120 λίτρων θεωρείται ιδανικό. Ένα τέτοιο ενυδρείο θα είναι αρκετά σταθερό στις διάφορες τιμές του νερού, σε περίπτωση κάποιου λάθος χειρισμού και δεν θα σας κουράζει με μεγάλες αλλαγές νερού.

      Επίσης, οι κοινές γυάλες είναι ακατάλληλες για ενυδρεία, αφού είναι πολύ μικρές για οπουδήποτε ψάρι αλλά και το σχήμα τους δημιουργεί στο εσωτερικό τους πολύ ενοχλητικό περιβάλλον.

      Θα πρέπει να ξέρετε ότι σε πολλά μεγάλα ενυδρεία, εκτός των τεσσάρων τοιχωμάτων και του πάτου, υπάρχουν και κάποια ενισχυτικά κομμάτια τζαμιών (λωρίδες) που ονομάζονται «κόντρες», σκοπό έχουν να αυξήσουν την μηχανική αντοχή των τζαμιών προς την πίεση του νερού. Κάποια ενυδρεία διαθέτουν επίσης προστατευτικές γωνίες στις ακμές τους από πλαστικό ή αλουμίνιο. Κάτι τέτοιο μπορεί να φανεί χρήσιμο αν το ενυδρείο είναι σε σημείο που κινδυνεύει από χτυπήματα ή και για να προστατεύει το κάτω τζάμι.
      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


      Καπάκι

      Τα περισσότερα ενυδρεία του εμπορίου διαθέτουν και καπάκι το οποίο συνήθως έχει και ενσωματωμένο σύστημα φωτισμού.
      Η χρησιμότητά του είναι :

      -προστασία του ενυδρείου από σκόνες και άλλα ακατάλληλα υλικά.
      -προστασία των ψαριών από το να πηδήξουν έξω.
      -μείωση των απωλειών νερού λόγω εξάτμισης.

      Το νερό που εξατμίζεται από ένα ενυδρείο μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα αύξησης αλάτων στο ενυδρείο, ειδικά τις ζεστές μέρες του χρόνου ή και να αυξήσει ανεπιθύμητα και την υγρασία του δωματίου. Κάποιες φορές βέβαια η εξάτμιση είναι επιθυμητή όπως τους θερινούς μήνες που δεν αφήνει τη θερμοκρασία του ενυδρείου να αυξηθεί πολύ.

      Το καπάκι σχεδόν πάντα διαθέτει και κάποιο πορτάκι για να ταΐζετε τα ψάρια ή και κάποια άλλη υποδοχή για την ταίστρα. Σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις, το καπάκι μπορεί να περιέχει και το φίλτρο του ενυδρείου.

      Στο καπάκι μπορούν να τοποθετηθούν και άλλοι μηχανισμοί όπως ανεμιστηράκια ψύξης, ηλεκτρονικές οθόνες ενδείξεων κλπ.

      Παρ' όλα αυτά η χρήση του δεν είναι αναγκαστική και υπάρχουν αρκετοί χομπίστες που διατηρούν ανοικτά ενυδρεία με τα φυτά να μεγαλώνουν και έξω από το ενυδρείο δίνοντας άλλη διάσταση στη διακόσμηση του χώρου.

      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Φωτισμός

      Το φως του ηλίου είναι για όλη τη ζωή στη γη βασικό και αναντικατάστατο, παρ’ όλα αυτά φωτισμός που χρησιμοποιούμε κατά κόρον στα ενυδρεία είναι κυρίως τεχνητός. Δεν χρησιμοποιείται ηλιακό φως, αφού στη χώρα μας, κατά τις διάφορες εποχές αλλάζει η διάρκεια ημέρας, αυτό δεν συμφωνεί με τη σταθερή μέρα που επικρατεί στους τροπικούς από τους οποίους και προέρχονται τα είδη ψαριών και φυτών που φιλοξενούμε. Επίσης, αν διατηρούμε φυτά, χρειάζεται σταθερός φωτισμός για να μην εμφανιστούν προβλήματα με άλγη. Ένας άλλος λόγος χρήσης τεχνητού φωτισμού, είναι ότι δεν έχουν όλοι τη δυνατότητα να δεσμεύσουν ένα παράθυρο για χάρη του ενυδρείου αλλά και δεν γίνεται πάντα το φως να έχει κατεύθυνση από πάνω προς τα κάτω όπως πρέπει. Με λίγα λόγια χρησιμοποιούμε τεχνητό φωτισμό για να έχουμε περισσότερο έλεγχο.

