Jump to content

Recommended Posts

 

Γεια σας,

Είμαι σχεδόν νέα στο άθλημα και εχω ένα ενυδρείο 180l με εσωτερικό φίλτρο. Το ενυδρείο δουλεύει περίπου 2 μήνες. Με τα πάνω και τα κάτω του, και με μερικές απώλειες.

Πριν 2 εβδομάδες το νερό έγινε πράσινο σε σημείο να μην μπορώ να δω μέσα. Έκανα 2 αλλαγές μεγάλες (50% και 70%) και δεν άλλαξε τίποτα. Άλλαξα άνθρακα στο φίλτρο και έκανα μια μεγάλη αλλαγή 80% και έγινε σούπερ.

Και σήμερα το πρωί βρήκα επισκέπτες, τι είναι αυτά ρε παιδιά? Μοιάζουν με σαλιγκάρια τι πρέπει να κάνω? Είναι παρασιτικά η απλά αναπαράγεται το tiger snail μου μόνο του?

Image from iOS (6).jpg

Link to post
Share on other sites

Όπως καταλαβαίνεις αυτό είναι παράμετρος πολλών παραγόντων. Η φωτοπεριοδός σου πόσες ώρες διαρκεί, από τι φώτα απαρτίζεται το ενυδρείο σου από το αν ρίχνεις λιπάσματα μετρήσεις νερού κτλ. Θα σταθώ στο γεγονός του φίλτρο όμως που αναφέρεις για τον ΄άνθρακα. Να φανταστώ άνθρακας σε μορφή σπόγγου? Επίσης έχει κάποιο άλλο υλικό μέσα? Σαφώς είναι η καρδιά του ενυδρείου σου. Η άλγη που σε ταλανίζει βέβαια έχει άμεση σχέση με τα φωτάκια σου. Η με τον πληθυσμό του ενυδρείου σου μιας και αναφέρεις και απώλειες. Στοκάρεις ξανά΄μετά τις απώλειες? Επίσης μήπως ταΐζεις υπερβολικά πολύ ή πολύ συχνά? Το σαλιγκαράκι εμένα μου φαίνεται ramshorn αλλά ας σε βοηθήσουν οι γνώστες του είδους πάνω σε αυτό. Γιατί νομίζω τα σαλιγκαράκια που έχεις θέλουν υφάλμυρο νερό αν δεν κάνω λάθος για να αναπαραχθούν. Βοήθησε λοιπόν με περισσότερες πληροφορίες. Υπάρχει και σχετική φόρμα εδώ Κάνε την αντιγραφή και επικόλληση εδώ στο θέμα σου και συμπλήρωσε αυτά που έχει πάνω ώστε βλέποντας την κάποιος να σε βοηθήσει.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
πριν 2 ώρες, το μέλος Nantia Lytopoulou έγραψε:

Σ ευχαριστώ πολύ για την απάντηση σου. Έβαλα κόκκους άνθρακα γιατί το σφουγγάρι πίστευα ότι δεν με κάλυπτε.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ : Όλα πάνε στραβά από την αρχή

ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΝΥΔΡΕΙΟΥ
- Ενυδρείο: 180l, 2  μηνες σε λειτουργεία  
- Φωτισμός: (900K/14W day light, 8-12 h/day.

- Βυθός και Υπόστρωμα: υπόστρωμα  DENNERLE DEPONITMIX NUTRIBASIS 6in1 και ιΑΜΜΟΣ ΕΝΥΔΡΕΙΟΥ DENNERLE CRYSTAL QUARTZ GRAVEL DIAMOND BLACK 1-2 MM
- Διοξείδιο του Άνθρακα: υγρό διοξείδιο άνθρακα HS
- Οξυγόνο: (Ανατάραξη επιφάνειας: χαμηλή
- Φίλτρανση: (Λίτρα ανά ώρα, όγκος κάδου, υλικά φίλτρανσης, άνθρακας, τύρφη):
- Φυτα: Anubias 3, Bacopa lemon 1, κερατοφυλλο 1.
- Ψάρια: 5 Σκαλαρια, 4 gourami, 5 tetra, 5 molly, 1 πλεκο, και ένα tiger snail.
- Ρουτίνες:αλλαγη κάθε εβδομαδα 30% του νερου και μια φορα το μήνα 50%


ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΕΝΥΔΡΕΙΟΥ
- PH: 7.3
- KH: (Ανθρακική σκληρότητα)
- GH(Ολική σκληρότητα)
- ΝΗ3/NH4: (0):
- ΝΟ2: (Νιτρώδη):
- ΝΟ3: (Νιτρικά):
- PO4: (Φωσφορικά)
- Fe: (Σίδηρος)
- CO2: (Διαλυμένο Διοξείδιο του Άνθρακα στο νερό)
- Θερμοκρασία: 25

ΜΕΤΡΑΩ ΜΕ:
-Υγρά Τεστ: τεστ SERA
-Strips:
-Ηλεκτρονικά:

 

 

 

Edited by Nantia Lytopoulou
Link to post
Share on other sites

Καλησπέρα και από εμένα και καλώς ήρθες στο Forum και στο χόμπι του ενυδρείου.

Πριν από τις όποιες επισημάνσεις έχω να κάνω θα ήθελα να σου πω ότι το κάθε ενυδρείο είναι ένα μικρό τεχνητό (από εμάς) οικοσύστημα και έτσι θα πρέπει να το αντιμετωπίζουμε.  

Για να μπορέσεις να ανταπεξέρθεις όσο ποιο απροβλημάτιστα γίνεται και να αντιμετωπίζεις άμεσα τους κινδύνους θα πρέπει να διαβάσεις και να κατανοήσεις απόλυτα το παρακάτω post https://www.aquazone.gr/forums/topic/110565-στήνοντας-ένα-ενυδρείο-από-το-μηδέν/ . 

Στο προκείμενο τώρα .

Το σαλιγκαράκι είναι λαθρεπιβάτης και μάλλον είναι το  είναι Physa Fontinalis και είναι ακίνδυνο για τα φυτά σε μικρές ποσότητες.

Απο τις μετρήσεις σου δεν μας δίνεις τα NO2 NO3 που είναι σημαντικά κυρίως για την άλγη . ( για τις άλγες και πως να τις αντιμετωπίσεις θα το δεις εδώ  https://www.aquazone.gr/forums/topic/80879-άλγες-γλυκού-νερού/  ).

Τέλος θα σε προέτρεπα να δεις τα προφίλ των ψαριών που φιλοξενεί το ενυδρείο σου εδώ https://www.aquazone.gr/forums/forum/272-προφίλ-ψαριών-γλυκού-νερού/  για να διαπιστώσεις μόνη σου αν και τι λάθη έχεις κάνει.

Οποιαδήποτε βοήθεια χρειαστείς μην διστάσεις να ρωτήσεις .

 

 

 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
πριν 22 ώρες, το μέλος Nantia Lytopoulou έγραψε:

Είναι παρασιτικά η απλά αναπαράγεται το tiger snail μου μόνο του?

Για να δουμε το  ειδος σαλιγκαριου, πρεπει να βγαλεις φωτο απο πλαι, οχι απο κατω.

Αν εχεις helena snail, αναπαραγονται, αλλά δεν θα δεις τα μικρα πανω στα τζάμια. Μονο μεσα στο υποστρωμα "κοβουν βολτες".

 

  • Like 1
  • Agree 1
Link to post
Share on other sites

και καλως ηρθες στο φορουμ! :)

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Καλώς σας βρήκα,  σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας, ανακάλυψα ότι πέρα από τα σαλιγκάρια που κόβουν βόλτες παντού και κυρίως πάνω στα φυτά εχω και άλγη σε μορφή μικρών τουφών πάνω σε φύλα και τζάμια. Μέτρησα ξανά ΝΗ3 και ΝΗ4 και αύριο θα πάρω και Νιτρώδη και Νιτρικά τεστ να δω τι γίνεται. Η αλήθεια είναι ότι είναι στενάχωρη  η κατάσταση. Άφησα και τα φώτα κλειστά ένα 24 ωρο. Και δεν μπορώ να τα πιάσω από το πλάι να τα βγάλω φωτογραφία.🙄

Link to post
Share on other sites
On 22/6/2021 at 7:37 ΜΜ, το μέλος Nantia Lytopoulou έγραψε:

Καλώς σας βρήκα,  σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας, ανακάλυψα ότι πέρα από τα σαλιγκάρια που κόβουν βόλτες παντού και κυρίως πάνω στα φυτά εχω και άλγη σε μορφή μικρών τουφών πάνω σε φύλα και τζάμια. Μέτρησα ξανά ΝΗ3 και ΝΗ4 και αύριο θα πάρω και Νιτρώδη και Νιτρικά τεστ να δω τι γίνεται. Η αλήθεια είναι ότι είναι στενάχωρη  η κατάσταση. Άφησα και τα φώτα κλειστά ένα 24 ωρο. Και δεν μπορώ να τα πιάσω από το πλάι να τα βγάλω φωτογραφία.🙄

Αλγη υπαρχει σε ολα τα ενυδρεια. Το να μην εχεις φως για 24 ωρες, δεν μας βοηθαει. Αν θελεις να κανεις συσκοτιση ενυδρειου, τοτε υπαρχουν κανονες για να το κάνεις σωστα.

Ανεβασε μια φωτο απο το ενυδρειο σου να δουμε τι και πως.

Γραψε και καποιες πληροφοριες για το ενυδρειο σου (λιτρα, φωτισμος, ψαρια, φυτα, αλλαγες νερου κτλ)

Το φως μην αναβεις για πανω απο 8-9 ωρες. Στο νεο ενυδρειο (μεχρι 6 μηνες λειτουργιας), μεχρι 8 ωρες φωτισμου.

 

Link to post
Share on other sites

Καλησπέρα,

 

Ρύθμισε το φως στις 7 ώρες με χρονοδιακόπτη γιατί οι διακυμάνσεις δεν κάνουν καλό. Οπότε σταθερά και καλά. Το σαλιγκαράκι φαίνεται για ramshorn (λαθρεπιβάτης δηλαδή που ήρθε μαζί με κάποιο φυτό σε μικρότερο μέγεθος) και δεν κάνουν κακό αν ο πληθυσμός τους μείνει χαμηλός. Το σαλιγκάρι-τίγρης που περιγράφεις είναι πιθανότατα τα λεγόμενα σαλιγκάρια ζέβρες (nerite snail) που είναι αρκετά καλοί καθαριστές των τζαμιών και γενικότερα του ενυδρείου και όπως σημειώθηκε δεν αναπαράγονται σε γλυκό νερό οπότε μην ανησυχείς για αυτό. Από τη στιγμή που αντιμετώπισες το πράσινο νερό οκ αλλά καλό θα είναι να γνωρίζεις περί τίνος πρόκειται (πληροφορίες εδώ και διαβάζεις για την αιωρούμενη άλγη). Οι πράσινες τρίχες που έχεις στη φωτογραφία προέρχονται κυρίως από το φως οπότε με το να φτιάξεις την φωτοπερίοδο + τις αλλαγές νερού σιγά σιγά θα φύγει αλλά λίγη άλγη δεν βλάπτει, εξάλλου όλοι έχουμε κ από λίγο....

Στο μεσοδιάστημα μπορείς να βγάζεις με το χέρι ότι βγαίνει και για το τζάμι πάρε μια παλιά τηλεκάρτα και καθάρισε προσεκτικά τα σημεία (ιδανικά πρώτα ο καθαρισμός και μετά η αλλαγή του νερού). Επίσης θα σου πρότεινα να μην ρίξεις και κάποιο λίπασμα.

Καλό θα είναι να βάλεις μία γενικότερη φωτογραφία του ενυδρείου. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Καλησπέρα σας, ακολουθεί φωτο από το ενυδρείο, έβαλα Flourish excel εχθές και σήμερα, και δείχνει καλυτέρα. Μέτρησα πριν την αλλαγή εχθές (30%)

ΝΟ2: (Νιτρώδη): 0

ΝΟ3: (Νιτρικά): 10

PO4: 0

Με τεστ ΑΡΙ.

Διάβασα όλα τα λινκ απ’ όλες τις απαντήσεις σας και κατέληξα πως χρειάζομαι περισσότερο CO2 .

Και ακόμα δεν καταλαβαίνω γιατί χάνω ψάρια.