      Τα ψάρια, ανάλογα με το είδος τους, χρειάζονται και φως σε διαφορετική ένταση για να νιώσουν καλά. Οι δίσκοι για παράδειγμα προτιμούν χαμηλή ένταση φωτισμού για να νιώθουν άνετα ενώ αρκετά είδη από μικρά κοπαδόψαρα αρέσκονται σε φυτεμένα ενυδρεία με φωτεινά ξέφωτα. Τα φυτά που ίσως μεγαλώνουμε στο ενυδρείο μας χρειάζονται, πάλι ανάλογα με το είδος και διαφορετική ένταση φωτός για να αναπτυχθούν. Έτσι, πριν ασχοληθούμε με το θέμα του φωτισμού θα πρέπει πρώτα να επιλέξουμε ανάμεσα σε ενυδρείο και με φυτά (και τον βαθμό απαιτήσεών τους σε φώς) ή σε ενυδρείο μόνο με ψάρια (και ίσως μόνο κάποια φυτά με ελάχιστες απαιτήσεις σε φως πχ Ceratophyllum demersum ή Anubia barteri).

      Οι λάμπες που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στο ενυδρείο είναι οι λάμπες φθορισμού, που έχουν σχήμα σωλήνα, αφού οι κοινές λάμπες πυρακτώσεως παράγουν πολύ θερμότητα, έχουν ακατάλληφο φως για φωτοσύνθεση και έχουν μεγάλη κατανάλωση ρεύματος.

      Υπάρχουν δυο δημοφιλή είδη λαμπτήρων σε σχήμα σωλήνα, ο τύπος Τ8 που έχει πάχος 2,54 cm και ο τύπος Τ5 με πάχος 1,6 cm, οι Τ5 εξοικονομούν ρεύμα κατά 30% σε σχέση με τους Τ8. Οι δυο αυτοί τύποι λαμπτήρων λειτουργούν με δυο διαφορετικούς μηχανισμούς που αναφέρονται παρακάτω. Αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν όταν επιλέγετε καπάκι ή φωτιστικό, αφού ο φωτισμός αποτελεί την μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας των ενυδρείων και ειδικά των φυτεμένων. Κατά την επιλογή μεταξύ των 2 αυτών τύπων, λάβετε υπ’ όψιν επίσης ότι οι Τ5 για ενυδρεία, κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή (αρχές 2009) σε μήκος από 55 εκατοστά και άνω οπότε για τα ενυδρεία με μικρό μήκος, οι Τ8 είναι αναγκαστική επιλογή ανάμεσα στις δυο. Συμπληρωματικά αναφέρεται και ότι κάποια μικρά ενυδρεία διαθέτουν άλλους τύπους λαμπτήρων πέρα των Τ8 και Τ5, όπως οι compact και οι PL αυτοί οι λαμπτήρες είναι είτε πολύ μικροί τύπου σωλήνα, είτε αναδιπλωμένοι τύπου σωλήνα για μικρά ή μεγάλα ενυδρεία. Οι τελευταίοι λαμπτήρες προτείνονται για ειδικές κατασκευές.