 

Image from iOS (7).jpg

Link to post
Share on other sites

Κατ'αρχήν η bacopa σου (το ψηλό φυτό) είναι πανέμορφη. Κλάδεψε τα ψηλότερα σημεία και φύτεψε τα πιο δίπλα ώστε μελλοντικά να έχεις μια μεγάλη όμορφη συστάδα. 

Το τέρμα αριστερά φυτό φαίνεται για ανούμπια σαν αυτή στο ξύλο στα δεξιά. Χρειάζεται να πιαστεί και αυτή πάνω σε ξύλο διαφορετικά αν φυτευτεί θα σαπίσει. Το ίδιο ισχύει και την μικρή που είναι μπροστά από το φίλτρο. 

Έντονο πρόβλημα άλγης πάντως δεν βλέπω και το ενυδρείο φαίνεται καθαρό (προσοχή στον βυθό για τυχόν κυανοβακτήριο, μπορείς να διαβάσεις για αυτό στο ίδιο αρχείο για τις άλγες). Πάντως εκμεταλλεύσου το 1 μέτρο μήκος του rio και βάλε περισσότερα εύκολα φυτά μαζί και ένα κάπως μεγαλύτερο ξύλο για μια πιο φυσική εικόνα (μπορείς να βάλεις τις δύο ανούμπιες εκεί). 

Για τη ψαροσύνθεση τώρα θα διαφωνήσω με την επιλογή των αγγελόψαρων και θεωρώ τα μίνιμουμ λίτρα πιο πολλά τουλάχιστον για το τελικό μέγεθος τους. Για τα υπόλοιπα δεν γνωρίζω πολλά με εξαίρεση το γκουράμι που δεν έχει τη φήμη και του πιο φιλήσυχου ψαριού και των χρωματιστών που έχω διαβάσει ότι τσιμπάνε ουρές. Τα molly αν δεν κάνω λάθος πρέπει να είναι τα sailfin (poecilia latipinna ή poecilia velifera) που γίνονται μεγαλούτσικα σε σχέση με τα κοινά molly. Ο πλέκο πρέπει να είναι bristlenose (ancistrus sp.) που οκ κράτησε τον αλλά εγώ που είχα δεν έμεινα ευχαριστημένος κυρίως για το ότι βρωμίζουν αρκετά....

 

Πόσα ψάρια έχεις χάσει μέχρι τώρα, είδος και μετά από πόσο καιρό?

 

Link to post
Share on other sites

Καλημέρα, σ ευχαριστώ πολύ για την απάντηση σου! Δεν ήξερα ότι το bacopa αν το κλαδέψω μπορώ να φυτέψω τα κλαδέματα και τα πέταξα. Δεν ξέρω αν μπορώ να φυτέψω τώρα λόγω του ότι θα δημιουργήσω ανατάραξη. Το προτείνεις? Για να πω την αληθεια αυτή η ψαροσυνθεση ήταν δοκιμαστική, ο σκοπός μου ήταν από την αρχή να βάλω δίσκους, αλλά λόγω κόστους δεν το ρίσκαρα σε καινούριο ενυδρείο. Μπορεί να κάνω λάθος απλά σκέφτηκα να το στρώσω καλά και μετα να επενδύσω σε ψαριά. Δεν είναι κανένα επιθετικό ψαράκι αυτή τη στιγμή στο ενυδρείο μου και πραγματικά χαίρομαι. Την άλγη την πολεμάω καλά μέχρι στιγμής με τρόμαξε το άρθρο που αναφέρει ότι είναι η πιο δύσκολη μορφή άλγης αυτή με τις τούφες.

Στο φλέγον θέμα μου τώρα εχω χάσει 2 Dwarf gourami αρσενικά ( τα χάνω στην εβδομάδα) και ένα pearl gourami,ένα σκαλαρι μεγάλο μετα από ένα μήνα, ένα molly και έναν πλεκο την πρώτη μέρα που τα πήρα ( εδώ να πω ότι τα δυο τελευταία ήρθαν από pet shop που δεν εμπιστεύομαι). Η θερμοκρασία μου είναι στους 25-26 σταθερά. Και δεν ξανά στοκάρω ψάρια ότι χάσω έχασα. Πιστεύεις ότι δεν είναι κατάλληλο για σκαλαρια λόγω μεγέθους?

Είστε φοβεροί και σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας και τις απαντήσεις σας🙂

Link to post
Share on other sites

Για μένα κλάδεψε και δεν χρειάζεται να ανακατέψεις τον βυθό, απλά σπρώξε τα κλαδέματα μέσα στο χαλίκι με απαλές κινήσεις. Απλά φρόντισε αυτό που θα κλαδέψεις να έχει κάποιο ύψος για να μείνει μέσα στο χαλίκι για να μην σου επιπλέει. Η μεταφύτευση είναι σημαντική για αισθητικούς και οικονομικούς λόγους ώστε το φυτό να δείχνει σαν ένας θάμνος (για τα πιο χαμηλά φυτά και σαν συστάδα για τα πιο ψηλά) και φυσικά δεν θα χρειάζεται να πάρεις καινούργιο φυτό.

Προσωπικά δίσκους δεν θα έβαζα σε 180 λίτρα. Τώρα για το ότι χάνεις ψάρια δεν είναι απαραίτητο ότι τα συμβαίνει επειδή κάτι πάει λάθος με το νερό σου. Είναι πολλά που πρέπει να δούμε όπως τρόπος και διάρκεια εγκλιματισμού των ψαριών, αν το ψάρι είχε κάποια ασθένεια ή την εμφάνισε εντός του ενυδρείου, αν υπήρχε κυνηγητό-στρες από άλλα ψάρια, η διακόσμηση του ενυδρείου, το φύλο και πολλά άλλα. 

Εγώ πάντως σκαλάρια δεν θα έβαζα, ίσως και να μπαίνουν απλά εγώ θα προτιμούσα κάποιο κοπαδόψαρο ή συνδυασμό μικρόψαρων. 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
πριν 5 ώρες, το μέλος Nantia Lytopoulou έγραψε:

Πιστεύεις ότι δεν είναι κατάλληλο για σκαλαρια λόγω μεγέθους?

Θα βοηθηθείς αρκετά αν διαβάσεις το παρακάτω προφίλ του ψαριού . 

https://www.aquazone.gr/freshwater-profiles/ψάρια-γλυκού-νερού/pterophyllum-scalare/

Θα σου επαναλάβω οτι στα προφίλ γράφει τα για  ελάχιστα λίτρα που χρειάζεται ένα είδος την διατροφή του ,ποιοι είναι οι ιδανικοί του συγκάτοικοι. τι συνθήκες νερού θέλει ή και ακόμα και πόσα ψάρια πρέπει να έχεις σε αυτά λίτρα και τι διακόσμηση .

Μπορείς επίσης να δεις και με βάση τα λίτρα του ενυδρείου σου ποια ψάρια μπορούν να μπουν βάζοντας το κατάλληλο φίλτρο στην αναζήτηση .

Για παράδειγμα στα λίτρα σου δες αυτό ..https://www.aquazone.gr/freshwater-profiles/ψάρια-γλυκού-νερού/?advanced_search_submitted=1&csrfKey=c3bd91527a6106d24687ba6f6adb3702&&&&&&content_field_42[30-50 lt]=30-50 lt&content_field_42[60-80 lt]=60-80 lt&content_field_42[100-120 lt]=100-120 lt&content_field_42[130-200 lt]=130-200 lt&sortby=field_28&sortdirection=asc&record_type=all&time_frame=show_all .

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
On 24/6/2021 at 7:45 ΜΜ, το μέλος Nantia Lytopoulou έγραψε:

Διάβασα όλα τα λινκ απ’ όλες τις απαντήσεις σας και κατέληξα πως χρειάζομαι περισσότερο CO2 .

Εκτος απο το Pogostemon erectus, δεν εχεις άλλα φυτα, που χρειαζονται προσθηκη CO2 , ειναι ολα πολυ ευκολα.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Καλησπέρα σας,

 

Σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας. Χρησιμοποίησα το flourish excel για 5 μέρες και όλα δείχνουν καλυτέρα μέσα στο ενυδρείο, τώρα το χρησιμοποιώ μόνο στις αλλαγές. Όσο για τα ψαριά χρειάζομαι διάβασμα που λόγω δουλείας δεν εχω προλάβει να κάνω. Θα επιστρέψω με νέα σύντομα! 😃

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Panos_nest
      Παιδιά έκανα μια απόπειρα να φανεί πιο ωραίο το ενυδρείο . Άλλαξα λίγο το layout και σκοπεύω να πάω σήμερα για προμήθειες στο πετ! Συγκεκριμένα :
       
      Βελτιωτικά νερού 
       
      αγορά βιολογικού υλικού 
       
      και βαλισνεριες 
       
      Γενικά φυτά για ύψος θέλω , σε στενό budget , εάν έχετε να προτείνετε κάτι στο ενυδρείο μου για αλλαγή /διόρθωση είμαι ανοιχτός σε προτάσεις ! Σας ευχαριστώ όλους 
       
       



    • By Panos 14
      Καλησπέρα,έχω ένα χελωνακι Yellow bellied turtle εδώ κ 4 μηνες, σε ενυδρείο 60 λίτρων με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό..
      Όλα πάνε μια χαρά,απλά μου έχει μπει η ιδέα μήπως θα ήταν καλύτερα να πάρω άλλο ένα για να αισθάνεται καλύτερα με όποιον τρόπο επικοινωνίας μπορεί να έχουν μεταξύ του..
      Απλα φοβάμαι μήπως τελικά είναι λάθος,μήπως τσακώνονται,μήπως αγχωθει...
      Θα με βοηθούσε πολύ μια γνώμη..
       
      Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
    • By Antonis Ntomanidis
      Παιδιά καλησπέρα έχω δύο χρυσόψαρα σε.ενυδρειο 120λ. Το ένα το χω 4μηνες το άλλο δύο βδομάδες αφού έχει περάσει από έλεγχο καραντίνας προχτές το παλιό τ μεγάλο άρχισε να εμφανίζει κόκκινες γραμμές στην ουρά οι οποίες τώρα υπάρχουν κ στο σώμα κόκκινα στίγματα. Ξεκίνησα θεραπεία με αλάτι κ esha 2000 .το ψάρι άρχισε να κάθεται σε μια γωνιά του βυθού σαν να ξεκουράζεται και μετά να σηκώνεται να κολυμπάει κ ξανά εκεί.χτες πήγα να πω ότι είδα βελτίωση γιατί άνοιξε τα πτερύγια μετά από δύο μέρες αλλά τ αντίθετο κολυμπάει λίγο κ μετά τ τραβάει το νερό σήμερα βγήκε από τ βυθό το πρωί και εκεί π πάω να χαρώ τν βλέπω να είναι στην επιφάνεια κ ν κολυμπάει λιγότερο σαν να ναι στα τελευταία του. Δεν ξέρω τι άλλο να κάνω η τι κάνω λάθος κ θέλω να μάθω εάν υπάρχει σωτηρία.. οι μετρήσεις Μ είναι αριστες με τεστ υγρά της απι. Αμμωνία κ νιτρώδη 0 νιτρικά κοντά 20 θερμοκρασία 25-27 φίλτροeheim 2213 250.
      Συν αεραντλία κ καλή ανατάραξη για οξυγόνο σορι για το κατεβάτο αλλά οι παραπάνω θα με καταλάβετε

      received_2595409377387775.mp4
    • By Magda Kalafati
      Καλησπέρα παιδιά. Ακόμα νέα στο χόμπι και πολύ αγχωμενη. Προσπαθώ να τα κάνω όλα σωστά αλλά κάτι μου χαλάει, ακόμα μαθαίνω. Σόρρυ για την εισαγωγή. Λοιπόν. Έχω ενυδρείο 100 λίτρα από τον περασμένο Οκτώβριο. Το πρώτο μου χρυσόψαρο εχτές ήταν στον πάτο με μάζεμα πτερύγια και ανοιγοκλείνει στραβά το στόμα του λες και έπαθε εγκεφαλικό. Σήμερα κολυμπάει κυρίως ψηλά και παρατήρησα το ένα από τα βράγχια του να μην ανοιγοκλείνει. Τι στο καλό συμβαίνει; Έβαλα melafix της api είναι το μόνο που ειχαγια ώρα ανάγκης. Σας παρακαλώ βοηθήστε με. Στο ενυδρείο ζουν 3 χρυσόψαρα ένας πλεκοστομος και 2 apple snail. Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
    • By Stelios GnD
      Καλησπέρα σε όλους!
      Είμαι γενικά νέος στον χώρο. έχω ένα 30λιτρο ενυδρείο στο οποίο είχα 9 gappies. Είχα κάποια θεματακια μέχρι να στρώσει αλλά εν τέλη όλα καλά.
      Στο ενυδρείο τρέχει ένα eheim classic 150 (martix/purigen)  το οποίο πλέον είναι στρωμένο. 
      Λόγω ότι δεν μπορούσα να έχω τις συνεχείς γέννες των guppies, τα έδωσα σ έναν φίλο που έχει μόνο guppies.
      To πλάνο μου είναι να το μετατρέψω σε ένα βαριά φυτεμένο beta tank και μου έχουν προκύψει οι εξής απορίες:
      1) το classic 150 είναι αρκετό ? σκεφτόμουν μήπως το αναβαθμίσω σε classic 250
      2) Θεωρείτε ότι πρέπει να reset-αρω την βιολογία μου ή απλά να συνεχίσω ως έχει?
       