      Για να επιλέξετε τα watt των λαμπτήρων για το ενυδρείο σας λάβετε υπ’ όψιν της εξής χονδρική κλίμακα:

      0-0,1 watt/λίτρο: Ενυδρείο χωρίς φυτά ή με κάποια φυτά με ελάχιστες απαιτήσεις σε φως όπως Ceratophyllum demersum, Anubia barteri και άλλα. Η χρήση διοξειδίου του άνθρακα (CO2) δεν θα ωφελήσει τα φυτά.
      0,1-0,3 watt/λίτρο: Αρκετά φυτά ενυδρείου με χαμηλές έως μέτριες απαιτήσεις σε φως θα αναπτυχθούν ικανοποιητικά. CO2 μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μικρή ποσότητα και όταν τα φυτά είναι πολλά αλλά δεν είναι απαραίτητο.
      0,3-0,5 watt/λίτρο: Πολλά είδη φυτών με κανονικές έως λίγο αυξημένες απαιτήσεις σε φως θα αναπτυχθούν πολύ καλά. Κάποια είδη φυτών με κόκκινες χρωστικές, αρχίζουν να τις αναδεικνύουν. Το CO2 αρχίζει να γίνεται απαραίτητο ανάλογα πάντα με την ποσότητα των φυτών.
      0,5-1 watt/λίτρο: Ακόμα και αρκετά φυτά που σχηματίζουν τάπητα θα αναπτυχθούν ικανοποιητικά, αυξάνονται αρκετά και οι απαιτήσεις σε CO2 και λίπανση.
      1-2 watt/λίτρο: Φωτισμός για πολύ απαιτητικά φυτά σε φωτισμό, μεγάλες θα είναι οι απαιτήσεις σε CO2 και λίπανση.

      Αυτά ισχύουν για λαμπτήρες Τ8-Τ5 με φάσμα κατάλληλο για φυτεμένο ενυδρείο και έως 60 εκ βάθος ενυδρείου. Λάβετε υπ' όψιν οτι οι λαμπτήρες Τ5 έχουν κατά 30% μεγαλύτερη φωτιστική απόδοση σε σχέση με τα ίδια watt Τ8 λαμπτήρων. Εδώ βλέπουμε πόσο σχετική είναι αυτή η κλίμακα αφού δεν ισχύει ομοιόμορφα η αντιστοιχία watt-ένταση φωτισμού.

      Η κλίμακα αυτή σε μορφή συνταγής, είναι αποτέλεσμα εμπειρίας και παρατήρησης και όπως κάθε συνταγή είναι σχετική και όχι απόλυτη, η τήρησή της παρ' όλα αυτά προστατεύει κάποιον αρχάριο από μεγάλες ανισοροπίες στο ισοζύγιο φωτισμός-λίπανση-διοξείδιο-ποσότητα φυτών που είναι καθοριστικής σημασίας για ένα φυτεμένο ενυδρείο.



      Για να συνδέσουμε τις λάμπες στο ρεύμα, χρησιμοποιούμε είτε τον μηχανισμό που βρίσκεται στο καπάκι πολλών έτοιμων ενυδρείων, είτε αγοράζουμε ξεχωριστό μηχανισμό και τον προσαρμόζουμε στο καπάκι μόνοι μας. Υπάρχουν και κάποια φωτιστικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν χωρίς να έχει καπάκι το ενυδρείο τα οποία είναι κρεμαστά από την οροφή του δωματίου ή στερεώνονται στα τζάμια. Οι μηχανισμοί αυτοί ονομάζονται ballast και διακρίνονται σε απλά και ηλεκτρονικά, οι Τ5 λάμπες χρειάζονται απαραίτητα ηλεκτρονικά ballast για να λειτουργήσουν ενώ οι Τ8 λειτουργούν και με απλά και με ηλεκτρονικά ballast.