      Ευχαριστώ εκ των προτέρων 
       
    • By Ancient Gaming
      Εχω μια λιμνη και ψαχνω να βρω κοι αλλα ρε παιδια δεν βρησκω , μηπως μπορειτε να μου συστησετε καποιον?
      Ευχαριστω πολυ
    • By George Nikas
      Το ψάρι από την Πέμπτη είναι έτσι....σταμάτησα να ταϊζω και του έδωσα αρακά την Πέμπτη και το Σάββατο. Νομίζω ότι έχει φουσκώσει και άλλο σήμερα (δεν είμαι σίγουρος).Περιττώματα το είδα να κάνει την Παρασκευή...Είναι ζωηρότατη και κινείται κανονικά, τρώει (αρακά έδωσα μόνο), τι να κάνω για να επανέλθει; Πόσες μέρες μπορεί να πάρει για να συνέλθει; Μήπως είναι κάτι άλλο και χρειάζεται θεραπεία με melafix ή esha 2000? Μετρήσεις νερού έκανα την Παρασκευή και ήταν οκ...χθες έκανα και την εβδομαδιαία αλλαγή ρουτίνας. Τι να κάνω?
       



    • By Γιώργος Ζαφ.
      Εδώ και μερικούς μήνες το ενυδρείο μου φιλοξενεί μαζί με φυτά και άλγεις. Γενικά δε με πείραζε ιδιαίτερα η ύπαρξή τους και τα φύλλα των φυτών που είχαν πολύ πάνω τους τα έκοβα. Τώρα που έχω όμως χρόνο πρέπει να ασχοληθώ.
      Την φωτοπερίοδο την είχα αρχικά στις 9 ώρες, αλλά τον τελευταίο καιρό τη μείωσα στις 8 ώρες (10:00-18:00).
      Χθες διάβασα σε ένα παρόμοιο θέμα ότι η νηματοειδής άλγη φεύγει με 3 μέρες κλειστά φώτα και έτσι δεν τα άναψα καθόλου.
      Σήμερα διάβασα στην καταπολέμηση της staghorn ότι δεν πρέπει ο φωτισμός να διαρκεί λιγότερο από 7-8 ώρες και έτσι άναψα στις 12:30 περίπου τα φώτα.
      Τεστ νιτρικών και φωσφορικών δεν έχω. Αυτό που με παραξένεψε είναι ότι έχω τόση άλγη μόνο με μία λάμπα 4,3 Watt της sera και 2 ταμπλέτες sera florenette δύο φορές τον μήνα. Νομίζω στο ενυδρείο μου υπάρχουν τρία είδη άλγης:
      1) staghorn (μάλλον) άλγη:
       


    • By Rik
      Στρώσιμο νέου ενυδρείου με την προσθήκη τροφής.
       
      Σε αυτή την προσπάθεια μου, επεξήγησης στρωσίματος ενός καινούργιου ενυδρείου θα προσπαθήσω να είμαι συνοπτικός χωρίς να εμβαθύνω ιδιαίτερα σε κάθε περιεχόμενο μια που απευθύνεται κυρίως σε αρχάριους, και σε κάποιες περιπτώσεις θα κάνω χρήση του υλικού του Aquazone έτσι ώστε να μπορεί να βοηθηθεί άμεσα ο αναγνώστης και να μην χάνεται ψάχνοντας στην απέραντη βιβλιοθήκη του Φόρουμ για τα σχετικά θέματα.

      Η μέθοδος της τροφής είναι η ασφαλέστερη διαδικασία στρωσίματος ενός ενυδρείου, μια που γίνεται χωρίς ζωντανά μέσα στο ενυδρείο και είναι ιδανικός για έναν αρχάριο και όχι μόνο, έτσι ώστε να μην μπλέξει σε περιπέτειες και κινδυνέψουν ή ταλαιπωρηθούν τα ζωντανά του με ανεπανόρθωτες συνέπειες.
      Το μόνο που χρειάζεται κυρίως είναι υπομονή, που έχει τον πρώτο λόγο πολλές φορές στο χόμπι μας.

      Όταν αγοράζουμε ένα καινούργιο ενυδρείο λοιπόν, θα πρέπει να στρωθεί όπως συνηθίζεται να λέγεται στον χώρο των ενυδρειοφιλων, πριν μπει κάποιος ζωντανός οργανισμός, και δηλαδή να ολοκληρωθεί Ο Κύκλος Του Αζώτου



      Εν ολίγοις να αποκτήσει τις κατάλληλες αποικίες βακτηριδίων οι οποίες θα εξουδετερώνουν τα νιτρώδη ΝΟ2 και την βλαβερή αμμωνία ΝΗ3/ΝΗ4 που προέρχονται από την αποσύνθεση των τροφών και τα διάφορα απόβλητα των ψαριών, φυτών, κλπ, μετατρέποντας τα έτσι σε νιτρικά ΝΟ3 που είναι πολύ λιγότερο τοξικά και δημιουργούν κυρίως πρόβλημα μόνο σε μεγάλες συγκεντρώσεις, τα οποία μειώνουμε τακτικά με τις αλλαγές νερού που κάνουμε συνήθως εβδομαδιαίως. Αυτή η εγκατάσταση των βακτηριδίων στο ενυδρείο μας χρειάζεται ένα χρονικό διάστημα μέχρι να αρχίσει να λειτουργεί κανονικά και διαρκεί συνήθως από 3 έως 5 εβδομάδες, ανάλογα των παραμέτρων του νερού και της θερμοκρασίας που εξελίσσεται η όλη διαδικασία. Δηλαδή μέσο όρο, τον Μήνα.


      Πριν αρχίσουμε όμως την όλη διαδικασία στρωσίματος θα πρέπει να έχουμε τον κατάλληλο πρωτεύοντα εξοπλισμό στην θέση του.

      Εν ολίγοις θα βάλουμε πρώτα το χαλικάκι ή την άμμο για βυθό και την εσωτερική διακόσμηση της αρεσκείας μας μια που η επιφάνεια τους αποικείτε επίσης με βακτηρίδια και βοηθά στο κύριο έργο του φίλτρου έμμεσα. Καλό είναι επίσης να ξεπλύνουμε καλά τα υλικά και ειδικά το υλικό που θα βάλουμε για βυθό μια που ανάλογα την ποιότητα και εταιρία όπου έχουμε πάρει το τάδε χαλικάκι μπορεί να έχει υπερβολική σκόνη με αποτέλεσμα να αργήσει να ξεθολώσει το νερό όταν με το καλό γεμίσουμε το ενυδρείο με νερό.

      Δεύτερων έναν θερμοστάτη ο οποίος βοηθά στην αύξηση της θερμοκρασίας του νερού και στην επιτάχυνση πολλαπλασιασμού των βακτηρίων μια που όσο ποιο ζεστό νερό θα έχουμε τόσο ποιο γρήγορα αυξάνονται λόγο του ότι αυξάνεται και ο μεταβολισμός τους.
      Συνήθως στην διαδικασία του στρωσίματος 28+ βαθμοί θεωρούνται καλοί και όταν ολοκληρωθεί ο κύκλος του αζώτου τότε τον επαναφέρουμε στην θερμοκρασία του ζωντανού που θα φιλοξενήσουμε ανάλογα των απαιτήσεων του. Η επιλογή του θερμοστάτη γίνεται βάση των λίτρων του ενυδρείου συνήθως, και δηλαδή, πχ σε 100 λίτρα ενυδρείο, 100 βατ θερμοστάτη.
      Τον τοποθετούμε ή στην ειδική θήκη που υπάρχει στο φίλτρο μας ή εσωτερικά στον χώρο του ενυδρείου σε κάποια γωνία ώστε να μην φαίνεται άμεσα αλλά με καλή κυκλοφορία νερού στην περιοχή έτσι ώστε να βοηθούμε την άμεση αύξηση της θερμοκρασίας του νερού και δηλαδή πχ, κοντά στην είσοδο ή την έξοδο του φίλτρου μας ή αντικριστά αυτού.

      Τρίτον και κυριότερο θα πρέπει να έχουμε έτοιμο το φίλτρο μας το οποίο στην ουσία είναι η καρδιά του συνολικού συστήματος μας, μια που φιλοξενεί τον κύριο όγκο αποικιών των βακτηριδίων.
      Συνοπτικά να αναφέρω πως έχει δυο κύριες λειτουργίες, πρώτων την μηχανική φιλτρανση για την κατακράτηση των σωματιδίων και δεύτερων την βιολογική φιλτρανση όπου γίνεται η κύρια νιτροποίηση του νερού του ενυδρείου μας από τα βακτηρίδια. Υπάρχει και η χημική φιλτρανση αλλά δεν θα σταθώ περισσότερο σε αυτή μια που δεν είναι απολύτως απαραίτητη άμεσα.
      Αρχίζοντας με την μηχανική φιλτρανση τα κύρια υλικά που κάνουμε χρήση είναι τα σφουγγάρια για τα ποιο χοντρά απόβλητα και το filter wool κοινός το άσπρο μαλλί για τα μικρότερα σωματίδια, ενώ για την βιολογική φιλτρανση κάνουμε χρήση πορώδες κεραμικό υλικό το οποίο βοηθά με την επιφάνεια του στην μεγάλη εγκατάσταση αποικιών βακτηριδίων. Εμπειρικά 1 λίτρο κεραμικού υλικού επαρκή για 100 λίτρα ενυδρείου.
      Τα βρίσκουμε σε διάφορα σχήματα (σαν κοφτό μακαρονάκι, μπίλιες, αστεράκια, άμορφα πετραδάκια, κλπ) και ανάλογα των εταιριών υπόσχονται και ανάλογες επιδόσεις, αλλά ας μην ξεφύγουμε από το όλο θέμα μια που με μια έρευνα περί του θέματος θα βρείτε τις απαντήσεις που θέλετε για τις απαιτήσεις του ενυδρείου σας.
      Κύριος παράγοντας επιλογής φίλτρου είναι ο όγκος του κάδου όπου θα βάλουμε τα υλικά φιλτρανσης και η απόδοση της αντλίας του όπου αναγράφονται τα λίτρα ανά ώρα και τα βατ που καταναλώνει.
      Για τον κάδο του καλό είναι να είναι όσο το δυνατόν ευρύχωρος και τουλάχιστον όχι κάτω από το 5 με 10% των συνολικών λίτρων του ενυδρείου, και η αντλία του να προσφέρει σε όσα λιγότερα βατ περισσότερα λίτρα ανά ώρα για να πετύχουμε μια καλή σχέση μεταξύ απόδοσης και κατανάλωσης ρεύματος, με μια ελάχιστη κυκλοφορία νερού 3 με 4 φορές τα λίτρα του ενυδρείου ανά ώρα.

      Αυτά περί εξοπλισμού σε μια πρώτη γρήγορη ματιά τους θα πρέπει να υπάρχουν για να ενεργοποιήσουμε το ενυδρείο μας.

      Η όλη διαδικασία που θα εξελιχθεί κατά την διάρκεια του στρωσίματος συνοψίζεται στα Βασικά στάδια Κύκλου Αζώτου όπου μπορείτε να καταλάβετε την όλη πορεία εξέλιξης του, αλλά ας δούμε και αναφορικά μια γενική περιγραφή του.
      Έχοντας λοιπόν τον εξοπλισμό μας έτοιμο, γεμίζουμε το ενυδρείο με νερό. Εάν το γεμίζουμε για πρώτη φορά καλό είναι εάν θέλουμε να το αφήσουμε να λειτουργήσει λίγες ώρες στην αρχή και μετά να το αδειάσουμε και να ξαναβάλουμε καθαρό νερό πάλι με αντιχλωριο αυτή την φορά για τα ανάλογα λίτρα του ενυδρείου μας. Με αυτή την πρακτική στην ουσία θα ξεπλυθεί λίγο το ενυδρείο μας μια που τα υλικά είναι καινούργια αλλά αν κρίνεται πως δεν χρειάζεται η δεύτερη αλλαγή νερού, τότε απλά προσθέστε αντιχλωριο. Σε αυτή την φάση θα παρατηρήσετε πολλές μικρές φυσαλίδες στα τοιχώματα των τζαμιών το οποίο είναι οξυγόνο και σιγά σιγά θα φύγουν από μόνες τους κατά τις επόμενες μέρες.