      Για να επιλέξουμε λαμπτήρα τώρα, θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψη ότι ένας λαμπτήρας χαρακτηρίζεται από δυο μεγέθη που μας ενδιαφέρουν κυρίως σε αυτή τη φάση, το ένα είναι η θερμοκρασία χρώματος ή Kelvin και το άλλο η ισχύς του ή Watt.
      Οι διάφορες εταιρίες ενυδρειακών κυρίως ειδών, κατασκευάζουν λάμπες ειδικές για φυτά και προτείνουν διάφορους συνδυασμούς, ως πρώτο βήμα μπορείτε να εμπιστευτείτε αυτές τις προτάσεις π.χ συνδυασμός δυο διαφορετικών λαμπτήρων για ανάπτυξη φυτών ή και χρήση ενός λαμπτήρα που αναδεικνύει καλύτερα τα χρώματα των ψαριών. Μην ξεχνάτε να σημειώνετε την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας ενός λαμπτήρα και να τον αντικαθιστάτε έγκαιρα ειδικά αν πρόκειται για ενυδρείο με πολλά φυτά, αφού μειώνεται η απόδοση και η ποιότητα χρώματος. Για τις Τ8 η αντικατάσταση θα πρέπει να γίνεται κάθε εξάμηνο ενώ για τις Τ5 η διάρκεια ζωής μπορεί να είναι και διπλάσια ανάλογα με τον κατασκευαστή.


      Ανακλαστήρες

      Για την αύξηση της έντασης του φωτισμού στο ενυδρείο σας, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ανακλαστήρες. Οι ανακλαστήρες είναι λεπτά φύλλα, συνήθως από αλουμίνιο, τα οποία έχουν καμπυλωτό σχήμα και τοποθετούνται πάνω από κάθε λαμπτήρα. Το όφελος είναι ότι αυξάνουν την ένταση του φωτισμού που φτάνει στο ενυδρείο μέχρι και πάνω από το διπλάσιο, είναι ο πιο οικονομικός τρόπος για να αναβαθμίσετε τον φωτισμό ενός ενυδρείου. Μπορείτε να θεωρήσετε τα watt του φωτισμού σας σχεδόν ως διπλάσια κατά την επιλογή φυτών αν όλοι οι λαμπτήρες σας έχουν ανακλαστήρα.


      Χρονοδιακόπτης

      Μια απαραίτητα συσκευή για τον φωτισμό είναι ο χρονοδιακόπτης, είναι ο πιο εύκολος τρόπος για να ρυθμίσουμε με ακρίβεια το πότε και πόσο θα ανάβουν τα φώτα καθημερινά. Είναι μια συσκευή με επιλογές λειτουργίας ανά τέταρτο της ώρας και παρεμβάλλεται μεταξύ πρίζας και φις φωτιστικού. Βρίσκεται εύκολα σε καταστήματα ενυδρειακού αλλά και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, το κόστος του είναι χαμηλό και ανάλογα με τη ρύθμιση, τα φώτα ανάβουν τις ώρες που επιθυμούμε (φωτοπερίοδος). Ως προτεινόμενη φωτοπερίοδο σε ενυδρείο με φυτά δίνονται 9-11 ώρες, ενώ για ενυδρείο μόνο με ψάρια, αρκούν και οι 8 ώρες. Επίσης καλό θα είναι οι ώρες φωτισμού του ενυδρείου να συμπίπτουν με τις φωτεινές ώρες τις ημέρας ώστε να μπορούν τα ψάρια να ξεκουράζονται κάποιες ώρες σε απόλυτο σκοτάδι. Προσέξτε μόνο ο χρονοδιακόπτης να είναι τελείως αθόρυβος αφού κάποιοι παράγουν ένα ενοχλητικό τρίξιμο.


      Ακροφύσια

      Είναι τα εξαρτήματα που μονώνουν τον σύνδεσμο των λαμπτήρων με τον μετασχηματιστή.
      Σημειώστε ότι για λόγους ασφαλείας, οι σύνδεσμοι των λαμπτήρων με τον μηχανισμό πρέπει αποτελούνται από στεγανά ακροφύσια, έτσι ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος επαφής του ρεύματος με το νερό.
×
×
  • Create New...