      Κατά το στρώσιμο εμπλέκονται κυρίως 3 παράμετροι, που θα μας καθοδηγούν στο όλο στρώσιμο, και δηλαδή ΝΗ3/ΝΗ4 αμμωνία / αμμώνιο, ΝΟ2 νιτρώδη, και ΝΟ3 νιτρικά.
      Για το ΝΗ3/ΝΗ4 υπάρχουν υγρά τεστ στο εμπόριο ενώ για τα ΝΟ2 και ΝΟ3 υπάρχουν σε υγρά και σε στικακια με τα πρώτα φυσικά να είναι ποιο αξιόπιστα και ακριβής. Αν νομίζουμε ότι το νερό του δικτύου μας μπορεί να εμπεριέχει μια από τις παραπάνω αζωτούχες ενώσεις καλό είναι να κάνουμε ένα τεστ του νερού της βρύσης για να βεβαιωθούμε ότι δεν θα έχουμε κάποιο πρόβλημα και ότι οι τιμές είναι μηδενικές. Η χρήση των τεστ θα αρχίσει ουσιαστικά σε καθημερινή βάση με την έναρξη του κύκλου για να καταγράψουμε την εξέλιξη του και για να βλέπουμε που βαδίζουμε και σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε. Μπορούμε βέβαια να μην είμαστε και τόσο τακτική στις μετρήσεις μας και απλά να μετράμε σποραδικά ανά 2, 3 ημέρες, απλά για να ξέρουμε που βαδίζουμε αλλά καλό είναι ειδικά τις τελευταίες μέρες του κύκλου να είμαστε ποιο συνεπείς όπως και να έχει για να σιγουρευτούμε στο τέλος ότι ο κύκλος ολοκληρώθηκε επιτυχώς.

      Εφόσον έχουμε γεμίσει το ενυδρείο τελικά με νερό και αντιχλωριο και όλες οι τιμές είναι μηδενικές ακόμα, προσθέτουμε τριμμένη τροφή, τα πολύχρωμα φυλλαράκια, κάντε την σαν σκόνη και ρίξτε πάνω κάτω μισο κουταλάκι του γλυκού ανά 100 λίτρα νερού. Η δοσολογία είναι εμπειρική και δεν μας πειράζει εάν πέσει λίγο παραπάνω ή παρακάτω. Πολύ επιλέγουν την τακτική να βάζουν την τροφή μέσα σε δυχτακι έτσι ώστε να μην λερώνουν σε εισαγωγικά το ενυδρείο τους μια που η τροφή θα πιάσει μύκητες κάποια στιγμή αλλά στην ουσία ακόμα και αυτοί είναι μέσα στο πρόγραμμα μια που και οι αποικοδομητικοι μικροοργανισμοί είναι μέρος της όλης βιολογίας του ενυδρείου και θα πρέπει να κάνει την αντιβίωση του κατά κάποιο τρόπο το ενυδρείο μας και σε αυτόν τον τομέα.

      Ο όλος κύκλος μόλις άρχισε λοιπόν, και κατά την διάρκεια του που όπως προαναφέραμε κρατά περίπου στον ένα Μήνα και θα δούμε μια διαδοχική σειρά εξέλιξης των αζωτούχων ενώσεων, που εναλλάσσονται σταδιακά μέχρι να μετράμε στο τέλος του κύκλου μόνο ΝΟ3. Σε αυτή την φάση, μπορούμε να περιμένουμε 2 με 3 ημέρες εφόσον ρίξαμε την τροφή για να ρίξουμε τα βακτήρια μια που χρειάζεται κάποιο χρονικό διάστημα για να δημιουργηθεί η αμμωνία ή αλλιώς μπορούμε να ρίξουμε και απευθείας κάποιο σκεύασμα βακτηρίων στην συνιστώμενη δόση του μαζί με την τροφή ακολουθώντας τις οδηγίες του και αρχίζοντας αμέσως την όλη διαδικασία. Αρχικά αυτή την πρώτη εβδομάδα θα αρχίσουμε να μετράμε σταδιακά αμμωνία και μπορεί να κάνει την εμφάνιση της και μια πυκνή θολούρα όπου δεν θα διακρίνουμε σχεδόν τίποτα για 1 έως 4 ημέρες συνήθως. Αυτή δημιουργείτε λόγω της βακτηριακης έξαρσης και ανάλογα των ρύπων που βρίσκονται στο νερό αλλά δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας μια που θα εξασθενήσει σταδιακά και το νερό θα γίνει και πάλι διαυγές.

      Με το πέρας των ημερών η αμμωνία θα αρχίσει να φτάνει στα μέγιστα επίπεδα και σε δεύτερη φάση θα αρχίσουν να κάνουν την εμφάνιση τους και τα νιτρώδη ΝΟ2.
      Επίσης συνήθως κατά την δεύτερη εβδομάδα μπορεί να κάνει την εμφάνιση της μια ασπροδιαφανη βλέννα επάνω στις ξύλινες ρίζες που μπορεί να διακοσμεί το ενυδρείο μας ή και σε κάποια μέρη στην επιφάνεια του βυθού μας ή της πλάτης. Δεν είναι κάτι το ανησυχητικό μια που μιλάμε για κάποιον μύκητα ο οποίος κάνοντας τον κύκλο του μερικών ημερών θα αρχίσει να συρρικνώνεται έως να εξαφανιστεί και αυτός πλήρως.

      Κατά την διάρκεια λοιπόν του όλου κύκλου αυτό που πρέπει εμείς μόνο να κάνουμε πρωτίστως είναι υπομονή, να ρίχνουμε βακτήρια ανάλογα των οδηγιών του σκευάσματος και να τρίβουμε τροφουλα ανά 3,4 μέρες. Καλό είναι να υπάρχει καλή ανατάραξη του νερού για μια καλύτερη οξυγόνωση των βακτηρίων, υψηλή θερμοκρασία για να επιταχύνουμε τον μεταβολισμό των βακτηριδίων και δεν αλλάζουμε το νερό μέχρι να ολοκληρωθεί ο κύκλος πλήρως και δηλαδή όπως προαναφέραμε όταν φτάσουμε να μετράμε μόνο ΝΟ3!

      Εφόσον φτάσουμε τελικός στο τελευταίο στάδιο να μετράμε μόνο ΝΟ3, καλό είναι πριν βάλουμε κάποιο ζωντανό να ξαναρίξουμε τροφή και να περιμένουμε 3 ημέρες για να επιβεβαιώσουμε ότι πλέον δεν κάνουν την εμφάνιση τους τα νιτρώδη ΝΟ2 και ότι έχουμε απλά μόνο αύξηση των νιτρικών ΝΟ3. Σε αυτή την φάση είμαστε έτοιμοι και σίγουροι ότι μπορούμε να αρχίσουμε να φιλοξενούμε κάποιους φίλους μας και αυτό θα γίνει σταδιακά βάζοντας αρχικά μόνο ένα ζεύγος ψαριών και συνεχίζοντας με ποιο πολλά μετά από καμία εβδομάδα. Όσο αφορά κάποια είδη βυθού, όπως γατόψαρα, γαρίδες και σαλιγκάρια καλό είναι να περιμένουμε τουλάχιστον 3 μήνες πριν την εισαγωγή τους μια που ο βυθός θέλει περισσότερο χρόνο για να ωριμάσει και πολλά από αυτά τα ζωντανά είναι ευαίσθητα σε μη ισορροπημένες συνθήκες του νερού και του βυθού.

      Πριν όμως την εισαγωγή κάποιου ζωντανού όπως και να έχει, εφόσον τελειώσει ο κύκλος του Αζώτου θα πρέπει πρώτα να κάνουμε μια γενναία αλλαγή νερου, της τάξεως του 50%.
      Καλό είναι λοιπόν η αλλαγή του νερού να γίνεται με προετοιμασμένο νερό. Και δηλαδή να κάνουμε χρήση κάποιου πλαστικού δοχείου ή πλαστικό βαρελάκι (πχ, αυτό για τις ελιές) το οποίο να μπορεί να εμπεριέχει έστω τα μισά λίτρα του ενυδρείου μας. Εκεί μέσα βάζουμε το νερό της αλλαγής το πολύ δυο, τρεις μέρες πριν και 1 ώρα πριν την αλλαγή προσθέτουμε και το αντιχλωριο. Μια αεραντλία ή κοινή αντλία είναι χρήσιμη επίσης για να μην μένει στάσιμο το νερό και για μια καλύτερη μίξη του αντιχλωριου, συν έναν θερμαντήρα για να προετοιμάζουμε την θερμοκρασία παραπλήσια του ενυδρείου μας μια που τα ψάρια μας είναι ψυχρόαιμα και προσαρμόζονται στην θερμοκρασία του περιβάλλοντος που ζούνε, και υπάρχει κίνδυνος πάντα κάποιου θερμικού σοκ που μπορεί να αποβεί και μοιραίο ή να παρουσιάσουν κάποια αρρώστια σε μια απότομη εναλλαγή της θερμοκρασίας της κάθε αλλαγής νερού.

      Καταλαβαίνω πως για πολλούς το να έχουν ένα βαρελάκι κάπου μέσα στο σπίτι μπορεί να φαντάζει δύσκολο, οπότε στην περίπτωση που κάνουμε την αλλαγή άμεσα από την βρύση, τότε αυτή θα πρέπει να γίνεται σιγά σιγά κατά το γέμισμα του ενυδρείου για να δώσουμε το χρόνο στα ψάρια να προσαρμοστούν στην αυξομείωση της θερμοκρασίας και προσθέτουμε αρχικά το αντιχλωριο που αντιστοιχεί τα λίτρα της αλλαγής. Καλό είναι να αποφεύγουμε την χρήση του θερμοσίφωνα μια που οι χαλκό σωληνώσεις μπορεί να δηλητηριάσουν τα ψάρια μας εάν κάτι δεν πάει καλά.

      Εν τέλη, η μέθοδος στρωσίματος με την προσθήκη τροφής είναι απλή και πάνω από όλα ακίνδυνη για τα ζωντανά μας μια που όταν τα εισάγουμε έχουμε ήδη ένα ενυδρείο με ενεργή βιολογία και έτοιμη να δεχθεί τους ρύπους των ψαριών μας χωρίς κάποια ιδιαίτερη ανωμαλία. Αφήστε λοιπόν την φύση να κάνει το έργο της και το μόνο που χρειάζεται από εμάς είναι λίγο υπομονή αρχικά για να χαρούμε μετά στο έπακρο τα ζωντανά μας. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι στρωσίματος με σκευάσματα 24ωρου αλλά προσωπικά πιστεύω ότι χρειάζονται την ανάλογη εμπειρία, πράγμα το οποίο ένας αρχάριος δεν κατέχει και δεύτερον όπως και να έχει μπορούμε να στρεσάρουμε τα ζωντανά μας και να αρρωστήσουν στο κοντινό μέλλον (σύνδρομο νέου ενυδρείου) με ανεπανόρθωτες συνέπειες.


      Άντε, καλογεμιστα και με τις καλύτερες ευχές!
       
    • By Ειρήνη Σκλαβούνου
      Καλησπέρα, εδώ και αρκετό καιρό είμαι σε αναζήτηση φίλτρου για 3 χελώνες και ενυδρείο σχεδόν 120 λίτρα.  Εψαχνα κάτι οικονομικό αλλά παράλληλα δυνατό και σκέφτομαι συγκεκριμένα για sun sun. κοίταξα και για eheim η fluval αλλά είναι αρκετά ακριβά για μένα δεδομένου οτι θέλω φίλτρο να γυρνά το ενυδρείο τουλάχιστον 3 φορές την ώρα..έχετε κάτι να μου προτείνετε?έχει κανείς κάποια άποψη για τα sun sun ? Κάθε ἀποψη ευπρόσδεκτη.


×
×
  • Create New...